Hypotetisk fråga kring mc-olyckor

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Hoj
Honda CB500X 2023
Jag undrar hur ni tror att antalet dödsolyckor och skador på mc hade minskat om alla som kör mc hade:

godkänt mc körkort
endast höll tillåten hastighet
rätt skyddsutrustning
endast köra nykter
hoj i bra skick
inga bakhjulskörningar etc.

Det omkommer väl 25-50 st per år i mc olyckor beroende på vilket år man tittar på.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Då jag finner statistiken för omkomna på MC lite svårtolkad så säger mitt eget empiriska data, efter 21år på supersport, att äga sin hoj, köra nykter, ha körkort och en hoj i bra skick verkar vara det som har störst betydelse..

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Visserligen statistik från i fjol nedan. Men mycket går att bena ut från den.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om man tar bort alla som är fulla eller höga samt saknar körkort för fordonstypen skulle man ju lätt få ned siffrorna rejält.

Sen är det fortfarande farligare att bada i sjö/hav eller resa utomlands än att köra hoj.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om man tar bort alla som är fulla eller höga samt saknar körkort för fordonstypen skulle man ju lätt få ned siffrorna rejält.

Sen är det fortfarande farligare att bada i sjö/hav eller resa utomlands än att köra hoj.

Nja, är det verkligen det, eller är det många fler, i alla åldrar, en hel del onyktra som badar?
Jag har inte sett några siffror på dödsfall per badtimme jämfört med per motorcykeltime.

En bekant som studerade idrottsmedicin tittade för många år sedan på idrottsskador, och väldigt många skadade sig när dom spelade fotboll, men började man titta på per spelad timme var innebandy och badminton dom riktigt farliga idrotterna (tar det ur minnet och kan inte presentera siffror på det, använder det bara till att belysa hur statistik kan slå olika)

Bland tjejer stod ridsporten ut, men många och ofta allvarliga skador, det var innan dom började använda ryggskydd....

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag undrar hur ni tror att antalet dödsolyckor och skador på mc hade minskat om alla som kör mc hade:

godkänt mc körkort
rätt skyddsutrustning
endast köra nykter
hoj i bra skick

Det omkommer väl 25-50 st per år i mc olyckor beroende på vilket år man tittar på.
Det är nog en bra början, skulle vi även få bort "det händer inte mig" mentaliteten så vore ännu mer vunnet.
Tycker att jag ser på tok för många som t.ex. genar genom en "blind" kurva, gäller både bil och MC men konsekvenserna på en MC är betydligt värre.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nja, är det verkligen det, eller är det många fler, i alla åldrar, en hel del onyktra som badar?
Jag har inte sett några siffror på dödsfall per badtimme jämfört med per motorcykeltime.
Jag räknade väl på det lite ovetenskapligt för något år sen i någon tråd här på SH och det lär inte ha ändrat på sig 2022.

Svenska livräddningssällskapet och SMC för väl lite statistik över det hela:

2021 drunknade 97 personer medans 25 personer gick bort vid mc körning.
Sen kan man räkna på att det finns 360 422 motorcyklar i landet och den genomsnittliga körsträckan är 194 mil per år.
Det blir 69 921 868 mil per år. för motorcykelbeståndet.
Låt oss gissa att medelhastigheten är 70 km/h under dessa timmar. Då blir det 9 988 838 timmar svenska motorcyklister spenderar i sadeln per år. Det ger 1 omkommen per 399 553 timme.

Hur många badar då och hur ofta? Badtid är ju för övrigt tid i vatten och inte bara tid på stranden. För annars måste ju t.ex. häng vid korvmoj räknas in i körtid.
Låt oss säga att hälften av alla i landet badar minst 1h per år. Det ger 5 000 000 badtimmar och 97 döda. Dvs. 1 död per 51 546 timme.
Ska vi dra till med 2 h per år för hälften av befolkningen. 10 miljoner badtimmar per år och 97 döda ger 1 död per 103 092 timme.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det ger 1 omkommen per 399 553 timme.

Hur många badar då och hur ofta?

Jag bor vid en badstrand, och tidningarna var fyllda med skriverier om att det var parkeringskaos vid alla badstränder hela sommaren, så min uppskattning blir: en hel del.....

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag räknade väl på det lite ovetenskapligt för något år sen i någon tråd här på SH och det lär inte ha ändrat på sig 2022.

Svenska livräddningssällskapet och SMC för väl lite statistik över det hela:

2021 drunknade 97 personer medans 25 personer gick bort vid mc körning.
Sen kan man räkna på att det finns 360 422 motorcyklar i landet och den genomsnittliga körsträckan är 194 mil per år.
Det blir 69 921 868 mil per år. för motorcykelbeståndet.
Låt oss gissa att medelhastigheten är 70 km/h under dessa timmar. Då blir det 9 988 838 timmar svenska motorcyklister spenderar i sadeln per år. Det ger 1 omkommen per 399 553 timme.

Hur många badar då och hur ofta? Badtid är ju för övrigt tid i vatten och inte bara tid på stranden. För annars måste ju t.ex. häng vid korvmoj räknas in i körtid.
Låt oss säga att hälften av alla i landet badar minst 1h per år. Det ger 500 000 badtimmar och 97 döda. Dvs. 1 död per 5154 timme.
Ska vi dra till med 2 h per år för hälften av befolkningen. 1 miljon badtimmar per år och 97 döda ger 1 död per 10 309 timme.
Låt oss säga att hälften av alla i landet badar minst 1h per år. Det ger 500 000 badtimmar och 97 döda. Då måste ju halva befolkningen vara 500000 och hela 1000000.
Om landet är Sverige har väl tyckfelsnisse ryckt bort en nolla ( 0 )
Dvs
Låt oss säga att hälften av alla i landet badar minst 1h per år. Det ger 5 000 000 badtimmar och 97 döda. Dvs. 1 död per 51540 timme.
Ska vi dra till med 2 h per år för hälften av befolkningen. 10 miljoner badtimmar per år och 97 döda ger 1 död per 103 090 timme.

För några år sedan såg jag att
den typiske drunknade
var en man som hittades
fullt påklädd
med uppknäppt gylf
utan flytväst
och med spår av alkohol i blodet
( I närheten av båten)

Med tanke på att vid kollision med andra fordon är en vanlig "orsak" att föraren i det andra fordonet inte sett oss så finns ju en del att göra. Eller hur ?
Den typiske kolliderade motorcyklisten kör
en svart hoj
med svarta kläder
och svart hjälm
och svarta handskar
och svarta stövlar
har själv skaffat gul kinakåpa istället för original metallicsvarta GSX1300R
gul jacka
vit hjälm

Strålkastarna syns inte om MCn är nära för ljuset sprids inte så mycket åt sidorna med halvljus, speciellt om det är LED-ljus.
Och står MCn's mottrafikant i solen men vägen där MCn kommer ligger i skugga, tex på grund av hög skog på andra sidan vägen så är det svårt se ett svart fordon med svart förare.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Mina egna gissningar utan att använda något som helst vetenskapligt underlag,

godkänt mc körkort

Stor skillnad - väldigt många som omkommer eller skadas är ju körkortslösa knarkare på en stulen hoj...

Marginell skillnad - mig veterligen inträffar dödsolyckor och särsklit skador även i hastigheter långt under den skyltade...

rätt skyddsutrustning

Borde bli en betydande skillnad särskilt vad gäller komplicerade skador...?

endast köra nykter

Stor skillnad - återigen är en hel del av dödsoffren körkortslösa, påtända knarkare...

hoj i bra skick

Marginell skillnad - jag har inte hört talas om väldigt många dödsolyckor som kan spåras till att något tekniskt på hojen falerar...?

Ingen skillnad - jag har fortfarande inte hört någon dö av att de poppade en wheelie...? Kanske att någon stukat foten eller handleden av att slå över bakåt...?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är ju som försäkringar, det är några få som förstör som gör det dyrt för andra.
Samma med olyckor, dom "värsta" precis enligt SMC:s statistik kör utan körkort, haft MC 1 vecka osv. Det är trista siffror, men verkligheten!

Det som behövs grävas i är ju egentligen antalet olyckor där det inte var MC-förarens fel alls. Utan t.ex ett annat fordon, djur etc och ren "otur" i princip. Fel plats, fel tid mm.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Låt oss säga att hälften av alla i landet badar minst 1h per år. Det ger 500 000 badtimmar och 97 döda. Då måste ju halva befolkningen vara 500000 och hela 1000000.
Om landet är Sverige har väl tyckfelsnisse ryckt bort en nolla ( 0 )
Dvs
Låt oss säga att hälften av alla i landet badar minst 1h per år. Det ger 5 000 000 badtimmar och 97 döda. Dvs. 1 död per 51540 timme.
Ska vi dra till med 2 h per år för hälften av befolkningen. 10 miljoner badtimmar per år och 97 döda ger 1 död per 103 090 timme.
Du svarade efter att jag rättat till det, men ja det saknades en nufra (y)

Edit: Satt du och skrev på det där i över 23 minuter? ?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag tror att utbildning, både körkort och vidareutbildning efter uppkörningen, har absolut störst effekt på antal döda och svårt skadade i trafiken, långt större än sänkta hastigheter och diverse begränsande lagar kring effekt och annat.

Och ska vi kolla på liv vi kan spara per krona så är satsningarna i trafiken extremt dyra per sparat liv. Jag plockade fram dom här siffrorna 2018:
Samtidigt dog 1056 i fallolyckor förra året (2016), och 70 000 behövde akut sjukhusvård och 230 000 sökte öppenvård pga fall, medan 270 dog i trafiken, http://www.dn.se/arkiv/nyheter/fler-...-av-bilolyckor

Ca 1500 personer tar livet av sig varje år, ca 4 om dagen. Det satsas 3 miljoner per år på suicidalforskning, och 100-150 miljoner på trafiksäkerhetsforskning. Det kan jämföras med att man sätter upp trafikkameror i Stockholm för 67 miljoner, som motiveras med att 26 personer dog i länet förra året. Då är varje människa, om det blir noll döda, värd 2,57 miljoner. Varje människa som tar självmord värderas däremot till 2000kr. 2 jävla tusen...
Antagligen skulle vi spara fler liv, och spara pengar för samhället, med gratis broddar till ALLA pensionärer varje år, än med fler fartkameror och att ändra om hastighetsgränser någon kmh upp och ner. Eller lägga pengar på att motivera folk till mer fysisk rörelse, och därigenom förbättra deras hälsa.

För att anknyta mer till trådämnet så tror jag också att en säkrare fysisk trafikmiljö skulle göra skillnad, en som var anpassad för alla oss andra, vi som inte kör en standardbil. Vajerräcken skivar oss och står inte emot ens en rejäl SUV. Enda fördelen är att vi skulle bli överkörda av mobilfipplarna som fångas upp av räcket istället.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Den typiske kolliderade motorcyklisten kör
en svart hoj
med svarta kläder
och svart hjälm
och svarta handskar
och svarta stövlar
Är det bara en killgissning, eller har du några som helst belägg för det där? Oavsett vad jag har haft för färg på hoj, ställ och hjälm så har folk sett mig lika illa, detsamma gäller även när jag cyklar eller för den delen går, ibland även när jag kör bil. Folk tittar inte, man vrider inte på huvudet och ser sig omkring. Man tittar rakt fram, fipplar med mobilen eller bara kör efter bilen framför. Extra tydligt är det ju i cirkulationsplatser, man tittar rakt fram och kör.

Sen är nog en helsvart motorcyklist antagligen lättare att upptäcka mot en spräcklig bakgrund, eftersom det inte finns några helsvarta saker att smälta in i, det blir en form och färg som sticker ut helt enkelt. Att ha en massa olika färger skapar snarare ett kamouflage. Ännu värre är det ju med MC-kläder med diverse neongröna fält, det smälter in perfekt mot mörka stammar med färska löv på vårkanten, det påminner starkt om jaktkläder :tummenupp

Jag har en bakgrund inom segelflyget, och ett tag skulle alla plan ha orangea ytor så att dom syntes när dom kurvade under moln. Sen kom man på att det skapade ett kamouflage, eftersom färgen såg grå ut i motljuset och då blev det ett spräckligt mönster som försvann totalt mot molnbakgrunden. Ett helvitt flygplan syntes bättre, eftersom det inte finns något liknande i naturen. Flög man i fjällmiljö fanns dock kravet på orangea fält kvar, om man landar ute på snötäckt mark.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har också flugit rätt mycket segelflyg.
På den tiden var påbudet att inte använda polariserat glas i solglasögonen, blänk från andra flygetyg hjälper för upptäckt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det bara en killgissning, eller har du några som helst belägg för det där? Oavsett vad jag har haft för färg på hoj, ställ och hjälm så har folk sett mig lika illa, detsamma gäller även när jag cyklar eller för den delen går, ibland även när jag kör bil. Folk tittar inte, man vrider inte på huvudet och ser sig omkring. Man tittar rakt fram, fipplar med mobilen eller bara kör efter bilen framför. Extra tydligt är det ju i cirkulationsplatser, man tittar rakt fram och kör.

Sen är nog en helsvart motorcyklist antagligen lättare att upptäcka mot en spräcklig bakgrund, eftersom det inte finns några helsvarta saker att smälta in i, det blir en form och färg som sticker ut helt enkelt. Att ha en massa olika färger skapar snarare ett kamouflage. Ännu värre är det ju med MC-kläder med diverse neongröna fält, det smälter in perfekt mot mörka stammar med färska löv på vårkanten, det påminner starkt om jaktkläder :tummenupp

Jag har en bakgrund inom segelflyget, och ett tag skulle alla plan ha orangea ytor så att dom syntes när dom kurvade under moln. Sen kom man på att det skapade ett kamouflage, eftersom färgen såg grå ut i motljuset och då blev det ett spräckligt mönster som försvann totalt mot molnbakgrunden. Ett helvitt flygplan syntes bättre, eftersom det inte finns något liknande i naturen. Flög man i fjällmiljö fanns dock kravet på orangea fält kvar, om man landar ute på snötäckt mark.

Exempel citat:
Research into road safety conducted by Monash University in June 2007, using on-road crash data collected between 1987 and 2004 in Victoria and Western Australia, showed that black cars are more likely to be involved in accidents than cars painted other colors. The simple reason being is visibility - black cars are much more difficult to see, especially at night. The study claimed that driving a black car would increase your chances of being involved in an accident by 12% compared to driving a white car. As for other colors, driving a grey car carries an 11% risk of an accident, silver cars are just behind on 10%, blue and red cars have a 7% risk while white cars are the safest to drive along with orange, yellow and gold.
slut citat

Själv skaffade jag en gul kåpa till GSX1300R efter att en eftermiddag kommit på cykel i strålande sol och ska trampa ut på gatan som ligger i skugga pga av höga träd och precis uppfattar en svart hoj med helsvart förare och helsvart passagerare som kommer från vänster ca 15 meter bort mitt på gatan för att undvika parkerade bilar. Det som förvånade mig mest var att jag inte såg strålkastarna alls. Så jag gissar det var LED-ljus , indragna i frontplasten på hojen.
Jag var väl 4 meter från MCn's spår när jag bromsade cykeln, dvs ca 15 grader åt sidan.
Och så brett når tydligen inte halvljuset.

Hur ofta förväxlar du själv flugor med getingar och tvärtom ?
Borde vara ganska ofta om färgen inte spelade roll....

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Hoj
Honda CB500X 2023
Roligt att höra alla inputs. Skulle dödsfallen kunna gå ner till 5-10 st per år tro ? Och kraftigt minskat antal skadade i detta perfekta fiktiva mc samhälle där alla åker omkring i full skyddsmundering, reflexväst och i laglig hastighet och till och med säger "nej du först" i korsningar :ROFLMAO:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Är det bara en killgissning, eller har du några som helst belägg för det där? Oavsett vad jag har haft för färg på hoj, ställ och hjälm så har folk sett mig lika illa, detsamma gäller även när jag cyklar eller för den delen går, ibland även när jag kör bil. Folk tittar inte, man vrider inte på huvudet och ser sig omkring. Man tittar rakt fram, fipplar med mobilen eller bara kör efter bilen framför. Extra tydligt är det ju i cirkulationsplatser, man tittar rakt fram och kör.....
Det går såklart mode i färger osv men i mina kretsar föredrar de flesta mörkare färger.

Ibland blir det ganska uppenbart då en polkagris och förare i röd hjälm o skinställ tenderar sticka ut bra i mängden.

Sen tycker jag inte andra trafikanter har speciellt svårt att upptäcka mej, det känns inte som ett jätteproblem...
R1an har dessutom dubbla och ganska skarpa stålkastare så det kan säkert bidra..

Även åren i sadeln borde gett en viss erfaranhet att se till att vara synlig och att försöka inte sätta medtraffikanter i situationer de har svårt att förutse.

Men jag är oundvikligen även den förste att skriva under på att vissa bilisters uppmärksamhet är så under all kritik...
Vi har ju ett gemensamt ansvar att få det att funka...

Bifogat

• Screenshot_20221106_193813.jpg
    Screenshot_20221106_193813.jpg
    463.9 KB · Visningar: 23
  • Screenshot_20221106_193537.jpg
    Screenshot_20221106_193537.jpg
    1 MB · Visningar: 23
Last edited:

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Exempel citat:
Research into road safety conducted by Monash University in June 2007, using on-road crash data collected between 1987 and 2004 in Victoria and Western Australia, showed that black cars are more likely to be involved in accidents than cars painted other colors. The simple reason being is visibility - black cars are much more difficult to see, especially at night. The study claimed that driving a black car would increase your chances of being involved in an accident by 12% compared to driving a white car. As for other colors, driving a grey car carries an 11% risk of an accident, silver cars are just behind on 10%, blue and red cars have a 7% risk while white cars are the safest to drive along with orange, yellow and gold.
slut citat

Själv skaffade jag en gul kåpa till GSX1300R efter att en eftermiddag kommit på cykel i strålande sol och ska trampa ut på gatan som ligger i skugga pga av höga träd och precis uppfattar en svart hoj med helsvart förare och helsvart passagerare som kommer från vänster ca 15 meter bort mitt på gatan för att undvika parkerade bilar. Det som förvånade mig mest var att jag inte såg strålkastarna alls. Så jag gissar det var LED-ljus , indragna i frontplasten på hojen.
Jag var väl 4 meter från MCn's spår när jag bromsade cykeln, dvs ca 15 grader åt sidan.
Och så brett når tydligen inte halvljuset.
Så du använder alltså uppåt 35 år gammal statistik för bilolyckor i Australien för att bevisa att vissa färger på motorcyklar i Sverige är farliga idag? Vilka regler kring fordonsbelysning har man tex i Australien, och framförallt 1987? I mörker borde ju faktiskt fordonsfärgen vara tämligen betydelselös, om man har lyse på bilen vill säga.

Själv har jag alltid gröna kalsingar när jag kör, och eftersom jag inte har blivit påkörd så måste det ju bero på det.
Hur ofta förväxlar du själv flugor med getingar och tvärtom ?
Borde vara ganska ofta om färgen inte spelade roll....
Det har aldrig någonsin hänt. Dels är getingar steklar och flugor är tvåvingar, dom har alltså fundamentalt olika kroppsbyggnad, vingar, storlek och ytstruktur, dom låter dessutom olika. Bin och getingar är mer närbesläktade, båda är ju tex steklar, men även om de olika biarterna har stora variationer så är de fortfarande väldigt olika getingar, både i storlek, yta och form.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati