Hur tolkar man detta sms?

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
FUBAR skrev:
Det är lite obehagligt skrivet, men jag tror nog knappast att det räknas som olaga hot.


Det gör det.
Olaga hot är; att den som hotet avser ska känna fruktan för egen persons säkerhet. Det är det den som blir hotad som avgör.

Jag har på nära håll sett att det räcker med ett skrivet "passa dig jävligt noga" och lite omständigheter runt omkring för att det ska gå till polisförhör, rättegång och bli en fällande dom.
Fast det beror helt på hur mycket man vill jävlas med den man anmäler. :rolleyes:

Stefanp skrev:
Jag tycker bara att hon gör det på ett dåligt sätt. hur kan än försökt att förklara för henne så fattar hon inget, eller fattar gör hon säkert men hon vill inte, hon tar chansen att vara lite extra jävlig.

Jag får ju nåt sms då och då , och jag märker ocskå på sättet dom skrivs att det inte bara är hon som författar dom , det finns nån mer som hjälper henne.

Jag hoppas att du har sparat smsen. Tro mig, du har alla möjligheter att "jävlas" tillbaka.
 
Last edited:

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Glöm inte skriva papper på att du betalat din skul. Sen när allt är upplarat kan hon dra åt helvete :tummenupp
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Flamma77 skrev:
Det gör det.
Olaga hot är; att den som hotet avser ska känna fruktan för egen persons säkerhet. Det är det den som blir hotad som avgör.

Jag har på nära håll sett att det räcker med ett skrivet "passa dig jävligt noga" och lite omständigheter runt omkring för att det ska gå till polisförhör, rättegång och bli en fällande dom.
Fast det beror helt på hur mycket man vill jävlas med den man anmäler. :rolleyes:



Jag hoppas att du har sparat smsen. Tro mig, du har alla möjligheter att "jävlas" tillbaka.

sant...
jag tog screenshots från ett community jag va medlem på där ja fick hot.. å de användes som bevis(för smartskallen kom på efter ett tag att de kanske va lika bra att ta bort det, men tji fick han, sen blev han lite värre när han fick reda på att jag polisanmält.. men då kan de bli övergrepp i rättssak om jag inte minns fel, å då blir de pissigare för den personen).. så spara allt..
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
honkiie skrev:
Varför inte? För att hon inte hotar han eller hur tänkte du? :va
Exakt. hon kan bara hävda att hon syftade på att koppla in en advokat eller liknande. Det kan ju tolkas på massor med sätt.
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Hur som helst så har jag sparat alla sms, dom kan vara bra att ha.

Om det är olaga hot eller inte det vet jag inte, och att det kommer från mitt ex som kanske inte är den mest begåvade människa så känner jag viss oro för dessa hot som jag vill kalla det.

Hon vill ju göra detta för att hämnas lite ocskå, det är vad jag tror i alla fall, så det är ju inte alls säkert att hon nöjer sig med sina pengar.
 

MaddeU-a

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha RD125 -81 och Yamaha XV 1000 TR1 -83
Det kan ju bara vara ett skämt av den personen ett skitdåligt sådant i såna fall, eller ja en anmälning hade nog varit det bästa..
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Med tanke på allt så tror jag inte att det är ett skämt, men jag vet inte vad som skulle hända,
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Kan det vara så att hon har tröttnat på att behöva tjata om sina pengar?

Hon tycker nog att du får lösa det här problemet ganska omgående på valfritt sätt och nu försker hon att påskynda denna händelse?

Så tolkar jag det när jag har läst vad du har skrivit.

Menar inte alls på nåt sätt att hon har rätt att hota eller att hon har gjort rätt. Det är bara så jag tror att hon upplever det.

Mitt tips: Innan det går för långt, fixa banklån eller nåt annat typ av lån, sälj nåt för tio lök eller iaf lös detta lite obekväma problem så du kan sova gott om nätterna och hon kan sluta oroa sig över att du försöker dra ut på det/blåsa henne.

Hoppas att allt löser sig på bästa möjliga sätt.

Mark
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
FUBAR skrev:
Exakt. hon kan bara hävda att hon syftade på att koppla in en advokat eller liknande. Det kan ju tolkas på massor med sätt.

Men det viktiga är:
Du kommer inte undan med att det kan tolkas på olika sätt!
Det är den som får hotets uppfattning om vad hotet kan leda till som avgör. Att denna känner att det finns en fara för den egna personens/familjs säkerhet.
Dessutom om du har några lagliga konkreta åtgärder att ta till så behöver du inte uttrycka dig på ett luddigt och hotfullt sätt. Det är skillnad på "laga hot" och olaga hot!

Stefanp skrev:
Hur som helst så har jag sparat alla sms, dom kan vara bra att ha.

Om det är olaga hot eller inte det vet jag inte, och att det kommer från mitt ex som kanske inte är den mest begåvade människa så känner jag viss oro för dessa hot som jag vill kalla det.

Hon vill ju göra detta för att hämnas lite ocskå, det är vad jag tror i alla fall, så det är ju inte alls säkert att hon nöjer sig med sina pengar.

Se så! Knalla iväg och polisanmäl nu. Berätta att du är orolig för vad som kan hända och att du är orolig för att något kan hända din dotter.
Om det är olaga hot eller inte är inte din sak att ta ställning till, det sköter polis och åklagare.
 
Last edited:

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
Jag är ocskå orolig för min dotter, jag ska knalla till polisen och höra vad dom har att säga.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top