Hur tränar ni ?

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Det där köper jag inte, men det är en annan diskussion för en annan tråd :)
Det är ok, jag accepterar att andra, som kanske har mer erfarenhet i ämnet, har andra åsikter.

Jag har inte råkat ut för det själv utan det är mer en känsla att att när jag, (mycket sällan) är lite mer tränad och starkare i kroppen så belastar jag inte armarna på samma sätt. Det borde göra risken för armpump mindre men Boris JR har andra förklaringar som kanske stämmer bättre. Crossåkare i eliten är inte direkt sämre tränad än vad jag är så vad ska man säga...:rolleyes:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Armpump bland motionärer beror vanligtvis på att de är otränade men armpump bland eliten beror ofta på att en del personer av genetiska skäl har taskig dragning av blodkärlen i armen, detta gör att när musklerna sväller och stelnar kläms blodkärlen ihop och blodtillförseln avstannar vilket ger fetingskramp.

Den typen av "Armpump" som inte beror på att man helt enkelt är för otränad beror ofta på CCS (Chronic Compartment syndrome). Det är då inte blodkärlen som är problemet, utan det är den tunna hinna som omger musklerna som blir för trång och inte är elastisk nog, och då stryper blodtillförseln till muskeln när den sväller av ansträngningen. Det man gör när man opererar är att man skär upp den hinnan, och på nåt sätt vidgar den.

Därför får man ofta större problem när man tränar underarmarna hårt (och på fel sätt), och muskeln växer. Hinnan hinner då inte töjas ut i samma takt som muskeln ökar i volym, och problemet bli värre. Ska man träna underarmarna ska man göra det på rätt sätt. Låga vikter, och många repetitioner, ger inte samma muskelvolym, och en uthålligare muskel

Compartment syndrome is a clinical condition in which increased pressure within a closed anatomical space compromises the circulation and function of the tissues within that space. This compromise in circulation may result in temporary or permanent damage to muscles and nerves. Compartment syndrome may be acute or chronic.

Det finns MÅNGA artiklar om CCS att läsa på nätet....

Jag fick ordning på mina problem med armpump genom att träna just med en sån där "hand-kläm-fjäder-mojäng" som nämndes tidigare i tråden.
Efter att ha läst otaliga artiklar om armpump och CCS på nätet så köpte jag en lite lättare tjej-/ungdomsmodell av redskapet som jag orkade göra typ 100 reps med i början. Sedan körde jag med den i bilen (som nån annan skrev) på vägen till jobbet (pendlar två timmar om dagen) och efter ett tag så orkade jag typ 200 repetitioner med den, och vips så orkade jag ett helt race utan att få problem med underarmarna...

Tillbaka till topic med vinterträning:

Vinterträningen består nu i löpning varje morgon innan jobbet (mest för att inte bli ännu mera tjockis) 3-5km. Sen lite enklare fysträning med kroppen för att håla igång musklerna (situps, pullups, armhävningar, fälkniven, magrullaren, typ).

Sen kör jag cross/enduro så ofta det går, vilket är den bästa träningen alla kategorier.... Har alltid sett mig själv som skpligt tränad iaf. Kört hockey, amerikansk fotboll, fotboll, osv... Men jag har ALDRIG varit så trött som när jag satte mig på crossen för första gången för typ ett år sedan... Jag var gråt- och spyfärdig efter 1,5 varv (och 20 vurpor) på endurospåret.
Orkar man 4 varv på endurospåret, så orkar man garanterat ett race på banan...

Last edited:

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Jag kan varmt rekommendera MTB, sjukt bra träning, kul, och påminner mycket om RR, faktiskt... Just när man använder överkroppen och klättrer upp för släntar och allt vad det är.. Sen får man skön fartkänsla också.. Do it!
Och självfallet bra för benen och kondisen!! :tummenupp

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Spinning på studengymmet vid Lunds Universitet is the shit :fakta

Bra träning och minst 20 häckar att motivera sig med när det börjar gå tungt.

He he he... :tummenupp

Äh, kondition är inte så viktigt i roadracing på amatörnivå. Ett race pågår i ca 15 minuter. Man behöver inte vara vältränad för att orka med det.

Kanske inte om man kör moppe.... Jag lovar dig att det är jobbigt att köra ett race på en större hoj...

(Ledsen, var bara tvungen att bita på Nytekniks flame-bait)

Last edited:

sandstream

Guest
Fast om man skriver i racingforumet så ..
Sant, men många klickar på "Visa Nya Inlägg" och tänker inte på vilket forum tråden ligger i.
Men jag har ALDRIG varit så trött som när jag satte mig på crossen för första gången för typ ett år sedan... Jag var gråt- och spyfärdig efter 1,5 varv (och 20 vurpor) på endurospåret.
Man får en annan respekt för elitförarna inom cross och enduro när man provat själv första gången :D
Själv klev jag av hojen övertygad om att jag skulle dö när som helst efter 1½ varv på Arlanda :näsblod

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Man får en annan respekt för elitförarna inom cross och enduro när man provat själv första gången :D
Själv klev jag av hojen övertygad om att jag skulle dö när som helst efter 1½ varv på Arlanda :näsblod

Everts typ... Vinner ett mastodontrace i MX2, hoppar sen upp på MX1 cykeln och krossar alla i den klassen också....

Läste nånstans en artikel (hittar den inte nu) om en utvärdering som gjorts på massa olika elitidrottare. Där jämförde man den "generella fysiska formen" mellan olika utövare.

Längst upp i listan hamnade inte längdskidåkare, maratonlöpare, friidottare. Dom i särklass mest vältränade elitidrottarna var cross och enduråkare...

Last edited:

sandstream

Guest
Längst upp i listan hamnade inte längdskidåkare, maratonlöpare, friidottare. Dom i särklass mest vältränade elitidrottarna var cross och enduråkare...
Jag har läst en liknande artikel om olika motorcykelsportutövare, om jag inte minns fel var det Petjo som var RR-föraren i artikeln, och han hade inte mycket att hämta mot cross/enduro-förarna. Tror det var i Bike.

Att cross/enduroförarna skulle vara bättre tränade än längdskidåkare låter dock lite i överkant. Efter att ha sett Per Elofsson träna på myrarna så...

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Jag har läst en liknande artikel om olika motorcykelsportutövare, om jag inte minns fel var det Petjo som var RR-föraren i artikeln, och han hade inte mycket att hämta mot cross/enduro-förarna. Tror det var i Bike.

Ja det var Bike som gjorde det reportaget.

Tycker testet var lite skevt då Petjo var bra mycket äldre än crossåkaren samt att petjo inte är särskilt lätt vilket måste vara en klar nackdel då vissa av övningarna gick ut på att lyfta sin egen vikt samt springa en kort sträcka på tid.

Hade nog varit rättvisare med tex Paupaunen i testet som är både yngre och inte lika stor.

Tror att crossåkaren hade vunnit ändå, men ändå kul att se skillnaden.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Men man behöver kondis! Även för 15-20 min körning.
Visst kan man inte vara helt otränad. Men speciellt bra kondis behöver man inte.

Utan att vara mer än synnerligen medelmåttigt tränad hade jag aldrig några problem att orka genomföra race eller kval utan att krokna. Och då höll jag ganska bra amatör-tempo. 1,11 på Karlskoga och 0,49 på Falkenberg. Däremot fick jag s.k. armpump på Falkenberg. Minns att även Oscar klagade över detta.

Att cross/enduroförarna skulle vara bättre tränade än längdskidåkare låter dock lite i överkant.
Håller med :)jisses). Längdskidåkare och framför allt cyklister måste väl vara mer vältränade än crossförare?

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Håller med :)jisses). Längdskidåkare och framför allt cyklister måste väl vara mer vältränade än crossförare?
Beror lite på hur man räknar men cross är mer pulsintensivt under lång tid och hamnar därför i vissa mätningar över skidor/cykel

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Testet som jag läste var inte det i Bike....

Hade man mätt bara ren kondition (uthållighet), så hade givetvis en Per Elofsson på sin topp slagit en crossåkare, inget snack. Men nu var det en mer generell mätning, där man mätte allt. Styrka, uthållighet, kondition, (overall fitness tror jag dom kallade det för), och sedan räknade ut nåt snittvärde.
Och där rockade cross/enduroåkarna...

Jag ska försöka leta fram det....

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Hoj
CBR600rr 07a
Här blir det gymma 3-4 gånger i veckan 1.5 h per gång.
fysträning med brottning och hockey 1-2 gånger i veckan 1.5 h
sen lite kondis då och då :)
sen blire cross när den mekas ihop :rolleyes: :)

sandstream

Guest
Men nu var det en mer generell mätning, där man mätte allt. Styrka, uthållighet, kondition, (overall fitness tror jag dom kallade det för), och sedan räknade ut nåt snittvärde.
Och där rockade cross/enduroåkarna...
Okej :tummenupp

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Visst kan man inte vara helt otränad. Men speciellt bra kondis behöver man inte.

Utan att vara mer än synnerligen medelmåttigt tränad hade jag aldrig några problem att orka genomföra race eller kval utan att krokna. Och då höll jag ganska bra amatör-tempo. 1,11 på Karlskoga och 0,49 på Falkenberg. Däremot fick jag s.k. armpump på Falkenberg. Minns att även Oscar klagade över detta.

Oscar är ju också årets kärring så de e inte så konstigt att han inte orkar...

När jag lirade hockey 5-6 ggr i veckan och senare började med RR under samma period. Då fick jag mjölksyra på en gång när jag körde hoj.
Året efter hade jag lagt ner hockeyn helt och märkte på en gång att jag orkade mer även fast jag inte hade tränat nått annat. Korta muskler e värdelöst och om man kan köra avslappnat på hojen och inte behöva ta i som ett as för att få den att svänga så klarar man sig nog jävligt långt. Konditionen är ju alltid bra att ha så man kan hålla koncentrationen uppe och slippa mjölksyra.

Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX

Jag hade sjuka besvär av det tidigare, men sedan jag ett race tvingades använda 3-4 fingrar ist för 2 när jag bromsade så blev det mycket bättre. Efter det så tvångsinlärde jag mig att bromsa med 3-4 fingrar och har inte haft lika allvarliga problem sedan dess.

Oscar är ju också årets kärring så de e inte så konstigt att han inte orkar...

Om du hade lärt dig att fullfölja kval och race så hade även du blivit trött...:arsele

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Som den trefaldige MX1-mästaren Kalle Karlssons citat: "Träning är till för talanglösa":lol

Med andra ord får jag träna hårt som fan:tummenupp

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...