Husaberg-tråden

Gimpster

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2009
Hoj
Husaberg fs
Skruvat ner kåpan och kollat det lilla jag ser av kamkedjan och div (kugghjul?). Ingen mutter nånstans och är inte så 100% vad man vill och ska skruva på i motorn, Så jag drar ett safecard och lämnar in den till Mör Racing i Södertälje. :död

Tack för tipsen btw.
:banana

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Om man ska handla ett vevstaks kit, är det Karlströms som gäller eller kan man fynda i Tyskland/England eller så ?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vet inte riktigt...

"the 450 OEM rod is 1mm longer than ours so there is a small drop in power "

Känns inte 1mm som väldigt mycket i sammanhanget ?
Ja det låter inte helt optimalt.Jag skummade bara igenom listan med delar och såg att 450 var med.Jag har handlat från www.bergos.de men jag vet inte hur dom ligger i pris på originaldelar.

Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Får beställa ett con-rod repair kit på Karlströms helt enkelt. Kolv hittade jag billigt på ebay, 1500:- med frakt.

vevlager beställer man lämpliga SKF om jag minns rätt ?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Får beställa ett con-rod repair kit på Karlströms helt enkelt. Kolv hittade jag billigt på ebay, 1500:- med frakt.

vevlager beställer man lämpliga SKF om jag minns rätt ?
Menar du ramlagren så går det väl att få tag på annat håll,det sitter ju SKF original.Ska du ha rullager på båda sidorna eller ett kullager och ett rullager?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja, ramlager såklart...

Bra fråga, vilket håller bäst ;)
Med kullager är det mindre risk att det kommer att se ut som på min avatar(inklusive mosat lager i balansvikten)men för enduroåka brukar det funka fint med rullagrat på båda sidor.Lite mer lättskruvat då också.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Folk verkar köra med 400/470 vevstaken. Verkar hittat en billig, part number 21018801 , frågan är om man ska slå till på en sån och se hur det fungerar ?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Folk verkar köra med 400/470 vevstaken. Verkar hittat en billig, part number 21018801 , frågan är om man ska slå till på en sån och se hur det fungerar ?
400 har mindre diameter på kolvbulten så med en sådan blir det lite krångligare.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Lägger in ett bänkresultat på polarens FS 650... Sitter Akra helsystem på samt bestyckning: 190 huvud, 42 lågfart, OBDTR-nål... Som referens gav en skramlaha fz1 -07 alt -08 minns inte redigt 132 kus...

Bifogat

• 2011-07-23 20.14.17.jpg
    2011-07-23 20.14.17.jpg
    230.6 KB · Visningar: 132

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Jag tänkte byta fjäder på stötdämparen på min Husa 650 -04, nu har jag stött på lite problem. Jag har lossat övre och undre bultarna, men det nedre fästet släpper inte. Vad ska jag göra mer än att lossa insexbulten?

Jag kunde inte hitta en beskrivning av det i reparationshandboken, men i reservdelskatalogen syns att de finns fler delar där.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tänkte byta fjäder på stötdämparen på min Husa 650 -04, nu har jag stött på lite problem. Jag har lossat övre och undre bultarna, men det nedre fästet släpper inte. Vad ska jag göra mer än att lossa insexbulten?

Jag kunde inte hitta en beskrivning av det i reparationshandboken, men i reservdelskatalogen syns att de finns fler delar där.
Ta en mejsel och bryt lite försiktigt så lossnar den.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Tack för hjälpen, det var precis som du sa.
Vad kallas det verktyg man använder för att justera stötdämparen?
Alltså för att skruva ringen ner eller upp, så man ställer hårdheten på stötdämparen.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring