Husaberg-tråden

Linkus

Medlem
Gick med
7 Dec 2005
Hoj
Husaberg 600 -93/95'a (Brutal edition!?)
Halloj!

jag har fått ett litet skötebarn :) en Husa 600 typ 93 enduro. men har har lite små defekter och annat som måste fixas. T.ex så har den ena krökens bult som skall skruvas in i blocket på motorn gått av inne i blocket. Hur är lämpligast att man löser det?

Är det nånting man kan lösa själv? eller skall jag lämna in han? Den sitter kanske 0.5-1.5 cm in så kan inte göra ett hack i han och ta det med en vanlig skruvmejsel.

har ni några tips och ideer?

Samt finns det någon lathund med typ kopplingsschema? har nu inte någon el över huvudtaget på han, har en fin klase med kablar som hoppar ur motorn men inte en aning om vad som skall till vad. Nån som har lite koll på vilken färg som är vad?

Tack på förhand

//Linkus

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag brukar ta av dem före jag kör :tuttar

Förstår inte riktigt din fråga. Vad är det som slits? Jag använder IRC från Motoaction. Kör med samma värmare till alla däck 160 -190 utan bekymmer.
Jag tänkte på det enorma spel som är mellan kedja och däck. Man drar värmarna längs med kedjan hela vägen och jag antar att efter en 5-10ggr så börjar värmarna se rätt så slitna ut.

Synd o måste köpa nya värmare bara för att sömmarna går upp, typ.

L34dF00t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2011
Hoj
Husaberg FS 650 -02
Hmmm.... Det låter ju på din beskrivning som att du har monterat plus och minus fel. Men så enkelt kan det väl inte vara. Dom två st dreven inne i transkåpan som elstarten behöver (frihjul och bakslags-skydd) förutsätter jag att du har monterat. Om frihjulet är slut, vilket är vanligt fel så snurrar det bara runt utan att greppa. Då är det bara att köpa nytt så ska det funka.

Det har jag inte. Provade med en batteriack för att försäkra mig om att den faktiskt roterade åt fel håll.

Frihjulet är redan helt nytt och såklart monterat. Frihjulet greppar som det ska, men startmotorn vill dra motorn runt åt fel håll som sagt.

Nu har jag iaf fall beställt en ny startmotor a'la 3800kr. Funkar det inte nu börjar ja gråta :huvet

penta 41

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Hoj
En svensk
Det har jag inte. Provade med en batteriack för att försäkra mig om att den faktiskt roterade åt fel håll.

Frihjulet är redan helt nytt och såklart monterat. Frihjulet greppar som det ska, men startmotorn vill dra motorn runt åt fel håll som sagt.

Nu har jag iaf fall beställt en ny startmotor a'la 3800kr. Funkar det inte nu börjar ja gråta :huvet

Jag skaffade denna från David ,800kr fyra dagar till swe.Startar direkt
http://cgi.ebay.co.uk/HUSABERG-BEEF...54?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3cb69e1062

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Stämmer det att dom nya 2010- motard-modellerna behöver mindre underhåll? Isåfall är det något man kan äga trots att man inte är speciellt bra på att skruva? :D

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Stämmer det att dom nya 2010- motard-modellerna behöver mindre underhåll? Isåfall är det något man kan äga trots att man inte är speciellt bra på att skruva? :D

Mjao, inte väldigt mycket mindre... Men underhållet kan
man lätt göra själv så fort man fått se hur man gör.
Husa är väldigt lättservade hojar.

Motorras däremot är inget man som icke-erfaren ska ge sig på.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Mjao, inte väldigt mycket mindre... Men underhållet kan
man lätt göra själv så fort man fått se hur man gör.
Husa är väldigt lättservade hojar.

Motorras däremot är inget man som icke-erfaren ska ge sig på.

Dyra pengar för service och underhåll? Funderar på Husa eller KTM men har ingen erfarenhet av skruvande, däremot viljan att lära mig.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Dyra pengar för service och underhåll? Funderar på Husa eller KTM men har ingen erfarenhet av skruvande, däremot viljan att lära mig.
KTM 690 SMC, betydligt mindre service.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Dyra pengar för service och underhåll? .

Ja underhållskontot för en racemotor blir stort hur man än gör. Alla pratar om hur lätt det är att justera ventiler och byta olja och det är sant. Men man skall också tänka på att dessa motorer är byggda för ett högt effekuttag och låg vikt, baksidan är att livslängden på motordelarna blir begränsad. Ventiler, kolvar, lager, vev skall bytas med jämna mellanrum och det är +12000 bara i delar för dryga 1000mils åkning.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Var hittar man kraschpuckar å handtagsskydd till en FS 570-11

Hos din ÅF...

7650207900030
7650207900030(1).jpg

fram - 80003045000
bak - 81203946000
80003045000.jpg

En helt annan sak...
Skulle behöva göra rent min spridare...
Har köpt en utltraljudstvätt och kört ett par gånger. Varje gång blir det bra men efter ett tag sätter den igen sig.
Skulle, antar jag, vilja ha tag på någon som kan ultraljudstvätta och spola den medans man pulsar. Kanske även sprutbild- och flödeskoll.

Plan B - köpa ny. Finns det nåt annat sätt än att punga upp hos sin ÅF?

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
I diagnostikläget kan man köra spridarna med 5 pulser per sekund i badet. Annars finns där företag som inte gör annat än rengör spridare...

Ta en bild på spridaren och läs av alla serienr. Det lär ju vara en standardprodukt men jag har aldrig brytt mig om att leta alternativa källor....

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
I diagnostikläget kan man köra spridarna med 5 pulser per sekund i badet. Annars finns där företag som inte gör annat än rengör spridare...

Ta en bild på spridaren och läs av alla serienr. Det lär ju vara en standardprodukt men jag har aldrig brytt mig om att leta alternativa källor....

Hur fanken gör jag då'rå...
Ställa tvätten bredvid hojen, lägga spridaren i badet och sen låta allt vara inkoplad vad gäller soppa osv och börja pumpa soppa ner i badet som från början är halvvägs fyllt med soppa :va
Hur aktiverar jag diag-läget?

Har hittat en firma i Umeå (?) som verkade bra på sånt här som ligger bra till men man vill ju ha mer kött på benen innan man börjar.

Ska kika på den när jag kommer mig för att ta tag i det här. Just nu väntar jag mest på operationstid för pajjat knä :huvet

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
570FS -11
När man köper en ny FS 570 så får man med 2 st bakdrev. "Normalstorleken" sitter ju på vid leverans men sen får man ju med ett "pizzadrev". Tänkte höra om någon använder det och är det körbart eller blir den väldigt stingslig? Jag har tänkt att åka både gata och bana.

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Tjenna! har en Husaberg fs650e 2006 med acra fullsystem, vad behöver jag göra för att den ska gå igenom besiktningen nästa vecka?

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Har monterat ett bestyckningskit från Taffy idag på min Husa 650
Den går bra men tar lite tid på sig för att gå ner i varv, vad tyder det på för fel i bestyckning?
Vad har ni för bestyckning på era Husa 650?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Medans jag väntar på att badet ska bli klart. Bara vatten, spridaren ligger lös, kommer här lite data om spridaren.

Den lilla rackaren heter WC02. Sen finns det nån slags tillverkningskod, som jag tolkar det. Den ser ut som nedan.
A...W...
...B...M

Har listat ut att det är samma som sitter i allt encylindrigt som det står KTM på (inga garantier, men alla jag kollat).
Artikelnumret till min husa (samma som tex SXF350, första året) har dessutom ersatts av nåt som verkar vara lite nyare, vore skoj att veta vad som ändrats...

Har letat en del på nätet men utan framgång. Vad går att direkt ersätta den med OCH om man (och det vill man ju) ha en lite högre kapacitet vad skaffar man då? En liten förutsättning för mig är att slippa byta ut hela sprutet, vill köra med Husa original så långt det går.

Bifogat

• 2011-05-15 18.58.57.jpg
    2011-05-15 18.58.57.jpg
    220.9 KB · Visningar: 57
  • 2011-05-15 19.00.41.jpg
    2011-05-15 19.00.41.jpg
    210.1 KB · Visningar: 54

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Har monterat ett bestyckningskit från Taffy idag på min Husa 650
Den går bra men tar lite tid på sig för att gå ner i varv, vad tyder det på för fel i bestyckning?
Vad har ni för bestyckning på era Husa 650?

Kan den ev gå lite snålt? Ja kör 190 huvud, 42 lågfart, OBDTR-nål å
biltema justerskruv åmin går som en klocka iaf...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA