Hur utrotar man huggormar?

Huggormen är fridlyst, fine.
Hackspetten är fridlyst, fine

Men vargen som vi knappt har några kvar av sk det vara årlig jakt på.

Jag har en kusin som nästan dog av anafylaktisk shock när han skulle flytta en orm, han dödar dom numera, och jag är okej med det.

Om en hackspett hackar sönder ett hus här uppe försvinner dom spårlöst, jag är okej med det, om en varg här uppe skulle käka husdjur (jag räknar inte renar) så är det okej med mig att åtgärda det problemet också.

Här uppe tjafsar man inte, man löser problem.

Så ska de va, skulle jag ha en varg på gården upprepade gånger så skulle även jag börja fundera på en "permanent" lösning!

Det slog mig även att hjälper man inte snokarnas (som är ganska få till antalet jämf. med huggormen) population genom att minska på antalet huggormar som konkurrerar om födan?

Det slog mig även att hjälper man inte snokarnas (som är ganska få till antalet jämf. med huggormen) population genom att minska på antalet huggormar som konkurrerar om födan?

Förmodligen, men det kan du ju försöka övertala en stadsbo om...

Huggormen är fridlyst, fine.
Hackspetten är fridlyst, fine

Men vargen som vi knappt har några kvar av sk det vara årlig jakt på.

Jag har en kusin som nästan dog av anafylaktisk shock när han skulle flytta en orm, han dödar dom numera, och jag är okej med det.

Om en hackspett hackar sönder ett hus här uppe försvinner dom spårlöst, jag är okej med det, om en varg här uppe skulle käka husdjur (jag räknar inte renar) så är det okej med mig att åtgärda det problemet också.

Här uppe tjafsar man inte, man löser problem.

Skulle inte förvåna mig om det dör fler människor av hackspett än av varg.

Ingen fara, jag uppmuntrar all form av jakt.:tummenupp

Bara den inte utförs av folk med extrem dubbelmoral.

Av någon anledning är vissa arter mer känsliga än andra, ta t.ex inte och berätta hur många strykekatter du pangat, men hur många möss du tar i fällorna är helt ok att berätta.

Riktigt dåligt argument det där ni hardcore-jägare kör med. Att det skulle vara dubbelmoral att inte tycka en amöba är lika mycket värd som en elefant. Kom med nåt nytt istället. :arsele

Last edited:
Hur är det med grannbarnen som härjar i buskarna, kan man ha ihjäl dom med om man inte kan flytta på dom?

Jag vet att det står så, men du ser inte något motsägelsefullt i att du får döda den på eget bevåg?
Det är trots allt en giftorm och jag antar att det är det som föranleder att det finns en undantagsregel (för det är ju en faktiskt regel och inte bara att de säger att du får döda den "ibland"). En regel som dessutom är ganska svår att nyttja sig av då alla alternativ ska vara uttömda.

Skäggo skrev:
Får du under några omständigheter ha ihjäl en havsörn t.ex?
Antagligen inte, men då de tar husdjur ibland så finns det säkert folk som har ihjäl havsörn också. Som GuW säger "Har man problem löser man det.". Vissa grusar i kurvorna på vägen utanför.

Antagligen inte, men då de tar husdjur ibland så finns det säkert folk som har ihjäl havsörn också. Som GuW säger "Har man problem löser man det.". Vissa grusar i kurvorna på vägen utanför.

Jo, fast nu får du ju faktiskt skilja på norrlänningar som löser praktiska problem och stockholmare som försöker ha ihjäl folk dom inte gillar...

Jag har aldrig hört talas om en norrlandsväg som medvetet är grusad i kurvorna

Riktigt dåligt argument det där ni hardcore-jägare kör med. Att det skulle vara dubbelmoral att inte tycka en amöba är lika mycket värd som en elefant. Kom med nåt nytt istället. :arsele

Det är inte ett speciellt dåligt argument faktiskt. Strykarkatter sprider sjukdomar precis lika bra som råttor och möss, så de är lika illa för folk med boskap. Skadedjur som skadedjur.

Det är trots allt en giftorm och jag antar att det är det som föranleder att det finns en undantagsregel (för det är ju en faktiskt regel och inte bara att de säger att du får döda den "ibland"). En regel som dessutom är ganska svår att nyttja sig av då alla alternativ ska vara uttömda.

Att folk går mot förordningen är en helt annan sak, men här har du en art som både står som skyddad och det är fritt fram att flytta eller döda den.

6 § I fråga om sådana vilt levande kräldjur, groddjur och ryggradslösa djur
som anges i bilaga 2 till denna förordning är det förbjudet att i den omfattning
som framgår av bilagan
1. döda, skada, fånga eller på annat sätt samla in exemplar, och
2. ta bort eller skada ägg, rom, larver eller bon.

Skulle inte förvåna mig om det dör fler människor av hackspett än av varg.

Det som stör är att du baserar allt på din egna personliga åsikt av vilka djur som är något att ha och vilka som i dina ögon är överflödiga. Du har rätt till din åsikt, men borde lära dig att det är just DIN åsikt och att den inte för den delen utgör någon form av regelverk.

För övrigt finns det säkerligen amöbor som är viktigare för naturen än våra vargar då dom jobbar starkt på att få ner populationer av sapiens.

Last edited:
Det är inte ett speciellt dåligt argument faktiskt. Strykarkatter sprider sjukdomar precis lika bra som råttor och möss, så de är lika illa för folk med boskap. Skadedjur som skadedjur.

Och om det stryker förbi små människobarn(också djur) på din tomt som sprider löss och annan ohyra? Nä, det är fortfarande ett dåligt argument. Vissa djur är helt enkelt mer värda än andra. Och alla som säger emot kan ju isf lika gärna stampa på en människa som en myra.

Sen finns definitivt vissa människor som är mycket mindre värda än en bananfluga men det är mer en fråga att diskutera i OT2.

Det som stör är att du baserar allt på din egna personliga åsikt av vilka djur som är något att ha och vilka som i dina ögon är överflödiga. Du har rätt till din åsikt, men borde lära dig att det är just DIN åsikt och att den inte för den delen utgör någon form av regelverk.

Och det som stör mig är att du inte ser värdet i att ha varg i våra skogar och sitter här och försöker samla gratispoäng för att nån inte vill få huggormsbett när han ska korka upp en flaska vin.

Seså, ut och skjut gris och knott med dig nu istället för att lobba för utrotning av andra mer relevanta djur.

Last edited:
Och om det stryker förbi små människobarn(också djur) på din tomt som sprider löss och annan ohyra? Nä, det är fortfarande ett dåligt argument. Vissa djur är helt enkelt mer värda än andra. Och alla som säger emot kan ju isf lika gärna stampa på en människa som en myra.

Det går alldeles utmärkt att stänga ute barn och större kritter, och på så vis förhindra smittspridning mellan tex djurstallar. Katter, råttor och annat sånt otyg är däremot praktiskt omöjligt att hålla ute om de nu vill in.

Jag tycker inte det är någon skillnad på att döda katter och att döda råttor. Eller hundar. Alla tre kan vara en älskad familjemedlem.

Och det som stör mig är att du inte ser värdet i att ha varg i våra skogar och sitter här och försöker samla gratispoäng för att nån inte vill få huggormsbett när han ska korka upp en flaska vin.

Seså, ut och skjut gris och knott med dig nu istället för att lobba för utrotning av andra mer relevanta djur.

Vill minnas att du drog in mig i diskussionen.:va

Men det är klart att det står i din fulla rätt att samla "gratispoäng" eftersom du står på rätt sida eller hur det nu va.:rolleyes:

Jag ser värdet på varg, jaktvärdet, något annat kan du fortsätta drömma om att den har.

Jag tycker inte det är någon skillnad på att döda katter och att döda råttor. Eller hundar. Alla tre kan vara en älskad familjemedlem.

Vilka djur tycker du det är skillnad på då om jag får fråga. Hade du lagt in en annons i tidningen om din vandrande pinne hade gått bort?

RIP
Bengan den vandrande pinnen - Älskad och saknad familjemedlem.

Men det är klart att det står i din fulla rätt att samla "gratispoäng" eftersom du står på rätt sida eller hur det nu va.:rolleyes:

Haha, du är för härlig. Din debatteknik påminner lite om det man körde i lågstadiet, om jag nu minns rätt. Man satte upp en handflata mot den som hade sagt nåt smart och taskigt och sa spegel.

:tummenupp

Last edited:
Vilka djur tycker du det är skillnad på då om jag får fråga. Hade du lagt in en annons i tidningen om din vandrande pinne hade gått bort?

Nej, å andra sidan hade jag inte lagt in en annons om att min hund eller katt hade gått bort heller.
Vad jag drar skillnaden? Tja, jag gör skillnader på djur och djur. Reptiler har tex ett fullkomligt olikt sätt att uttrycka sig jämfört med däggdjur rent allmänt...
Men antar att det inte är sådan skillnad du menar?
Skillnaden jag gör är väl i princip att sällskapsdjur, oavsett vilken art de tillhör är lite annorlunda gentemot andra, oavsett art eftersom att det kommer att göra en person ledsen om det djuret dör, då det är en familjemedlem för den personen.
I övrigt har jag inget problem alls med tanken på att äta katt/hund eller diverse andra djur som i vårt samhälle fått en ren sällskapsdjurstatus heller.

RIP
Bengan den vandrande pinnen - Älskad och saknad familjemedlem.

Haha, du är för härlig. Din debatteknik påminner lite om det man körde i lågstadiet, om jag nu minns rätt. Man satte upp en handflata mot den som hade sagt nåt smart och taskigt och sa spegel.

:tummenupp

Du tror på allvar att jag skulle bemöda mig att debattera med dig.:confused:

Varför debattera med någon som lever i en alternativ verklighet?

Jag har bott i Umeå (120 tusen inv) men jag härstammar från en liten by i inlandet.

Nu bor jag "på vischan" 5minuters bilväg från Umeå centrum..

Själv är jag från - och befinner mig i - Kantsjö (vi snackar grusväg och 7 mil till närmsta pizzeria), så ifall vi tävlar om vem som är mest offside så vinner jag. "Vinner"... xD

Nåväl. Angående ormarna så är det bara att flytta på dom. Befinner man sig högst upp på näringskedjan så ska man inte behöva döda i onödan (äter TS sina offer så är det väl ok). Undantagen är mygg, knott/svemyggen och brems/broms. Dom jävlarna har inget existensberättingande. INGET! :mad:

Det om det.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...