Mm fast nu sitter det inte allt för mycket krocksäkerhet i golvet och dom är för övrigt redan krocktestade.
Jag
tror såhär:
Kanske varenda huswagon är ett tilläggsbygge på befintlig konstruktion, typ ett arbetsskåp (vi behöver inte peta så specifikt utan Trafikverket gjorde det bra). Förmodad ekonomisk vinning med detta är naturligtvis att typgodkännande för det mesta redan är klart och däribland krocktesterna, kan man tro.
Arbetsskåpen har sedan tidigare redan fått kritik om dåligt säkerhetstänk och usla resultat, detta är alltså grunden till husbilen. Den färdiga produkten till slutkund krocktestas alltså aldrig, nu fyllda med allehanda utrustning och olämpliga föremål ur krocksynpunkt. Detta utan skiljevägg så en spis kan ju komma farande eller så.
Kan dom inte bygga säkrare då? Visst går det, sen om dom kan vette tusan. Utan något reglemente som styr detta går fokus till lull lull, design och
vikt.
Kanske kan det komma något bra ur detta som Trafikverket rullat igång ang. just vikter som ställer till det. Kan jämföras med "vanliga" personbilar där desto bättre dragbil får dra mindre. Husbilar och husvagnar kan inte lasta ordentligt och detta till trots att tillverkaren snålat in på vikt som påverkar krockskyddet så mycket dom vågar.
Vilket tydligen är ganska mycket som vi ser ovan