Husqvarna TE 250, ok för iskörning plus lite pendling?

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
Börjat snöa in på att jag borde ha en enduro eller offroad för att kunna köra lite på sjöis i vinter. Borde bli utmärkt träning för sommarens bandagar förutom att det borde vara väldigt kul.
för att överhuvudtaget kunna motivera ett köp måste hojen vara lvg-reggad så jag ändå kan pendla lite med den i vår. Då blir den i alla fall lite av en nyttopryl i hushållet (frun går inte på den lätta kanske, men jag måste försöka). Budget är så låg som möjligt, upp till ca 25’
Jag har hittat en Husqvarna TE 250 från 2006. Lvg-reggad och besiktad. Jag är liiite skeptisk till kvaliteten på icke-japaner när det kommer till gamla offroad/enduro-hojar. Men kan qvarnan vara ok i kvalitet för lite iskörning och kortare sporadisk pendling under resten av året? Jag mekar inte själv i någon större omfattning.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vad är iskörning för dig? Det finns generellt två sorter. De som plogar och spolar en bana och de som bara drar "repor" fram och tillbaka. Skall du köra "bana" så är 450 eller 500 enduro troligen lämpligast. Kung blir du på en Husa 650 :cool:. Skall du bara köra fort fram och tillbaks så ta valfri gathoj med mycket motor. Det är dock mycket svårare att bygga (och få rum med) isdäck till en gathoj. För enduro/offroad finns de många beprövade knep för däck, med allt från montageskruv (<500 sek för ett par däck) till Koldkutters (ca. 6000 för ett par däck). Skippa endurodubb om du har tillgång till plogad bana, de är värdelösa i så fall.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad är iskörning för dig? Det finns generellt två sorter. De som plogar och spolar en bana och de som bara drar "repor" fram och tillbaka. Skall du köra "bana" så är 450 eller 500 enduro troligen lämpligast. Kung blir du på en Husa 650 :cool:. Skall du bara köra fort fram och tillbaks så ta valfri gathoj med mycket motor. Det är dock mycket svårare att bygga (och få rum med) isdäck till en gathoj. För enduro/offroad finns de många beprövade knep för däck, med allt från montageskruv (<500 sek för ett par däck) till Koldkutters (ca. 6000 för ett par däck). Skippa endurodubb om du har tillgång till plogad bana, de är värdelösa i så fall.
Värdelösa var att ta i. Många ( inkl jag ) kör på isen med endurodubb och har ganska kul. Allt kan inte vara elitsatsning, märkligt att du nämner typ koldkutters som är sämre än endurodubb men inte finndubb?
 

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
Vad är iskörning för dig? Det finns generellt två sorter. De som plogar och spolar en bana och de som bara drar "repor" fram och tillbaka. Skall du köra "bana" så är 450 eller 500 enduro troligen lämpligast. Kung blir du på en Husa 650 :cool:. Skall du bara köra fort fram och tillbaks så ta valfri gathoj med mycket motor. Det är dock mycket svårare att bygga (och få rum med) isdäck till en gathoj. För enduro/offroad finns de många beprövade knep för däck, med allt från montageskruv (<500 sek för ett par däck) till Koldkutters (ca. 6000 för ett par däck). Skippa endurodubb om du har tillgång till plogad bana, de är värdelösa i så fall.
Iskörning kommer vara oplogat med endurodubb. Finndubb eller Koldkutters blir för dyrt/krångligt. Prio är alltså inte att optimera nåt utan att ha lite småroligt på ett enkelt sätt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Mitt drömsenario att köra på isen är typen Ktm 950 Super enduro me rediga dubb.. Effekt stark motor som orkar hålla sladd med rediga dubb samt även lite tyngd på hojen..
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det låter som du bestämt dig för köp och bara hoppas på en enda bekräftelse.

2006 var en 250 TE ett tävlingsredskap för enduro - i klass max 250cc.

Det var snart 20 år sedan. Hojen är inte konkurrenskraftig i sitt ändamål längre - men det betyder inte att den blivit något annat under tiden.

Det är fortfarande en tävlingsmaskin som kräver exceptionell skötsel för att inte desintegrera.
Men, det finns liksom ingen att tävla med längre. Alla andra har gått vidare.

Jag är säker på att hojen är billig - och anledningen hittar du här ovan. Det enda hojen duger till idag är möjligen som prova-på maskin för svensk bökenduro på KM-nivå. Typ testa om enduro är något att plöja ner 100 papp i med modern maskin och kringutrustning.
Blir man inte hookad med en 20 år gammal hoj så har man inte offrat så mycket.

Som pendlingshoj funkar den inte. Det är en tävlingshoj, tillverkad för ett mycket smalt område - och det är ett lidande att plåga den utanför sina ramar.

Som ishoj faller den platt. Skall du köra oplogat så måste du förstå att snön suger. Redan dubbarna i sig snor effekt, och plöja snö dessutom tar allt vad cykeln har.

Uppställ som hela tiden slutar innan schemat är grymt frustrerande.
Tokvarva bara för att komma framåt likaså.

Du har roligare på random on/off road stånka från 500 cc och uppåt - och den kan man pendla på också.


Edit 6 timmar senare:

Hur byter man avatarbild egentligen?

debbie-downer726303-prints.jpg
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det beror på hur kurvig isbanan är. Min erfarenhet är att isbanor oftast är plogade av bilfolket och därför har för mycket långa raksträckor för en 250f. Kör man på en sån bana vill man ha minst en 450.

Plogar du egen isbana så kan du ju göra banan anpassad efter hojen.

Beträffande endurodubb på is så är dom långt från ideala eftersom dom är för grova för att tryckas ner bra i isen men jag tror fortfarande reglementet för de som tävlar på isbana har en klass som är låst till just endurodubb.

Det är tillräckligt bra grepp för att leka på isen och dom håller även bra om du tar ut hojen i skogen. Finndubb som är tunnare och greppar bra på isen håller inte i skogen.

Dessutom är det lätt att hitta beg endurodubbade däck till hojen.
 

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
Det låter som du bestämt dig för köp och bara hoppas på en enda bekräftelse.

2006 var en 250 TE ett tävlingsredskap för enduro - i klass max 250cc.

Det var snart 20 år sedan. Hojen är inte konkurrenskraftig i sitt ändamål längre - men det betyder inte att den blivit något annat under tiden.

Det är fortfarande en tävlingsmaskin som kräver exceptionell skötsel för att inte desintegrera.
Men, det finns liksom ingen att tävla med längre. Alla andra har gått vidare.

Jag är säker på att hojen är billig - och anledningen hittar du här ovan. Det enda hojen duger till idag är möjligen som prova-på maskin för svensk bökenduro på KM-nivå. Typ testa om enduro är något att plöja ner 100 papp i med modern maskin och kringutrustning.
Blir man inte hookad med en 20 år gammal hoj så har man inte offrat så mycket.

Som pendlingshoj funkar den inte. Det är en tävlingshoj, tillverkad för ett mycket smalt område - och det är ett lidande att plåga den utanför sina ramar.

Som ishoj faller den platt. Skall du köra oplogat så måste du förstå att snön suger. Redan dubbarna i sig snor effekt, och plöja snö dessutom tar allt vad cykeln har.

Uppställ som hela tiden slutar innan schemat är grymt frustrerande.
Tokvarva bara för att komma framåt likaså.

Du har roligare på random on/off road stånka från 500 cc och uppåt - och den kan man pendla på också.


Edit 6 timmar senare:

Hur byter man avatarbild egentligen?

View attachment 492566
Tack för utförligt svar.
jag har inte bestämt mig, i så fall hade jag ju inte frågat. Den typen av resonemang som framkommer här är bra input. Jag har tänkt att effekt inte är så noga för jag ska inte köra fort rakt fram i första hand, däremot att dubbar suger effekt och att det är enklare med stabilt drag för att hålla i en sladd hade jag inte tänkt på så mycket.
Så qvarnan kanske inte blir så bra ändå, inte bara kvalitetsmässigt…
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Värdelösa var att ta i. Många ( inkl jag ) kör på isen med endurodubb och har ganska kul. Allt kan inte vara elitsatsning, märkligt att du nämner typ koldkutters som är sämre än endurodubb men inte finndubb?
Givetvis är finndubb närmast oslagbara, men att hitta en ÅF är nästan omöjligt idag. De jag känner som kör finndubb (vilket är få) vägrar närmast kategoriskt att uppge vart de köper däck då tillgången är mycket begränsad.

Mitt billigaste råd.
- Köp ett par crossdäck.
- Köp montageskruv ca. 30 mm
- 3 mm borr

- Förborra och skruva sedan innifrån däcket. Jag hade ca. 350 skruv back och 300 fram. Hitta mönster efter vilka klackar du har
- Skär ett tunnt skydd mellan skruv och slang (jag tog liggunderlag)
- Undvik att rulla däcket på barmark

Detta är betydligt bättre och mycket roligare än endurodubb, samt billigare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska man göra däck med skruv från insidan så gå till närmaste brandstation och fråga om dom har en bit gammal brandslang över. Dom är perfekta som skydd för slangen.

Fast jag skulle inte göra dubbdäck med skruv, vanlig skruv är för mjuk och blir snabbt skit.
 

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
För ca 25 år sen skruvade jag några hundra skruvar i cykeldäck. Mycket jobb. Groteskt fäste! Dålig hållbarhet och dåligt rull dock…. Tveksamt om jag orkar med en sån operation nuförtiden….
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hittade några hundra såna här hemma, den vänstra är väl slitna koldkutters och ser värdelösa ut, den högra liknar vanliga endurodubb men som man kan skruva i däcket utan(?) att limma.

Skruva maskinskruv och mutter har jag aldrig sett någon använda annat än på ”fort rakt fram” typ literklubbor.
 

Bifogat

  • 63EEB8DE-2DF1-4E27-9644-F91E4AC3711A.jpeg
    63EEB8DE-2DF1-4E27-9644-F91E4AC3711A.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 29

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag hittade några hundra såna här hemma, den vänstra är väl slitna koldkutters och ser värdelösa ut, den högra liknar vanliga endurodubb men som man kan skruva i däcket utan(?) att limma.

Skruva maskinskruv och mutter har jag aldrig sett någon använda annat än på ”fort rakt fram” typ literklubbor.
Den till höger ser ut som Bestgrip.De finns i all möjliga varianter inkl "finndubb" och funkar bra på isen men med ett pris på 8-9kr styck blir kostnaden väldigt hög...
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Intressant tråd. Jag kör sedan några år just en sådan på vintern. Både på endurobana och på plogad bana på sjöis, med endurodubb och är jättenöjd med den.
Men det brukar vara bana plogad för hojar, så min TE 250 har fungerat fint.
Jag har inte haft några problem med hojen heller. Den har nu gått omkring 300 timmar och fungerar fint.
Speciellt för en hoj för omkring 20 tusen.
20230520_163558.jpg
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack för utförligt svar.
jag har inte bestämt mig, i så fall hade jag ju inte frågat. Den typen av resonemang som framkommer här är bra input. Jag har tänkt att effekt inte är så noga för jag ska inte köra fort rakt fram i första hand, däremot att dubbar suger effekt och att det är enklare med stabilt drag för att hålla i en sladd hade jag inte tänkt på så mycket.
Så qvarnan kanske inte blir så bra ändå, inte bara kvalitetsmässigt…


Ja, det var ett neggosvar, men du får ta det för vad det är.

Jag älskar att köra is och vill gärna ha en sjö helt för mig själv. Lycka är att tvingas avbryta ett ställ för att komma ut ur snömolnet och orientera sig var tusan man är någonstans - innan man vinklar om igen.

Jag har nått nirvana på TT 500 med bara 34 häst, så det hänger inte på ren toppeffekt. Däremot funkade det inte alls för mig att köra tvåtakt med 40 häst och lite till - varva och växla stör radierna och sjön blir inte alls lika snygg när jag lämnar.

Meeen, som alltid: YMMW.
Mr Firestorm här över har ju en sådan och är nöjd, så atte...
Själv gillar jag att plumsa i lössnön och fylla luftburken med dessa vackra kristaller så jag vill ha umpf att röra mig med. Rätt sorts snö behöver man inte ens ha dubbat för.

Tips: undvik att blåsa igenom vassruggarna med allt för hög hastighet.
Det är där spökekorna brukar ligga fastfrusna. Jag vet...
 

jonasson116

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
GSX-R 600
Vad tros om såna här billigare men vassa Kinadubbar? Kanske dra i däcken på en rejälare och tyngre offroadare.
Fördel: rimligt pris, ganska enkelt, går att plocka ur på sommaren så behöver inte två däckuppsättningar (eller hjulset). (Verkar svårt att hitta 17” dubbdäck.)
Nackdelar (?): hållbarhet? Funktion? Går däcket sönder när man kört med dem och plockar ur?
 

Bifogat

  • IMG_3687.png
    IMG_3687.png
    3.2 MB · Visningar: 18

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vad tros om såna här billigare men vassa Kinadubbar? Kanske dra i däcken på en rejälare och tyngre offroadare.
Fördel: rimligt pris, ganska enkelt, går att plocka ur på sommaren så behöver inte två däckuppsättningar (eller hjulset). (Verkar svårt att hitta 17” dubbdäck.)
Nackdelar (?): hållbarhet? Funktion? Går däcket sönder när man kört med dem och plockar ur?
Tar du ur dem lär däcket ge upp fort. De ser dessutom slöa ut i jämförelse med montageskruv.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det väsentliga är väl hur hårt härdade dom är, helst vill man ju ha en hårdmetallkärna men ska man ändå ha skruv så vill man ju ha hårda såna.

Typ slipa 12.9 spetsiga och sedan montera med mutter och bricka. Det är ett jäkla jobb men dom håller i alla fall skärpan ett tag efter. Men även dom brukar ta stryk med tiden.

Kinesiska skruvadubbar antar jag lite fördomsfullt håller väl samma hårdhet som 5.5 skruv. Montageskruv likaså, brukar väl inte vara särskilt hårda.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top