Husaberg-tråden

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Hej!
Har lite funderingar på nya FS570. Är lite sugen på den efter ett uppehåll från motardvärlden. Hade innan en FS650 och vill veta lite skillnad på dem. Fakta från dem verkar vara lite "böckigt" att få fram samt att det kanske finns någon här på forumet som provkört en. Skriv gärna ni som har något vettigt att säga.

Mvh Fredrik P

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Ventilkoll på en FE400 -99. Hur jävla pilligt ska det vara att få in bladmåttet egentligen? Känns som att man måste offra 0,10 bladet och böja det 90 grader för att komma åt öht.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Ventilkoll på en FE400 -99. Hur jävla pilligt ska det vara att få in bladmåttet egentligen? Känns som att man måste offra 0,10 bladet och böja det 90 grader för att komma åt öht.

Funkar inte 1/6 varvs metoden som på nyare husor?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

Nya cyklarna (>=09) använder shims så nej.
Dessutom har killen vars fråga du svarade på en 99 (nionio). Den har justerskruv så där går det bra.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Nya cyklarna (>=09) använder shims så nej.
Dessutom har killen vars fråga du svarade på en 99 (nionio). Den har justerskruv så där går det bra.

Med nyare menade jag inte nyaste, tänke inte på att det va annorlunda på senaste versionen. Men visst jag kunde varit tydligare..

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj

I princip fungerar den, men vad jag kunde läsa mig till så resulterar det i ett spel på 0,12 mm, 99:an ska ha 0,10. Jag tror visserligen inte att det spelar nån jätteroll om man justerar in ett spel som är 0,02mm större än det angivna, men jag tänkte försöka göra det by the book så att säga..

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
I princip fungerar den, men vad jag kunde läsa mig till så resulterar det i ett spel på 0,12 mm, 99:an ska ha 0,10. Jag tror visserligen inte att det spelar nån jätteroll om man justerar in ett spel som är 0,02mm större än det angivna, men jag tänkte försöka göra det by the book så att säga..

Då justerar man 1/8 varv,alltså 45gr.Det blir 0,10.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
..och nu är det justerat. Kan inte svära att det blev exakt 45 grader på alla men tillräckligt nära iaf. Som en extra bonus tömde vi statorhuset (eller vad man nu kallar det) på vatten och blåste torrt. Resultat: Startar på första kicken. :2cool

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
..och nu är det justerat. Kan inte svära att det blev exakt 45 grader på alla men tillräckligt nära iaf. Som en extra bonus tömde vi statorhuset (eller vad man nu kallar det) på vatten och blåste torrt. Resultat: Startar på första kicken. :2cool

Ett tips för att förlänga livet på grejerna är att efter varje körning (eller så ofta som möjligt iaf) ta bort generatorkåpan och torka torrt/rent. Sen avsluta med nån skön kontaktspray. Min erfarenhet är att det är fukt som dödar statorn.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
Ett tips för att förlänga livet på grejerna är att efter varje körning (eller så ofta som möjligt iaf) ta bort generatorkåpan och torka torrt/rent. Sen avsluta med nån skön kontaktspray. Min erfarenhet är att det är fukt som dödar statorn.

Jo, det verkar inte vara direkt tätt in dit... Jag ser framför mig ett storköp av biltemas röda packningssilikon. :rolleyes:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En annan grej, det verkar inte finnas varken Haynes eller Clymer till Husaberg. What the hell?

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
KTM smc-r
Tjena grappar!

Hittar inte riktigt info'n om när man bör tänka på den "stora" servicen? Har för mig att det var runt 80h eller 100h? Vad är det man bör kolla / byta, har för mig att det var rätt så vitala delar i motorn? Frågan gäller en FS650e.

Tack på förhand!

EDIT - om man vill ha en husa i framtiden, vad är det som gäller då? För dom slutade väl göra 650'n detta året? :huvet

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Tjena grappar!

Hittar inte riktigt info'n om när man bör tänka på den "stora" servicen? Har för mig att det var runt 80h eller 100h? Vad är det man bör kolla / byta, har för mig att det var rätt så vitala delar i motorn? Frågan gäller en FS650e.

Tack på förhand!

EDIT - om man vill ha en husa i framtiden, vad är det som gäller då? För dom slutade väl göra 650'n detta året? :huvet

Har för mig att runt 100 timmar ska man väl byta massa, men det borde stå i service schemat i handboken.

Du kan väl inte påstå att nya 570n inte väcker ha begär? :skrämd

iRob

#72 supermoto och isbana
Gick med
25 May 2009
Hoj
Husaberg 650-08 SM sol, 550-06 SM regn, 650-05 isbana, 650-03 gata, 650-07 fd SM Torrt, KTM 1290 SAS
Kolla manualen sidan 25 och 26:
http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/06_3802007_EN_OM_05.pdf

Tjena grappar!

Tack på förhand!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha