Hur tvättar man en motorcykel?

axelsson_vpg

Guest
avfett sen högtryck, shampoo sedan högtryck. sen torka av med sånt där skin.
 

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Ort
östersund
Hoj
Husa 650 -08
Man behöver inte va rädd för att använda högtryck på hojen om man bara använder det på rätt sätt. Dvs ha inte munstycket alldeles intill ytan du sprutar mot och rikta inte strålen mot lager ex. sving och hjullager.
 

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Surahammar
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
lånar tråden lite med en dum fråga...
Vad är bästa sättet att ta bort asfaltstänk på ljuddämparn? :confused:
 

springstone

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha XVZ 1300 Royal Star
Som gammal bilrecondare måste jag säga att vill man ha lacken ren, så visst. Använd Yes, men vaxet försvinner....
Alltså innan vaxning är väl Yes ok, men efter vaxning så tar det ju bort det som man strävar efter...
En hal yta alltså..
Yes löser fett, vax är fett!






Skitsnack.

Jag har alltid tvättat allt jag har med YES och hojen tvättar jag minst en gång i veckan, ibland kan det bli upp till fem gånger i veckan.

Efter samtal med flera billackerare och bilrecondare så har dom rekomenderat yes för det är skonsammast för lacken.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Så här är i alla fall ett kul sätt

[YOUTUBE-ID]EE-K10BeXtg[/YOUTUBE-ID]
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
OJ , får ursäkta mig, kolla alla kommentarer som en korekturläsare men hoppade över filmen :S

Alkalisk avfettning, dvs vattenbaserad avfettning, brukar hålla aludetaljer snygga. Sedan på med ngt fett som skydd, tex Wd40 eller vax och torka av.

Men har det redan blivit mer påtagliga ärgningar så kan det behövas starkare saker.
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
lånar tråden lite med en dum fråga...
Vad är bästa sättet att ta bort asfaltstänk på ljuddämparn? :confused:

Vanlig avfettning/tjärlösare brukar funka. Använde Sonax avfettning senast då jag blev tvungen att köra nå'n kilometer på en väg som just höll på att asfalteras. Slibb! :huvet
 

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Surahammar
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Vanlig avfettning/tjärlösare brukar funka. Använde Sonax avfettning senast då jag blev tvungen att köra nå'n kilometer på en väg som just höll på att asfalteras. Slibb! :huvet

Hände precis samma sak för mig :banana
aja då får man dra och köpa lite Sonax imorgon
 

cbr1000 rr

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki Z1000 2010. Honda crf 450 07
Skitsnack.

Jag har alltid tvättat allt jag har med YES och hojen tvättar jag minst en gång i veckan, ibland kan det bli upp till fem gånger i veckan.

Efter samtal med flera billackerare och bilrecondare så har dom rekomenderat yes för det är skonsammast för lacken.

Det efektivaste sättet att ta bort vax och lackförseglingar är att använda yes diskmedel, så vill man ha ett skyddande lager mad vax eller försegling så är inte yes nåt att rekomendera, skulle nog rekomendera att köra med bilschampo turtle supertvätt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
En viktig detalj är att inte använda avfettningsmedel på fin aluminium, t ex hojar med olackad aluram. Det kan bli riktigt fult.
 

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Kanske inte kan ge några "do's and dont's", men jag blaskade av min nya hoj nu i helgen och är nöjd med resultatet.

Jag började med avfettning (akta kedjan) och sen en tvätt med något Turtle schampo i varmt vatten med svamp, sen torka av med microfiberduk på synliga delar typ tank och kåpor, och så lät jag hojen stå över natten för att torka resten.

Det är ju en gammal körskolehoj, så nästa dag gick jag på den med polermaskinen på tank, kåpor och röv. Först grovpolering sen fin, och slutligen ett lager vax på den.
Sist gjorde jag rent kedjan med fotogen och sen på med olja.

Det jag väl kan tipsa om är att gör rent kedjan först sen tvätta hojen, det rann rätt mycket skit från den så jag var tvungen att sitta och torka bort det på ren hoj, mindre lyckat. Sen så oljade jag inte kedjan direkt efter tvätten (skulle ju rengöra nästa dag) så jag noterade små rostfläckar innan jag satte igång med den. De försvann direkt jag började jobbar med kedjan, men ändå tråkigt.

Sen lyckades jag få lite polermedels "korn" (vita små fläckar, typ som små dammkorn) lite här och var på hojen, vilket ju kan vara tråkigt, så kanske man ska polera före man tvättar. Nåja, tar detta själv till våren. :)

Hoppas du fick några tips och slipper göra mina misstag iaf. :D

Reslutatet då? Jag är som sagt nöjd, även om det personligen var första gången jag tvättade just en hoj. :) Ok, det finns fortfarande mycket kvar att polera, men detta duger nog fullt för vintervilan.
1000004_2acstf.jpg
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Vattenslang, bilschampoo, svamp, diskborste, tandborste.

Sen Sonax :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
zink, magnesium och aluminium skall man vara försiktig med alkaliska produkter. Det är ju därför vitlökspressar i alu blir svart och frätta i diskmaskinen eftersom diskmaskinsmedel är alkaliskt. Utbildningen jag gick på Miele pro-diskmaskiner för labmiljö tipsade dem om att det är bättre att tvätta i sura föreningar om instrumenten är av alu. Likväl när jag var på kurs med Dr Wiegert som är tillverkare av diskmedel.

Huruvida alkaliteten är i motsvarande avfettning kan jag inte säga utan bara en parantes att man skall vara försiktig med alkaliskt mot alu.

Jag tar hellre yes och sedan wd40 på alu. Är aluminiumet obehandlad kan jag använda lite DBC.

Alkalisk avfettning, dvs vattenbaserad avfettning, brukar hålla aludetaljer snygga. Sedan på med ngt fett som skydd, tex Wd40 eller vax och torka av.

Men har det redan blivit mer påtagliga ärgningar så kan det behövas starkare saker.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag åker till ÖB och där köper jag fälgtvätt till hjul och nedre delar som är kladdiga av kedjespray, och till kåpor m,m tar jag en flaska Mr,muscle sen är det svamp upptill och en fet pensel ner till.

Annars kan man göra som glidarfolket, kläder och hoj på samma gång.
fransjackorna.jpg
sänke.jpg
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Man behöver inte va rädd för att använda högtryck på hojen om man bara använder det på rätt sätt. Dvs ha inte munstycket alldeles intill ytan du sprutar mot och rikta inte strålen mot lager ex. sving och hjullager.

KEJDA/drivpaket, damasker, sadel, dammskydd, lampor(kryper lätt in lite runt tätningar), osv. osv. Känns knappt värt att dra fram högrycken :p
 

patR1k

Det kostar att ligga på topp..
Gick med
27 Mar 2008
Ort
i lägenhet högst upp..
Hoj
snowracer tills våren kommer...
Hur gör man när man tvättar sig själv...

man börjar med att skölja av sig sen kör man med schampo eller något liknande allternativ, sen blir det en till avsköljning sen bör man torka sig och sen blir det en klick vax i håret på det..

Precis på samma enkla sätt tvättar man en hoj, fast när man tvättar hojen så tar man vaxet på tanken tex.. :tummenupp



:glömdet
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
zink, magnesium och aluminium skall man vara försiktig med alkaliska produkter. Det är ju därför vitlökspressar i alu blir svart och frätta i diskmaskinen eftersom diskmaskinsmedel är alkaliskt. Utbildningen jag gick på Miele pro-diskmaskiner för labmiljö tipsade dem om att det är bättre att tvätta i sura föreningar om instrumenten är av alu. Likväl när jag var på kurs med Dr Wiegert som är tillverkare av diskmedel.

Huruvida alkaliteten är i motsvarande avfettning kan jag inte säga utan bara en parantes att man skall vara försiktig med alkaliskt mot alu.

Jag tar hellre yes och sedan wd40 på alu. Är aluminiumet obehandlad kan jag använda lite DBC.

Jag talar bara om egen erfarenhet. Jag upptäckte denna effekt på motoraludelar när jag var 18 och har genom gjort många garagevänner glada med det tipset. Prova tex OKQ8:as naturavfettning på tex alumotorblock och cylindrar eller aluventilkåpor på bilar etc. PH ca 10. Delarna blir ofta som nya. Men det förslår ju inte om det redan är väldigt ärgat.

När naturavfettningen fått verka en stund brukar jag gno med bilschampo eller yes och ljummet vatten, sedan skölja av. Ev upprepa.
Är det oljigt/fett så använder jag petroleumavfettning innan.

När jag tvättar min hoj så är jag sparsam med avfettning, i synnerhet vid ej onödigtvis på lackade ytor samt länkage, lager och dyligt där jag inte vill dra ur fettet. Men jag använder just naturavfettning på aluminumytor, bla på mina polerade alufälgbanor och motorblock, cylindrar och topplock om ytan behöver fräschas upp. Har ju en hel del obehandlad alumium på min hoj eftersom jag tycker det är snyggt.

Tillskillnad från motordelar så är det ju dock många övriga aludelar på en köpehoj som är ytbehandlade med klarlack eller plastfilm vilket många inte tänker på. I såna fall så har man ju förstås ingen glädje av kemin ovan.

Legeringar i diskmaskiner och annat känner jag inte till, men ofta är det ju silumin, zinkhaltiga legeringar mm.
 

Bifogat

  • IMG_1576.JPG
    IMG_1576.JPG
    103.3 KB · Visningar: 187
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top