Husaberg-tråden

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Tjabba
Har en husaberg fs650 2006 som har gått ca 70 timmar och tänkte jag skulle byta kamkedja på, vad är det mer man brukar behöva byte eller rek, några kedjesläpskenor,spännare? finns vipparmsrullarna att köpa lösa eller blir det helt nya vippor, och isåntfall vart?
MVH jocke
Du kan köpa lösa rullar och byta.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hjälp med oljefilterbyte

Jag blir lite snurrig efter mitt första oljefilterbyte. Närjag tog ur det gamla oljefiltret så satt det med grummihålet innåt och den metaltäckta ytan utåt. Det verkar inte rätt enligt manualen. I manualen ser man att gummihålet på oljefiltret skall vara vänt utåt och passa på tappen i locket över oljefiltret. Kan någon bekräfta hur det skall vara så skulle jag bli betydligt lugnare.

Jag tycker även att jag ser mer olja vispa runt i oljeglaset när motorn är igång men det kanske beror på att jag slog i en liter, vilket vissa säger är för mycket? Förut låg nivån still men nu ser man hur oljan åker runt i glaset.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Diverse frågor

Hej alla snälla,

Jag behöver hjälp med min Husa FS650 -04

Är det någon som vet vart jag kan lämna in min motor för en liten genomgång ?
Startmotorn rappar och den läcker några droppar olja när den blir varm.
När den endå är isär så kanske man ska byta lite andra delar oxå, men det kan man väl prata om då.
Finns det någon här i tråden och är riktigt grym på detta och vill tjäna en slant under vintern ?

En annan fråga:
Jag behöver en hårdare fjäder till dämparen bak. Jag väger +100kg. Vad ska jag välja och vart hittar jag en sådan bäst ?
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Jag blir lite snurrig efter mitt första oljefilterbyte. Närjag tog ur det gamla oljefiltret så satt det med grummihålet innåt och den metaltäckta ytan utåt. Det verkar inte rätt enligt manualen. I manualen ser man att gummihålet på oljefiltret skall vara vänt utåt och passa på tappen i locket över oljefiltret. Kan någon bekräfta hur det skall vara så skulle jag bli betydligt lugnare.

Jag tycker även att jag ser mer olja vispa runt i oljeglaset när motorn är igång men det kanske beror på att jag slog i en liter, vilket vissa säger är för mycket? Förut låg nivån still men nu ser man hur oljan åker runt i glaset.

Gummihålet ska vara utåt.

Och mcsport.se vid arlanda servar husaberg. Samt moracing.se i södertälje:) mc sport har utmärkt service från vad jag upplevt, dock aldrig servat där.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag blir lite snurrig efter mitt första oljefilterbyte. Närjag tog ur det gamla oljefiltret så satt det med grummihålet innåt och den metaltäckta ytan utåt. Det verkar inte rätt enligt manualen. I manualen ser man att gummihålet på oljefiltret skall vara vänt utåt och passa på tappen i locket över oljefiltret. Kan någon bekräfta hur det skall vara så skulle jag bli betydligt lugnare.

Jag tycker även att jag ser mer olja vispa runt i oljeglaset när motorn är igång men det kanske beror på att jag slog i en liter, vilket vissa säger är för mycket? Förut låg nivån still men nu ser man hur oljan åker runt i glaset.

Kolla sidan 55 i den här PDFn :tummenupp
Hoppas inte din hoj inte körts för länge med filtret åt fel håll...

En liter är precis lagom, är det alldeles för mkt kommer cykeln tala om det för dig genom att lägga en fin oljedimma efter sig och sen är det bra. Du kan kolla om det finns oljefukt i gummitutan mellan filter och förgasare för en indikation.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
FP helsystem.

Kan någon hjälpa mig. Jag har hittat ett FP helsystem och ägaren säger att samma modell passar på både 450, 550 och 650 (02-08). Enligt reservdelsmanualen är det dock olika grenrör. Kommer systemet att passa är min fråga när ägaren inte haft det på en 650?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kan någon hjälpa mig. Jag har hittat ett FP helsystem och ägaren säger att samma modell passar på både 450, 550 och 650 (02-08). Enligt reservdelsmanualen är det dock olika grenrör. Kommer systemet att passa är min fråga när ägaren inte haft det på en 650?

Skillnaden på de tre är höjden på cylindern. Är man inte blyg med slägga, värme, brytvåld osv går det att få på. Jag har själv sett just ett FP monteras så.
Vad är systemet gjort för?
Vad har han haft det på för hoj?
Vad har du (retorisk fråga, ser du har en 650)?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack igen

Jag börjar lära mig lite, lagom till kylan kommer :( Har en svåger som är svetsare och skyldig mig en tjänst så det skall nog gå att få dit...
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Nu har jag plöjt igenom hela tråden mycket bra info fanns det här i.
Nu har jag blivit frälst av husa 650FS, hade tänkt skaffa ktm 660 men eftersom jag endå har en pendlarhoj kan jag lika gärna sattsa på husan. Samt att husen verkar ha bättre inköpspris beg.

Finns det bakfjäder man kan byta om man väger ganska så mycket? Jag väger runt 120 och antar det är ganska tungt för orginal fjädringen. Behöver jag även modda framdämpare?

Finns det några endurohjul som passar rakt på utan mod? Hade vart smidigt då jag har 300 meter ner till isen där det brukar vara plogad bana hela vintern. Eller kan man köra med gatfälgarna med spikar i vanliga däck?

Sen förstår jag inte varför folk klagar att det är så jobbigt att de ska servas ofta oljebyte räknas knappt som service, och ventiler kan ju va svårt första gången men sen lär man ju sig.

Behöver man specialverktyg för den stora servicen runt 100-120 timmar?

Annars tror jag inte den häller är problem finns så bra sprängskisser och guider på nätet tycker jag.

Många frågor blev det hoppas någon orkar svara. (Jag gissar på att Supermoto kommer svara på dom)

// Alexander
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nu har jag plöjt igenom hela tråden mycket bra info fanns det här i.
Nu har jag blivit frälst av husa 650FS, hade tänkt skaffa ktm 660 men eftersom jag endå har en pendlarhoj kan jag lika gärna sattsa på husan. Samt att husen verkar ha bättre inköpspris beg.

Finns det bakfjäder man kan byta om man väger ganska så mycket? [1] Jag väger runt 120 och antar det är ganska tungt för orginal fjädringen. Behöver jag även modda framdämpare? [2]

Finns det några endurohjul som passar rakt på utan mod? [3] Hade vart smidigt då jag har 300 meter ner till isen där det brukar vara plogad bana hela vintern. Eller kan man köra med gatfälgarna med spikar i vanliga däck? [4]

Sen förstår jag inte varför folk klagar att det är så jobbigt att de ska servas ofta oljebyte räknas knappt som service, och ventiler kan ju va svårt första gången men sen lär man ju sig.

Behöver man specialverktyg för den stora servicen runt 100-120 timmar? [5]

Annars tror jag inte den häller är problem finns så bra sprängskisser och guider på nätet tycker jag.

Många frågor blev det hoppas någon orkar svara. (Jag gissar på att Supermoto kommer svara på dom)

// Alexander

Here goes :)

1. Självfallet. Antingen köper du av din ÅF eller t.ex Öhlins.
2. Man vill ju att hojen ska vara i balans. Troligen ja.
3. Alla hjul från FE-modellerna och KTMs EXC'er passar om vi snackar nyare än 03. Dock behöver du fixa lite med placering av hjul och ev. oket. Sök, det finns tonvis med trådar om just detta.
4. Kan och kan. Allt går väl men inget jag skulle rekomendera (av många orsaker). Gör rätt från början så blir det bäst.
5. Nu vet ju inte jag hur din verkstad men vissa verjtyg utöver det vanliga behövs väl. Min motorguru LasseR kommer nog snart in här :tummenupp

Hejja hejja :tummenupp
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Here goes :)

1. Självfallet. Antingen köper du av din ÅF eller t.ex Öhlins.
2. Man vill ju att hojen ska vara i balans. Troligen ja.
3. Alla hjul från FE-modellerna och KTMs EXC'er passar om vi snackar nyare än 03. Dock behöver du fixa lite med placering av hjul och ev. oket. Sök, det finns tonvis med trådar om just detta.
4. Kan och kan. Allt går väl men inget jag skulle rekomendera (av många orsaker). Gör rätt från början så blir det bäst.
5. Nu vet ju inte jag hur din verkstad men vissa verjtyg utöver det vanliga behövs väl. Min motorguru LasseR kommer nog snart in här :tummenupp

Hejja hejja :tummenupp



Du är en underbar människa :)

hittade ett företag på ebay som renoverar husa motorer så dom blir som nya för 900 pund det är inte så jättemycket va?

Husaberg 650FS kommer de altså bli som bushoj! Och en ktm640 som pendlarhoj förmodligen.

Hur mycket ska man punga upp för en 06-08a som har gått 50 timmar? 100 timmar?

Aldrig haft något direkt där man har gått efter timmar så blåsa mig på några tusingar skulle inte vara svårt haha.

Om någon här går i sälj tankar på en 650 06-08 så tveka inte att skicka ett PM.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Du är en underbar människa :)

hittade ett företag på ebay som renoverar husa motorer så dom blir som nya för 900 pund det är inte så jättemycket va?

Husaberg 650FS kommer de altså bli som bushoj! Och en ktm640 som pendlarhoj förmodligen.

Hur mycket ska man punga upp för en 06-08a som har gått 50 timmar? 100 timmar?

Aldrig haft något direkt där man har gått efter timmar så blåsa mig på några tusingar skulle inte vara svårt haha.

Om någon här går i sälj tankar på en 650 06-08 så tveka inte att skicka ett PM.

Taffmeisters??
Är det då inte bättre med en person i Sverige? Finns massor av firmor och privatpersoner som är duktiga som fasen på de där motorerna. Min guru är som sagt LasseR (RaceMe).
Säg för fanken FS650 :Mattias :tungan
Pris på bajk beror mycket på om du vill ha en standard eller en med extra allt (eller nåt därimellan).
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
slänger in en fråga emellean.

Hur vet man när det är dags för större service på hojjen?
köpte min för drygt en månad sen och har kört ca 5 timmar, 110 timmar totalt på mätaren.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Taffmeisters??
Är det då inte bättre med en person i Sverige? Finns massor av firmor och privatpersoner som är duktiga som fasen på de där motorerna. Min guru är som sagt LasseR (RaceMe).
Säg för fanken FS650 :Mattias :tungan
Pris på bajk beror mycket på om du vill ha en standard eller en med extra allt (eller nåt därimellan).

Hade tänkt mig en med det slipon eller helsystem och det är ju ganska standard på dom hojarna.

Inget krav på någon annan utrustning.

Och ja de va taffmeisters jag tänkte på.

En till fråga, hur är det med kopplingen när man wheelar me husa slits den som fifan som på tex ktm hojjarna? Och det är bara för mig att inse att jag får sluta koppla upp och börja gasa upp istället?
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tips

Skillnad från 04-08 är ganska liten så titta mer på hur långt den gått.

Ang. FS kontra FE (enduromodellen) så fick jag tipset att en FE med hårt ställd kompression duger gott för en amatör att köra motard med och funkar dessutom ypperligt i skogen (förutom brutalt vrid). Däremot är det svårare att få en FS att funka bra offroad. Jag köpte en FE med komplett motardkit och kan inte påstå att jag lider av för mjuk fjädring trots 105 kg matchvikt.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Men vad är smartast köpa en runt 70-80 H eller köpa en på 100 H där dom precis gjort storservicen ? Ursäkta frågorna men är helt grön inom racemaskiner
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Men vad är smartast köpa en runt 70-80 H eller köpa en på 100 H där dom precis gjort storservicen ? Ursäkta frågorna men är helt grön inom racemaskiner

En som gått 100 H om båda hojarna är i exakt samma skick i övrigt.

Köper du en som gått 70-80 timmar så kör man inte länge innan man måste börja pilla på den.

Men som sagt timmar är bara en siffra kolla så att den blivit behandlad bra istället.
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Skillnad från 04-08 är ganska liten så titta mer på hur långt den gått.

Ang. FS kontra FE (enduromodellen) så fick jag tipset att en FE med hårt ställd kompression duger gott för en amatör att köra motard med och funkar dessutom ypperligt i skogen (förutom brutalt vrid). Däremot är det svårare att få en FS att funka bra offroad. Jag köpte en FE med komplett motardkit och kan inte påstå att jag lider av för mjuk fjädring trots 105 kg matchvikt.
Jag vill ge mig ini informationsflödet något sent och hävda att en FS funkar alldeles utmärkt offroad, beroende på hur duktig man är och vad man menar med offroad.

Om du mest kör asfalt/motard och bara ska ge dig ut i skogen ibland, funkar motarfjädringen hur bra som helst. Då pratar vi skog. Och det är framför allt framgaffeln som är lite hård, men med fullt utskruvad kompression fram funkar det för enduro om än inte på elitnivå. (man får skruva lite på komp bak också, men det är inte lika illa som fram).

För gruskörning är en FS guld! :D

För övrigt är 04an betydligt lägre än efterföljande årsmodeller i samma generation Husor, men vad du än väljer är det en underbar hoj! Och dubbla uppsättningar hjul för bus är så bra att ha. Mycket glädje för relativt lite pengar.

Lycka till.

/ Veronica
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top