Husaberg fe 650 - Ställa ventiler

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Hejsan!

Skulle bra gärna behöva hjälp med att ställa ventilerna på min Husaberg fe 650 -04. Köpt den precis, så har ingen som helst aning om hur man gör det. Skulle behöva mycket bra beskrivning på hur man gör. Skulle va hemskt snällt om nån kunde hjälpa till.

Sen var det oxå drevningen, vad är det bästa. Tycker min går alldeles för fort?! Ligger på 5.te växeln i 110 i varvar lugnt. Växlar upp till 6.an så går den ännu lugnare då. Vad ska man helst ha? Vill ha så man kan lätt få upp den på bakhjulet så man kan lära sig åka på det.

Mvh Fredrik Persson
 

Bula Motard

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha XT 550-83:a *SÅLD* Yamaha XT 600-91:a*SÅLD* Husaberg 650fe/sm-02:a*SÅLD* Husaberg fs 650-05 *SÅLD* Husaberg fs650 2008
Tjena!
Sök i forumet, finns hur mycket trådar som helst om ventiljustering :)
Vad det gäller drevning och bakhjulsåka så spelar det ingen större roll hur din Husa är drevad för att gå lätt på bakhjulet. Den vill gärna upp hur man än gör :)

Mvh Johnny
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Hade 15/40 på min, då går den upp enkelt, lättast tyckte jag var på 3:an i 50-60 typ men även 4:an. Då är jag riktigt riktigt dålig också. 6:an är ju en ren överväxel typ så den kommer alltid kännas låg i motorvägsfart.

Angående ventilerna så finns det massa om du söker som sagt. Sen har det gått lite till överdrift med folk som ställer ventiler hela tiden, kolla dom när den blir svårstartad eller börjar ticka vilket inte är så ofta.
 
Last edited:

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Aha, ok. Låter ju bra. Får byta drivpaket på mitt då, är väldigt högväxlad som sagt.

Är det inge svårt å lära sig att checka ventilerna första gången? Kanske kan kolla dem var 10-15 timme då. Kör inte så extremt hårt som sagt, mer ute på gatan å leker.
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Justerade ventilerna på min FE650 02a i veckan, den gick en timme sedan började den ticka rejält tyckte jag, antagligen ställt dom fel så uta h-e. Rev igårkväll och ställde om dom med 1/6 principen. Hoppas det håller bättre den här gången.
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Hehe, ok. Har ännu inte fått något större svar på hur man ställer dem. Har inte en aning om vad man skall skruva på å hur mycket :/
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
fLedLik skrev:
2430978 Hehe, ok. Har ännu inte fått något större svar på hur man ställer dem. Har inte en aning om vad man skall skruva på å hur mycket :/

http://www.soe.se har dom en beskrivning för en ktm lc4 motor.. kommer inte berätta hur du ska göra på din men ge dig en aning om vad det handlar om ialla fall :tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
fLedLik skrev:
2430978 Hehe, ok. Har ännu inte fått något större svar på hur man ställer dem. Har inte en aning om vad man skall skruva på å hur mycket :/
Varannan tråd handlar ju om ventiljustering.Sök och läs.
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Har lärt mig mycket nu. Hur tjock skall den där plåtremsan bara som man lägger vid ventilen? äre något speciellt mått?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
fLedLik skrev:
2431027 Har lärt mig mycket nu. Hur tjock skall den där plåtremsan bara som man lägger vid ventilen? äre något speciellt mått?

ett bladmått..
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Cervantes skrev:
2431046 ett bladmått..

Och måtet är det du vill ställa in ventilerna i. 0.10 0.12 milimeter eller nåt liknande. Sök så lär du hitta de riktiga måtten det ska vara till husan.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
enduroemil skrev:
2431057Sök så lär du hitta de riktiga måtten det ska vara till husan.
Det är inte förbjudet att öppna manualen heller:rolleyes: Det står en hel del vettigt i den faktiskt.Och ladda hem en rephandbok från www.husaberg.se
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Har läst en massa, men först å främst var jag tvungen å begripa mig på det stora hela :p Men har fått stort grepp på det nu. Så ska ta å skruva isär den till helgen, å hoppas på det bästa.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
fLedLik skrev:
2431078 Har läst en massa, men först å främst var jag tvungen å begripa mig på det stora hela :p Men har fått stort grepp på det nu. Så ska ta å skruva isär den till helgen, å hoppas på det bästa.

som sagt titta på soe.se där finns en manual hur dom gör det.. inte samma motor men ger dig en bra bild över hur det gåt till!!
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Måste ge uttryck för mina frustrationer nu. Har innom en timmes körtid ställt mina ventiler 2ggr. Båda gångerna nu har jag fått ett kraftigt knackande ljud från ventilerna.

Motorn har bara gått ca 30-40tim sedan helrenovering hos marin & fritid i örebro.
Helsynstet motul olja har körts sedan dess.

Nu har jag känt på axial spelet och såg först nu att det ska max va 0,1mm men det känns som det är mer än så.

Sen undrar jag, vipparmarna ska väll inte gå att lyfta på mycket upp och ned så att man känner ett stort spel? Det ska väll bara vara det 0,1mm som man kan ''känna''? Kan detta spel inverka så att ventilspelet inte blir rätt?

Om jag fått ett väldigt för stort spel vad tror ni det kan bero på? Vilka lager kan ha gått åt satan?

Känns inge kul att riva en hoj direkt när man köpt den. Snacka om att man har gjort ett nedköp då :va
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Axialspelet lär vara svårt å avgöra exakt vad det är enbart på känsel, såvida det ej skiljer på mm snarare än tiondelar.

Om vipparmarna går å "lyfta" så att ett stort spel uppstår låter det som att ventilspelet är helt felinställt, spelet skall ju vara ca 0.12 mm om det är ställt korrekt.
Har du verkligen ställt spelet vid TDC i rätt fas? Kolven kommer vara i övre vändläge 2ggr per arbetscykel, gäller å ställa ventilerna i rätt fas (kompfasen) annars blir allt fel. Ifall du ställer ventilspelet i fel fas bör du kunna hamna i en situation liknande det du beskriver.

Tipset är å ladda ner manualerna så du ser hur saker å ting skall vara istället för å chansa ;)

Motard nissen skrev:
Nu har jag känt på axial spelet och såg först nu att det ska max va 0,1mm men det känns som det är mer än så.

Sen undrar jag, vipparmarna ska väll inte gå att lyfta på mycket upp och ned så att man känner ett stort spel? Det ska väll bara vara det 0,1mm som man kan ''känna''? Kan detta spel inverka så att ventilspelet inte blir rätt?
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Japp är helt säker på att jag är i rätt fas, snurrat på den några gånger och kollat på på när insugsventilerna öppnar och sen när dom stänger sig, efter det så kommer ju rätt ÖD. Även streck på svänghjul matchar på kl 12 ungefär.

Sjuka är att jag har skruvat justerskruvarna upp fullt för att sen ställa ut dom 1/6varv och ändå så glappade det nu när jag skruvat isär det igen.

Axial spelet är mer i mm så det känns rejält. Något bör ju ha havererat inne i toppen rätt så ordentligt :(
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Motard nissen skrev:
2431697 Japp är helt säker på att jag är i rätt fas, snurrat på den några gånger och kollat på på när insugsventilerna öppnar och sen när dom stänger sig, efter det så kommer ju rätt ÖD. Även streck på svänghjul matchar på kl 12 ungefär.

Sjuka är att jag har skruvat justerskruvarna upp fullt för att sen ställa ut dom 1/6varv och ändå så glappade det nu när jag skruvat isär det igen.

Axial spelet är mer i mm så det känns rejält. Något bör ju ha havererat inne i toppen rätt så ordentligt :(
Byt vipparmsrullarna och kolla så att kamlagren är friska.Ställ motorn i kompläge som när du ställer ventilerna innan du börjar lossa ventilkåpan.
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Busaberg skrev:
2431742 Byt vipparmsrullarna och kolla så att kamlagren är friska.Ställ motorn i kompläge som när du ställer ventilerna innan du börjar lossa ventilkåpan.

För att göra det måste jag pressa isär kamkedjan eller hur?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top