Hur tränar ni ?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Inför 2007 sprang jag minst 5 gånger i veckan samt lite cykling.

Åkte till tjeckien på träningsläger och andra dagen där hade jag sådan träningsvärk i benen så det var helt omöjligt att köra.

Så till 2008 så ska jag prova vila mig i form:tummenupp

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Min träningen består mest av konditionspass på motionscykel sedan fokus på benträning, det är där jag blir tröttast. Så jag kör 2-3 ggr/v. (ibland..)
Oftast 20 min cykel, 15 min stepmaskin. sedan benövningar i olika format.
Men en av de viktigaste anledningarna till att träna har inte kommit fram än, förutom orken klarar kroppen mer smällar om man vurpar.
Borde vara intressant med tanke på att de flesta som kör inte längre är odödliga ;)

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag kör på det hederliga friskis och svettis. Det är faktiskt imponerade hur jobbigt det kan vara, tanterna slår mig ibland på vissa övningar.
Sen har jag börjat köra gymmet två gånger i veckan då jag känner att jag var alldeles för svag förra året. Vill man sen gå upp till en större hoj så kan det vara bra att ha lite grundstyrka iallafall.
Ska försöka sätta igång med spinning också, pust, har kommit på att när man kör gymmet så blir man bekväm av sig.

Addonic

Lindis #89 Rookie 1000
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
R1:or
Är inte just sånna bl.a en anledning till armpump? Många har för bråttom med sin träning och musklerna har växt snabbare än vad syresättningen av dem gjort. Med resultat av att man lätt får armpump då. Sånna där är det vanliga att crossåkare tränat mycket med och många där har fått armpump.

Kan bara svara för min egen del, så funkar jag som så att en tränad kroppsdel har högre uthållighet.

Addonic

Lindis #89 Rookie 1000
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
R1:or
Men för att anars tillföra något till trådstarten, så trännar jag själv 6 dagar i veckan styrketräning med lätta vikter/höga repetioner och 45-60 minuter på antingen löpband el Crosstrainer.

Nackdelen för min egen del är att jag har innan tränat styrketräning i 15 år, och lagt på mig för mycket massa för denna sport, som jag försöker bli av med till kommande år som jag planerar för r1000. 2007/jan 108kg nu 2007/nov 85kg. Mål 77kg.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
(Alla utom RdP då förstås, som gör 1000 situps varje morgon innan han dricker 8 råa ägg :tungan )

Att äta ägg råa är inte bara dumt, det är inte särskilt nyttigt heller. Koka eller stek dem om man ska få i sig proteinerna, så slipper man risken för salmonella helt.

Jag kör både kondis och lyfter skrot, vilket lyfte min körning en aning, var alldeles för otränad och i dåligt skick när jag började köra.
Skrotlyftningen är mest för att hålla ordning på en trasig kota i ryggen och kondisen för att orka med köra. Men det är ju aldrig en nackdel att ha en stark och uthållig kropp.
Men det som ändå gör mest är att slappna av så mycket som möjligt när man kör.
Sen även om man tränat hela vintern och försökt hitta alla muskler, så hittar man nya när man sätter sig på hojen till sommaren iaf, så träna på att köra mer hoj ändå ;)

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag har lyckats uppehålla ca 3km löpning 2 dagar i veckan i några månader nu. Det har iofs inget med rr åkandet att göra men ändå. Alla år av upp och ner med träning har lärt mig läxan att inte köra för ofta och för hårt. Det ger betydligt mer att springa 2 ggr i veckan regelbundet än att stötvis köra extremt hårt och ofta, i 9 fall av 10 tröttnar man ganska snart och lägger av.

Det är mitt bästa tips: kör lite lagom men få in det som en enkel del av vardagen, träna inte hårdare än att du kan se dig själv i spegeln och säga att den här nivån av träningen skulle du kunna orka hålla på med i resten av ditt liv. När du har nått den regelbundenheten kan du förstås träna hårdare inför t.ex rr säsongen om du vill.

MC Doktorn

Guest
Jag kör på det hederliga friskis och svettis.

Absolut mer varierad komb styrka/kondition får man leta efter.

En vältränad

klarar en krasch och ev skada mycket bättre än en otränad.
Är mindre trött som gör att du gör mindre misstag.
Lägre vikt ger bättre effekt/vikt och billigare än titanskruvset.

En Elitförare på hög nivå måste vara bra tränad för att lyckas.

Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Min träning består av konditionsträning (spinning varierat med löpband) och ett lättare styrkepass för överkroppen.

Vad jag har upplevt bland RR åkare är att förvånansvärt många är väldigt otränade och klagar på att de tappar mot slutet av racen pga armpump och tappad koncentration. Detta borde kunna undvikas med vettig träning av armar/underarmar samt någon form av konditionsträning. Jag tror dock inte att bästa lösningen för de flesta är att pumpa mer på gymmet utan jag är mer inne på linjen med någon kampsport (för de som är inne i den svängen) eller att svälja manligheten och gå på någon form av Friskis&Svettis/Aerobic. Det gör dig smidigare samtidigt som det ger fullt tillräcklig styrka och kondition för att klara RR

Konditionsträning är nog A och O för ökad uthållighet och koncentration för RR. Det jag kommer att fokusera på om jag får ihop budget för ERF nästa säsong är spinning och lättare styrketräningsövningar. Alla gym kör ett pass som kallas bodypump eller liknande där man kör med lätta vikter och många repetitioner. Det ökar segheten i musklerna utan att man bygger för mycket.

Jag tror att största möjligheten att jobba bort armpump är att jobba upp styrkan i bålen, dvs mage och rygg. Då orkar man hålla upp kroppen utan att belasta armarna för mycket vid tex inbromsningar. Detta är ett faktum som gäller för spinning där man skall hålla upp överkroppen med mage/rygg istället för att hänga på armarna.

Som avdankad spinninginstruktör är jag helt såld på den träningsformen, den är skonsam för tjockisar och trasiga knän, bygger kondition till en nivå man inte trodde man hade och bygger muskler i ben och bål.

Ps. MC-doktorn, vilka är det som får skriva i Racingforumet egentligen? De som regelbundet tävlar, tävlar ibland, har licens, kör bana? Jag har kanske begått lagbrott nu. :va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är inte just sånna bl.a en anledning till armpump? Många har för bråttom med sin träning och musklerna har växt snabbare än vad syresättningen av dem gjort. Med resultat av att man lätt får armpump då. Sånna där är det vanliga att crossåkare tränat mycket med och många där har fått armpump.

Armpump bland motionärer beror vanligtvis på att de är otränade men armpump bland eliten beror ofta på att en del personer av genetiska skäl har taskig dragning av blodkärlen i armen, detta gör att när musklerna sväller och stelnar kläms blodkärlen ihop och blodtillförseln avstannar vilket ger fetingskramp. Det kan tyckas mesigt att åka VM och bryta med armpump men det gör riktigt ont och tillslut slutar armen fungera ordentligt.
Lösningen är kirurgi och du kan se en del crossåkare som har op-ärr som liknar en huggorm på underarmarna.

Som avdankad spinninginstruktör är jag helt såld på den träningsformen, den är skonsam för tjockisar och trasiga knän, bygger kondition till en nivå man inte trodde man hade och bygger muskler i ben och bål.

Spinning på studengymmet vid Lunds Universitet is the shit :fakta

Bra träning och minst 20 häckar att motivera sig med när det börjar gå tungt.

Last edited:

sandstream

Guest
Lösningen är kirurgi och du kan se en del crossåkare som har op-ärr som liknar en huggorm på underarmarna.
Pappunen gjorde en sån operation efter premiären på Anderstorp i år om jag inte minns fel.

Vet inte om det är sant men har hört att hantverkare brukar ha mindre problem med armpump :va

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
inte helt fel att stretcha lite också :)
men man får väll nog med motion när man bär hem ölbackar:D

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vet inte om det är sant men har hört att hantverkare brukar ha mindre problem med armpump :va
Jaha, och hur hårt brukar de jobba då? :D

Enda gången de tar i ordentligt är när de skriver räkningen.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag tror att största möjligheten att jobba bort armpump är att jobba upp styrkan i bålen, dvs mage och rygg. Då orkar man hålla upp kroppen utan att belasta armarna för mycket vid tex inbromsningar.

Det där köper jag inte, men det är en annan diskussion för en annan tråd :)

sandstream

Guest
Jaha, och hur hårt brukar de jobba då? :D
Enda gången de tar i ordentligt är när de skriver räkningen.
Kom igen när du satt 2-3 badrum á 20 m2 med kakel på en dag :gnissla
Vi jobbade på ackord så det var bara att bita ihop och trava plattor för brinnande livet :)

MC Doktorn

Guest
Ps. MC-doktorn, vilka är det som får skriva i Racingforumet egentligen? De som regelbundet tävlar, tävlar ibland, har licens, kör bana? Jag har kanske begått lagbrott nu. :va

Hahaha

Ville bara styra upp det hela så man slipper allt skitsnack.Det brukar annars sluta med 10 skvallertidningstips hur man får platt mage på 4 v.

Nä frågan är hur man tränar sin kropp när man kör eller ska köra roadracing, vet att många i den yttersta rr-eliten tränar mycket målmedvetet med sin fysik.

Lycka till med ERF säsongen 08 :tummenupp

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nä frågan är hur man tränar sin kropp när man kör eller ska köra roadracing, vet att många i den yttersta rr-eliten tränar mycket målmedvetet med sin fysik.
Min erfarenhet är att det kvittar. Ju starkare och mer vältränad man blir desto mer kraft använder man. Med resultatet att man blir lika trött som innan. Till förra året hade jag tränat upp mig ordentligt både styrke- och konditionsmässigt. Det mest märkbara resultatet var att jag drog loss handtagen från styrändarna. Det orkade jag inte göra året innan...

Tror det ligger mycket i vad Hannes skriver, att man får lära sig köra avspänt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept