Armpump bland motionärer beror vanligtvis på att de är otränade men armpump bland eliten beror ofta på att en del personer av genetiska skäl har taskig dragning av blodkärlen i armen, detta gör att när musklerna sväller och stelnar kläms blodkärlen ihop och blodtillförseln avstannar vilket ger fetingskramp.
Den typen av "Armpump" som inte beror på att man helt enkelt är för otränad beror ofta på CCS (Chronic Compartment syndrome). Det är då inte blodkärlen som är problemet, utan det är den tunna hinna som omger musklerna som blir för trång och inte är elastisk nog, och då stryper blodtillförseln till muskeln när den sväller av ansträngningen. Det man gör när man opererar är att man skär upp den hinnan, och på nåt sätt vidgar den.
Därför får man ofta större problem när man tränar underarmarna hårt (och på fel sätt), och muskeln växer. Hinnan hinner då inte töjas ut i samma takt som muskeln ökar i volym, och problemet bli värre. Ska man träna underarmarna ska man göra det på rätt sätt. Låga vikter, och många repetitioner, ger inte samma muskelvolym, och en uthålligare muskel
Compartment syndrome is a clinical condition in which increased pressure within a closed anatomical space compromises the circulation and function of the tissues within that space. This compromise in circulation may result in temporary or permanent damage to muscles and nerves. Compartment syndrome may be acute or chronic.
Det finns MÅNGA artiklar om CCS att läsa på nätet....
Jag fick ordning på mina problem med armpump genom att träna just med en sån där "hand-kläm-fjäder-mojäng" som nämndes tidigare i tråden.
Efter att ha läst otaliga artiklar om armpump och CCS på nätet så köpte jag en lite lättare tjej-/ungdomsmodell av redskapet som jag orkade göra typ 100 reps med i början. Sedan körde jag med den i bilen (som nån annan skrev) på vägen till jobbet (pendlar två timmar om dagen) och efter ett tag så orkade jag typ 200 repetitioner med den, och vips så orkade jag ett helt race utan att få problem med underarmarna...
Tillbaka till topic med vinterträning:
Vinterträningen består nu i löpning varje morgon innan jobbet (mest för att inte bli ännu mera tjockis) 3-5km. Sen lite enklare fysträning med kroppen för att håla igång musklerna (situps, pullups, armhävningar, fälkniven, magrullaren, typ).
Sen kör jag cross/enduro så ofta det går, vilket är den bästa träningen alla kategorier.... Har alltid sett mig själv som skpligt tränad iaf. Kört hockey, amerikansk fotboll, fotboll, osv... Men jag har ALDRIG varit så trött som när jag satte mig på crossen för första gången för typ ett år sedan... Jag var gråt- och spyfärdig efter 1,5 varv (och 20 vurpor) på endurospåret.
Orkar man 4 varv på endurospåret, så orkar man garanterat ett race på banan...