Hypotetisk fråga kring mc-olyckor

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ser man inte siffrorna har man en röd/grön störning...

Jag gjorde det där testet på ett sjukhus, dom hade sjukt många kort med olika kombinationer med färger, jag klarade alla utom ett, la det åt sidan och försökte igen på slutet....

Jag stirrade till ögonen vattnades, jag provade att kisa, jag vinklade det olika i ljuset, jag provade med olika avstånd osv..
Till slut gav jag upp....
DOM JÄVLARNA HADE ETT KORT UTAN SIFFRA PÅ!!!!!!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eller:
"Höger fritt, vänster betalar försäkringen".
Funkar uppenbarligen inte så bra när man kör hoj... ?
Nu var väl det aktuella fallet en bil som körde ut på huvudled så då spelar det ingen rol från vilket håll hojen kom. Men den kom nog i en hastighet närmare 200 på en 70 sträcka vilket nog bidrog en del till förloppet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du själv någon nyare undersökning som visar motsatsen ?

Du har missat att en förutsättning för att se lyset från fordonet kan vara att fordonet är långt bort.
Är fordonet så nära att halvljuset inte når dig som är vid sidan av vägen kanske du inte ser det.

Vilket den svarta hojen som körde förbi, framför mig för ett par år sedan visade mig.
Till min stora överraskning.

Förr var det lätt se lyset. Se lyset på Ozzians rödvita R1 # 19. Det är det inte längre.
View attachment 478292
Inte annat än min egen erfarenhet av >3 decennier på två hjul, året runt och både med och utan motor. Visst, kör man runt i mörka kläder utan lyse nattetid så syns man helt klart sämre, men likväl så lägger dom flesta hojåkare sina mil i dagsljus, och det är också då de flesta olyckor sker.

Jag har haft ett antal close calls med hoj, och blivit påkörd ett antal gånger med trampcykel och ingen av gångerna tror jag att min klädsel har påverkat utgången. Jag har sökt ögonkontakt, men dom har tittat åt andra håll, tittat förbi mig eller tittat och trängt sig. Jag har dessutom stannat och pratat med ett antal av missdådarna, och alla sa samma sak "men jag såg dig inte" eller "jag tänkte mig inte för". 100% av dom som inte såg mig tittade inte, och ja, jag såg deras ansikte och blick hela tiden.

Sen vet jag inte hur viktigt det är att se lyset på någon meters håll rakt från sidan, har du inte upptäckt fordonet framför dig då så spelar inte lyset någon som helst roll, än mindre färgen på grejerna. Det ger snarare en hint om att du inte är lämplig i trafiken alls, åtminstone inte som förare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker årstiden för den krocken är anmärkningsvärd.
Och varför är taket intryckt på bilen som vid en älgkrock ?

Nån som har en länk till själva olyckan ?

Bilden är inte tagen vid olyckstillfället, utan någon gång under alla dom år den fraktades runt på mässor.

Om du tittar noga så har taket varit uppvikt medans dom avlägsnade liken ur bilen, sedan vikits ner igen ungefär som det såg ut vid olyckstillfället.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker årstiden för den krocken är anmärkningsvärd.
Och varför är taket intryckt på bilen som vid en älgkrock ?

Nån som har en länk till själva olyckan ?
Jag tror att taket drogs med ner när hojen drog med sig A-stolpen in i bilen. Passagerardörren låg ju tex framför hojen, vid passagerarsätet bakom föraren. Det blir ganska stora krafter i omlopp när en hoj med förare klipper en bil i ca 200kmh. Om vi räknar lite grovt med 55m/s och en ekipagevikt på 300kg så hade hojen en rörelseenergi på ca 453kJ när den träffade bilen. En Norma Alaska-kula i kaliber .308W, samma kaliber som i en AK4, har 3,7kJ när den lämnar pipan, och den går också rakt igenom en bil.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte annat än min egen erfarenhet av >3 decennier på två hjul, året runt och både med och utan motor. Visst, kör man runt i mörka kläder utan lyse nattetid så syns man helt klart sämre, men likväl så lägger dom flesta hojåkare sina mil i dagsljus, och det är också då de flesta olyckor sker.

Jag har haft ett antal close calls med hoj, och blivit påkörd ett antal gånger med trampcykel och ingen av gångerna tror jag att min klädsel har påverkat utgången. Jag har sökt ögonkontakt, men dom har tittat åt andra håll, tittat förbi mig eller tittat och trängt sig. Jag har dessutom stannat och pratat med ett antal av missdådarna, och alla sa samma sak "men jag såg dig inte" eller "jag tänkte mig inte för". 100% av dom som inte såg mig tittade inte, och ja, jag såg deras ansikte och blick hela tiden.

Sen vet jag inte hur viktigt det är att se lyset på någon meters håll rakt från sidan, har du inte upptäckt fordonet framför dig då så spelar inte lyset någon som helst roll, än mindre färgen på grejerna. Det ger snarare en hint om att du inte är lämplig i trafiken alls, åtminstone inte som förare.
Det där stämmer väldigt bra med mina erfarenheter också.
Dom som inte ser dig missar dig för att dom helt enkelt inte tittar på dig. Dom tittar åt ett annat håll eller på något annat. Dom hade troligen missat även om man hade haft en signalgul hjälm med stroboskoplampa högst upp.
Sen förekommer det iofs fenomenet att uppmärksamheten påverkas av hur farligt det är. En lastbil ser dom flesta för att dom är farliga att krocka med. En cykel ser relativt få för den är väldigt ofarlig att krocka med om man sitter i en stålbur. En motorcykel är förvisso rejält mycket tyngre och snabbare och kan potentiellt skada dom som sitter i bilen om hastigheten är tillräcklig men den upplevs som relativt ofarlig av bilister och då har dom en tendens att ignorera den. Och då hjälper inga lampor eller färger i världen förutom möjligen om man har lampor som bländar såpass att dom inte ser något alls men det är nog svårt att komma igenom besiktningen med.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror att taket drogs med ner när hojen drog med sig A-stolpen in i bilen. Passagerardörren låg ju tex framför hojen, vid passagerarsätet bakom föraren. Det blir ganska stora krafter i omlopp när en hoj med förare klipper en bil i ca 200kmh. Om vi räknar lite grovt med 55m/s och en ekipagevikt på 300kg så hade hojen en rörelseenergi på ca 453kJ när den träffade bilen. En Norma Alaska-kula i kaliber .308W, samma kaliber som i en AK4, har 3,7kJ när den lämnar pipan, och den går också rakt igenom en bil.
Se inlägg # 47. Taket har tydligen varit uppvikt när de kapat A-stolparna för ta ut liken.
Och sedan har bilvraket fraktast runt mellan olika mässor.
Och då någon gång är fotot taget.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
"Med statistik kan man bevisa vad man vill".

Det betyder inte att det man påvisar är lögn, bara att man kan anpassa utfallet efter vad man väljer ta med..
‐-----‐------------------------
Var finns den riktiga statistiken, den som visar all relevant data, den som uppenbarligen de som gjort dessa filtrerade sammanställningar haft tillgång till??

Kan även nöja mej med att någon som har tillgång till den redovisar antalet allvarliga/fatala olyckor i respekt klass och hur många av dem som skedde med en nykter, körkortsägande förare på sin egen hoj.
Inte antal olyckor per klass och resten för hela kollektivet.

Riskerar såklart att ge stämpeln: "Supersportförare knarkar ofta"..
Ja, eller att knarkande hojtjuvar utan kk gärna kör supersport(?!)

Som mångårig och passionerad förare av supersport har jag fått förklara mej för alla möjliga människor så många gånger att jag inte längre minns..
Har slutat med det, inte mitt jobb...

Plöjde den tillgängliga statistiken...
IGEN, men den är så jäkla filtrerad att det inte går att få fram det jag vill veta.

Försäkringsbolag kan effektivt döda en hojklass genom att endast erbjuda den lagstadgade trafikförsäkringen till höga premier.

Men det känns som de kan göra det utan att lägga fram den statistik de baserar sina beslut på.

Sist jag diskuterade med en försäkringshandläggare var efter att de dubblat premien.
Han sa inte att det berodde på stort antal dödade eller allvarligt skadade eller kraschade hojar eller stulna hojar eller att både jag och hojen börjar bli gamla (vilket iofs är sant)....
Det enda han sa var att jag har en hoj med hög effekt!
En jävla Tuono V4 har hög effekt!!!

Kanske bara en tillfällighet att från 2018 minskar supersport och klassem "övriga" ökar?

Screenshot_20221109-164241_Samsung Internet.jpg

Om det är så att det mest är vanliga seriösa, nyktra, körkortsägande, icke hojtjuvar som står för olyckorna på supersport så fine, då ska det vara dyrt att försäkra..

Men finns det något f-bolag som säger att det är ok att köra när man krökat, knarkat, saknar kk på en stulen hoj?
Bryter man mot avtalet borde det vara så att inga ersättningar betalas ut och inget man via (kanske?) ofullständig redovisning ska bestraffa klassen med...
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
"Med statistik kan man bevisa vad man vill".

Det betyder inte att det man påvisar är lögn, bara att man kan anpassa utfallet efter vad man väljer ta med..
‐-----‐------------------------
Var finns den riktiga statistiken, den som visar all relevant data, den som uppenbarligen de som gjort dessa filtrerade sammanställningar haft tillgång till??

Kan även nöja mej med att någon som har tillgång till den redovisar antalet allvarliga/fatala olyckor i respekt klass och hur många av dem som skedde med en nykter, körkortsägande förare på sin egen hoj.
Inte antal olyckor per klass och resten för hela kollektivet.

Riskerar såklart att ge stämpeln: "Supersportförare knarkar ofta"..
Ja, eller att knarkande hojtjuvar utan kk gärna kör supersport(?!)

Som mångårig och passionerad förare av supersport har jag fått förklara mej för alla möjliga människor så många gånger att jag inte längre minns..
Har slutat med det, inte mitt jobb...

Plöjde den tillgängliga statistiken...
IGEN, men den är så jäkla filtrerad att det inte går att få fram det jag vill veta.

Försäkringsbolag kan effektivt döda en hojklass genom att endast erbjuda den lagstadgade trafikförsäkringen till höga premier.

Men det känns som de kan göra det utan att lägga fram den statistik de baserar sina beslut på.

Sist jag diskuterade med en försäkringshandläggare var efter att de dubblat premien.
Han sa inte att det berodde på stort antal dödade eller allvarligt skadade eller kraschade hojar eller stulna hojar eller att både jag och hojen börjar bli gamla (vilket iofs är sant)....
Det enda han sa var att jag har en hoj med hög effekt!
En jävla Tuono V4 har hög effekt!!!

Kanske bara en tillfällighet att från 2018 minskar supersport och klassem "övriga" ökar?

View attachment 478375

Om det är så att det mest är vanliga seriösa, nyktra, körkortsägande, icke hojtjuvar som står för olyckorna på supersport så fine, då ska det vara dyrt att försäkra..

Men finns det något f-bolag som säger att det är ok att köra när man krökat, knarkat, saknar kk på en stulen hoj?
Bryter man mot avtalet borde det vara så att inga ersättningar betalas ut och inget man via (kanske?) ofullständig redovisning ska bestraffa klassen med...
Det jag har hört är att supersportklassen minskar och övriga ökar på grund av det snart inte finns några sporthojar kvar. Ingen har råd att försäkra dem längre och de som tidigare körde supersport kör numera "naked" vilket ju är samma sak fast utan kåpor. Därför har även ökningen på skador bland naked ökat eftersom det är samma människor som kraschar dessa som tidigare kraschade sportisarna.
Så, vi är återigen tillbaka vid att det är människan och inte hojen som kraschar, vilket jag har hävdat i åtminstone 30 år vilket skulle lösas med en personförsäkring, dvs min risk är hög eller låg och då får jag en premie baserad på detta, sen spelar det ingen roll vilket fordon jag sätter mig i eller på...
Jag har kört motorcykel i 40 år och hittills aldrig använt försäkringen, jag borde få betalt av försäkringsbolagen för min hoj... ;)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
"Med statistik kan man bevisa vad man vill".

Det betyder inte att det man påvisar är lögn, bara att man kan anpassa utfallet efter vad man väljer ta med..
‐-----‐------------------------
Var finns den riktiga statistiken, den som visar all relevant data, den som uppenbarligen de som gjort dessa filtrerade sammanställningar haft tillgång till??…

…Kan även nöja mej med att någon som har tillgång till den redovisar antalet allvarliga/fatala olyckor i respekt klass och hur många av dem som skedde med en nykter, körkortsägande förare på sin egen hoj.

…Plöjde den tillgängliga statistiken...
IGEN, men den är så jäkla filtrerad att det inte går att få fram det jag vill veta.

…Men finns det något f-bolag som säger att det är ok att köra när man krökat, knarkat, saknar kk på en stulen hoj?
Bryter man mot avtalet borde det vara så att inga ersättningar betalas ut och inget man via (kanske?) ofullständig redovisning ska bestraffa klassen med...
Ptjaa, den statistik Du efterfrågar finns i grunden i ett register som heter STRADA, det har tyvärr inte ideella organisationer som t ex SMC tillgång till längre utan rapporter ska numera begäras ut. Oftast blir det nej. Anledningen är visst GDPR och att nya chefen för en viss myndighet är livrädd då företrädaren lade ut databaserna i ett före detta östland och fick lämna med svansen mellan benen…

Det bästa underlaget är därför de djupstudier som TrV gjorde (bl a tillsammans med SMC) under 00-decenniet, tyvärr ligger det jobbet nere numera, enligt myndigheten på grund av GDPR det också.

Men fortfarande lär sporthojen vara överrepresenterad. För några år sedan utgjorde sporthojar ca 5% av hojarna i trafik men andelen i statistiken har stadigt legat mellan 20-50%, den högre siffran äldre och hämtad från 2005-ish (då andelen SH kanske var uppemot 10%).

Tyvärr är den tiden sannolikt över när en privatperson kunde få del av den typen av uppgifter. Via de tidigare länkarna kan Du nog hitta de bästa underlagen för vidare studier…?
I Svea Rike gäller trafikförsäkringslagen, den säger i praktiken att FB ska ersätta alla skador som ett fordon orsakar, oaktat förarens ansvar för vållande… Så konsekvenserna om en körkortslös hojtjyv , full som ettnägg, dammar in i ett gäng ungar på en busshållplats ska alltid täckas av FB. Eller i slutändan oss kunder till FB. It’s the law.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är statistik verkligen samma som fakta? :va
Statistiken som säger att hastigheten dödar! :fakta

Hastigheten avgörande

I ny forskning från VTI konstateras att det är nivån på hastigheten som är helt avgörande för hur många som skadas i trafiken varje år.

Hastighet och krockvåld

Hastigheten är avgörande för hur allvarliga konsekvenser det blir vid eventuell olycka.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill att den högsta tillåtna hastigheten i tätorter ska sänkas.
– Jag tycker det är viktigt att vi inser att hastighet dödar, säger han till Ekot.


Men det är bilisternas fakta, och eftersom de flesta tror på det har det blivit en sanning.:(
Men för några av oss på detta forum som är motorcyklister blir ovanstående statistik inte längre samma fakta för oss.
:hojcbr

12 Conclusion
The findings from this study have identified a factor that is possibly contentious, which is evidence that indicates that the correlation between speed and the seriousness of injuries is random. In other words, the speed of the motorcycle when it crashes with another vehicle, road infrastructure or an object or animal does not necessarily determine the severity of the injuries of the motorcyclist.



1668106089394.png

Så med alternativa fakta förstår ju alla att SportHojar med bra väghållning och bromsar naturligtvis är ett betydligt farligare fordon än en säkrare, och oerhört eftertraktad, motorcykel som SR250. :hihi

Föraren, och dennes beteende, har självklart inget med saken att göra, det är motorcykeltypen! :hej
Så, vi är återigen tillbaka vid att det är människan och inte hojen som kraschar, vilket jag har hävdat i åtminstone 30 år vilket skulle lösas med en personförsäkring, dvs min risk är hög eller låg och då får jag en premie baserad på detta, sen spelar det ingen roll vilket fordon jag sätter mig i eller på...
Jag har kört motorcykel i 40 år och hittills aldrig använt försäkringen, jag borde få betalt av försäkringsbolagen för min hoj... ;)
Vi är fortfarande några få som tycker att det är föraren, inte motorcykeltypen, som har den största inverkan på trafiksäkerheten när det gäller att förhindra olyckor.
Men det är gammaldags och finns inte med Noll Vision... :tungan
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Motorcyklar är inte ens med i Tragikverkets fina planer.

Vad gäller förarens betydelse så är det naturligtvis helt avgörande. Men av någon anledning drar vissa hojtyper till sig självmordspiloter som uppenbarligen inte vill köra ihjäl sig på en annan hojtyp... så där gör ju försäkringsbolagen en bedömning grundat på krassa fakta.

Många hade ju troligen överlevt om de dragit iväg fulla/stenade/hjälmlösa osv på en stulen Virago 535 eller Honda CB 250...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top