Hur vill vi ha det i SP250? A+B eller bara B?

Hur vill vi ha SP250 nästa år?


  • Antal röstningar
    0

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Det vore ruttet att slänga ut dom befintliga a-förarna i 250sp från sin egen klass. Slänger man ut dom befintliga a-förarna förloras massvis med kunskap också. Torkel, t ex. Han hör till klassen och han kan allt. Honom vill vi inte vara utan.
 

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Swedie skrev:
2600209 det är röster från vad jag ser personer som inte kör 250sp som försöker snevrida resultatet. denna poll borde göras ÖPPEN...

Svaret är enhälligt att både A och B-förare ska tillåtas.
Om man ser till svaren från de 21 som skall köra, har i nuläget 23,8% röstat emot A-förarna, och 76,2% för. Inte enhälligt, men ganska överväldigande stöd för en blandning. Bra med öppen attityd tycker jag (som inte skall köra).
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Kan inte någon av er som är EMOT både A och B förare göra sig hörda, så man kan få veta hur tankarna går?!
Vad är argumenten?

[Edit] Kommer denna information sammanställas och skickas till Svemo? För det borde den ju!!

Mvh/ Crallan
Som gärna fortsätter i en blandad klass.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
det är felaktiga röstningar. några som inte kör som röstat "för skojs skull". vad jag ser... kanske 1 av dom är äkta.
 

ChrilleH

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Ort
Haga
Hoj
Honda cbr 929rr
Jag är intr av en billig instegsklass men är är inte intr av att kämpa med A-förare. Dom kan väl köra std 600 istället..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det har ju funkat bra i flera år och det som har behövt utvecklas har ju redan tagits beslut om, införandet av tillåtelse att köra med 2-cyl 650cc fyrtakt.
Det jag tror en del B-förare känner en rädsla för kan ju vara om det skulle bli väldigt populärt att köra klassen bland A-förare. Fast då får man väl utöka till A och B finaler så löser man det problemet.
Jag har således röstat på A och B tillsammans.
 

ChrilleH

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Ort
Haga
Hoj
Honda cbr 929rr
Det känns som ett väldigt bra förslag..
Gustav O skrev:
2600825 Det har ju funkat bra i flera år och det som har behövt utvecklas har ju redan tagits beslut om, införandet av tillåtelse att köra med 2-cyl 650cc fyrtakt.
Det jag tror en del B-förare känner en rädsla för kan ju vara om det skulle bli väldigt populärt att köra klassen bland A-förare. Fast då får man väl utöka till A och B finaler så löser man det problemet.
Jag har således röstat på A och B tillsammans.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Dagens i-lands problem, att ha för många som vill köra i en klass måste alltid betraktas som ett positivt problem, positiva problem är roliga att lösa, man kan som Gustav säger ha A+B final och huvudsaken är att alla får träna, kvala samt tävla.

Vänder man på steken så har man istället ett negativt problem där A-förare som klassats upp i 250SP plötsligt är klasslösa om dom inte har gott om pengar & talang

Ett liknande fall hade vi i ERF 2006 då många nya team valde att helt enkelt inte köra alls pga den uppenbara risken att bli utkvalade.

Detta är nu löst inför 2007 då vi kör två klasser under en helg, road racing für alle ska det vara i dessa klasser.

A+B är självklart i mina ögon.
 

Lé_Svånk

Dont forget to bring a towel! ;)
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia rs250
Tjenare,

Ska börja köra sp250 nästa år. Så ja ska inte öppna käften för mycket eftersom jag inte kört än men har ändå en liten åsikt. =)
Givetvis som alla andra sagt SKA man blanda. Tror man blir bättre förare på kortare tid om man åker med A-förarna.
Tycker det är konstigt att man tar upp "klass skillnaderna" på A o B förare.
En B -förares mål är väl i princip att så småningom bli A -förare?
ALLA ÄR VI BARN I BÖRJAN ;)

-=Just my opinion=-

Mvh Rundningsmärket inför -07
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
millemannen skrev:
2600809 Jag är intr av en billig instegsklass men är är inte intr av att kämpa med A-förare. Dom kan väl köra std 600 istället..

...och A-förare som är intresserade av en billig klass då? Att de ska flytta till en klass som inte ens finns är väl lite dumt va?!
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
millemannen skrev:
2600809 Jag är intr av en billig instegsklass men är är inte intr av att kämpa med A-förare. Dom kan väl köra std 600 istället..

men snälla det går lätt 5ggr mer pengar på en std 600 säsong! ska du sponsra mej eller vad är det frågan om???
jag har kört båda klasserna och i 600 sprang det lätt iväg 100.000:- på en säsong, om man räknar bort vad hojen kosta och vad jag sen förlora när jag sålde den....
sen vann jag 250 sp i år och konsigt nog så gick det hela lös på 20.000:- ink däck tävling bensin ja nästan allt...... och jag får tillbaka nästan samma pengar som jag gav för hojen.

ska jag lägga ner min roadracing för att du inte vill bli ifrån åkt? eller ska jag börja med moppe racing istället bara för att jag klassat upp mej och det inte finns nån budget klass för A-förare längre????
 

ChrilleH

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2004
Ort
Haga
Hoj
Honda cbr 929rr
Tyckte att förslaget med a och b final verkar vara ett vettigt förslag. Då man är garanterad att få köra så om det går att genomföra är jag för a och b förare blandat..
BrInK skrev:
2600988 men snälla det går lätt 5ggr mer pengar på en std 600 säsong! ska du sponsra mej eller vad är det frågan om???
jag har kört båda klasserna och i 600 sprang det lätt iväg 100.000:- på en säsong, om man räknar bort vad hojen kosta och vad jag sen förlora när jag sålde den....
sen vann jag 250 sp i år och konsigt nog så gick det hela lös på 20.000:- ink däck tävling bensin ja nästan allt...... och jag får tillbaka nästan samma pengar som jag gav för hojen.

ska jag lägga ner min roadracing för att du inte vill bli ifrån åkt? eller ska jag börja med moppe racing istället bara för att jag klassat upp mej och det inte finns nån budget klass för A-förare längre????
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
BrInK skrev:
2600988 men snälla det går lätt 5ggr mer pengar på en std 600 säsong! ska du sponsra mej eller vad är det frågan om???
jag har kört båda klasserna och i 600 sprang det lätt iväg 100.000:- på en säsong, om man räknar bort vad hojen kosta och vad jag sen förlora när jag sålde den....
sen vann jag 250 sp i år och konsigt nog så gick det hela lös på 20.000:- ink däck tävling bensin ja nästan allt...... och jag får tillbaka nästan samma pengar som jag gav för hojen.

ska jag lägga ner min roadracing för att du inte vill bli ifrån åkt? eller ska jag börja med moppe racing istället bara för att jag klassat upp mej och det inte finns nån budget klass för A-förare längre????
Millemannen har rätt till sin åsikt utan att behöva bli otrevligt bemött. Dessutom verkar han ju inte ha svårt för att ändra sig och ta till sig sansade argument. :)
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
Gustav O skrev:
2601011 Millemannen har rätt till sin åsikt utan att behöva bli otrevligt bemött. Dessutom verkar han ju inte ha svårt för att ändra sig och ta till sig sansade argument. :)

jag har rätt till min åsikt med :)
sorry om det lät otrevligt millemannen, men du måste förstå mej att det är inte så kul att bli utkastad ur klassen.
dom B-förare som inte klarat 110% regeln i år har kommit och frågat om vi andra tyckt det vatt ok om dom fick starta ändå, och jag har svarat SJÄLVKLART varje gång...
anser man att man är en fara för andra ska man använda sitt sunda förnuft och skita i att ge sej ut men annars är det bara att köra.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
BrInK skrev:
2600988...i 600 sprang det lätt iväg 100.000:- på en säsong, om man räknar bort vad hojen kosta och vad jag sen förlora när jag sålde den....
Vad var det som kostade 80 000 kr mer under en säsong i Standard 600 jämfört med 250 SP?

Däck såklart. Men 80 000 kr... :va
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
2601079 Vad var det som kostade 80 000 kr mer under en säsong i Standard 600 jämfört med 250 SP?

Däck såklart. Men 80 000 kr... :va
Att hålla stumt på fyran i Anderstorp genom halva karusellen kostade BrinK rätt så mycket....
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
GSXR1100R skrev:
2601085 Att hålla stumt på fyran i Anderstorp genom halva karusellen kostade BrinK rätt så mycket....
Om man ska jämföra kostnaden att tävla i olika klasser måste man ju jämföra två likvärdiga säsonger. Inte en med mycket/dyra vurpor med en utan sådana.

:fakta

Säkert finns det förare som har kört Standard 600 och klarat sig med ca 30.000 kr på en säsong (exkl. värdeminskning).
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Nyteknik skrev:
2601093
Säkert finns det förare som har kört Standard 600 och klarat sig med ca 30.000 kr på en säsong (exkl. värdeminskning).


Om man kör för att vinna så blir det nog svårt att klara sig på 30k…
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nyteknik skrev:
2601093 Om man ska jämföra kostnaden att tävla i olika klasser måste man ju jämföra två likvärdiga säsonger. Inte en med mycket/dyra vurpor med en utan sådana.

:fakta

Säkert finns det förare som har kört Standard 600 och klarat sig med ca 30.000 kr på en säsong (exkl. värdeminskning).
BrinK gillar att testa gränserna, det kostar mycket mer att testa gränserna med en tung fyrtaktare jämfört med en lätt tvåtaktare, att hålla stumt i karusellen med en 250SP torde ju inte vara speciellt svårt.

BrinK trillade ett par ggr med sin 250SP men den kostade nästan inget att laga.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Nyteknik skrev:
2601093

Säkert finns det förare som har kört Standard 600 och klarat sig med ca 30.000 kr på en säsong (exkl. värdeminskning).

Ja, om du bara kör två deltävlingar..

Annars är väl ungefär det du hamnar i däckkostnad bara om det är 5 SM
deltävlingar... så lägg till allt annat också förrutom däcken....
Men jag tror inte ens man klarar sig på 30.000:- på däckskostnad ens nu
när jag börjar fundera... Om man ska köra med fräscha sulor på kval o race
vill säga..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top