Hur tränar ni ?

MC Doktorn

Guest
RR säsongen är över men om drygt 4 månader kommer vi sitta på våra hojar och hetsa varandra.

Det nu framtiden avgörs hur bra förberedda vi är eller....

Hur tränar ni inför säsongen 2008? eller sitter ni i soffan och myser :pannkyss
Själv försöker jag konditions och styrketräna ca 3 ggr i veckan, åka skogshoj minst en gång varannan vecka så ofta jag har tid.
Skräckblandat ser jag julen närma sig :hihi

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
springer 2-3 gånger i veckan 8 km.
Hockey på allmänheten 1 gång i veckan ca 2h.

Ingen styrketräning. Muskler väger alldeles för mycket för den här sporten :tummenupp

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Är ingen banåkare men har tänkt försöka tappa tio kg till våren! Ska uppnå detta genom löpning och styrketräning med kroppen som vikt samt restriktioner i kosten!

Är utbildad kostvetare och idrottpedagog så har ni frågor om kost/träning är det bara att fråga!

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Försöker göra lite armhävningar o situps. Inser att jag borde börja springa lite åxå men det är ju så tråååååkit!!!!
Behöver gå ner 5 kg åxå........minst!!

Var på Mcdonalds idag, kollade i deras kalorilista hur många "kallisar" jag fått i mej.........jodå, med den stoooora chokladmuffinsen till efterrätt så blev det..........1760 kalorier!:yoparty .......eller:gnissla :huvet .
inte bra när man ska gå ner i vikt:näsblod

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Det här e ju värre än lunarstorm, dom som kör racing skriver väl i RACING FORUMET.Ja herrejevlar ....

MC Doktorn

Guest
joo.....fast det var ju lite bra att han Arvey skrev för nu kan vi ju fråga han om kost å träning:) ......vänta bara...ska bara hitta min frågelapp....

Fast frågan var hur racingåkare tränar och lite kommentarer kring varför dom gör så.

Tänk: bidrar mitt inlägg verkligen till något, innan du postar.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Fast frågan var hur racingåkare tränar och lite kommentarer kring varför dom gör så.

Jag tycker Konditionen är A och O i roadracing, för att hålla konsentrationen upp en ett helt race. Jag tränade bla spinning som tusan inför denna sesongen och det gjorde större skillnad än jag kunde tänka mig.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

Trots min ringa racingerfarenhet så har jag via mitt träningsintresse läst på en del om träning för just mc-förare! Om du tror att det skiljer sig mycket mellan mc-träning och vanlig träning har du fel! Sen verkar det som de flesta inom raceforumet har en önskan om att kanske få ner vikten lite och då får man justera träningen efter det!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Efter att ha tänkt efter bidrar jag med att jag tror vissa racingåkare skulle utvecklas genom att bli mer ödmjuka och tacksamt lyssna när proffs erbjuder sin kunskap till hjälp

MC Doktorn

Guest
Jag tycker Konditionen är A och O i roadracing, för att hålla konsentrationen upp en ett helt race. Jag tränade bla spinning som tusan inför denna sesongen och det gjorde större skillnad än jag kunde tänka mig.

Det låter vettigt, tänker på hur många skulle tjäna enormt på att vara bra tränade.

Efter att ha tänkt efter bidrar jag med att jag tror vissa racingåkare skulle utvecklas genom att bli mer ödmjuka och tacksamt lyssna när proffs erbjuder sin kunskap till hjälp

Jag lyssnar ......

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Äh, kondition är inte så viktigt i roadracing på amatörnivå. Ett race pågår i ca 15 minuter. Man behöver inte vara vältränad för att orka med det.
Det hänger nog i de flesta fall på hur avslappnat man kör, jag nämner inga namn men jag vet vissa som kör fort i timmar utan att vara i närheten av vältränande :p

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Äh, kondition är inte så viktigt i roadracing på amatörnivå. Ett race pågår i ca 15 minuter. Man behöver inte vara vältränad för att orka med det.

Det handlar inte om att klara av det utan att köra så fort man bara orkar, utan att göra misstag, sen kan jag bara prata av egen erfarenhet, bättre kondition gjorde iaf mig till en bätte road racing pilot.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Min träning består av konditionsträning (spinning varierat med löpband) och ett lättare styrkepass för överkroppen.

Vad jag har upplevt bland RR åkare är att förvånansvärt många är väldigt otränade och klagar på att de tappar mot slutet av racen pga armpump och tappad koncentration. Detta borde kunna undvikas med vettig träning av armar/underarmar samt någon form av konditionsträning. Jag tror dock inte att bästa lösningen för de flesta är att pumpa mer på gymmet utan jag är mer inne på linjen med någon kampsport (för de som är inne i den svängen) eller att svälja manligheten och gå på någon form av Friskis&Svettis/Aerobic. Det gör dig smidigare samtidigt som det ger fullt tillräcklig styrka och kondition för att klara RR

sandstream

Guest
Kan tilläggas att många av MotoGP-förarna, som måste orka lite mer än oss, nästan uteslutande tränar kondition. Det brukar vara löpning, cykling, cross mm. Nästan ingen verkar träna på att bygga muskler, de får tillräckligt starka muskler av konditionsträningen.
(Alla utom RdP då förstås, som gör 1000 situps varje morgon innan han dricker 8 råa ägg :tungan )
Nu för tiden är rookie-racen närmre 25 minuter än 15, Anderstorp var till och med över 25 minuter.

Addonic

Lindis #89 Rookie 1000
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
R1:or
Min träning består av konditionsträning (spinning varierat med löpband) och ett lättare styrkepass för överkroppen.

Vad jag har upplevt bland RR åkare är att förvånansvärt många är väldigt otränade och klagar på att de tappar mot slutet av racen pga armpump och tappad koncentration. Detta borde kunna undvikas med vettig träning av armar/underarmar samt någon form av konditionsträning. Jag tror dock inte att bästa lösningen för de flesta är att pumpa mer på gymmet utan jag är mer inne på linjen med någon kampsport (för de som är inne i den svängen) eller att svälja manligheten och gå på någon form av Friskis&Svettis/Aerobic. Det gör dig smidigare samtidigt som det ger fullt tillräcklig styrka och kondition för att klara RR

Tänkte direkt på detta gammla redskap när jag läste om armpump.
Kanske kunde vara något för rr föraren att träna med. Är som sagt en rätt snarlik handutförande som man gör på hojen med broms & koppling.

Bifogat

• 0c_2.jpg
    0c_2.jpg
    8.7 KB · Visningar: 1,356

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kanske kunde vara något för rr föraren att träna med. Är som sagt en rätt snarlik handutförande som man gör på hojen med broms & koppling.

Är inte just sånna bl.a en anledning till armpump? Många har för bråttom med sin träning och musklerna har växt snabbare än vad syresättningen av dem gjort. Med resultat av att man lätt får armpump då. Sånna där är det vanliga att crossåkare tränat mycket med och många där har fått armpump.

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod

:tummenupp :rodnar Jag använder faktiskt det där redskapet. Förr fick jag alltid träningsvärk i händerna i början av hojsäsongen.
Det problemet är bortblåst nu! Visserligen är jag ingen Moto GP-förare (än :rolleyes: ) men kör en hel del på SMC´s bandagar.
Använder dessa handtag ca 3 ggr/vecka. Perfekt att ha m. sig till jobb!
Dessutom tränar jag styrketräning 4 ggr/veckan, men det är nog mest för den egna fåfängans skull. :tungan

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jo Addonic, precis sådana använde jag hela vintrarna. Hade alltid en i bilen som man kunde klämma på. Växlade mellan händerna så ena fick vila medan andra klämde. 100 hö, 100 vä, 90 hö, 90 vä, 80 hö, 80 vä, osv ... det sista när man var nere i 10 så avslutade jag med att hålla statiskt så länge jag orkade.

Men man behöver kondis! Även för 15-20 min körning.
Ett underbart roligt sätt är att träna kondis ä MTB. Följ med nån lokal cykelklubb och be att få vara med i gruppen med 13-15-åringar.
När ni orkar vara med ett pass med dem kan ni ju börja köra med juniorerna :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024