Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det går nog hitta en film där en Suzuki rf900 kör ifrån en zx10 också, vet inte vad du vill säga med filmerna?

Dålig chafför, mycket antispin?

Finns många kontrollerade tester där slutsatsen är en annan än vad dessa filmer visar men det kanske inte är lika intressant?

Sjukt grym hoj hur eller hur.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det går nog hitta en film där en Suzuki rf900 kör ifrån en zx10 också, vet inte vad du vill säga med filmerna?

Dålig chafför, mycket antispin?

Finns många kontrollerade tester där slutsatsen är en annan än vad dessa filmer visar men det kanske inte är lika intressant?

Sjukt grym hoj hur eller hur.

"Nä serru han på Kawan har nog allt strömlinjeformat skinnställ och portad top, högkompkolvar och en massa annat skit på hojen. BMW:n kan inte förlora.".

Allvarligt talat så har jag sett fler filmer där BMW:n blir frånkörd av Kawan än tvärt om, men det kanske inte är lika intressant?

Nåja, fort går det i alla fall.
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
"Nä serru han på Kawan har nog allt strömlinjeformat skinnställ och portad top, högkompkolvar och en massa annat skit på hojen. BMW:n kan inte förlora.".

Allvarligt talat så har jag sett fler filmer där BMW:n blir frånkörd av Kawan än tvärt om, men det kanske inte är lika intressant?

Nåja, fort går det i alla fall.

Okej du litar mer på hobbygjorda filmer från youtube än när mcn låter samma förare köra alla och med mätutrustning då? Snälla...
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Inte för att jag egentligen förstår vikten av vilken som är snabbast, men hursom. För att få ett rättvisande resultat måste naturligtvis ett större antal hojar från varje tillverkare testas då det kan finnas små skillnader exemplar emellan, ska vi säga 1000 st? Dessutom i kontrollerade miljöer där varje "repa" sker under identiska förhållanden.

Eller så väljer man den man tycker är snyggast, typ :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Allvarligt talat, vem i helvete bryr sig om acceleration rakt fram...??? Är det någon som väljer vilken sporthoj han ska köpa utifrån dessa taffliga accelerationstester...??? Vi talar om sporthojar som ska gå fort på kurvig väg, för fan...

Den som bara bryr sig om acceleration kan spara hundra tusen eller mer på att införskaffa en gammal 1100 med lång sving och lite trimprylar. Inte kul på kurvig väg, men den förnedrar vilken BMW eller Kawa som helst rakt fram...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
För att man har ett pubertalt behov av att vara bäst/snabbast/störst? För att kunna säga "haha, min e endå snabbarest.. sådeså!"

..till den dagen man blir ifrånåkt av en junis på 125:a på banan. Om det är något man lär sig fort när man överger korvmojjarna för att försöka bli snabb på riktigt är det att det finns folk som kommer att köra från dig utan att ens behöva anstränga sig, oavsett vad du kör, oavsett vad de kör.

Hela den här debatten om vilken hoj som har mest hästar på hjulet är totalt ointressant. Det är i 99% av fallen inte hojen som sätter gränserna. Det är du som förare. Plus minus tio hästar på hjulet kommer inte ändra på det faktumet.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Allvarligt talat, vem i helvete bryr sig om acceleration rakt fram...???

:tummenupp

Två polare som kör på rudskogen, polare 1 filmar från ZX7R, polare 2 kör S1000RR framför.... i någon minut.
[YOUTUBE-ID]U9GFJJG87Kk[/YOUTUBE-ID]

Det är när det svänger som gäller.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
det var säkert samma diskutioner o ZX7R när den kom. Är det fel att det har kommit snabbare, lättare, och mer tekniskt invecklade cycklar sen dess? Ska man inte ha ABS eller TC för att "det e föraren som sätter begränsningen" ?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
det var säkert samma diskutioner o ZX7R när den kom. Är det fel att det har kommit snabbare, lättare, och mer tekniskt invecklade cycklar sen dess? Ska man inte ha ABS eller TC för att "det e föraren som sätter begränsningen" ?

Mjo, men nu kretsade diskussionen kring ett snoppmätningsliknande "vilken hoj har flest hästar på hjulet", inte tekniska hjälpmedel. ABS och TC vore nog användbart för de flesta förare. Differensen mellan att ha 186 och 187 hästar på hjulet, notsomuch.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
sant, men kraftutvecklingen, som har varit i fokus sen den första rettan såg dagens ljus, har kommit i små inkrement. 2-3 hk per säsong. Visst, snoppmätningen hör hemma vid korvaludan, det vet alla. och SH är en slags virtuell korvkjosk. man sitter här när man inte har nått bättre för sig. det e inte alltid man väljer sina ord så noga. ännu mindre om man e korkad av naturen också.
det ska inte komma som en överraskning att det e viktigt för någon att ha 3 hästar extra, eller att man anser att den hojen som har flest hästar denna säsongen också är överlägset bäst.

För min del vill jag säga att jag e torsk på accet i den nya ZX-10:an, men sittställningen är grymt obekväm. Jag kan dock slänga på ett större bakdrev och få lite mer ryck i styret till nästa säsong. Sen är det påståendet att det e bara när det svänger som det räknas. Ja, för vissa. Andra gillar rakt fram, andra gillar både och. Jag gillar kurviga vägar lika mycket som att köra i stan, eller top-gun rundor på motorvägen.

Kan vi enas om att vi är olika, och olikheter skapar "färg" ? Vad hade vi snackat om om alla hade haft samma åsikter ?

Nu hade jag lite för mycket tid här, så det blev en lång bla-bla. Nu ska jag göra te till min son ..
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
sant, men kraftutvecklingen, som har varit i fokus sen den första rettan såg dagens ljus, har kommit i små inkrement. 2-3 hk per säsong. Visst, snoppmätningen hör hemma vid korvaludan, det vet alla. och SH är en slags virtuell korvkjosk. man sitter här när man inte har nått bättre för sig. det e inte alltid man väljer sina ord så noga. ännu mindre om man e korkad av naturen också.
det ska inte komma som en överraskning att det e viktigt för någon att ha 3 hästar extra, eller att man anser att den hojen som har flest hästar denna säsongen också är överlägset bäst.

För min del vill jag säga att jag e torsk på accet i den nya ZX-10:an, men sittställningen är grymt obekväm. Jag kan dock slänga på ett större bakdrev och få lite mer ryck i styret till nästa säsong. Sen är det påståendet att det e bara när det svänger som det räknas. Ja, för vissa. Andra gillar rakt fram, andra gillar både och. Jag gillar kurviga vägar lika mycket som att köra i stan, eller top-gun rundor på motorvägen.

Kan vi enas om att vi är olika, och olikheter skapar "färg" ? Vad hade vi snackat om om alla hade haft samma åsikter ?

Nu hade jag lite för mycket tid här, så det blev en lång bla-bla. Nu ska jag göra te till min son ..

Te ... :va.Det är mycket bättre med starkt kaffe. :D
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top