Min träning består av konditionsträning (spinning varierat med löpband) och ett lättare styrkepass för överkroppen.
Vad jag har upplevt bland RR åkare är att förvånansvärt många är väldigt otränade och klagar på att de tappar mot slutet av racen pga armpump och tappad koncentration. Detta borde kunna undvikas med vettig träning av armar/underarmar samt någon form av konditionsträning. Jag tror dock inte att bästa lösningen för de flesta är att pumpa mer på gymmet utan jag är mer inne på linjen med någon kampsport (för de som är inne i den svängen) eller att svälja manligheten och gå på någon form av Friskis&Svettis/Aerobic. Det gör dig smidigare samtidigt som det ger fullt tillräcklig styrka och kondition för att klara RR
Konditionsträning är nog A och O för ökad uthållighet och koncentration för RR. Det jag kommer att fokusera på om jag får ihop budget för ERF nästa säsong är spinning och lättare styrketräningsövningar. Alla gym kör ett pass som kallas bodypump eller liknande där man kör med lätta vikter och många repetitioner. Det ökar segheten i musklerna utan att man bygger för mycket.
Jag tror att största möjligheten att jobba bort armpump är att jobba upp styrkan i bålen, dvs mage och rygg. Då orkar man hålla upp kroppen utan att belasta armarna för mycket vid tex inbromsningar. Detta är ett faktum som gäller för spinning där man skall hålla upp överkroppen med mage/rygg istället för att hänga på armarna.
Som avdankad spinninginstruktör är jag helt såld på den träningsformen, den är skonsam för tjockisar och trasiga knän, bygger kondition till en nivå man inte trodde man hade och bygger muskler i ben och bål.
Ps. MC-doktorn, vilka är det som får skriva i Racingforumet egentligen? De som regelbundet tävlar, tävlar ibland, har licens, kör bana? Jag har kanske begått lagbrott nu.