Hur ställa ventiler på min XR600 -98?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Den är svårstartad som fan idag, ville inte alls efter ca 5 mils hårdkörning. Brukar vara kinkig när den är kall men aldrig så här när den är varm. Är det ventilerna och hur gör jag? Specialverktyg, skärbrännare, svets, svordomar? Vad behöver man och kan ett klåp som jag fixa detta utan att motorn sedan skär när jag provkör den efteråt?

Hjälp vore schysst och finns det nån i örebro som inte har nåt för sig imorrn eller på söndag så får de gärna komma förbi och ställa ventiler så bjuder jag på mcDonalds sen :) Men inte fler än två personer, det har jag inte råd med!!! :D
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
ventilerna ställs med kall morot.
skruva av de 4:a locken (tank o sadel förstås) sen ställer du motorn i övre dödpunkt, då det är en cylle bara är detta mycket enkelt, alla vippor blir glappa komer du att känna. Detta göappet är det du ska justera med muter-skruvarna på vipporna du ser, givetvis med lämpliga bladmått.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Silwer skrev:
ventilerna ställs med kall morot.
skruva av de 4:a locken (tank o sadel förstås) sen ställer du motorn i övre dödpunkt, då det är en cylle bara är detta mycket enkelt, alla vippor blir glappa komer du att känna. Detta göappet är det du ska justera med muter-skruvarna på vipporna du ser, givetvis med lämpliga bladmått.


Hmmm, övre dödpunkt är kolven högst upp? Komemr inte ihåg nånting av det lilla jag lärt mig, brukar oftast chansa :D

så jag skruvar så att glappet mellan vippor och ventiler inte är nåt glapp längre?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
på vänstra motorkåpan finns en liten plugg du kan ta bort, då får du ett hål in till svänghjulet, på det finns en markering som när den är mitt för hålet visar ödp.
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Dee_cati skrev:
så jag skruvar så att glappet mellan vippor och ventiler inte är nåt glapp längre?

NEJ :eek:

Ska vara ett glapp, men av bestämmt mått. Bör stå i manualen, annars står det på nätet om du letar lite.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ähh, har ju ingen manual och jag orkar inte läsa sånt iaf :crash

Men man måste alltså mäta in ett rpecist avstån med bladmått, är det det ni säger? Fyfan vad seriöst det verkar vara :(

Ingen örebroare som vill komma och skruva hoj imorrn eller på söndag, jag bjuder på donkan som tack :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Klurade ut hur det funkade idag. Så jag drog svänghjulet till övre dödpunkt (markerat T som i topp antog jag :D ) och därefter lossade jag "ventilhattarna". Jag hade ca 0,20 på avgas och 0,10 på insug, men har inte hittat de rätta specarna på vad det ska vara ännu, men jag skruvade dock inget. Är riktigt stolt faktiskt att jag klarade av att kolla det utan att hojen pajjade :D

Men jag hittade felet till varför den inte startade, det var tomgångsskruven som hade skruvat ur sig helt :skrämd så den gängade inte när jag pillade på den igår :( Så nu skruvadfe jag den till lagom läge och därefter skruvade jag ner luftskruven i botten på förknasaren så nu startar den på första kicken både när den är varm och kall. Ska ta reda på rätta glappet mellan ventilerna och sen fixar jag det och byter olja på måndag, och sen kanske man kan köra igen utan att kicka halvt ihjäl sig!

tack för er hjälp iaf!
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Någon som vet vad annat än uppstarten som påverkas av "för mycket spel"....??

Och efter hur lång tid ska man börja oroa sig om lager/kolv osv...???



/Zana
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
givetvis effekten, den försämras.
Du får en slammrig motor med stora spel. Dessutom kan du med tiden få presis tvärtom, alltså för små eller inga spel vilket kan vaar helt förödande.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Silwer skrev:
givetvis effekten, den försämras.
Du får en slammrig motor med stora spel. Dessutom kan du med tiden få presis tvärtom, alltså för små eller inga spel vilket kan vaar helt förödande.

Kanske dags med en genomgång nu när jag tar med mig bågen i arbetet...

Hur är det med biltemas bladmått, håller dom måttet?? ;)

Och i princip är det väl samma procedur på alla stånkor eller??


/Zana
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
de funkar säkert. Så länge det handlar om mutter-skruv justering av ventilerna är det samma förfarande. En del har dock brickor till justering, din hoj vet jag inte vilket den har.
 

BeerDrinker

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Arlöv
Hoj
ingen hoj
Zana skrev:
Kanske dags med en genomgång nu när jag tar med mig bågen i arbetet...

Hur är det med biltemas bladmått, håller dom måttet?? ;)

Och i princip är det väl samma procedur på alla stånkor eller??


/Zana


Ingen skruv o mutter på din Kawa...det justeras med brickor så det är inte lika lätt på den...kammarna ska lossas för att komma åt brickorna.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Åfan, då får det vänta. Åtminstonde tills jag hittat min mekhandbok.. Den harvarit spårlöst försvunnen sen vintras!!! :skrämd


/Zana


edit:då fattar jag varför det inte finns "inspektionshål" på toppen... För att man måste lyfta av hela toppen!! :mad: :mad:

BeerDrinker skrev:
Ingen skruv o mutter på din Kawa...det justeras med brickor så det är inte lika lätt på den...kammarna ska lossas för att komma åt brickorna.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nej, inte toppen, men väl måste du ta av hela ventilkåpan som sitter över kamaxlarna.
Ta för tusan inte loss toppen eller nåt sånt korkat.
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Skaffa verkstadshandbok om du ska meka. Du kommer hamna i samma situation igen, säkert som amen i kyrkan. På xr 600 måste man se till att det är spel i dekompreglaget annars blir det fel spel på hö avgas. Vidare kan autodekompen luras på hö avgas. Vrid runt veven en bit i taget 2 varv (alltid åt rätt håll) o kolla att spelet inte är väsentligt större än .12 mm nånstans.
/u
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Silwer skrev:
nej, inte toppen, men väl måste du ta av hela ventilkåpan som sitter över kamaxlarna.
Ta för tusan inte loss toppen eller nåt sånt korkat.

Det var ju den jag menade, toppen av toppen ... =)


2takt sitter i benmärgen.. :)
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Ni glömde en grej. Det finns ju 2 st ÖDP på en 4-takt. (2-takt, bara en) Den ska stå i ÖDP som genererar gnista. Alla ventiler stängda :fakta . Altså inte när den gasväxlar avgas-->insug. Lite självklart men instruktionen såg något ofullständigt ut.

Bosse bildoktorn
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top