Hur tränar ni ?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag stoppar in en snus innan varje körpass. Jag bor på anda våningen utan hiss så där blir en del träning :tummenupp

Jag har dock planer på att börja använda mitt gymkort nån gång och köra spinning 3-4 ggr i veckan. Jag ska börja på måndag....

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Jag stoppar in en snus innan varje körpass. Jag bor på anda våningen utan hiss så där blir en del träning :tummenupp

Jag har dock planer på att börja använda mitt gymkort nån gång och köra spinning 3-4 ggr i veckan. Jag ska börja på måndag....

Jag ska börja gyma imorn. Det har jag sagt ett tag nu.
Snacka om karaktär..

Smagatusk

Guest
springer 2-3 gånger i veckan 8 km.
Hockey på allmänheten 1 gång i veckan ca 2h.

Ingen styrketräning. Muskler väger alldeles för mycket för den här sporten :tummenupp

Är tämligen säker att du kan gå ner på gymmet ett par dagar i veckan utan att det sabbar dina varvtider. Tror du inte Rossi och grabbarna styrketränar?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
De är säkert på gymmet men mest för konditionsträning.

Man kan öka på styrkan ganska ordentligt utan att gå upp i vikt, vikten styr man med maten. Dessutom är gymträning bra för att bränna fett, även om man kör tunga lågrepp.
Dessutom behöver man inte vara särskilt skraj att man blir jättestor för att man går på gym, man kan max lägga på sig 2-3kg muskler per år. Kanske lite mer i tonåren. Sen kan man lägga på sig mer vikt men då är det lite fett med också.

Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Man kan öka på styrkan ganska ordentligt utan att gå upp i vikt, vikten styr man med maten. Dessutom är gymträning bra för att bränna fett, även om man kör tunga lågrepp.
Dessutom behöver man inte vara särskilt skraj att man blir jättestor för att man går på gym, man kan max lägga på sig 2-3kg muskler per år. Kanske lite mer i tonåren. Sen kan man lägga på sig mer vikt men då är det lite fett med också.

gymträning med antydan på vikter skall inte vara fettförbrännande om man är ute efter att öka muskelmassa.

kroppen vill inte börja bränna fett förens efter ca 40 minuter. Innan dess väljer den hellre att ta av kroppen glykogen depåer som ger mer snabb energi vilket är de en muskel vill ha vid styrketräning.

ett gym pass skall inte vara mer än 45 minuter med hög relativt hög intensitet om man är ute efter att öka. Dessutom skall man äta rejält med bra mat om man vill öka.

Något som däremot är bra som säkert skulel funka för rr körning är ett gympass med högre repetioner. dvs köra 10 reppare i alla övningar och kör intensivt i 40 minuter. Efter 40 minuter sätter man sig på en motions cyckel i moderat tempo. DÅ bränner man fett. De ihop med en bra kost är perfekt träning för RR. Sen varvar man detta med temmpo träning 1-2 ggr i veckan dvs högre puls på cyckeln eller löpning fast kortare tid.

bara en tanke...själv väger jag 100 pannor så får sattsa på 1000 kubikare och erf:)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Angående stumma underarmar så kanske en powerball(gyroboll) är bra träning. Den ska ju vara bra för handled och underarmar, har testat och den blir bra jobbig efter en stund.

Bifogat

• 88.jpg
    88.jpg
    11 KB · Visningar: 53

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det sägs att man blir katabol efter 45 minuter, vilket jag tar som lite väl teoretiskt svammel. Tillväxten av muskler sker ju först när man sen är i vila iaf.. Förbränning av fett sker när man tar in förre kalorier än man gör av med, så äter man 2500kcal ett dygn och bränner 3500kcal, så kommer man bränna av 1000kcal av det man har lagrat.
Ett hårt gympass drar många kcal, även om pulsen inte är särskilt hög.
Vill man bränna fett är det nästan lika bra att gå som att springa, däremot är det bättre att springa för syreupptagningsförmågan.
Förbränningen är dessutom igång dygnet runt, finns väl en del som pekar på att den går på lite lägre varv under natten när man sover.
Däremot är det såklart bra att äta regelbundet, ladda med lite kolhydrater och protein innan träning och fylla på med snabba proteiner efter passet.

sandstream

Guest
Förbränning av fett sker när man tar in färre kalorier än man gör av med, så äter man 2500kcal ett dygn och bränner 3500kcal, så kommer man bränna av 1000kcal av det man har lagrat.
Nja, själva fettförbränningen struntar väl fullständigt i vad du äter. Kroppen bränner fet men du kan få summan av förbränningen att minska eller öka beroende på kaloriintaget.
Vill man bränna fett är det nästan lika bra att gå som att springa, däremot är det bättre att springa för syreupptagningsförmågan.
Det kommer ju ständigt nya rön i den här "branschen" men för ca 2-3 år sedan läste jag en artikel där de kommit fram till att det som brände fett absolut bäst var intervallträning. Man skulle springa tex 2 minuter, gå 2, springa 2 osv.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nja, själva fettförbränningen struntar väl fullständigt i vad du äter. Kroppen bränner fet men du kan få summan av förbränningen att minska eller öka beroende på kaloriintaget.
Det kommer ju ständigt nya rön i den här "branschen" men för ca 2-3 år sedan läste jag en artikel där de kommit fram till att det som brände fett absolut bäst var intervallträning. Man skulle springa tex 2 minuter, gå 2, springa 2 osv.

Jo, det är väldigt mycket saker som är motsägelsefullt i alla rön också.

Men skrev jag VAD man äter? Jag skrev att äter man 2500kcal och bränner 3500kcal ett dygn, så kommer du ta av dina fettreserver.
Sen är det bra att äta en bra balans mellan kolhydrater, proteiner och fett även om man går på diet(bantar), den balansen kan dock skilja mellan olika personer.
Det är också trevligt att äta på regelbundna tider, så blodsockret inte går i jojo över dygnet.
Intervallträning är väldigt bra för syreupptagningsförmågan, och ja, det bränner mer än lågnivåträning, men, inte så mycket mer. Visst har man bråttom att gå ner så.. Men det går att bränna fläsk i bra takt och ändå må bra och äta vettigt, utan att köra stenhård konditionsträning.
3 gympass i veckan och ~2000-2500kcal/dagen och några promenader får de flesta att tappa runt ett kilo i veckan.

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Tänkte dela med mig av min erfarenhet.

Har varit elitsimmare under 15 år och efter det körde jag Triathlon i 3 år. Tycke det var dags att prova annat så då gick den vanliga gymträningen över till Tyngdlyftning. Dessa tre sporter har tidigare varit hård träning men för ca 3 månader sen provade jag något som kallas "CrossFit" ( www.crossfit.com ) och allmänstyrkan och konditionen är totalt sett bättre än någonsin tidigare. Denna typ av träning kan jag varmt rekommendera till er stollar som vågar prova något som ni kommer få träningsvärk av :D

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jo, appropå kondis hos crossåkare så hade Finland en världsmästare i motocross på 70-talet. 4-faldig t o m. Han heter Heikki Mikkola och körde bl a Husqvarna.
På den tiden brukade elitidrottsmän vara på läger i Vålådalen och det råkade vara så att Mikkola var där samtidigt som svenska friidrottslandslaget.
När man jämförde resultaten från de olika delmomenten de testades på så visade det sig att Mikkola var bäst i ALLA disipliner, oavsett om det var uthållighet, styrka, syreupptagning, osv. Det ÄR tufft att köra cross, alla som provat vet ...

Jag har tränat cyklister i 8 år som cyklande tränare. Cyklister har mkt bra kondition, men är inte speciellt starka och är inte heller så viga. Det är svårt att hinna med allsidig träning på sommaren om man, som elitcyklisterna, cyklar ca 10 mil om dagen 6 dagar i veckan. På vintern springer man lite och kör lite styrketräning, fast det blir mycket MTB och det är skitkul.
Jag körde roadracing i 10 år, men har aldrig slagit mig så mycket som jag gjorde under några vintrar i skogen med MTB, t ex spräckt skenben, brutet nyckelben, utgjutningar, små söta jack, skrapsår, mm . Fast kul är det och det är nyttig träning för tvåhjulsåkare. Om man tvunget vill så KAN man ju skita i att friåka nerför åsar där man inte ser hur de slutar :tungan

Cyklister, längdskidåkare och simmare lägger mycket tid på mängdträning och får extremt bra kondition/uthållighet. Även mångkampare står på min lista över dem som presterar.
Fotbollsspelare anser jag dock kan slänga sig i väggen ... det har jag alltid ansett :fakta

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Angående stumma underarmar så kanske en powerball(gyroboll) är bra träning. Den ska ju vara bra för handled och underarmar, har testat och den blir bra jobbig efter en stund.

En sån där har jag provat, och den blir sjukt jobbigt efter ett tag. När man får lite snits på det, så går det att få en sjuk fart på den där kulan... He he

Det som jag inte tyckte var så bra, är att den mest tränar ovansidan/utsidan på underarmen, och den blir jag ALDRIG trött i när jag kör hoj. Därför bytte jag till såna där "kläm-grejer" istället.

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)

Nja den struntar väl inte riktigt i det. Du kan få högre fettförbränning genom att äta på ett visst sätt (en viss kost).

sandstream

Guest
Nja den struntar väl inte riktigt i det. Du kan få högre fettförbränning genom att äta på ett visst sätt (en viss kost).
Jag missförstod OffKeffs inlägg en aning.

Har själv hållt på med GI och läst mig till lite grundläggande kunskaper om fettförbränning.

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
Absolut, och även hur ofta/sällan och hur lite/mycket du äter.

Det finns de som smäller i sig 5000 kalorier per dag fördelat på 2 måltider. (inte så bra)...

Likt förbannat kan en person som äter mer, fast rätt saker och rätt mängder vid rätt tidpunkt, förbränna mer.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024