Hur utrotar man huggormar?

En del planterar in igelkottar för att mota ormarna i grind. Men det är inte heller tillåtet.

- De är också fridlysta. De jagar inte orm, det är inte deras första föda. De äter dem möjligen om de råkar stöta på någon, säger Lena Bondestad.

Ett undantag
Nu finns det ett undantag i artskyddsförordningen konstaterar Per Risberg. Om det inte är möjligt att flytta ormen så är det tillåtet att slå ihjäl den.

Plantera in igelkottar. ;)

Fast om man inte "kan" flytta dem så får man faktiskt döda dem, om dem är inne på ens tomt.

7 minuter från Nyhetsmorgon om olika ormars kännetecken, vad man får och inte får göra osv.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_d...&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

Jag gissar att det är en tolkningsfråga, dvs om det är en orm och man helt plötsligt tappat båda armarna alternativt konstaterad sjukdom baserad på att ögonen ramlar ur vid syn av Vipera berus, så kan man få döda den.
Om det är EN orm.
Om det är 3 st som TS vill påskina så tror jag Jonas Wahlström litar så mycket på en människobroder att han har så pass mycket förnuft att man ringer någonstans för vidare hjälp.

Fridlysta? Det verkar ju finnas hur många som helst eftersom de är ett stort problem för folk. Finns väl miljontals. Lär ju dessutom vara ett fan så mycket större hot mot ens barn än några stackars vargar som man verkar vilja utrota igen.

Lite sunt förnuft tack. Bara för att lagen säger en sak betyder inte det att det är rätt. :rolleyes:

Gillar ryssen med shotgun. Köp en bössa av honom och gå på jakt. Ånej, nu får jag Skäggo på mig igen för uppvigling till jaktbrott.

Personangrepp brukar vara ett tecken på debattförmåga..

Har man en huggis i trädgården så gäller det att klippa den direkt, inte 3-4 veckors handläggningstid på naturvårdsverket.

Är även lagligt att döda om flytt är omöjligt, vilket det givetvis är :banana

Har du provat ringa och vet att det är 3-4 veckors handläggningstid?
För med tanke på att det är fara för både barn/hundar samt utrotningshotad art så sätter jag pengar på att det kommer någon som tar hand om problemet ganska omedelbart.

/En som redan flyttat på 2st ormar (om än bara snokar) senaste veckorna.

Har du provat ringa och vet att det är 3-4 veckors handläggningstid?
För med tanke på att det är fara för både barn/hundar samt utrotningshotad art så sätter jag pengar på att det kommer någon som tar hand om problemet ganska omedelbart.

/En som redan flyttat på 2st ormar (om än bara snokar) senaste veckorna.

Sunt förnuft säger att en huggis är borta om man släpper blicken i 5 minuter,
sen blir det en överaskning någon vecka senare.

Här handlar inte om att utrota en art, utan att hålla trädgården fri från gift.

Fridlysta? Det verkar ju finnas hur många som helst eftersom de är ett stort problem för folk. Finns väl miljontals. Lär ju dessutom vara ett fan så mycket större hot mot ens barn än några stackars vargar som man verkar vilja utrota igen.
Som de säger i TV-inslaget så dör en person var åttonde år av huggormsbett. Hoppas du ger frugan en dagsedel om hon planterat blommor i trädgården som drar till sig getingar, för getingar står för ett dödsfall per år.

Sunt förnuft säger att en huggis är borta om man släpper blicken i 5 minuter,
sen blir det en överaskning någon vecka senare.

Här handlar inte om att utrota en art, utan att hålla trädgården fri från gift.

Sunt förnuft (samt en del ormkunnande) säger att du bara tar hand om problemet på kort sikt, det man skall göra är att se om det finns ett ormbo eller dylikt, dvs så kan det vara så att du har en "ormkolloni" på tomten och då kan det krävas ett proffs som ser till att de inte förökar sig hemma hos dig.

Så har du redan haft ihjäl 4-5st så skulle jag påstå att du har klart större problem än du tror... om jag vore du så skulle jag absolut ringa kommunen och be om hjälp, eller så kan du bara fortsätta och döda orm på löpande band.

Som de säger i TV-inslaget så dör en person var åttonde år av huggormsbett. Hoppas du ger frugan en dagsedel om hon planterat blommor i trädgården som drar till sig getingar, för getingar står för ett dödsfall per år.

Ganska mycket vanligare än dödsfall orsakat av varg då om nu något måste orsaka dödsfall för att vara en fara för något/någon. Hur många blir illa däran bara tex?

Du har min blessing att döda hur många getingar du vill.

Sunt förnuft (samt en del ormkunnande) säger att du bara tar hand om problemet på kort sikt, det man skall göra är att se om det finns ett ormbo eller dylikt, dvs så kan det vara så att du har en "ormkolloni" på tomten och då kan det krävas ett proffs som ser till att de inte förökar sig hemma hos dig.

Så har du redan haft ihjäl 4-5st så skulle jag påstå att du har klart större problem än du tror... om jag vore du så skulle jag absolut ringa kommunen och be om hjälp, eller så kan du bara fortsätta och döda orm på löpande band.

Antar att du menar TS nu, för jag har aldrig dräpt en huggis.

Däremot har jag stött på en nyligen i torpgrunden, men den tänkte jag "täta bort", men ser jag han blir jag nog tvungen att dräpa den.

Då är det bättre att ge sig på getingar, det går i runda slängar 8 getingdödade människor på varje ormdödade.
Fast här är det ju inte frågan om rationellt tänkande

Det är väl det det är? Om du har kanyler med gift i liggande i trädgården så tar du bort dem illa kvickt. Om du dessutom har labila, oberäkneliga kanyler liggande så agerar du än mer.

Vem ger sig INTE på getingar då om man har ett bo i eller i närheten av sitt hus? Det är ju fortfarande en svindlande liten risk att bli dödad, eller hur. Om de hade varit fridlysta hade du låtit dem vara då?

Rationellt, tss.

Att ta ansvar inkluderar väl knappast att döda fridlysta djur? Snarare att man inte vill ta ansvar för problemet.

Någon som har info på varför den är fridlyst nådens år 2011?

Då är det bättre att ge sig på getingar, det går i runda slängar 8 getingdödade människor på varje ormdödade.
Fast här är det ju inte frågan om rationellt tänkande

Plockar 3-5 getingbon per torpresa så jag gör min plikt :D

Det var så synd om alla jakthundar i somras som blev "möördade" av varg, hur många kopplade/instängslade hundar dör av ormbett per år?

Last edited:
Ganska mycket vanligare än dödsfall orsakat av varg då om nu något måste orsaka dödsfall för att vara en fara för något/någon. Hur många blir illa däran bara tex?
Det sitter nog mer i rädsla för djuret i sig än en reell risk vare sig det gäller varg eller huggorm. Tar man ansvar för problemet så löser man det utan att döda varken varg eller huggorm.

Men det är klart, en huggorm är ju inte lika mjuk och gullig som en vargvalp. :rolleyes:

Det sitter nog mer i rädsla för djuret i sig än en reell risk vare sig det gäller varg eller huggorm. Tar man ansvar för problemet så löser man det utan att döda varken varg eller huggorm.

Men det är klart, en huggorm är ju inte lika mjuk och gullig som en vargvalp. :rolleyes:

Hur ska du ha det? Är vargar gulliga eller är vi rädda för dem?

Frågar du mig så beror det på att vi har förmodligen miljoner ormar men bara några dussin vargar efter att Matin, Markus och Skäggo har gått loss och att ormarna ställer till mycket mer problem för folk i allmänhet.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick