Hypotetisk fråga kring mc-olyckor

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Många hade ju troligen överlevt om de dragit iväg fulla/stenade/hjälmlösa osv på en stulen Virago 535 eller Honda CB 250...
Ibland känns det ändå lite slumpmässigt..
En snubbe på jobbet skulle köra iväg med sin glidare men glömde skivbromslåset.

Han krachade boktavligen i 0 km/h men bröt sej så allvarligt att det inte blev nåt mer hojåka....

Old Badger
Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att den högsta tillåtna hastigheten i tätorter ska sänkas.
– Jag tycker det är viktigt att vi inser att hastighet dödar, säger han till Ekot.

Samme Eneroth som ville höja hastigheten för A-traktorer....
-Det är lugnt, det vet ungarna redan själva hur man fixar...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Se inlägg # 47. Taket har tydligen varit uppvikt när de kapat A-stolparna för ta ut liken.
Och sedan har bilvraket fraktast runt mellan olika mässor.
Och då någon gång är fotot taget.
Jo, jag vet, jag har sett den där bilen i verkligheten åtskilliga gånger. Men jag tror fortfarande inte att dom vek ihop den när dom hade tagit reda på slamsorna av de tre personer som dog i den, än mindre att den ha blivit ihopknycklad när dom har flyttat den mellan mässorna. Om en stolpe i bilen är 50cm hög, och sen viks ihop på mitten så kommer stolpen visserligen vara lika lång, men höjden blir ju betydligt mycket lägre, enkel trigonometri. Alltså dras taket med ner. Sen att dom fick kapa lite för komma åt det som fanns i den, det säger ju sig själv.

Bilen studsade också in i ett tredje fordon, så det är inte omöjligt att den har landat på taket i samband med krocken.
Man vinner ju heller ingen som helst tid på att köra fortare, det mantrat har vi ju hört till förbannelse, ändå nöter Eneroth på om sina höghastighetståg, ihop med MP, för dom ska ju rädda världen. MP/Daniel Helldén vill fortfarande inte svara på hur mycket koldioxid den där betongbron tvärs igenom Sverige skulle generera...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Ibland känns det ändå lite slumpmässigt..
En snubbe på jobbet skulle köra iväg med sin glidare men glömde skivbromslåset.

Han krachade boktavligen i 0 km/h men bröt sej så allvarligt att det inte blev nåt mer hojåka....

Det är slumpmässigt och det är svårt att vänja sig vid. Innan jag tog rådjuret för snart 20 år sedan hade jag en känsla, fast jag vet att det inte stämmer, att bara jag var tillräckligt duktig och körde med framförhållning så... Men jag var på fel plats vid fel tillfälle, det bara small och med en stolpe eller en mötande bil ivägen hade jag inte skrivit detta.

Positivt med en vilja till lite vett och sans från Eneroth men utredaren på Tragikvärket är fortfarande fast i hastighetsmantrat. Lägre hastighet är säkrare säger ju mantrat med Noll Vision.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
SMC har jobbat i flera år med att få bilister att uppmärksamma mc-förare, t.ex att uppmana föräldrar att leka "räkna motorcyklar" när man är ute och åker.
För det finns forskning på att hjärnan filtrerar bort saker som inte klassas som farliga när man kör bil och för många hjärnor är en MC liten risk, misstolkas för moped och helt sonika filtreras bort när bilisten kör ut från en sidoväg.
Det är därför så många bilister efter en olycka säger "- Men jag såg inte att motorcykeln kom på vägen".
Sen att många motorcyklister gärna kör en bit över skyltad hastighet hjälper inte till ett dugg.

Här i det fetade hittar vi också en tung anledning till att den påkörde ofta vittnar om att "motorcykeln kom så fort, han körde jätte-jättefort."

Det är en logisk reaktion när bilföraren inte alls varit mentalt med i upptakten till mötet, så att säga.
Blir man inte varse motorcykel förrän sekunden innan det smäller så upplevs den naturligt som "snabb", och dessutom kickar psykets naturliga försvarsmekanismer in och förvrider minnet av skeendet till egen fördel.

Det finns farbröder i skinnrock och kraghandskar som kommit puttrande på sin Svartqvarna och ändå anklagats för att ha dykt upp i warpspeed².

"Inattentional blindness" är ett hyperintressant ämne, och skulle behöva spridas mycket bredare än idag - men då behövs det en kampanj, och det tyckte ju inte Tingvall var bra, så atte...

Kunde vi få till en ändring av korsningstänket från "ingen bil där, ingen bil där heller" till ett enkelt "kommer det någon?" så tror jag ohyggligt mycket vore vunnet.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Här i det fetade hittar vi också en tung anledning till att den påkörde ofta vittnar om att "motorcykeln kom så fort, han körde jätte-jättefort."

Det är en logisk reaktion när bilföraren inte alls varit mentalt med i upptakten till mötet, så att säga.
Blir man inte varse motorcykel förrän sekunden innan det smäller så upplevs den naturligt som "snabb", och dessutom kickar psykets naturliga försvarsmekanismer in och förvrider minnet av skeendet till egen fördel.

Det finns farbröder i skinnrock och kraghandskar som kommit puttrande på sin Svartqvarna och ändå anklagats för att ha dykt upp i warpspeed².
Har hänt mig också. Eftersom jag vet att jag inte kommit som en kanonkula så med framförhållning hinner jag bromsa utan problem men jag ser bilistens skräck som säger "Var i H-e kom han ifrån?" men en nybörjare hade säkert kunnat setat i sidan på bilen och blivit en "olycka" i statistiken....

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Det är slumpmässigt och det är svårt att vänja sig vid. Innan jag tog rådjuret för snart 20 år sedan hade jag en känsla, fast jag vet att det inte stämmer, att bara jag var tillräckligt duktig och körde med framförhållning så... Men jag var på fel plats vid fel tillfälle, det bara small och med en stolpe eller en mötande bil ivägen hade jag inte skrivit detta.

Positivt med en vilja till lite vett och sans från Eneroth men utredaren på Tragikvärket är fortfarande fast i hastighetsmantrat. Lägre hastighet är säkrare säger ju mantrat med Noll Vision.
Nä precis, har klarat mej från fullkontakt med djur hittills på MC men det är ju bara en tidsfråga...

Gav nog upp det där med att förstå och bara tänka att har jag bestämt mej för att köra så får jag lämna en hel del till ödet.
Det var när farsan o jag körde bil och farsan sa -Sakta in lite..
Gjorde inte det för jag höll skyltad hastighet....
Pang så sprang ett rådjur in i förardörren.
Sa till farsan - Tur jag inte saktade in för då hade vi frontat Bambi....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati