Hur tar man med en hund???

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Mingves skrev:
Vi snackar om en hund här...men för vissa kanske det är som ett barn?
Varför förutsätter alla att hon skall vurpa?
Om hon nu skaffar en för ändamålet avsedd väska skall det nog går bra!
Tycker faktiskt ni är ganska larviga som överreagerar så, visst finns det bättre sätt att transportera hunden men vad e skillnaden mot att ha den i en bur i bilen? Krockar du lär den kola där med. Den e ju knappast fastspänd!!!! Tänk efter lite!!!!! :kocko

Ja det är väl inte särskilt konstigt att vissa tycker lika mycket om ett djur som
ett barn?! För vissa är faktiskt hunden som en familjemedlem :pannkyss

Förutsätter att hon skall vurpa...eftersom hon tänker ta med en oskyddad
och försvarslös hund som inte har något att säga till om hennes idéer så
BÖR hon tänka på riskerna hon skapar OCH inte enbart tänka på att hon
kör så bra och är helt osårbar och blunda för alla risker som kan komma i ens
väg! Ingen här inne är osårbar ute i trafiken!

"För endamålet avsedd väska"
Det säljs mycket skit av diverse slag och någonstans får man faktiskt vara kritisk
i sin syn på dessa saker. Tycker du bagsters animalväska är säker för hunden?!
Den är mjuk och huvudet på hunden sticker ut ovanför väskan...

PacMan skrev:
Ni som tycker att tankväskan inte är säker nog för hunden, har ni funderat på säkerheten för hundar som åker bil då? Det är knappast mycket säkrare där menar jag, eftersom hundarna oftast inte sitter bältade på nåt sätt vad jag vet.

"på nåt sätt vad jag vet"
Ursäkta mig men då vet du inte speciellt mycket...
Det finns hundbälten för hundar som man sätter fast i bilen och det finns hund-
burar som man spänner fast i bilen eller monteras på annat sätt.

Och för att både svara på ditt och Mingves prat om att säkerheten inte skulle
vara speciellt hög iheller i en bil med hunden i hundburen...
En bil har en stålram runt sig och hunden sitter inne i denna ramen liksom du
själv. Om någon kör på dig så är det mer som tar emot innan du själv kommer
ikläm oftast. På en motorcykel så har du inte detta utrymme som tar emot innan
du själv träffas av något och i en hundbur så kan visst en hund skada sig men
oftast väldigt lindrigt eftersom han stöter emot buren men flyger inte runt
och som sagt har han hela bilens kaross som skall krängas först innan det kommer
till själva buren.

Nu känns det mer som en jävla rundgång på dessa motfrågor så läs föregående
inlägg så slipper man tjata om allt.

Kom ihåg att ni alla kan köra hur jävla bra som helst men det är alltid en stor
risk att någon annan kan köra in i dig och skapa en allvarlig olycka!
Tro inte att ni är osårbara utan tänk över riskerna och när ni väl accepterat
dom själva så tänk på att låta andra ni tar med också få det valet...

Orkar inte tjafsa emot mer nu...ni förstår tydligen inte hur allvarligt det är att
utsätta ett annat liv för fara när det är ett djur. "Fan det kan man ju gå och
köpa ett nytt i djuraffären" :död
Annat är det som sagt med människor...mycket tragiskt att läsa om :(
Skaffa inga djur ni som tänker så...bespara deras lidande för eran inkompetens.

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
MBGIRL skrev:

och som sagt har han hela bilens kaross som skall krängas först innan det kommer
till själva buren.

Jag skulle vilja veta var man kan köpa denna magiska bur. Den verkar ju kunna upphäva Newtons lagar totalt. Jag skulle nog också vilja sitta i en sån när jag kör bil i fortsättningen.
:rolleyes:

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
PacMan skrev:
Jag skulle vilja veta var man kan köpa denna magiska bur. Den verkar ju kunna upphäva Newtons lagar totalt. Jag skulle nog också vilja sitta i en sån när jag kör bil i fortsättningen.

Är det verkligen lönt att skriva ett inlägg tillbaka om du inte läst hela mitt inlägg?!

"En bil har en stålram runt sig och hunden sitter inne i denna ramen liksom du
till själva buren."

Har en bur till salu som du kan få köpa och trycka in dig i...

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Tintin skrev:
Mycket disskutioner om väldigt lite... Ärligt talat så finns det ju hundar som gillar åka hoj, hoppa fallskärm, surfa, skateboard mm.
Vad är problemet?!?!? Denna hunden är ju liten o behändig att ha med. Nu skall man väl inte utgå ifrån att man skall kvadda hojen eller busköra...
Hadde min rottis varit mindre så hade han mera än gärna följt med mig på en o annan åktur... Lovar!!!
Hundpensionat är väl ego om nåt. Så bra har inte hundarna det där.

Så fortsätt leta så finner du säkert en bra o säker lösning till din lilla medpassagerare...

// Tintin

WORD!!!

Min Jycke skulle garanterat älska det men han e lite för krallig...

Jag har ju en RR ( fniss.. Rhodesian Ridgeback ) som följer med på allt vi gör förutom att åka hoj av den enkla anledningen att jag inte hittat en sidovagn som passar Aprilian till honom...

Vad han däremot hatar är när jag åker iväg utan honom... :(

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Mingves skrev:
Tycker faktiskt ni är ganska larviga som överreagerar så, visst finns det bättre sätt att transportera hunden men vad e skillnaden mot att ha den i en bur i bilen? Krockar du lär den kola där med. Den e ju knappast fastspänd!!!! Tänk efter lite!!!!! :kocko

Bara för info. Det finns en krocktestad bilsele för hundar på marknaden. Så att du slipper få hunden i huvudet när du krockar... men då funkar bur bra med.
Hunden far inte några långa avstånd i en bur och slår sig inte helt fördärvad, såsom den gjort om den är lös.

Speed Lady

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
En gul:)
Ärtligt talat så skulle jag kunna ta med att baran på min hoj om det gick.För mig är hundar o människor lika värda.Olycker kan alltid hända o man kan inte spärra in sig pga räddsla.Min chihuahua tycker om att åka med med hanfår inte göra det längre då jag inte hittar ngn bra o säker väska!Åker jag på sem så vill jag kunna ha med honom o det skulle jag vilja även om det var ett barna.
Du kanske lämnar bort dinna barn/djur istället???
Skärp dig o sluta överreagera ditt aggerande börjar bli lite väl osunt, tycker du inte det själv????

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
MBGIRL skrev:
Mitt sista inlägg i denna debatten.

Hehe, vi märker det...

MBGIRL skrev:
Ja det är väl inte särskilt konstigt att vissa tycker lika mycket om ett djur som
ett barn?! För vissa är faktiskt hunden som en familjemedlem :pannkyss

Förutsätter att hon skall vurpa...eftersom hon tänker ta med en oskyddad
och försvarslös hund som inte har något att säga till om hennes idéer så
BÖR hon tänka på riskerna hon skapar OCH inte enbart tänka på att hon
kör så bra och är helt osårbar och blunda för alla risker som kan komma i ens
väg! Ingen här inne är osårbar ute i trafiken!

"För endamålet avsedd väska"
Det säljs mycket skit av diverse slag och någonstans får man faktiskt vara kritisk
i sin syn på dessa saker. Tycker du bagsters animalväska är säker för hunden?!
Den är mjuk och huvudet på hunden sticker ut ovanför väskan...

till själva buren.

Nu känns det mer som en jävla rundgång på dessa motfrågor så läs föregående
inlägg så slipper man tjata om allt.

Kom ihåg att ni alla kan köra hur jävla bra som helst men det är alltid en stor
risk att någon annan kan köra in i dig och skapa en allvarlig olycka!
Tro inte att ni är osårbara utan tänk över riskerna och när ni väl accepterat
dom själva så tänk på att låta andra ni tar med också få det valet...

Orkar inte tjafsa emot mer nu...ni förstår tydligen inte hur allvarligt det är att
utsätta ett annat liv för fara när det är ett djur. "Fan det kan man ju gå och
köpa ett nytt i djuraffären" :död
Annat är det som sagt med människor...mycket tragiskt att läsa om :(
Skaffa inga djur ni som tänker så...bespara deras lidande för eran inkompetens.

Du e allt bra naiv om du tror att en hund som sitter i bur överlever. Fattar du inte att buren är där för att DU inte skall få jycken i nacken vid en krasch?
Sedan finns det säkerhetsbält, de kan jag tänka mig funkar bättre. Men jag vill se den hund som gillar sitta fastspänd med en sådan!

Tror faktist att det är skit samma om man kraschar så snabbt att jycken blir skadad i sin lilla sittväska på tanken, då e man nog själv lika mos.....så man kommer nog knappast ha dåligt samvete....

Jag tycker att bedriva häxjakt som vissa håller på med på forumt när folk ställer frågor är helt otroligt. Känns som om man var i en mellanstadieklass som måste hävda sig, skrämmande när alla här förhoppningsvis e över 18år....

Jag tycker att om du vill ha jycken på hoj, ha det :tummenupp
Jag tar inte illa upp!

Last edited:

Speed Lady

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
En gul:)
Mingves skrev:
Du e allt bra naiv om du tror att en hund som sitter i bur överlever. Fattar du inte att buren är där för att DU inte skall få jycken i nacken vid en krasch?
Sedan finns det säkerhetsbält, de kan jag tänka mig funkar bättre. Men jag vill se den hund som gillar sitta fastspänd med en sådan!

Tror faktist att det är skit samma om man kraschar så snabbt att jycken blir skadad i sin lilla sittväska på tanken, då e man nog själv lika mos.....så man kommer nog knappast ha dåligt samvete....

Jag tycker att bedriva häxjakt som vissa håller på med på forumt när folk ställer frågor är helt otroligt. Känns som om man var i en mellanstadieklass som måste hävda sig, skrämmande när alla här förhoppningsvis e över 18år....

Jag tycker att om du vill ha jycken på hoj, ha det :tummenupp
Jag tar inte illa upp!
Tack äntligen en vuxen människa;)
Ha en trvlig sommar på hojen

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Kanske detta!

För det första vad ska en hund göra på en hoj :va ...låt byrakan stanna hemma o gny

Kanske dax att införskaffa en cykelkorg och montera på motorcykeln o ha nån gosiga snutte filtar till jycken :rofl

Hm....och är inte såna hundar ganska så dyra? värt risken att ta med sej rakaren om den skulle få för sej o hoppa av i farten.

Last edited:

Ella

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
SV 650S
MBGIRL skrev:
Den tankväskan skulle jag bra gärna vilja se som ger ett fullgott skydd för din hund. :rolleyes:
Som jag ser på de tankväskor som visats så kapar de fint av din hunds huvud.
vid en eventuell olycka.

Jodå jag kör med passagerare och visst kör jag mycket hoj.
Men nu tycker jag att du disskuterar som en 5-åring.

Först och främst så tror jag inte dom har ryggskydd, skinnställ, skinnstövlar,
hjälm för hundar (och speciellt inte för småraser) som ger ett bra skydd för
oss människor. Så vad är din poäng med att jämföra på det viset?! :kocko
Dessutom så åker inte hunden av fri vilja och förstår inte riskerna för gud
ska veta att dom i så fall hellre hade stannat hemma!!!

Tack för att det finns fler djurägare som är måna om sina husdjur och inte
tar med dom på en dödsfärd helt i onödan för det ser ballt ut att ha dom på
tanken.

Håller med till fullo! Går inte att jämföra att ha hund med sig mot en mänsklig passagerare. En hund har inga skydd!!! Dessutom så har den ju inget att säga till om.
Jag kan tänka mig att många "sämre vetande" tycker det ser coolt ut då en hund sitter på bönpallen och balanserar, men jag skulle aldrig låta min hund utsättas för det!
Nej, det är bättre att dela upp sina intressen. Tänker inte pracka på min hund mitt mc-intresse...

Ella

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
SV 650S
lee skrev:
Är hundar så känsliga? Borde vi inte se samma fenomen på de människor som kör med öppen hjälm?

Deras ögon fungerar inte riktigt som människans ögon. Bara att sitta i en dragig bil gör att ögonen på dem rinner...

cross-e-kul

Rosen
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
KTM 125exc med sm kit
Mingves skrev:
har alltid trott att buren var till för dem som jagade med hunden så att de kunde ha den där när de inte använder den, plus att man då kan ha bagaget öppet så att hunden får luft

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
Ella skrev:
Deras ögon fungerar inte riktigt som människans ögon. Bara att sitta i en dragig bil gör att ögonen på dem rinner...

Ja ja, nu skall hon väl inte sätta vovven som nån skärm emblem eller klistermärke framför rutan.
Hunden vi snackar om är hmmm mini. Den kan säkert få plats o få skydd från blåsten. Sedan skall hon väl inte långtoura heller vad jag förståt o ligga i två hundra blås... Då kan vi diskuter...

Angående hundburar så får jag hålla med om att buren är till att skydda personen i bilen o inte hunden... Burarna är inte krocktestade o viker sig åt skogen för lätt vid ev krock... Blir väl med överdrivna ord: "Grov kött kvarn"

MBGIRL- Du får ju vara konsekvent. Har du sagt att det är ditt sista inlägg så låt det förbli så...

// Tintin
Inga sura miner... Bara öppna disskutioner...

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
MBGIRL skrev:
Först och främst så tror jag inte dom har ryggskydd, skinnställ, skinnstövlar, hjälm för hundar (och speciellt inte för småraser) som ger ett bra skydd för oss människor.

Det finns ingenting som ger ett "bra skydd" för oss människor, i meningen att skyddet är fullkomligt oavsett händelse. Allt handlar, som du säkert vet, om att minimera risker och därefter ta dem. Det finns hundar som, liksom människor, älskar att åka hoj. Visst är en hund förhållandevis oskyddad i en Bagster-väska, men å andra sidan innebär inte varenda omkullkörning eller krock att hojen kanar med tanken före in i ett brofundament heller. En så liten hund väger inte mycket, och klarar just därför sannolikt en hel del i sin väska. Skinnställ, integralhjälm, stövlar, handskar och ryggskydd är mer eller mindre verkningslöst för en människa som kolliderar i 100+ med en vänstersvängande traktor också, om vi nu skall se allting i svart.

MBGIRL skrev:
Tack för att det finns fler djurägare som är måna om sina husdjur och inte tar med dom på en dödsfärd helt i onödan för det ser ballt ut att ha dom på tanken.

Innebär det att du på allvar ser varje hojtur som en potentiell dödsfärd? Riskmedvetande i all ära, men riktigt så långt behöver man nog inte ta det.

Att måna om sitt husdjur kan också vara att låta det ha roligt - exempelvis åka hoj för det djur som gillar det. Sådana djur finns faktiskt, upplysningsvis.

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tycker också hon ska ta med hunden om den har nån vettig väska att sitta i. Han som hade hund med vurpollon hade faktiskt också goggles på hunden.

Tycker det har spårat ur fullständigt. Numer är tydligen ALLT farligt. Man kanske ska sitta hemma så man man inte ramlar och slår sig om man går ut. Hojen borde man sålt för länge sen! Alldeles för farligt!

Var förresten på sporthojskurs på Sviestad igår (arrangerat av SMC Östergötland). Förbaskat bra och ganska få pekpinnar även om målet är mindre döda hojåkare. Vi har sporthojar och de är till för att köras. En helt annan approach än på trafikskolan men även tips om s.k. gatspår som ger mer marginal osv. Man måste ju för fan ha roligt medan man lever också!

Last edited:

Ella

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
SV 650S
Vill bara tillägga att jag egentligen inte har med att göra vad andra gör med sin hund. Jag kan förstå de som vill kunna ta med hunden för inte är det skoj att lämna den hemma hela tiden. Därmed har jag tankar på att skaffa släp. Då kan jag ha bil, hund och mc med till banan och kombinera allt!!! :)

Jag har en fd klubbkompis som har gjort en rätt kul lösning som trots allt verkar fungera bra. Han har en Guldvinge, och han har modifierat sin topbox. Plexiglas så att det är genomskinligt och där sätter han hunden (tax eller om det var terrier). Väcker så klart en hel del uppmärksamhet...

Om jag ska återgå till min översta mening. Visst kan man reagera på vad andra gör, men va f-n har jag med det att göra?! Ok, jag skulle inte ta min hund med på hojen, men det är ju inte mitt problem om någon annan vill göra det. När det gäller hundens status i familjen så kan jag tala om att hon mycket riktigt är min bebis...

Ska man vara riktigt elak så kan man ju fråga sig varför man skaffar sig en hund att ha i väskan när det finns riktiga hundar som går med egna ben... ;) :lol Men som jag sa tidigare, jag ska inte lägga mig i andras angelägenheter... (hoppas ni har lite humor och kan se den i detta inlägg, samt den gnutta ironi som finns gömd...) :tungan

Kram på er alla!

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
MBGIRL skrev:
Är det verkligen lönt att skriva ett inlägg tillbaka om du inte läst hela mitt inlägg?!

"En bil har en stålram runt sig och hunden sitter inne i denna ramen liksom du
till själva buren."

Har en bur till salu som du kan få köpa och trycka in dig i...

Jaa, att köra en jycke på hoj är inte säkert, det kan vi vara överens om.

Men att en hundbur avsedd att ha i bil skulle skydda hunden nämnvärt mot skador är fel, såvida inte hunden är har någon form av säkerhetsbälte. Hundburens primära uppgift är väl egentligen att skydda människorna mot kringflygande hundar. Tro mig, jag har jobbat med krocksäkerhet i bilar.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras