Husaberg-tråden

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
KTM smc-r
frefeh - tack men det sa väl inte så mycket? :p menar om man kan ha den reggad å rubbet - street legal så att säga :tuttar.

БОБАН - what? så dyr kan den väl inte vara? gief siffror :Bugar

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
frefeh - tack men det sa väl inte så mycket? :p menar om man kan ha den reggad å rubbet - street legal så att säga :tuttar.

БОБАН - what? så dyr kan den väl inte vara? gief siffror :Bugar

rek ca pris, som det så fint heter, är tyvärr 102.500:-

Men då får du closed cartridge-gaffel, magurabromsar, slanglösa hjul och en överjävlig hoj. Allt LV-reggat och klart.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
rek ca pris, som det så fint heter, är tyvärr 102.500:-

Men då får du closed cartridge-gaffel, magurabromsar, slanglösa hjul och en överjävlig hoj. Allt LV-reggat och klart.

Vad är det för fördel med closed cartridge gaffel?

Sen funderar jag på att uppgradera frambromsen på min hoj vilket ska man satsa på magura eller beringer 6 kolv?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
БОБАН;4444292 skrev:
Vad är det för fördel med closed cartridge gaffel?

Sen funderar jag på att uppgradera frambromsen på min hoj vilket ska man satsa på magura eller beringer 6 kolv?
Det är en bättre princip för hur gaffeln jobbar. Slutna oljekammare på nåt smart vis, finare helt enkelt. Längre än så sträcker sig tyvärr inte mina kunskaper. :crash

Du får bygga om en del för att få på gamla sexkolvsoket eftersom det sitter axielt monterat och du har radiella fästen. Du kan få köpa mina MAguralyxbromsar om du vill (PM om intressant).

Linkus

Medlem
Gick med
7 Dec 2005
Hoj
Husaberg 600 -93/95'a (Brutal edition!?)
Vill bara dela med mig av min underbara glädje, min husaberg lever! Det visade sig att topplockspackningen va helt åt skogen. Och för att aldrig ha rivit en halv motor innan så gick hela proceduren relativt smärtfritt.

Så nu glider jag runt på en Husa jag med, är helt förälskad i den :p lite små jobbig att få igång bara men det kanske är meningen ^^

Glennsing

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Hoj
08, Suzuki, Hayabusa
Husaberg 10

Någon som har känt och klämt på en 10??? Är sugen på att köpa en. Någon som vet hur det är med shimsade ventiler??? mkt strul med det eller är det bättre än de gammla motorerna???

/Glenn

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Någon som har känt och klämt på en 10??? Är sugen på att köpa en. Någon som vet hur det är med shimsade ventiler??? mkt strul med det eller är det bättre än de gammla motorerna???

/Glenn

Sitter oxå i samma sits :) Väntar bara på att få massa info om dem som kan överväga en att köpa :)

Mvh Fredrik

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
På tal om -10'or. Hur mycket effekt är det i en -08'ans 450Fe ? Känns som det är tillräckligt, men kan va kul o veta iaf ;)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad är det för skilnad på Husaberg 650FS och 650E?

F = Fourstroke
- S = Supermoto
- E = Enduro
- C = "Cross" (de gamla MX-modellerna)
- - 450 = 450 cc
- - osv
- - - c = "competition" (inga lysen, oreggad osv)
- - - e = elstart osv (LV-reg generellt)

Modellerna heter officiellt t.ex FS650E som alltså är en 650cc supermoto med elstart. En FC450 är en 450cc MX-hoj. FE550E är en 550 cc endurohoj. Folk som skriver FSE650 osv hittar på själva.
650FS som du skriver finns det inget som heter. Inte heller bara 650E, den bör ha FE eller FS framför.
Detta är det som gäller generellt, sen finns det såklart varianter men de är rätt sällsynta. 2004 fanns t.ex FE450s som var en specialmodell med lite bättre gaffel, andra dekaler osv. FS650s fanns oxå och det var den första med helsvart plast.
Från 2009 Heter de endast FE / FS utan E efter eftersom det endast finns elstart. Nu till 2010 återupplivar man FX450 som är en "cross-country" utan lysen, med elstart osv. En "nästan-cross".

Tidigare fanns FEE, FX osv men om vi kollar på modern tid är det som jag skriver ovan.

Burud

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Hoj
09 FE570
Hei. Hvilken KTM deler Husaberg 09 fram felg med ? :va Fikk ødelagt min fram felg i høst. Den er slått såpass skeiv at jeg trenger ny felg.

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Vit supermoppe
F = Fourstroke
- S = Supermoto
- E = Enduro
- C = "Cross" (de gamla MX-modellerna)
- - 450 = 450 cc
- - osv
- - - c = "competition" (inga lysen, oreggad osv)
- - - e = elstart osv (LV-reg generellt)

Modellerna heter officiellt t.ex FS650E som alltså är en 650cc supermoto med elstart. En FC450 är en 450cc MX-hoj. FE550E är en 550 cc endurohoj. Folk som skriver FSE650 osv hittar på själva.
650FS som du skriver finns det inget som heter. Inte heller bara 650E, den bör ha FE eller FS framför.
Detta är det som gäller generellt, sen finns det såklart varianter men de är rätt sällsynta. 2004 fanns t.ex FE450s som var en specialmodell med lite bättre gaffel, andra dekaler osv. FS650s fanns oxå och det var den första med helsvart plast.
Från 2009 Heter de endast FE / FS utan E efter eftersom det endast finns elstart. Nu till 2010 återupplivar man FX450 som är en "cross-country" utan lysen, med elstart osv. En "nästan-cross".

Tidigare fanns FEE, FX osv men om vi kollar på modern tid är det som jag skriver ovan.

Kille med koll!:tummenupp
folk på blocket verkar inte ha koll på vad deras hojar heter då med andra ord.
Börjar bli allt mer och mer sugen på en husaberg.
Ni som har husaberg, kör ni mycket gata (typ till och från jobbet) och är det dumt att ha en husa som en all around hoj och inte bara för lek och bus.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Kille med koll!:tummenupp
folk på blocket verkar inte ha koll på vad deras hojar heter då med andra ord.
Börjar bli allt mer och mer sugen på en husaberg.
Ni som har husaberg, kör ni mycket gata (typ till och från jobbet) och är det dumt att ha en husa som en all around hoj och inte bara för lek och bus.

Jag brukar köra min husa till jobbet, det är inte den prefekta pendlar hojen då man måste serva den men det blir mycket roligare att åka till och från.

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Vit supermoppe
БОБАН;4492033 skrev:
Jag brukar köra min husa till jobbet, det är inte den prefekta pendlar hojen då man måste serva den men det blir mycket roligare att åka till och från.

Busa hela vägen till jobbet!:yoparty
Tänkte mest på hurvidare det kommer att bli ett hål likt yttre rymden i plånkan.
För kolv, lager och lite annat lull lull ska vell också bytas bra mycket oftare än på telex en ktm 625?
Jag har hört något om 200 timmar för kolven. Stämmer detta, låter ju helt okej i mina öron. trodde det skulle vara tätare intervaller på det.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Har mina tankar på att eventuellt köpa en Husa om min stackars KTM inte blir återfunnen...
Det jag funderar på är kostnaden på servicear, dem små vid ca 5timmar är ju inga problem och tar väl knappt någon tid men dem större servicearna då?
Man ska väl byta lager osv ~120timmar? Vad går en sån service loss på om man gör jobbet själv? Om man ens gör sånna jobb själv?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...