Jo, appropå kondis hos crossåkare så hade Finland en världsmästare i motocross på 70-talet. 4-faldig t o m. Han heter Heikki Mikkola och körde bl a Husqvarna.
På den tiden brukade elitidrottsmän vara på läger i Vålådalen och det råkade vara så att Mikkola var där samtidigt som svenska friidrottslandslaget.
När man jämförde resultaten från de olika delmomenten de testades på så visade det sig att Mikkola var bäst i ALLA disipliner, oavsett om det var uthållighet, styrka, syreupptagning, osv. Det ÄR tufft att köra cross, alla som provat vet ...
Jag har tränat cyklister i 8 år som cyklande tränare. Cyklister har mkt bra kondition, men är inte speciellt starka och är inte heller så viga. Det är svårt att hinna med allsidig träning på sommaren om man, som elitcyklisterna, cyklar ca 10 mil om dagen 6 dagar i veckan. På vintern springer man lite och kör lite styrketräning, fast det blir mycket MTB och det är skitkul.
Jag körde roadracing i 10 år, men har aldrig slagit mig så mycket som jag gjorde under några vintrar i skogen med MTB, t ex spräckt skenben, brutet nyckelben, utgjutningar, små söta jack, skrapsår, mm . Fast kul är det och det är nyttig träning för tvåhjulsåkare. Om man tvunget vill så KAN man ju skita i att friåka nerför åsar där man inte ser hur de slutar
Cyklister, längdskidåkare och simmare lägger mycket tid på mängdträning och får extremt bra kondition/uthållighet. Även mångkampare står på min lista över dem som presterar.
Fotbollsspelare anser jag dock kan slänga sig i väggen ... det har jag alltid ansett