Hur utrotar man huggormar?

Antar att du menar TS nu, för jag har aldrig dräpt en huggis.

Däremot har jag stött på en nyligen i torpgrunden, men den tänkte jag "täta bort", men ser jag han blir jag nog tvungen att dräpa den.

Mycket riktigt, för det är ju han som dräpt 3st och sen varit ute och dräpt en till...

Huggis i en torpargrund, det måste nog vara en mardröm... det är ju trångt nog som det är redan. Och ja, det blir ju onekligen svårare att få bort den på ett säkert sätt.

Vem ger sig INTE på getingar då om man har ett bo i eller i närheten av sitt hus? Det är ju fortfarande en svindlande liten risk att bli dödad, eller hur. Om de hade varit fridlysta hade du låtit dem vara då?
Jag låter dom vara, och dom låter mig vara, en lösning som passar mig bra, fast det är klart, om det är en aggressiv stackare som har fastnat inomhus och vägrar samarbeta blir det flugsmällan.

Kyckling! Du flyttar ut ormen utanför tomten. Jag plockade bort ett par huggormar från tomten förra året. Om du inte vågar gå i närkamp med dom så nyttjar du med fördel en kratta som du lyfter upp ormen med och sen placerar du den i en hink och häller över staketet varpå ormen lämnar platsen kvickare än en höna skiter. Om det är illa ställt kan du nog gå ned till lokala vårdcentralen och berätta att du helt saknar "balls" så kan dom nog skriva ut ett recept på två sådan som du sedan hämtar ut på det lika lokala Apoteket. Sen går du ut och tar tag i saken som en man! Slut. Frågor? För sent. Framåt!! :tuttar

I snitt vårdas 1 700 hundar och 300 katter per år för huggormsbett.
Någon procent av dessa dör. Exakt procent fann jag ej. Skall vi gissa på 2%?

2000 * 2% = 40 husdjur per år?

Vad jag förstått dör inte så många av getingstick ens per år av husdjuren men var svårt att hitta statistik.

Det sitter nog mer i rädsla för djuret i sig än en reell risk vare sig det gäller varg eller huggorm. Tar man ansvar för problemet så löser man det utan att döda varken varg eller huggorm.

Men det är klart, en huggorm är ju inte lika mjuk och gullig som en vargvalp. :rolleyes:

:tummenupp
Mycket bättre än en hagelbrassare

[YOUTUBE-ID]D9DkciMTsLI[/YOUTUBE-ID]

Edit: Morfar stötte på en aggresiv Huggorm en gång.

Han moppsade upp sig och attackerade morfars röjsåg :va

Last edited:
Hej Broder!

Jag har lösningen!
Bor själv på en tomt där ormarna har funnits i överflöd.

Dock har jag sedan två år inte sett en jävel, och lösningen var brutalt enkel. Satte upp en "ormskrämmevindflöjel"

Min tomt är mer eller mindre en rullstensås.
Efter att ha krigat mot huggisarna i flera år utan resultat så placerade jag "ormskrämmevindflöjel" i ormepicentret.

Nu har jag som sagt inte sett vare sig snok eller huggis på 2 år.

Hemligheten är att propellern är obalanserad vilket gör att det blir vibrationer i marken då den snurrar. Låter för bra för att vara sant men har funkat klockrent.:tummenupp

Edit: kan förövrigt nämna att igelkottarna jag kidnappade i närbelägna villaområdet rymde direkt...

Bifogat

• orm.jpg
    orm.jpg
    95.5 KB · Visningar: 199
Hur ska du ha det? Är vargar gulliga eller är vi rädda för dem?

Frågar du mig så beror det på att vi har förmodligen miljoner ormar men bara några dussin vargar efter att Matin, Markus och Skäggo har gått loss och att ormarna ställer till mycket mer problem för folk i allmänhet.
Jag syftade på att vissa vill rädda vargen men gärna dödar ormen.

Jag har faktiskt inte hört att någon har haft "problem" med huggorm tidigare. Dvs mer problem än att någon råkat irra in sig på gården. Häromkring är det dock sällan man ser någon huggorm numera, de var vanligare förr. De är säkert mer utbredda söderut.

Någon som har info på varför den är fridlyst nådens år 2011?
All orm är fridlyst. Jag har inga siffror på bestånd att lägga fram men fridlysning i sig är ju för att skydda en art där beståndet minskas så pass att arten som sådan hamnar i riskzon.

Det var så synd om alla jakthundar i somras som blev "möördade" av varg, hur många kopplade/instängslade hundar dör av ormbett per år?
I snitt vårdas 1 700 hundar och 300 katter per år för huggormsbett.
Någon procent av dessa dör. Exakt procent fann jag ej. Skall vi gissa på 2%?

2000 * 2% = 40 husdjur per år?

Vad jag förstått dör inte så många av getingstick ens per år av husdjuren men var svårt att hitta statistik.
Jag hittar heller inga andra siffror än antalet hundar som vårdas för huggormsbett. Däremot skriver Agria att "ett fåtal" dör per år av huggormsbett och det är iaf ensiffrigt för mig.

Jag tror dock att det är extremt få som blir drabbade av de hundar som är kopplade eller instängslade. Vanligtvis så kommer ju problemet av att hunden är fram och nosar på ormen. Men det är klart att en orm kan ringla in i en hundbur också.

Vad det gäller getingar så har ju hundar en förmåga att jaga sådana och kan bli bitna i munnen. Dock så är det i stort sett bara om hunden är allergiskt som det är någon fara så det är nog inte så många som dör av det. Samma som med människa och huggorm alltså.

Tack serenada för inlägget, det hjälpte! :glömdet

Som bakgrund så kan jag även nämna att både grannens hund och en god väns hund dog av huggormsbett, så NEJ, huggorm har inget o göra på gårdsplan! PuNgT!

Är ormen utanför tomtmark så skulle jag aldrig ens fundera på att döda den!

Vet någon varför den e fridlyst? Det bokstavligen kryllar ju av dom!

Hej Broder!

Jag har lösningen!
Bor själv på en tomt där ormarna har funnits i överflöd.

Dock har jag sedan två år inte sett en jävel, och lösningen var brutalt enkel. Satte upp en "ormskrämmevindflöjel"

Min tomt är mer eller mindre en rullstensås.
Efter att ha krigat mot huggisarna i flera år utan resultat så placerade jag "ormskrämmevindflöjel" i ormepicentret.

Nu har jag som sagt inte sett vare sig snok eller huggis på 2 år.

Hemligheten är att propellern är obalanserad vilket gör att det blir vibrationer i marken då den snurrar. Låter för bra för att vara sant men har funkat klockrent.:tummenupp

Edit: kan förövrigt nämna att igelkottarna jag kidnappade i närbelägna villaområdet rymde direkt...

:yoparty cool vindmojäng, verkar dock vara lite väl mycke hockuspockus för mig... ormjävlarna e ju inte ens rädda för gräsklipparen!

:yoparty cool vindmojäng, verkar dock vara lite väl mycke hockuspockus för mig... ormjävlarna e ju inte ens rädda för gräsklipparen!

Ne de är ju uppkäftiga jävlar de där huggisarna, så skaffade ingen vindgrunka först. Med sedan fick jag en av morsan när jag fyllde så då var det bara att montera.

Huggisar är lite revirdjur tydligen. Då de ofta vibrerar i marken så blir det inget mysigt att övervintra så då börjar de leta nytt hem, och vips så är det ormfritt.

(jag trodde inte heller det skulle vara effektivt, men efter att jagat dem i 5-6 år och de bara blev fler och fler så var det värt att prova)

All orm är fridlyst. Jag har inga siffror på bestånd att lägga fram men fridlysning i sig är ju för att skydda en art där beståndet minskas så pass att arten som sådan hamnar i riskzon.

Det verkar efter lite googling som att det aldrig varit någon fara med den svenska huggormen, utan mer ett EU-beslut som alla andra dumheter.
http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/djur-och-natur/hotade-vaxter-och-djur/fridlysta-arter/Pages/fridlysta_kraldjur_och_groddjur.aspx

I vårt land finns den i hela landet utom längst i norr och heller inte på kalfjället.

Huggormen är vanlig och finns i de flesta miljöer, ofta i bryn och i klippterräng men även mitt ute i skogen.

Huggormen är liksom andra grod- och kräldjur fridlyst sedan år 2000. I Sverige innebär det att man inte får slå ihjäl huggormar om de inte utgör en uppenbar fara. En sådan situation kan uppstå om man har huggormar på tomten. Man skall då i första hand flytta ormarna till en plats som ligger minst ett par kilometer bort. Använd grova handskar, stövlar och försök med hjälp av ett trubbigt redskap få ner ormen i en säck eller hink med lock. Om du inte kan eller vågar flytta ormen – be om hjälp! Om inga medel står till buds och om huggormen utgör påtaglig fara får den dödas. Men som sagt – i alla andra fall gäller fridlysningen – denna liksom andra ormar i Sverige – och i hela Europa!

Huggisar är lite revirdjur tydligen. Då de ofta vibrerar i marken så blir det inget mysigt att övervintra så då börjar de leta nytt hem, och vips så är det ormfritt.

Dock verkar de gilla kraftig bas, då dom verkar bo i grunden under mina bashögtalare el-grande :D

En annan intressant iaktagelse är att fladdermöss diggar Infected Muschrom. Hade en speciell låt jag kunde spela på nätterna så "dansa" de till basen :banana

Last edited:
Ne de är ju uppkäftiga jävlar de där huggisarna, så skaffade ingen vindgrunka först. Med sedan fick jag en av morsan när jag fyllde så då var det bara att montera.

(jag trodde inte heller det skulle vara effektivt, men efter att jagat dem i 5-6 år och de bara blev fler och fler så var det värt att prova)

Nu fan ger jag mig! Nu sjunker jag lågt... Var köper man en såndär vindkraftshuggormsjägare?

Gick just in i källaren (typ en högre krypgrund) och då satt en jävla huggis och fräste på vinflaskan jag tänkte ta, nu e de UUHJ* på allvar! :smasha

*=Uppdrag Utrota HuggormsJävlar

Det verkar efter lite googling som att det aldrig varit någon fara med den svenska huggormen, utan mer ett EU-beslut som alla andra dumheter.
http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/Sv/djur-och-natur/hotade-vaxter-och-djur/fridlysta-arter/Pages/fridlysta_kraldjur_och_groddjur.aspx

Perfekt! Gissade att det låg till så!

Nu fan ger jag mig! Nu sjunker jag lågt... Var köper man en såndär vindkraftshuggormsjägare?

Gick just in i källaren (typ en högre krypgrund) och då satt en jävla huggis och fräste på vinflaskan jag tänkte ta, nu e de UUHJ* på allvar! :smasha

WTF!!! På VINFLASKAN!!! Då är det banne mig KRIG! :fakta

du är verkligen ifrån finland va?

Fy fan, värsta för mej var en som ville sällskapa med min högrerfot medan jag rastade "min orm", hann dock precis se den och stampade ner foten på den och pissa klart.:näsblod

Min vindgrej köptes på en torgmarknad så sök där eller tälj en egen du har ju förebild i tråden!

du är verkligen ifrån finland va?

"Yeah, and from my dad's penis. Now fuck off."

Fy fan, värsta för mej var en som ville sällskapa med min högrerfot medan jag rastade "min orm", hann dock precis se den och stampade ner foten på den och pissa klart.:näsblod

Min vindgrej köptes på en torgmarknad så sök där eller tälj en egen du har ju förebild i tråden!

De ska jag göra! Funkar den så bjuder jag på öl!:rolleyes:

Last edited:
Ni har stora problem med huggis i stockholm? :va

Det bor ormar lite här och där i parker och förorter, mitt i city så finns det inte slingrande typer men andra vilda farliga saker...... Tyvärr är de också fridlysta och polisen prioriterar tyvärr de brotten om man tar och nedjusterar antalet något :huvet

Ja du verkar ha den inställningen till allt. Bete dig som en man istället för en fjolla.

Ursäkta mitt uppkäfttiga svar, men du förtjänade det efter ditt första inlägg...
å vilket sätt beter jag mig inte som en man eller kvinna för den delen? :va
Jag har problem med huggormar på stugan och vill bli av med dem, inget annat!
Att sedan du tycker att jag borde leva med dem, på gården, i hundkojan, vid bryggan och just precis i källaren...det skiter jag totalt i! Skulle du vilja ha en stuga var du inte kan ha hunden ute eller lämna ytterdörren öppen för vädring? sku int tro d! tippar på att du bor i sthlm, och aldrig ens sett en huggorm

+ Att jag kollade just upp att HUGGORMEN ÄR INTE FRIDLYST I FINLAND så jag får fast knyta knutar eller meta med dem om jag så vill!

(Källa ifall du inte tror på mig)
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=371312&lan=sv

Nå serenada, ska vi sluta bjäfsas nu, och kramas istället?

Last edited:
Ni har stora problem med huggis i stockholm? :va

inflyttad sen 4 år tillbaka, uppvuxen på landet. Där sa mina föräldrar till mig att ge fan i ormar och jag gav fan i ormar. På så sätt löste det sig rätt enkelt. Va det något problem bar man bort ormen i en hink med hjälp av en kratta.
Bilden i mitt huvud av en finne med en spade huggandes på en orm som råkat komma för nära dennes vinflaskor får mig att vilja spy.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick