Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Hej, hur har det gått med tuning kitet?
Provkörde en 701:à -17 idag och måste säga att jag vart besviken på draget i den, speciellt i botten o mellanregistret.

Det ligger hos åf och väntar men han hade lite väl fullt ut just nu, ska ringa på måndag igen och kolla hur läget är. Så fort det sitter på ska den upp i dyno igen.

Sett 2st som testat det i bänk hittils, pirateracing på youtube och den som gör "Kastl-kit" på ett tyskt ktm forum. Pirateracing ökade i toppeffekt men tappade lite i botten mellan. Den andre killen fick mer ork över hela registret.

Därav jag vill testa själv och se.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Det ligger hos åf och väntar men han hade lite väl fullt ut just nu, ska ringa på måndag igen och kolla hur läget är. Så fort det sitter på ska den upp i dyno igen.

Sett 2st som testat det i bänk hittils, pirateracing på youtube och den som gör "Kastl-kit" på ett tyskt ktm forum. Pirateracing ökade i toppeffekt men tappade lite i botten mellan. Den andre killen fick mer ork över hela registret.

Därav jag vill testa själv och se.

Kollat igenom en hel del videor samt forum och ser att du förekommer rätt frekvent :D
Vad är bäst/ ger mest effekt, En -16 med wings, pc och luftmod eller en -17 med tuningkitet?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Kollat igenom en hel del videor samt forum och ser att du förekommer rätt frekvent :D
Vad är bäst/ ger mest effekt, En -16 med wings, pc och luftmod eller en -17 med tuningkitet?

Haha sedär ja! För att få lite kött på benen får man läsa läsa läsa och fråga fråga fråga. :D

En -17 kommer ha högre toppeffekt redan original än en -16 med slipon, luftmod och PCV. Dock kommer gamla motorn med nämnda trim ha betydligt högre vrid i botten/mellanregister än den nya.

Nya motorn varvar mer och då blir registret automatiskt lite högre upp, så visst kommer den ju vara klenare i botten. Men den bara tigger om att bli urvarvad så det är inga problem. :tummenupp
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Haha sedär ja! För att få lite kött på benen får man läsa läsa läsa och fråga fråga fråga. :D

En -17 kommer ha högre toppeffekt redan original än en -16 med slipon, luftmod och PCV. Dock kommer gamla motorn med nämnda trim ha betydligt högre vrid i botten/mellanregister än den nya.

Nya motorn varvar mer och då blir registret automatiskt lite högre upp, så visst kommer den ju vara klenare i botten. Men den bara tigger om att bli urvarvad så det är inga problem. :tummenupp



Amen va f....n !!!
Kunde du inte bara sagt att en -16 suger och att det är en -17 man skall ha så jag hade sluppit vela :crash

Det jag saknade med den -17 som jag körde var just mellanregistret men jag måste nog provköra den igen.

Vad annars är fördelarna men en -17?
Jag vet att det är en helt ny motor och läser man om den gamla så finns det hur många som helst med olika problem. Ktm / Husqvarna verkar också vara helt j...vla värdelösa på att ta hand om sina kunder vid eventuella problem, även garantiåtgärder :gnissla
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Amen va f....n !!!
Kunde du inte bara sagt att en -16 suger och att det är en -17 man skall ha så jag hade sluppit vela :crash

Det jag saknade med den -17 som jag körde var just mellanregistret men jag måste nog provköra den igen.

Vad annars är fördelarna men en -17?
Jag vet att det är en helt ny motor och läser man om den gamla så finns det hur många som helst med olika problem. Ktm / Husqvarna verkar också vara helt j...vla värdelösa på att ta hand om sina kunder vid eventuella problem, även garantiåtgärder :gnissla

Det är en -17 du ska ha! Man har ju läst om flera stycken som köpte en -16 precis när de kom ut som sen bytt till -17. Och alla som bytt har varit helnöjda med bytet.

Enda "felet" med gamla motorn är ju vipparmssjukan, en 701 -16 har väl de mest uppdaterade delarna men vad man läser behöver de ju hållas koll på ändå. Men det gör man ju vid storservicen isf.

Jag har faktiskt inte provkört 690/701 med "gamla motorn" så kan inte uttala mig om skillnaden. Senaste KTM stånka jag ägde innan denna var en 660 SMC. Går inte ens jämföra. :rofl Men fint går nya motorn, gången är sjukt mjuk och fin och och effekten håller i ändå till varvstopp så den är riktigt varvvillig.

Ut och MATA DEN när du provkör. :D

Det sista du nämner har nog lite att göra med vilken handlare man har med att göra också. Håller fortfarande på och strular med de jag köpte min av, bytte återförsäljare pga hemsk serviceanda från de jag köpte av.. (Marin&fritid :tummenner) Har ännu inte fått mitt leveransbevis fixat som man ska få med hojen när man köper den ny. Utan detta gäller ej garanti och jag kan inte se mina servicear på Husqvarnas onlinetjänst..

Ska bli en tur dit innan semestern är slut. :whip
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Det är en -17 du ska ha! Man har ju läst om flera stycken som köpte en -16 precis när de kom ut som sen bytt till -17. Och alla som bytt har varit helnöjda med bytet.

Enda "felet" med gamla motorn är ju vipparmssjukan, en 701 -16 har väl de mest uppdaterade delarna men vad man läser behöver de ju hållas koll på ändå. Men det gör man ju vid storservicen isf.

Jag har faktiskt inte provkört 690/701 med "gamla motorn" så kan inte uttala mig om skillnaden. Senaste KTM stånka jag ägde innan denna var en 660 SMC. Går inte ens jämföra. :rofl Men fint går nya motorn, gången är sjukt mjuk och fin och och effekten håller i ändå till varvstopp så den är riktigt varvvillig.

Ut och MATA DEN när du provkör. :D

Det sista du nämner har nog lite att göra med vilken handlare man har med att göra också. Håller fortfarande på och strular med de jag köpte min av, bytte återförsäljare pga hemsk serviceanda från de jag köpte av.. (Marin&fritid :tummenner) Har ännu inte fått mitt leveransbevis fixat som man ska få med hojen när man köper den ny. Utan detta gäller ej garanti och jag kan inte se mina servicear på Husqvarnas onlinetjänst..

Ska bli en tur dit innan semestern är slut. :whip


sådär ja :D
Det stärker bara min tes om att det är en -17 jag behöver :banana

ska provköra igen och denna gång utan kompisens högljudda touno framför :gnissla.
Det gick inte att höra 701:ans motorljud (orginal) samt att det inte fanns någon varvräknare, jag kanske fegade på varven?

Vid ett eventuellt köp av en -17 så är då frågan hur man bäst får lite mera punsch i de lägre/ mellan registren.
Vore kul att se några grafer efter mods. då jag tror att euro 4 kan begränsa en del.

Någon som kan rekommendera en bra återförsäljare för Husqvarna i närheten av Stockholm?
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Amen va f....n !!!
Kunde du inte bara sagt att en -16 suger och att det är en -17 man skall ha så jag hade sluppit vela :crash

Det jag saknade med den -17 som jag körde var just mellanregistret men jag måste nog provköra den igen.

Vad annars är fördelarna men en -17?
Jag vet att det är en helt ny motor och läser man om den gamla så finns det hur många som helst med olika problem. Ktm / Husqvarna verkar också vara helt j...vla värdelösa på att ta hand om sina kunder vid eventuella problem, även garantiåtgärder :gnissla

Min -17 satte jag på wings, twin air luftfilter, evo1 luftburkslock och mappad med Husqvarnas tuning mapp! Stor skillnad! Provkör en sån så kommer du gilla -17 bättre! Största fördelen med -17 mot -16 är de mindre vibrationerna från motorn!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Min -17 satte jag på wings, twin air luftfilter, evo1 luftburkslock och mappad med Husqvarnas tuning mapp! Stor skillnad! Provkör en sån så kommer du gilla -17 bättre! Största fördelen med -17 mot -16 är de mindre vibrationerna från motorn!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ok, vart det mest skillnad på toppen, mitten eller hela registret?
Säljs inte mappen ihop med "bara" tuningkitet?

Har också insett/ läst att det ska vara stor skillnad i vibrationer mellan -16 och -17, en -17 blir det :)

Det finns inga dyno grafer på före/ efter som ni kan dela med er?
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Ok, vart det mest skillnad på toppen, mitten eller hela registret?
Säljs inte mappen ihop med "bara" tuningkitet?

Har också insett/ läst att det ska vara stor skillnad i vibrationer mellan -16 och -17, en -17 blir det :)

Det finns inga dyno grafer på före/ efter som ni kan dela med er?

Det jag upplevde var både bättre botten och mellanregister! Toppen var ju redan bra från början! :)
Fråga rätt firma så säljer dom enbart mappen till dig! ;)
Jag bänkade aldrig min, räckte att känna skillnaden!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Alex_ask

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2017
Ort
Nacka
Hoj
lite olika
Jag var och körde min i dynon igår med tunekittet fast med GPR slipon, provade lite olika varianter med och utan db killer och olika db killers kan lägga upp graferna lite senare idag.
men kan medela att mellanregistret är det som ökat mest markant som man kan känna.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Tuning-kit sitter nu på min med! Men svårt att avgöra skillnaden, hade inte kört den på en vecka när den åkte in för montering. Lite bättre verkar det ju vara, man gasar ju mer när det låter också.. Återkommer när den är bänkad med detta! Tog ur db-killern direkt jag kom hem så nu låter den ju äntligen som en motard ska låta. :kär
 

Bifogat

  • 20447146_10155067075004563_1500002749_o.jpg
    20447146_10155067075004563_1500002749_o.jpg
    182.2 KB · Visningar: 119
Last edited:

SkogsFilip

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Skogen
Hoj
Husqvarna 701 Enduro-17
Drar upp 701an inget märkvärdigt.

Övade lite bakhjul med brorsan. (closed course in mexico)

 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Vad kör ni med för olja i era 701or? Kör ni 10W/50 som boken rekommenderar eller 10W/60?

Kör på Belray EXS 10w50 som manualen rekomenderar, åf häller ju i detta så kan lika gärna åka på samma olja hela tiden. Tänkte jag byter med 250-mils intervall på min. Boken säger ju 1 000 mil eller varje "sporttillfälle", men det är väl varenda åktur det? :rofl :lol

Övade lite bakhjul med brorsan. (closed course in mexico)

*filmklipp

Ja de gör sig löjligt bra på 1 hjul, stabil och lättkörd. :D Åker ni tuning-kit båda 2?
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Japp tuningkit sitter på båda. så nu e jag sugen på at se din 701 efter bänken.

Det är jag med! Lite körigt med bänktider nu bara, återkommer. :)


Är det någon i tråden som är sugen på en 701 -17 har min närmsta åf 2 st kvar! En Enduro och en Supermoto.

Allmek motor, Deje i Värmland.
https://www.facebook.com/allmekmotor/?ref=ts&fref=ts

Jag bytte till honom för service m.m, det ska inte vara tråkigt att lämna in hojen. Här får man bra bemötande! Tyvärr köpte min -17 av ett ställe från närke som även säljer båtar som jag inte rekomenderar till någon. :arsele

Om någon shoppar ska ni hälsa från Hedlund! :tummenupp
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har ett par extra passagerar fotpinnar över till salu passades ktm 690 och 701.
Skicka Pm om nån är sugen :)
 

Alex_ask

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2017
Ort
Nacka
Hoj
lite olika
Här är två av mätningarn, är det nån mer än jag som tkr 67hk på hjulet låter lite lite?
bb9aa89fecc69e57a14f2ffab135e1ff.jpg


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
67 hkr per cylinder skulle i en S1000RR uppenbarligen bli nästan 270 hk. Vet inte om jag tycker det är lite... Samtidigt kan du inte se det där som en exakt mätning, en annan bänk ger troligen en annan siffra om du tänkte relativt uppgiven effekt i motorn minus förluster.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Här är två av mätningarn, är det nån mer än jag som tkr 67hk på hjulet låter lite lite?

//uploads.tapatalk-cdn.com/20170807/bb9aa89fecc69e57a14f2ffab135e1ff.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Som jag nämnde på pm och som jpe70 säger, du ska inte stirra dig blind på siffrorna du fått. Och absolut inte jämföra med mina bänksiffror. Kan ju skilja flera tusen körningar mellan bänkarna, kanske inte ens samma modell ens.

Det du har nytta av i bänken är ju t ex dina 2 olika mätningar du gjort för att se skillnad, och ett verktyg för en mappare för att justera styrsystem.

Vad menas med med/utan kona förresten?
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Det är jag med! Lite körigt med bänktider nu bara, återkommer. :)


Är det någon i tråden som är sugen på en 701 -17 har min närmsta åf 2 st kvar! En Enduro och en Supermoto.

Allmek motor, Deje i Värmland.
https://www.facebook.com/allmekmotor/?ref=ts&fref=ts

Jag bytte till honom för service m.m, det ska inte vara tråkigt att lämna in hojen. Här får man bra bemötande! Tyvärr köpte min -17 av ett ställe från närke som även säljer båtar som jag inte rekomenderar till någon. :arsele

Om någon shoppar ska ni hälsa från Hedlund! :tummenupp

Vet inte vad som hände men jag gick o köpte mig en ny tuono ?????
Jaja... kollar fortfarande på en -17 som andra hoj, bara inte denna sommar:(
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top