Husaberg-tråden

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag köpte nått pirat kopplingshandtag till min ktm, borde väl vara samma magura på husan ? Det var iaf mycket kortare. Bromshandtag vet jag inte, köpte ett sånt till ktm'en oxo men det fanns inga pirat till brembo iaf hävdade dom.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag köpte nått pirat kopplingshandtag till min ktm, borde väl vara samma magura på husan ? Det var iaf mycket kortare. Bromshandtag vet jag inte, köpte ett sånt till ktm'en oxo men det fanns inga pirat till brembo iaf hävdade dom.

Ok, har du någon länk eller bild?
 

alban21

Yes!
Gick med
21 Jul 2009
Ort
Muppsala // Norge
Hoj
Husaberg Fe600 *SÅLD*
Hejsan!
Köpte en Husaberg Fe600 -00 igår!
Mycket nöjd.

MEN, nu när jag körde så tvärdog han, skulle kicka igång han igen men kicken "stannar" halvvägs när jag ska kicka. Är helt Stumt!
vad är problemet?!

EDIT: Tog bort kåpan som man fyller i motoroljan. Ser att det ligger fullt med metallspån där.. Har den skurit?
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
БОБАН;4393375 skrev:
Ok, har du någon länk eller bild?

Tyvärr, SGM äger motarden numer. Köptes på Marin & Fritid i Laxå, men det kändes som det borrde finnas på vilken MX shop som helst.

Idag blev det dessutom skogsåka på riktigt med riktiga kläder. Skaplig skillnad mot i skinnställ. Fick dessutom skruva fast förgasaren, hade vibrerat lös lite i slangklamman ;)
 
Last edited:

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
570 vs 650

Någon som kan tala om vad skillnaden är i effekt/vridmoment på dessa motorer?

Skillnad i service/livslängd?


Är grymt sugen på en 570 Motard.....
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Det går framåt med gammelhusan! Autodekompen är lagad, oljeläckan kontaterades vara en feature på dessa modeller och eltjafset fixades mha universalreglage från lokala mopednasaren. Tändstiftet bytt, luftfilterna tvättade och inoljade, kylaren renspolad, ny kylarvätska, olja + filter bytt. Kvar att göra är ventilspelskontroll och möjligen en genomgång av förgasaren.

Men: Trots all kärlek är den VÄLDIGT svårstartad på kicken, även varm. Vad kan detta bero på? Springer man igång den så startar den på första försöket, kall som varm. 30 minuters kickande igår resulterade i att den hostade till två gånger utan att starta. Jag misstänker ventilspelet.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det går framåt med gammelhusan! Autodekompen är lagad, oljeläckan kontaterades vara en feature på dessa modeller och eltjafset fixades mha universalreglage från lokala mopednasaren. Tändstiftet bytt, luftfilterna tvättade och inoljade, kylaren renspolad, ny kylarvätska, olja + filter bytt. Kvar att göra är ventilspelskontroll och möjligen en genomgång av förgasaren.

Men: Trots all kärlek är den VÄLDIGT svårstartad på kicken, även varm. Vad kan detta bero på? Springer man igång den så startar den på första försöket, kall som varm. 30 minuters kickande igår resulterade i att den hostade till två gånger utan att starta. Jag misstänker ventilspelet.


Vek stator, mät upp den - det är sjukt vanligt. :)

Och fuggen är ökänd (sitter väl dellorto kvar på den?) - kolla efter bestyckningstips på husaberg.org - Taffy skriver mycket vettigt, men det är svårt att sortera mellan allt skitsnack och underlig "engelska". :hihi

Lite friska grejer i fuggen, och en fräsch stator så löser det sig nog.

Motståndet i lindningarna på statorn har jag inte i huvudet, men även det finns på husaberg.org (SEM heter märket på den, svenskt räppel för övrigt...2 lock för en utbytes, eller så låter du sparks på husaberg.org linda om din).

Rätt kickteknik är inte att förringa heller - leta efter läget där du får lite motstånd, sedan vevar du till - att bara torrkicka ger inget annat än svett...

/J
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Vek stator, mät upp den - det är sjukt vanligt. :)

Och fuggen är ökänd (sitter väl dellorto kvar på den?) - kolla efter bestyckningstips på husaberg.org - Taffy skriver mycket vettigt, men det är svårt att sortera mellan allt skitsnack och underlig "engelska". :hihi

Lite friska grejer i fuggen, och en fräsch stator så löser det sig nog.

Motståndet i lindningarna på statorn har jag inte i huvudet, men även det finns på husaberg.org (SEM heter märket på den, svenskt räppel för övrigt...2 lock för en utbytes, eller så låter du sparks på husaberg.org linda om din).

Rätt kickteknik är inte att förringa heller - leta efter läget där du får lite motstånd, sedan vevar du till - att bara torrkicka ger inget annat än svett...

/J

Statorn ska vara nybytt enligt förra ägaren, känner mig lite lurad om det skulle vara den som spökar. :gnissla Får mäta upp och kolla. Låter detta bekant: "Red-Black DC resistance is 3000 + - 300 ohms; the finished Green-Black DC resistance is 168 + - 16.8 ohms"? I värsta fall får vi väl betala för en omlindning. Vad tar Sparks för ett sånt jobb? Jag skummade tråden på husaberg.org men kunde inte hitta.

Dellorto sitter på ja, bestyckning okänd. Grannen har en såndär ultraljudsmakapär också som vi tänkte ge förgasaren en omgång i sen.

Kicktekniken börjar komma! Det enda som inträffade igår var en möjlig stukad fotled (inte på mig, peppar peppar). Leta motstånd, tillbaka med kicken till toppläget och sen äre bara att satsa! :yoparty
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Tycker min Husa 450 är grymt lättkickad mot 640'n jag hade tidigare ;)

blonde.gif

:mad::mad::mad:
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ha cross stövlar när du kickar.. Är den tjurig gör man sig lätt illa!
 

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Ta av första rakt fram i svängen
Hoj
Busa 650-08 & superduke

:D:D:D:D

Är det någon som har ett bra tips på vad jag ska köpa för någon kedja till min 650, vad är det för längd o bredd jag ska ha, och vad jag ska ha för drev. Nu har jag 40 bak fram vet jag inte, men jag tycker att 6:an ligger väldigt lågt måste ligga i ca 130 för att ens kunna köpa på 6:an.
Jag har ett 42 drev liggandes och funderar på om det blir bättre eller om jag ska byta både fram o bak.
Så om ni ha r några bra alt. så vore jag tacksam...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top