Här kommer ett långt inlägg... Vet knappt om jag är förbannad egentligen, om man borde skratta eller gråta så att säga, men kan ju passa på att berätta om min numera före detta bäste vän:
Den här killen och jag har alltid haft en lite udda relation. Började med att han mobbade mig i början av högstadiet, slog mig på rasterna och så vidare... Men när jag till slut stod på mig och slog tillbaka blev vi på något sätt vänner och har hängt ihop sen dess.
Vi har alltid haft en rätt grabbig relation och en hård jargong... Vår relation började ju som sagt med att han slog mig... Men ni vet hur det är grabbar emellan, mycket förolämpningar, tjuvnyp och så vidare. Kivas i all välmening, på skoj. En pung du misslyckats med att skydda är en pungspark/dask du förtjänat, typ...
Rätt speciell kille att ha att göra med ibland. Han är oftast reko och jäkligt rolig, men kan vara lite barnslig och har ibland svårt att se saker ur andras synvinkel. Han blir gärna bjuden på saker men räknar själv både kronor och ören när det ska "bjudas tillbaka", och han kan ofta kräva av andra att de ska gå "the extra mile" för hans skull utan att själv riktigt se att han förväntas göra detsamma tillbaka... Accepterar gärna tjänster, men gentjänsterna är det värre med helt enkelt. Kan ofta vara ganska retsam och lite störig i sitt sätt, en attityd som ibland blir ganska påfrestande och vi har ibland bråkat ganska rejält när han betett sig illa. Ibland såpass att jag valt att lämna bilen hos honom till dagen efter och gå de ca 10km hem mitt i natten för att jag inte orkar med honom. Men som sagt, för det mesta är han sjyst och vi har haft mycket kul ihop.
Senaste åren har jag jobbat och pluggat lite varstans i landet och i princip levt på resande fot, så i och med att jag inte riktigt haft ett eget ordentligt boende vi kan hänga i så har det oftast varit jag som kört hem och hälsat på den här killen när man ska ses. Och oftast innebär det att jag handlar på vägen och så ska vi "göra upp det sen"... Slutar således alltid med att det är jag som pröjsar både för resor, mat, dryck och tilltugg när vi ses. Men jag är inte knusslig med sånt utan resonerar att det får vara värt det, han är ju ändå min kompis och han kanske bjuder igen någon gång...
Just nu pluggar jag på en militär helikopterskola i tyskland, och med tanke på den låga alkoholskatten här i krokarna så föreslog jag att han skulle komma och hälsa på mig för en gångs skull och passa på att dra inom Bordershop på vägen hem. För att kompensera för resekostnaden så att säga. Som jag sa så är han ganska ekonomiskt orienterad och att resa såhär långt bara för att hälsa på mig skulle han aldrig göra, trots att jag gjort detsamma för honom många gånger (och då dessutom handlat med mig dricka och tilltugg till oss när jag gjort det...). Men nu såg han ju en vinning med den här resan, och då nappade han. Givetvis krävde han dock att jag skulle stå för fiolerna och serva honom med mat, dryck och roliga aktiviteter när han nu har så långt att ta sig och det kostar honom en del att resa så långt. Och jag kände väl dels att jag är ju van vid att vara den av oss som betalar, och dessutom skulle han ju vara gäst i mitt hus för en gångs skull och då vill man ju vara en generös värd. Så jag gick med på det, och handlade upp ett rejält lager av dricka, god mat och trevliga snacks (totalt sett mat och dryck för ett par tusen kronor) så att vi skulle klara oss under dagarna han är nere.
Han kommer ner, vi har trevligt, jag visar honom runt i min hemby, bjuder honom på ett besök på byns helikoptermuseum, ordnar ett besökstillstånd på militärflygskolan där jag pluggar så att han får titta på lite flygmaskiner där och lyckas till och med tjata till mig lite simulatortid så att han kan få testa att spaka lite.
Efter en dag av aktiviteter kommer vi hem till lägenheten, jag ställer mig och lagar mat åt oss, vi dricker öl, pratar, skrattar och småbråkar som vi alltid gör när vi ses. När han vid ett tillfälle är ouppmärksam ger jag honom en välriktad pungklapp som vi båda garvar åt när han väl slutat vrida sig i plågor på golvet... Det är grabbkväll helt enkelt.
Kvällen fortgår, en hel del öl, mat och tilltugg går åt under timmarna som följer. Efter ett tag frågar min kompis med sin vanliga spydiga krävande ton: "var har du all sprit du lovade att handla åt mig då??" Och som en givmilda värd jag är går jag lydigt och hämtar en flaska rom och en flaska cola åt oss. Vardera. Kommer tillbaka till vardagsrummet med famnen full av dricka, och DÅ skickar karln in ett pungslag så att jag nästan tappar hela lasten av smärta... Jag ställer ifrån mig drickat, hämtar andan, ifrågasätter det lämpliga i både valet av tillfälle och slagstyrka och ger honom samtidigt ett vedergällningsnyp, men se det uppskattar han inte utan hämnas återigen och nu känns det inte längre som några "vänskapliga tjuvnyp" utan det är betydligt hårdare tag... Det blir bråk helt enkelt. Som ett mått på dess magnitud kan tilläggas att hela min vänstra arm är täckt av ett stort lilasvart blåmärke, så kanske ni får lite perspektiv på det hela... Hur som, lyckas skapa lite space mellan oss och undrar vafan han sysslar med, men hans enda kommentar är "JA!? DU SLOG JU MIG INNAN!"
- JAHA?? Hur många gånger har inte du slagit mig i kulorna då??Vad är det för jävla sätt att tacka när jag kommer med god dricka till oss??
Mina försök att resonera med karln misslyckas, han är fast i en repetitiv loop och vidhåller att jag började då jag slog honom först, att jag förtjänade slaget jag fick och att det är mitt fel att det blev bråk... Lite humoristiskt kan jag tycka nu i efterhand då hela vår relation började med att han slog mig, och om inte jag hade varit den förlåtande av oss och sett bortom "öga för öga" så hade det aldrig blivit någon vänskap över huvud taget... Så jag å min sida argumenterar att jag tycker att det var ett illa valt tillfälle, på tok för hårt och dessutom ganska jävla "uncalled for" över huvud taget med tanke på allt jag fixat och donat åt honom, handlat åt oss för tusenlappar, bjudit på roliga aktiviteter och så vidare... Men han håller inte med, utan bråkar, skriker och beter sig duktigt jävla illa...
Som jag sa tidigare, ibland när vi blivit osams har jag valt att lämna och gå hem när jag tyckt att killen blir för stökig. Men för en gångs skull är vi ju hos mig, så jag har inte mycket möjlighet att fly. Istället säger jag till honom att "Om inte du kan bete dig som folk, då kan du dra. Jag går och lägger mig, imorgon kan du fara hem om det ska vara såhär", och han svarar något i stil med "ja det kan du ge dig fan på...". Städar raskt undan festen och går så och lägger mig. Killen tar då och städar ut sitt pick och pack i bilen och väljer sen att spendera resten av natten där...
På morgonen skriver han till mig på facebook (trots att han sitter ett par meter bort i sin bil), inte för att be om ursäkt utan för att komma med bortförklaringar i stil med "vi var dumma båda två" och så vidare och tycker att vi ska sluta bråka och fortsätta ha en trevlig helg som det var tänkt... Att han har svårt att se sin egen skuld i saker och ting vet jag ju, men här känner jag att en ordentlig ursäkt är på sin plats och att han inte bara kan lägga det på mig. Och med tanke på det inträffade är jag verkligen inte på något vidare humör att återuppta vår "trevliga helg" bara sådär om han inte ens har vett att be om ursäkt för sig. Talar om för honom vad jag tycker och tänker om det hela, får då höra att jag är en idiot och sen kör han hem.
Såg nu att han tagit bort mig på facebook...
Ja, vet knappt vad mer jag ska säga om det här. Egentligen var det kanske bäst att det blev som det blev, för det här känns spontant som en bekantskap jag borde ha sagt upp för länge sen. Good riddance.
Hoppas ni andra har en trevligare helg än jag