Hysteri i däckvalet?

VEGA

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Gbg/Hbg
Hoj
gixxer
kan ju säga det att det är ingen hit att pendla mellan helsingborg och göteborg med supercorsa soft... 1/3 kvar av mönstret efter 200 mil....
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Brukar köra på Pilot road/macadam, skillnaden i fäste märker man först när man är digital på gas och broms in i/ut ur böjarna, och då bör man ändå befinna sig på bana. Touringdäck håller i vid nerlägg lika bra, har inga problem med att nöta däcket ända ut till kanten och trots det inga problem med fästet. Men det är ju mer prestige att åka med Rennsport än med Macadam, när man står och jämför utanför McD.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Eller så betalar man 800/uppsättning för bankörda däck istället för som många betalar 3000 för bara ett bakdäck.... vad är det för idioti?

Sen om man kör en eller annan bankörning så har man ju betalat det mjuka gummit..

Men framförallt är det billigt...

//jaG

OLJEKYLD GSXR skrev:
Brukar köra på Pilot road/macadam, skillnaden i fäste märker man först när man är digital på gas och broms in i/ut ur böjarna, och då bör man ändå befinna sig på bana. Touringdäck håller i vid nerlägg lika bra, har inga problem med att nöta däcket ända ut till kanten och trots det inga problem med fästet. Men det är ju mer prestige att åka med Rennsport än med Macadam, när man står och jämför utanför McD.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Måste väl faktisk säga att macadam var ett av de bästa gatdäcken jag körde, som fungerade även i lägre temperaturer, och dessutom höll för väldigt höga farter.
Rena racdäck funkar inte så bra på gatan. Men är man medveten om det så kör man väl kanske därefter. Köper man billiga beggade racedäck kan man ju leka fint på banan också. Det gäller att ha däck på hög, så man alltid kan ha rätt däck helt enkelt ;)
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Problem är ju att många kör som jag, både gata och bana! Jag körde på sportiga gatdäck (Pilot Sport) innan, sen började jag köra bana. När det sen började gå fort, så vips slant man av banan med sina Pilotdäck. Bytte sen till Rennsport (som är sämre på gata, visst) och fick mycket mer känsla och säkerhet på banan.

Idealet hade ju varit att ha dubbla uppsättningar fälgar, en med gatdäck också en med fräscha Rennsportisar i garaget som åker på varje bankörning, men det tillåter inte min studentekonomi...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Zeb_Macahan skrev:
Eller så betalar man 800/uppsättning för bankörda däck istället för som många betalar 3000 för bara ett bakdäck.... vad är det för idioti?

Sen om man kör en eller annan bankörning så har man ju betalat det mjuka gummit..

Men framförallt är det billigt...

//jaG


Sant för 3000 är det dyrt,Själv köpte jag Michellin road till min järnhäst och jag gav 3300 för en komplett uppsättning med montering, vitt med kvitto och moms.

Och med tanke på att jag inte kör bana så känns det som ett billigt alternativ.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
När jag körde gata körde jag på Dunlops D205 Touring, Michelin Macadam och på slutet, när jag mest körde bandagar, Dunlop D207

Alla dessa däck räckte mer än väl till gatkörning och bankörning. Dessutom så kunde man stå på rätt bra i regn och behövde knappt värma upp däcken. En annan fördel med touringdäcken är deras bergstadiga och trygga beteende, kör du en extrem hoj med elak chassigeometri lugnar ett par såna här mackor ner det rejält. Och att man inte kan åka fort på såna däck är ren BS. Performance bikes hade ett test för något år sedan där de bästa av sporttouringdäcken var cirka 3 sek långsammare runt än bana som tog 1.10 att åka, än ett Supercorsa eller motsvarande. Då snackar vi duktiga roadracingförare.
 

P-JA

Sugen på hoj nu
Gick med
11 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
såld
Satt nästan nya Pilot Race på min när jag köpte hojen. Snorhala när det är blött och kallt. Dessutom är mina bara slitna mitt på eftersom jag fegar i kurvorna. Blir garanterat nåt mer touringbetonat däck när det är dags att byta.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det får man 3-4 uppsättningar racedäck för. Jag kommer 4-500 mil / bakdäck om jag inte gör rökslutet på dom och 5-700 mil på ett framdäck.

Framstår som en bra investering ändå.... som notis ska sägas att mitt metzeler sportec höll 350 mil.... bra de va.. värt hela 2800+montering! :rolleyes:

//jaG

Långa farbron skrev:
Sant för 3000 är det dyrt,Själv köpte jag Michellin road till min järnhäst och jag gav 3300 för en komplett uppsättning med montering, vitt med kvitto och moms.

Och med tanke på att jag inte kör bana så känns det som ett billigt alternativ.
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Chrille skrev:
En annan viktig tanke i sammanhanget är att rejsmackorna blir i varieande grad idiothala om det regnar.

Ännu en viktig anledning till att man inte kör med rr däck. Hur kul är det när man måste "krypköra" för att det regnar.

Jag tycker dessutom rr däcken har löjligt lite mönster även som nya.

:yoparty
 

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hayabusa
Kör med Bridgestone Battlax BT-012.. Icke lagliga efter c:a 300 mil... Har nu rullat 400 mil och är blankslitna (på mitten). Visst är det kul att svänga & ligga lite i kurvorna, men det är på rakorna man ger full gas = Slitna däck...
Någon som kan rekommendera ett däck som håller riktigt länge i 180/190?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
triple skrev:
en raka behöver inte vara lång för att kyla!

här måste det väl finnas någon slags hastighetsgräns för när det börjar kyla. eller?
om vi säger att man håller stumt varenda raka så att man nästan alltid passerar 200, kyls verkligen däcket ner då?

DuccePidde skrev:
Hur kul är det när man måste "krypköra" för att det regnar

köra sporthoj när det regnar? nej nej :D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zeb_Macahan skrev:
Eller så betalar man 800/uppsättning för bankörda däck istället för som många betalar 3000 för bara ett bakdäck.... vad är det för idioti?
:fakta

Mycket snack om att man inte får upp värmen i racedäck. Men Pirelli/Metzelers racedäck greppar förbannat bra även om de bara är fesljumma. Kör först in nageln i ett Supercorsa soft och gör sedan detsamma i ett Macadam och gissa vilket av dem som bäst biter sig fast i asfalten.

Att köra ett racedäck till kanten på gata är inga problem - man kanske inte skall hålla stumt på tvåan med sin R1 när man gör det, men på neutral gas är det inga som helst problem. Den som lutar sin båge så mycket, när det regnar, att han kommer utanför mönstret på sina racedäck är antingen modigare eller dummare än jag.

Racedäcken komunicerar dessutom väldigt fint vad hjulen sysslar med.

Macadam sedan... Brrr. Jag har sett en "Macadam-vurpa" på nära håll och skulle inte sätta på såna om jag så fick dem gratis och 500 spänn därtill.
 

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Ort
Norberg City
Hoj
Bülldog
Jag håller med den hjulbenta killen. Jag körde på Macadam innan jag fick tag på beggade racedäck. Måste säga att jag känner mig säkrare nu, Macadamdäcken blev knappt ljumna medans Supercorsadäcken blir som lim. Kör sällan när det regnar så hur fästet är på blött underlag spelar inte så stor roll. Att det sen blir billigare i längden skadar inte heller, nackdelen är väl att det blir lite mer skruva men den tiden tar jag mig.
 

TL Johan

Socio 5356
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Surahammar
Hoj
Ducati Monster 1000Sie
Jag kör på dragon gts bak. Ja, det är ett sporttouringdäck. Men de håller i bra för min körstil. Och ja, det går att skrapa puck med dessa även på landsväg.

Jag har kört nästan 400mil med detta bakdäck och det syns knappt. Alla som har prövat vet att en TL käkar bakdäck till frukost.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Kör just nu på avon st45 och st46 (sportstouring) och det fubnkar skitbra. De har gått drygt 200 mil och tyvärr syns det på formen på bakdäcket, men de kommer antagligen hålla mer än 500 mil till.

På förra hojen bytte jag orginalframhjulet efter drygt 1400 mil :3freak

Kommer antagligen testa begagnade räcedäck, men det beror helt på att det är billigt. Skulle aldrig få för mej att köpa några mjukare däck annars.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Silwer skrev:
nu börjar tongångarna ändras till att racedäcken är bäst igen:lol
De är inte bäst för alla alltid. Jag ville bara förklara att de inte är dödsens farliga innan de kommit upp i 80 graders temp - och att det kan vara klokt att undvika de allra hådaste gummiblandningarna.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Bingo skrev:
De är inte bäst för alla alltid. Jag ville bara förklara att de inte är dödsens farliga innan de kommit upp i 80 graders temp - och att det kan vara klokt att undvika de allra hådaste gummiblandningarna.

Du behöver inte förklara dig för mig, jag ställde inledningsfrågan, jag har ingen erfarenhet alls helt enkelt.

Nu får vi se vad alla i början har att säga om detta.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top