Husaberg-tråden

Linkus

Medlem
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Bredvid Zarrell :P
Hoj
Husaberg 600 -93/95'a (Brutal edition!?)
Tjenare!
Nu har jag fått ta över en stackars uppskrämd Husaberg 600 -93a eller 95a, det står -93 i regbeviset men personen jag tog över ifrån sa att de va en 95a, jaja skit samma.

Nu till problemet, den har lyckats ta in vatten i cylindern, antagligen för att förra ägaren eller nån innan dess va lat och hade flytande tätning till, va kallar man de för, den kåpan som sitter över kammaxeln och ventilerna, (kammkåpa?).

IAF så hade han flytande packning där, och jag tömde ut hojen på olja och det va en dela vatten där med, är detta nått som man bör oroa sig jätte mycket över eller är det ganska lugnt, bara öppna ficka ny packning, skölja igenom med olja några ggr sedan försöka starta?

Sedan en sak till, är de nån som vet var man kan hitta ett elschema för denna hoj, så man inte kopplar nånting fel när jag väl slänger ihop den sedan.

Har säker glömt nått att fråga om men tackar ödmjukast i förväg :)

//Linkus
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Var ute o provade lite grusväg igår med 450'n. Lite annat skrammel än mot 640'n men klart rolig känsla att åka på riktiga grusdäck. Dock lite väl hårt packat grus, nästan som asfalt, så det bet inte så bra. Ska prova lite lösare sedan och lite stubb ;)
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hur ser verktyget ut som är till bakdämparen... har letat i lådorna jag fick av gammla ägaren men hittar inte den.

Måste ställa om preload på bakdämparen.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
БОБАН;4381616 skrev:
Hur ser verktyget ut som är till bakdämparen... har letat i lådorna jag fick av gammla ägaren men hittar inte den.

Måste ställa om preload på bakdämparen.

Om du har samma som jag så är det inte livsviktigt med rätt verktyg. Jag har en insexnyckel som man måste lossa först sen kan du vrida den lätt med en poligrip eller dylikt.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Om du har samma som jag så är det inte livsviktigt med rätt verktyg. Jag har en insexnyckel som man måste lossa först sen kan du vrida den lätt med en poligrip eller dylikt.

Har något liknande har lossat insexnyckel men den stora muttern rör sig ingenstans...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
БОБАН;4381651 skrev:
Har något liknande har lossat insexnyckel men den stora muttern rör sig ingenstans...

Sitter den hårt måste du ha verktyget. Ser nog ut något såhär

U6951172_SD2.jpg
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ta ett lagom trubbigt avlångt förempl och en hammare och knacka runt den !
Du skadar muttern lite men det får det väl vara värt...
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Eller gör en "Ljungberg". Skruva på fjädern bara så åker muttern med ;) Brukar dock inte funka om du ska minska spelet på en redan hårt komprimerad fjäder.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Tack för tipsen får fixa det på något sätt.

Men hur stabila är era hojar runt 160+?
 

Linkus

Medlem
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Bredvid Zarrell :P
Hoj
Husaberg 600 -93/95'a (Brutal edition!?)
BTW är det nån som har koll på vart man kan få tag på en Verkstads manual till en Husaberg 600 -93?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
БОБАН;4384233 skrev:
Tack för tipsen får fixa det på något sätt.

Men hur stabila är era hojar runt 160+?

stabil skulle väl va fel att kalla den över 160 :)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
förra ägaren eller nån innan dess va lat och hade flytande tätning till, va kallar man de för, den kåpan som sitter över kammaxeln och ventilerna, (kammkåpa?).

//Linkus

Det ska vara flytande tätning där. En tjock fiberpackning där skulle inte funka. Varför den har tagit in vatten kan bero på många faktorer.

Ladda hem manualer och elschema på husabergs hemsida.
 

Linkus

Medlem
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Bredvid Zarrell :P
Hoj
Husaberg 600 -93/95'a (Brutal edition!?)
Det ska vara flytande tätning där. En tjock fiberpackning där skulle inte funka. Varför den har tagit in vatten kan bero på många faktorer.

Ladda hem manualer och elschema på husabergs hemsida.
aha! tänkte inte så långt! tackar!

edit jag hittar inte nån manual som beskriver ungefär hur jag ska ta mig till när jag byter topplockspackning, jag har juh ett humm om hur det går till men vill inte göra nånting fel, det jag är mäst orolig över är att ventilerna kommer stå fel sen :S

edit 2

jösses jag hittade en workshopmanual, men fan bilderna är juh helt sjukt dåliga :p nån som vet om det finns lite bättre nånstans?

Tack på förhand!
 
Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ville också bara tipsa om bestycknings kittet från husaberg.org snacka med taffmaister.

Gjorde sjukt stor skillnad på min hoj och då har jag inte ens börjat "finlira" med det.
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
БОБАН;4387605 skrev:
Ville också bara tipsa om bestycknings kittet från husaberg.org snacka med taffmaister.

Gjorde sjukt stor skillnad på min hoj och då har jag inte ens börjat "finlira" med det.

Vad har du gjort?
 

Orre-Eriksson

Yuth ugh!
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Södermalm
Hoj
636 -03
Meckar jag med en 01a eller en 04a?

Håller på och fixar ett oljeläckage på en husaberg 501a som enligt ägaren är en 04a. Jag beställde en packning till kopplingskåpan till en 04a och den passade verkligen inte alls.

Så kollar jag i kopplingskåpan och möts av dethär :

foto0027v.jpg


Är det en 04a eller 01a? Måste nämligen få tag på en packning som passar.!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Meckar jag med en 01a eller en 04a?

Håller på och fixar ett oljeläckage på en husaberg 501a som enligt ägaren är en 04a. Jag beställde en packning till kopplingskåpan till en 04a och den passade verkligen inte alls.

Så kollar jag i kopplingskåpan och möts av dethär :

[stor bild][/IMG]

Är det en 04a eller 01a? Måste nämligen få tag på en packning som passar.!
Väldigt enkelt att se skillnad på om det är 01-02-03 eller en 04a. På 04an kom delade kopplingskåpa. Du kan alltså lossa en yttre kåpa som bara blottlägger kopplingen. Kan du inte det är det 01-02-03.
Jag skulle gissa att den är äldre än 04. 501 tror jag bara byggdes på beställning redan 03 och finns det 04or är de ruggigt sällsynta.

HÄR kan du ladda hem allt du behöver :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top