Hypotetisk fråga om krasch.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Scenario:

Du kommer åkande på en trefilig, rätt kraftigt trafikerad väg, och ligger längst till höger då du inte har bråttom, (Lagligish fart). Du ser en MC komma rätt snabbt i vänstra körfältet. Han blir uppstoppad av två bilar som ligger där.

Killen kör ut i mittenfältet, som är tomt, vrider på rullen och drar upp hojen på bakhjulet för att sedan slå runt bakåt helt okontrollerat och klota. Hojen flyger och far men både den och föraren lyckas missa alla bilar. Killen klarar sig utan skador och går och kollar till hojen.

Nu till min fråga..

Skulle du kunna tänka dig att plocka hans regnummer och kontakta försäkringsbolaget och berätta exakt hur det gick till?

Varför? Varför inte?

Detta är bara en hypotetisk fråga, såklart. Är man en tjallare då eller gör man bara sitt för att MC-kollektivets försäkringar ska hållas nere?

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Rent hypotetiskt sätt, så kunde ju killen a missat en växel eller något, haft en otorlig effekt och av misstag slått runt då han egentligen bara ville göra en snabb omkörning, så försäkringen gäller och täker skadorna? =)

I övrigit tycker jag det är lite skvallrigt, upp till vara och en hur man vill gå vidare med situationen.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Hypotetisk fråga får hypotetiskt svar. Frågan är inte 100%, precis som verkligheten inte är det. Jag kan omöjligen veta om han lyfte upp framhjulet med avsikt eller inte.

Men jag är för all del inte särskilt förtjust i folk som slangar på det viset i trafiken. Så OK, om jag vore så 100% säker på att han slangade med avsikt att jag kan svära ed på det... så ja, möjligen. Men i praktiken är jag nog för lat för att faktiskt göra mig besväret.

Nu kommer någon besserwisser att säga att "jamen det är klart att han slangade med avsikt när det gick så fort"... ja, kanske det, men för att vittna mot någon eller ringa och anmäla någon så vill jag verkligen vara säker på vad jag såg eller inte såg. Verkligheten är sällan svartvit.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det skulle nog loesa sig sjaelv utan att man blandade sig i det. Tvo bilar mot en motorcykel som inte har nogon vettig foerklaring till vad som haende foerutom sanningen...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det har inte Jag med att göra, endast han och hans bolag. Jag kan vara allt ifrån en kid som tycker det är asballt till en grinig tant som hade velat anmäla honom för att enbart åka hoj.

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Tjallare? Nejtack!

Ja skulle ALDRIG tjalla dit en biker...oavsett vem...upp till honom/henne att välja "det rätta" :fakta (finns dock ett undantag...om tillfället gavs o tjalla dit en tjallare...härligt med dubbelmoral lr hur? :arsele )

Aprulla

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Yamaha
Personligen skulle jag avstå från att ringa bolaget.
Varför? Alla begår misstag, stora som små och han har säkerligen tagit lärdom av sin incident.

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Eller om man ser att det sitter små barn osv i bilen som han precis missade och tänker tanken på hur det KUNDE ha gått...

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Enligt olyckstråden (inlägg 1537) är situationen helt realistisk.
Dock är det inte min business. Det får han/hon lösa själv utan min inblandning.

Men om man (av nån anlending) skulle bli kallad som vittne vid en evenutell utredning är det definitivt inte värt att begå "mened" för.

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Är det en samvetsfråga:va
Jag lägger mig inte i andras försäkringsärenden, det är ju inte så att det är ett försäkringsbedrägeri, han kanske bara har halvförsäkrat eller trafik?
Varför skulle han upplysa dig som om du vore någon "Kalle anka polis 3 lingon"om sitt försäkringsbolag så du kan tjalla honom. Vet inte om vägverket upplyser om försäkringsbolag vid privat"dektektiv"arbete:va

Finns nog många många som mörkat i skenförsäkringsärenden, så att "rätt" förare körde vi olyckstillfället, samt när man lånat ut hojen fast man inte får det på sin försäkring och det klotats, detta går ju bra så länge det inte är personskador inblandat.

Värre är med folk som medvetet ser till att sin hoj blir stulen el brinner upp på höstkanten som gör att delkaskobiten blir allt dyrare.

Jag skulle i denna fråga, hjälpt killen plockat ihop sina spillror, om det gått pga trafiken, och vara glad att han inte skadade sig. Skvallerbyttabingbång får andra göra om de mår bra av det.

Last edited:

Tommy.exe

Guest
För mig är det självklart att hålla käften... även om Harry haffa ringer å frågar om ja sett nåt.... ibland gör man oerhört korkade saker, då blir man rädd eller förbannad på sig själv (om man är någorlunda vettigt funtad) å sen aktar man sig för att göra så igen...

gör fel, gör om, gör rätt... personlig mognad :D

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag skulle själv inte ta något initiativ att plocka regnummer och ringa försäkringsbolaget men om Polisen ringde skulle jag säga sanningen, hur JAG upplevde det.

IGNJATOVIC

Guest
gör fel, gör om, gör rätt... personlig mognad :D[/QUOTE]

:rofl

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7

Varför jag skulle säga sanningen eller varför jag inte skulle ringa försäkringsbolaget? ;)

Sanningen därför att jag är en ärlig människa och inte skulle vilja riskera mened, hur liten en risken är.

Varför jag inte skulle ringa försäkringsbolaget: Egentligen inte min sak att rota i. Han kanske fick gashäng? Det kanske inte alls var "backwheel" han ville köra?

:)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...