Grymt Inlägg!
Tycker det var bra skrivet, och vill bara säga det att jag själv utbildar mig till sjuksyrra, skjussade en polare till solna i fredags natt vid ca 04:00 efter vi hade varit på krogen. När jag närmar mig avfarten solna vid E4:an så ser jag bilen framför köra om en annan bil och får sladd på vägen och far som en kanonkula upp i slänten vid sidan av vägen och åker in med passagerar sidan i en lyktstolpe. Jag stannar bilen precis framför, springer fram till bilen, och får se en man som sitter vid ratten, jag öppnar hans dörr, och det första som möter mig är inte blod, utan doften av alkohol! Jag frågar hur det är. frågar om han vet vad som har hänt osv. men kommer fram till att han inte är så skadad som jag först kunde tro när jag såg olyckan från början. Jag tog upp telefonen och ringde 112, och dom skickade en ambulans och en polisbil, dom var där på mindre än 5 min, jag pratade med polisen och ambulansen om vad jag hade sett. Jag sa också till polisen att jag hade känt en doft av alkohol när jag öppnade dörren! Jag blir så grymt förbannade på människor som sätter sig bakom ratten och kör fulla! Tänk om han hade sladda in i oss eller i bilen brevid? Det gick i närmare 100 km/t, jag har sett folk blivit ihälkörda vid en kollision i "bara" 50 km/t, och dom har inte varit några gångtraffikanter utan dom har suttit i bil. Så man förstår att människan inte är gjord för krafter som man blir utsatta för vid en kollision med bil, motorcykel eller tom cykel. Men det här att det ska vara en förlindrad sak att ha kört ihjäl någon bara för att man var full! Jag tycker det ska vara samma straffskala som om man skulle ha ihjäl någon med flit.
Varför klarar sig oftas rattfylleristerna själva och personerna som är passagerare får livshotande skador? Jo för alkohol har en avslappnande effekt på kroppen och gör att man är nästan avdomnad i kroppen. Jag har ett exempel på en olycka som hände när mig för några år sedan! Det var en pappa, mamma och deras två barn som åkte hemifrån för att åka ner och äta på restuarangen, men pappan hade druckit ganska mycket under kvällen, men valde att köra ändå, i en skarp kurva körde dom av vägen, och den enda som överlevde var pappan! Tror du han någonsin kan förlåta sig själv? Han förlorade allt han älskade i en olycka som han säkert hade kunnat förhindra om han inte hade druckit den kvällen! Så det är viktigt att man gör någonting när man ser någon sätta sig i bilen efter ha druckit alkohol. känner du personen i fråga, så kan du ta hans bilnycklar och säga att du fixar en taxi åt han istället! Han lär inte bli fly förbannad på dig, och känner du inte personen, så säg till han att man inte ska köra bil när man har druckit, och vägrar han lyssna Ta reg nr på bilen, Ring polisen och säg vilken håll han åkte och vilket Reg:nr bilen hade. sÅ kanske DU också kan rädda någons liv! Det var bara det jag hade att säga! Mvh /Tobias Frick