Hypotetisk fråga kring mc-olyckor

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så du använder alltså uppåt 35 år gammal statistik för bilolyckor i Australien för att bevisa att vissa färger på motorcyklar i Sverige är farliga idag? Vilka regler kring fordonsbelysning har man tex i Australien, och framförallt 1987? I mörker borde ju faktiskt fordonsfärgen vara tämligen betydelselös, om man har lyse på bilen vill säga.

Själv har jag alltid gröna kalsingar när jag kör, och eftersom jag inte har blivit påkörd så måste det ju bero på det.

Det har aldrig någonsin hänt. Dels är getingar steklar och flugor är tvåvingar, dom har alltså fundamentalt olika kroppsbyggnad, vingar, storlek och ytstruktur, dom låter dessutom olika. Bin och getingar är mer närbesläktade, båda är ju tex steklar, men även om de olika biarterna har stora variationer så är de fortfarande väldigt olika getingar, både i storlek, yta och form.

Har du själv någon nyare undersökning som visar motsatsen ?

Du har missat att en förutsättning för att se lyset från fordonet kan vara att fordonet är långt bort.
Är fordonet så nära att halvljuset inte når dig som är vid sidan av vägen kanske du inte ser det.

Vilket den svarta hojen som körde förbi, framför mig för ett par år sedan visade mig.
Till min stora överraskning.

Förr var det lätt se lyset. Se lyset på Ozzians rödvita R1 # 19. Det är det inte längre.
1667769514645.png
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lite forskning kring synbarhet finns på denna länk: https://www.svmc.se/smc/se-oss/forskning-om-uppmarksamhet/

I VTI-studien i länken angående gult ljus antyds att kombinationen vitt och orange är att föredra. En personlig reflektion är att vit MC med blå/gula fält, vit hjälm och blått ställ förmodligen har den största synbarheten bland våra medtrafikanter. Oaktat en potentiell kvasiintellektuell diskussion kring orsak och verkan används ju den kombinationen även av en viss myndighet…?

Till TS: När det gäller de senaste årens statistik visar den att vi sannolikt har under 20 dödade motorcyklister per år om vi skulle exkludera de som kör utan körkort, kör onyktra, gör sig skyldiga till grov vårdslöshet och kör utan skydd. Vanligtvis felar den exkluderade gruppen på flera av kriterierna.

En annan trend som framgår tydligt är att många förolyckade ägt sin hoj mindre än två veckor vid olyckstillfället.

Tyvärr är det mycket svårt att kunna vaska fram bra statistik numera sedan myndigheterna stängt ned informationen från STRADA för alla intresseorganisationer. Den mest aktuella informationen angående allvarliga trafikbrott finns sannolikt här: https://www.svmc.se/media/iobb4ng3/allvarliga_trafikbrott_8_0.pdf

Problemet med dessa faktorer är att de nästan inte går att komma åt eller påverka annat än via polisiära ingripanden. Har individerna inget körkort är de sällan med i klubbar, deltar aldrig i fortbildningar och umgås därför generellt sett inte med mer erfarna motorcyklister...
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den typiske kolliderade motorcyklisten kör
en svart hoj
med svarta kläder
och svart hjälm
och svarta handskar
och svarta stövlar
har själv skaffat gul kinakåpa istället för original metallicsvarta GSX1300R
gul jacka
vit hjälm

Strålkastarna syns inte om MCn är nära för ljuset sprids inte så mycket åt sidorna med halvljus, speciellt om det är LED-ljus.
Och står MCn's mottrafikant i solen men vägen där MCn kommer ligger i skugga, tex på grund av hög skog på andra sidan vägen så är det svårt se ett svart fordon med svart förare.
Jag skulle säga att färgen är av rejält underordnad betydelse. Det finns egentligen inga studier som kunnat påvisa något direkt samband. Nu har det förvisso inte gjorts några jättestora undersökningar på ämnet vad jag vet men i alla fall.
Däremot kan jag säga att min egen upplevelse när jag jämför att köra hoj (iklädd svart hjälm och ställ) och att köra en bil på närmare 2 ton så har det inte någon större betydelse.
Folk missar ungefär lika ofta enligt min upplevelse (som då förvisso är enbart anekdotisk)
Min slutsats är att dom som inte ser motorcyklisten inte hade sett en bil heller för att dom helt enkelt inte tittar alls.

Jag skulle säga att det i så fall snarare är så att om det är frågan om en korsning eller utfart och det är en 70 väg så har det stor betydelse om man kommer i ca 70 eller i närmare det dubbla.

så jag skulle säga att andra förare missar ungefär lika ofta oberoende av om du har svart ställ. Signalväst eller sitter i en bil. Om du däremot kommer i en hastighet som är långt över gällande gräns så är risken för felbedömningar större. Likaså är det svårare att agera för att undvika en olycka om någon gör en felbedömning och följderna blir värre.

Av precis den anledningen ser jag till att hålla igen lite när jag är ute och kör och närmar mig en korsning där det finns bilar för att ge mig själv lite extra möjlighet att agera om någon hittar på något dumt.
Dvs kör som om dom försöker ta livet av dig. En ganska användbar inställning om man har intresse av att överleva länge på hojen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Okej att mc-kläder som ser ut som ett rejv-party på 90talet ökar synligheten, men i hur många av olyckorna skulle ökad synlighet göra någon skillnad annat än att kroppen blir lättare att hitta i diket?

Är inte väldigt många MC olyckor ensamrepa ut i spenaten?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Okej att mc-kläder som ser ut som ett rejv-party på 90talet ökar synligheten, men i hur många av olyckorna skulle ökad synlighet göra någon skillnad annat än att kroppen blir lättare att hitta i diket?

Är inte väldigt många MC olyckor ensamrepa ut i spenaten?
Ca 40% av dödsolyckorna är singelolyckor, 18% är mötesolyckor, 30% är korsningsolyckor. Sen har vi upphinnande (köra på bakifrån) samt vilt och övrigt. Alla siffror är ungefärliga och ändras från år till år men blandningen är ungefär densamma.

Ser vi till det totala antalet olyckor så är upphinnande den vanligaste (vi håller inte avstånd i kombination med att vi överskattar vår och hojens bromsförmåga).
Sen är den absolut vanligaste singelolyckan att välta i låg fart eller stillastående. Blir ju oftast bara skador på hojen men det finns ett stort lidande med frakturer i händer, armar, fötter, nyckelben samt hjärnskakning. Det pratas inte om dessa olyckor men de kostar ganska mycket i framförallt rehab och förlorad arbetsinkomst...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vet man hur många procent av dom 30% korsningsolyckor som är motorcykelns fel?
Antingen att motorcyklisten vållade den själv, eller att han närmade sig en korsning med en utsvängande bil i avsevärt högre än skyltad hastighet?

För i dom fallen hjälper det ju inte att åka omkring och se ut som en Jackson Pollock tavla heller....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vet man hur många procent av dom 30% korsningsolyckor som är motorcykelns fel?
Antingen att motorcyklisten vållade den själv, eller att han närmade sig en korsning med en utsvängande bil i avsevärt högre än skyltad hastighet?

För i dom fallen hjälper det ju inte att åka omkring och se ut som en Jackson Pollock tavla heller....
Det är i princip alltid bilföraren som får skulden men i och med vi kör betydligt över skyltad hastighet i 40% av fallen så är det indirekt vi som skapar olyckan. Oavsett vem som gör fel så är det vi som får ont...
Grunden i svensk trafik är ju att köra defensivt och visa hänsyn. Vi måste alltså hjälpa folk även om de gör fel. Kör vi betydligt fortare än bilföraren förväntar sig så har vi ju inte gett dem nog mycket tid att planera sin körning.
Skulle vi som sitter på hojarna sänka farten innan korsningarna så skulle det blir betydligt färre olyckor. Som bonus får vi ju accelerera efter korsningen vilket ju är det roliga med hoj!!! :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vet man hur många procent av dom 30% korsningsolyckor som är motorcykelns fel?
Antingen att motorcyklisten vållade den själv, eller att han närmade sig en korsning med en utsvängande bil i avsevärt högre än skyltad hastighet?

För i dom fallen hjälper det ju inte att åka omkring och se ut som en Jackson Pollock tavla heller....
Jag misstänker att det inte finns några riktigt bra siffror på det.
Anledningen är ju att oavsett om motorcyklisten kommit i 210 på en 70 väg så är enligt lagen den som haft väjningsplikt alltid att betrakta som vållande. Dvs om det är en bil som svänger ut i en korsning med väjningsplikt så blir bilen vållande oavsett hastigheten.
Men det finns säkerligen en del siffror från fall där man gjort bedömningen att en hög hastighet troligen varit starkt bidragande till förloppet.

Men den stora majoriteten av fallen är troligen inte så tydliga som det fall som jag sett en utställd bil på mässor från en olycka utanför enköping där en motorcykel kört in i sidan på en bil som svängde ut på (jag tror det var riksväg 55) och kört in i passagerardörren, passerat hela vägen igenom bilen och bulade ut förardörren på andra sidan. I det fallet var det ganska tydligt att motorcykeln kört väldigt fort för att kunna ha tillräckligt med rörelseenergi för att kunna mosa sig så långt in i bilen. Dessutom var det enligt uppgift som hört att motorcykeln hade laddat fullt från en rondell några hundra meter bort vilket betyder att hastigheten troligen var skapligt hög (redan min VFR som inte på något sätt är en raket accelererar till 100 på ca 2,8 s vilket betyder att den är uppe i 100 redan efter ca 40 meter.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Vet man hur många procent av dom 30% korsningsolyckor som är motorcykelns fel?
Antingen att motorcyklisten vållade den själv, eller att han närmade sig en korsning med en utsvängande bil i avsevärt högre än skyltad hastighet?

För i dom fallen hjälper det ju inte att åka omkring och se ut som en Jackson Pollock tavla heller....

SMC har jobbat i flera år med att få bilister att uppmärksamma mc-förare, t.ex att uppmana föräldrar att leka "räkna motorcyklar" när man är ute och åker.
För det finns forskning på att hjärnan filtrerar bort saker som inte klassas som farliga när man kör bil och för många hjärnor är en MC liten risk, misstolkas för moped och helt sonika filtreras bort när bilisten kör ut från en sidoväg.
Det är därför så många bilister efter en olycka säger "- Men jag såg inte att motorcykeln kom på vägen".
Sen att många motorcyklister gärna kör en bit över skyltad hastighet hjälper inte till ett dugg.

 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
SMC har jobbat i flera år med att få bilister att uppmärksamma mc-förare, t.ex att uppmana föräldrar att leka "räkna motorcyklar" när man är ute och åker.
För det finns forskning på att hjärnan filtrerar bort saker som inte klassas som farliga när man kör bil och för många hjärnor är en MC liten risk, misstolkas för moped och helt sonika filtreras bort när bilisten kör ut från en sidoväg.
Det är därför så många bilister efter en olycka säger "- Men jag såg inte att motorcykeln kom på vägen".
Sen att många motorcyklister gärna kör en bit över skyltad hastighet hjälper inte till ett dugg.

På temat.


Ryan är nog den som ger mig störst behållning av youtube.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men den stora majoriteten av fallen är troligen inte så tydliga som det fall som jag sett en utställd bil på mässor från en olycka utanför enköping där en motorcykel kört in i sidan på en bil som svängde ut på (jag tror det var riksväg 55) och kört in i passagerardörren, passerat hela vägen igenom bilen och bulade ut förardörren på andra sidan.

Jag har också sett den bilen, det borde alla motorcyklister göra
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Exempel citat:
Research into road safety conducted by Monash University in June 2007, using on-road crash data collected between 1987 and 2004 in Victoria and Western Australia, showed that black cars are more likely to be involved in accidents than cars painted other colors. The simple reason being is visibility - black cars are much more difficult to see, especially at night. The study claimed that driving a black car would increase your chances of being involved in an accident by 12% compared to driving a white car. As for other colors, driving a grey car carries an 11% risk of an accident, silver cars are just behind on 10%, blue and red cars have a 7% risk while white cars are the safest to drive along with orange, yellow and gold.
slut citat

Själv skaffade jag en gul kåpa till GSX1300R efter att en eftermiddag kommit på cykel i strålande sol och ska trampa ut på gatan som ligger i skugga pga av höga träd och precis uppfattar en svart hoj med helsvart förare och helsvart passagerare som kommer från vänster ca 15 meter bort mitt på gatan för att undvika parkerade bilar. Det som förvånade mig mest var att jag inte såg strålkastarna alls. Så jag gissar det var LED-ljus , indragna i frontplasten på hojen.
Jag var väl 4 meter från MCn's spår när jag bromsade cykeln, dvs ca 15 grader åt sidan.
Och så brett når tydligen inte halvljuset.

Hur ofta förväxlar du själv flugor med getingar och tvärtom ?
Borde vara ganska ofta om färgen inte spelade roll....
Men, jag har defintivt sett siffror som säger att röda bilar är de som är med i olyckor mest. Vem ska man lita på?

Men, det bästa sättet att få andra trafikanter att uppmärksamma en är att kittla polisupptäckarfunktionen i hjärnan. Av nån anledning får poliser extra mycket uppmärksamhet bland trafikanter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men, jag har defintivt sett siffror som säger att röda bilar är de som är med i olyckor mest. Vem ska man lita på?

Men, det bästa sättet att få andra trafikanter att uppmärksamma en är att kittla polisupptäckarfunktionen i hjärnan. Av nån anledning får poliser extra mycket uppmärksamhet bland trafikanter.
Andel av totalen?

Där finns sannolikt en större koppling mellan röd bil = sportig bil = fartglad förare... ;)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Men, jag har defintivt sett siffror som säger att röda bilar är de som är med i olyckor mest. Vem ska man lita på?

Men, det bästa sättet att få andra trafikanter att uppmärksamma en är att kittla polisupptäckarfunktionen i hjärnan. Av nån anledning får poliser extra mycket uppmärksamhet bland trafikanter.
Får väl sätta störiga blå blinkljus på hojen så lär man väl synas.... Tyvärr ser även "farbror blå" en och det är mindre bra ?

Känns inte som en statistisk jätte betydelse men....
Ca 500000 svenskar har någon form av störning i färgseendet.
~8% är män, 0,5-1% kvinnor..

Svårigher att se röd/grön är vanligast men även blå och total färgblindhet förekommer..


Ser man inte siffrorna har man en röd/grön störning...

b4c7310e-0319-4a69-a45d-cb3d0a2c00c9-w_960.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top