Berätta mer. Vad är det galet spännande idé?
Jag och tre vänner har spånat lite i detta bygge. Grundidén var att köra Göteborg-Nordkap med fyra egenbyggda elhojar med plats för ett gäng solceller för vi ville även utföra detta utanför elnätet, dvs ladda själva.
Vi tänkte att vi behövde ungefär en palls storlek som last utrymme även om jag personligen gärna ser något lägre lastutrymme än 120cm, helst runt 140cm.
Att lastutrymmet ligger mellan styret och framhjulet är givetvis inte någon självklarhet men det är mer tekniskt roligt och det är bra ur luftmotståndsperspektiv. Tanken är nämligen att få ner luftmotståndet genom kåpor och lågt sittande position och helst kunna sänka hojen så den går mycket lägre vid landsvägskörning.
Jag har designat en navstyrningen med "snakebite" sving för ett större styrutslag.
Men det viktigaste är att vi kan knö in riktigt stora batteripack i en optimal position för god balans i hojen. Skulle vilja jämföra det lite med en BMW GS av större modell där boxermotorn gör hojen extremt välbalanserad trots att den väger 250kg. Detta är normalt ett problem för elhojar som bygger på konventionella ramkonstruktioner eftersom dem tvingas placera batteripacken relativt högt med bristande optimering av tyngdpunkten som följ.