Idag är jag förbannad därför att...

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
HATAR butiker som kombinerar kassa och kundservicedisk :mad:

Kommer in I butiken med mitt garantiärende, går direkt fram till kassan som är tom. Väntar där tills en säljare uppmärksammar att där står någon. Säljaren kommer fram, jag lägger fram mitt ärende: "alldeles snart ska jag hjälpa dig, jag ska bara ta den här kunden först"

Karln har alltså inte rusat över för att hjälpa mig utan för att ta betalt av kunden bakom mig I kön. Nästa säljare ansluter till kassan bredvid, kön bakom mig har nämligen vuxit:
"Det går bra här också!"
-ehm, jag var här först...
"Jag hjälper dig alldeles snart, ska bara ta betalt av kunden här"

Dra helvet :mad:

Jag hade ställt till med en scen!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hade ställt till med en scen!

Jag muttrade (högt och ljudligt så alla i kön inklusive de båda i kassan hörde) något om att "nä men då skiter jag väl i detta då" och gick bort och låtsades kika på ny mobil. Genast kom en ny säljare fram:

"Behövde du hjälp med något?"
- Ja, men jag tror jag går till konkurrenten istället. Tjo! :fyllisar
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tack för bra input från er som vet vilken sits jag är i. :hej Kanske är fel jobb för mig? Dock anser jag att jag tillför mycket mer i denna position än jag gjorde tidigare. Min chef, beställaren till mina projekt, byggledare ja alla är nöjda. Ska tilläggas till tidigare beklagning är att jag ej har yttersta personalansvaret men min chef är en sån f*tt* så han håller sig undan från dessa möten.

Visst detta ingår i min arbetsuppgift att försöka göra detta så smidigt som möjligt. Dock så har dessa gubbar jobbat i mellan 15-30 år på samma arbetsplats och alltid ställt upp med minimal sjukfrånvaro och är såpass nära pension så det är det som gör mig mest förbannad! Den gamla skolan ska man värna om som har byggt det här landet.

Du kan säker redan allt det här men så här tänker jag.

Man får försöka se det till vad det är.
Att vara lugn och tydlig mot sina medarbetare på något vis, typ: statusen ser ut såhär numera, det är inget jag har bestämt men jag ämnar att göra det bästa av situationen i min roll som chef. Jag förstår att det här väcker en del känslor och funderingar hos er och jag vill gärna att ni delar med er av de tankar ni har så ska jag försöka svara och kan jag inte göra det direkt så tar jag med mig frågan vidare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du kan säker redan allt det här men så här tänker jag.

Man får försöka se det till vad det är.
Att vara lugn och tydlig mot sina medarbetare på något vis, typ: statusen ser ut såhär numera, det är inget jag har bestämt men jag ämnar att göra det bästa av situationen i min roll som chef. Jag förstår att det här väcker en del känslor och funderingar hos er och jag vill gärna att ni delar med er av de tankar ni har så ska jag försöka svara och kan jag inte göra det direkt så tar jag med mig frågan vidare.

Jag hör vad du säger!

Jag delar era tankar!

Jag tar med mig frågan!

Aldrig hört en chef säga något av detta! :Bugar :hej ;) :rofl
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
HATAR butiker som kombinerar kassa och kundservicedisk :mad:

Kommer in I butiken med mitt garantiärende, går direkt fram till kassan som är tom. Väntar där tills en säljare uppmärksammar att där står någon. Säljaren kommer fram, jag lägger fram mitt ärende: "alldeles snart ska jag hjälpa dig, jag ska bara ta den här kunden först"

Karln har alltså inte rusat över för att hjälpa mig utan för att ta betalt av kunden bakom mig I kön. Nästa säljare ansluter till kassan bredvid, kön bakom mig har nämligen vuxit:
"Det går bra här också!"
-ehm, jag var här först...
"Jag hjälper dig alldeles snart, ska bara ta betalt av kunden här"

Dra helvet :mad:

Sånt gör mig lite småirriterad...
I helvete heller, vad fan är kön till för? - hade varit en lämplig fråga. Ska ni ha kombinerad kassa/kundservice så är det de facto kombinerad kassa/kundservice.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På tal om kassor så hatar jag butiker som infört kontantfria kassor, så när man väl kommer fram och de har blippat alla varor så sitter det ett fån där, pekar på en liten skylt bland hundratals skyltar med erbjudanden och säger att vi tar bara kort i den här kassa.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Där ligger nog ditt problem. :7peta Den modärna chefen tycker inte så, det är gammaldags och det som är gammalt ska bort. Vi måste tänka nytt och då är 15 - 30 års erfarenhet inget värt. :fakta

Det borde inte vara så men det gör mig inte ens irriterad längre när en ny chef ska uppfinna hjulet ännu en gång men på sitt eget sätt... :(

Jag vet inte om jag håller med, har man gjort fel i 30 år utan att lära sig och vägrar lära sig nya metoder och verktyg så kanske det inte är så himla tokigt att göra ett byte ibland. :näsblod
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sånt gör mig lite småirriterad...
I helvete heller jag, vad fan är kön till för? - hade varit en lämplig fråga. Ska ni ha kombinerad kassa/kundservice så är det de facto kombinerad kassa/kundservice.

Sant.
Det händer å andra sidan flera gånger i veckan att man hjälpt en kund i butiken en tio-femton minuter och när man går till disken för att ta betalt av denna så är det någon som SKA ha hjälp FÖRST! För jag har minsan väntat aslänge. Jag är ju alltid viktigast som kund inte sant? Jovisst men inte viktigare än den andre kunden som var inne en halvtimma innan som vi precis demat en såg med, eller en bil, telefon, gurka eller vad fan det nu gäller. Verkligheten är att personalen oftast har bäst koll på vems tur det är, de jobbar med det 40+ timmar i veckan, liksom i baren, finns ju puckon på båda sidor självklart. Men människor har väldans svårt att se längre än sin egen näsa. Gäller alla situationer. Nu säger jag inte att det nödvändigtvis är så i Buskens fall öht, det har jag ingen aning om.
Men de flesta hade nog levt ett lyckligare liv om de gav fan i att ha så brottom och stressa upp sig så förbannat över allting och i alla situationer. Lite självdistans hade sällan skadat heller.

:)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag vet inte om jag håller med, har man gjort fel i 30 år utan att lära sig och vägrar lära sig nya metoder och verktyg så kanske det inte är så himla tokigt att göra ett byte ibland. :näsblod

Visst finns det människor som inte är "förändringsbenägna" och inte vill lära sig och bli bättre utan fortsätter "så har vi alltid gjort" men de flesta vill utvecklas och göra ett bra jobb.

När den nya chefen kommer med samma förslag till "förbättring" som tidigare oerfarna chefer redan försökt utan positivt resultat så protesterar vi inte längre utan låter det bli fel! :tummenupp

Att en chef måste gå vidare till "nya spännande uppdrag" efter 3 - 5 år beror på att det går att vara oerfaren i 3 - 5 år utan att det går helt åt h-e. Chefer av den gamla skolan kunde vara chef på samma ställe i 30 år men det betydde att de behövde tänka långsiktigt.

- Långsiktighet? Vi jobbar inte på det viset! :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sant.
Det händer å andra sidan flera gånger i veckan att man hjälpt en kund i butiken en tio-femton minuter och när man går till disken för att ta betalt av denna så är det någon som SKA ha hjälp FÖRST! För jag har minsan väntat aslänge. Jag är ju alltid viktigast som kund inte sant? Jovisst men inte viktigare än den andre kunden som var inne en halvtimma innan som vi precis demat en såg med, eller en bil, telefon, gurka eller vad fan det nu gäller. Verkligheten är att personalen oftast har bäst koll på vems tur det är, de jobbar med det 40+ timmar i veckan, liksom i baren, finns ju puckon på båda sidor självklart. Men människor har väldans svårt att se längre än sin egen näsa. Gäller alla situationer. Nu säger jag inte att det nödvändigtvis är så i Buskens fall öht, det har jag ingen aning om.
Men de flesta hade nog levt ett lyckligare liv om de gav fan i att ha så brottom och stressa upp sig så förbannat över allting och i alla situationer. Lite självdistans hade sällan skadat heller.

:)

Jag kan absolut köpa att en av säljarna hade hjälpt en kund i butiken och att denne därför borde fått hjälp före mig. Det var dock inte vad jag såg, utan det jag såg såg ut att vara en ensam säljare som uppmärksammade att jag stod och väntade vid kassan och därför skyndade över, men när jag la fram mitt ärende som ett kundtjänstärende och inte ett "hej jag vill betala ärende" så möttes jag som sagt av ett "absolut, jag ska bara hjälpa kunden här bakom som bara vill betala först". Men visst, de kan ju ha pratat i butiken och kommit överens om att mötas vid kassan utan att jag såg det, fullt möjligt. Det jag däremot inte riktigt köper är att det öppnas upp en kassa till för att avhandla kön som bildats bakom den här kunden och mig, finns det fler säljare att bemanna kassorna så borde väl ändå någon av dem kunna agera kundtjänst och sköta mitt ärende? :va Istället för att bara "Jag öppnar denna kassan, välkomna att betala här också". Då hade jag nog som säljare hänvisat övriga enkla betalkunder till den redan öppna kassan och sen börjat agera kundtjänst när det nu finns ett sånt ärende. Envisas man med att kombinera kassa och kundtjänst så tycker jag nog att man faktiskt får ta och bemanna kundtjänsten vid behov också. Hade de funnits uppdelade så hade jag såklart gått direkt dit och sluppit vänta på övriga betalande kunder och bara deala med att vänta på eventuella övriga kundtjänstärenden som hunnit ställa sig i kö före mig.

Visst, jag fattar. Krångliga ärenden som kräver mer handläggning än bara "blipp, var det bra så? Påse till det? Ha det bra!" är säkert skitjobbigt när köerna börjar ringla sig längre. Jag förstår att man som säljare vill blippa bort de där snabba enkla och SEN fokusera på den där jävla krångelpellen som ska ha hjälp med något skit som inte fungerar... Jag kan förstå det. Men jag har heller inte riktigt tid att vänta på att precis allt lösgefolk i butiken ska shoppa klart innan jag kan få hjälp med mitt ärende, framförallt inte när jag de facto var först fram till kassan/kundtjänsten. Vad ska jag annars ställa mig där och köa för liksom om det inte på något sätt placerar mig i turordning att få hjälp? :va kön ska väl inte kunna förbipasseras genom att man haffar kassapersonalen på vägen till kassan?

Inte direkt så att jag gav personalen en avhyvling eller var otrevlig på något sätt. Jag valde dock att köpa min surfplatta för 6 papp i en annan butik, för mitt ärende var inte bara hjälp med garanti utan jag ville handla också. Kanske var det det som var problemet, det kanske hade blivit annat ljud i skällan om jag gått in och viftat med en sedelbunt, haffat närmsta säljare och vrålat "KAN DU HJÄLPA MIG!?" istället för att direkt ställa mig vid kassan/kundtjänst och köa som någon jävla dåre... Sicket ohyfs... :rolleyes:
 
Last edited:

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Köpte en Suka RF900 häromdagen till bra pris, eftersom den inte startade. Tänkte ha den till en övningskörare. Fick igång skrället men lyckan blev kortvarig ty motorn låter som en stenkross när den blivit varm. Vete tusan vilken slags vanvård som orsakat detta och är inte sådär superpeppad på att ta bort motorn, öppna den och försöka utröna vad som behöver bytas. Men men, alltid lär man sig väl något nyttigt, I guess...

Att köpa gamla fordon i okänt skick är i allt väsentligt samma sak som att spela på nätcasino :huvet
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Köpte en Suka RF900 häromdagen till bra pris, eftersom den inte startade. Tänkte ha den till en övningskörare. Fick igång skrället men lyckan blev kortvarig ty motorn låter som en stenkross när den blivit varm. Vete tusan vilken slags vanvård som orsakat detta och är inte sådär superpeppad på att ta bort motorn, öppna den och försöka utröna vad som behöver bytas. Men men, alltid lär man sig väl något nyttigt, I guess...

Att köpa gamla fordon i okänt skick är i allt väsentligt samma sak som att spela på nätcasino :huvet

Var det då fortfarande ett "bra pris"?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När folk säljer fordon som inte startar ska man vara försiktig. Dom säger gärna att du behöver bara byta tändstift, rengöra förgasaren eller liknande men vore det så lätt så skulle dom byta tändstift själva. Snarare tror jag att dom ofta hittat sin lösning på att sälja grisen i säcken genom att se till att sakerna inte kan startas.

Som köpare ska man inte betala mer än vad prylarna är värda vid ett värsta scenario.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Var det då fortfarande ett "bra pris"?

Mjo, det tycker jag nog. Den var ju prissatt efter att den inte funkade. Det var ju gambling, som sagt. Vissa spelar bort sina pengar på snabbare.com, jag föredrar att göra det på gamla bilar och hojar. Det är ju lite kul att skruva, det erbjuder inte nätcasinon ännu. Fast om de gjorde det så skulle jag nog gå över helt online.....

När folk säljer fordon som inte startar ska man vara försiktig.

Helt sant. Det har jag vetat i 30 år eller så men det är ack så svårt att komma ihåg när man står där framför ett potentiellt fynd. Det kan ju faktiskt vara så att säljaren helt enkelt inte kan något om tekniken och bara vill bli av med ett problem snabbt och enkelt. Det har hänt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I somras stannade jag till i en stad jag passerade för att titta på en Ducati 50-kubikare, Cucciola som var till salu.

Av annonsen tolkade jag det ut som att den åtminstone var körbar eftersom han inte skrev nåt om rep eller fix. Men när jag väl är där så visar det sig att den inte går att starta, för den saknar bensin...
En riktigt skrotnisse var det och när han förstod att jag inte skulle betala hans pris för en ostartad maskin började han söka i dunkarna och hittade en slatt.
Sen var visst brytarspetsarna dåliga så den skulle inte gå att trampa igång så istället fipplade han ihop nåt till sin halvtrasiga borrmaskin för att dra runt motorn med borrmaskinen men den hostade inte ens.

Men han menade på att det minsann bara var att byta brytarspetsar, men den här skrotgubben skulle garanterat ha bytt spetsar eller filat till dom om det vore så enkelt. Jag tog med pekfingret och drog runt motorn på svänghjulet, den saknade totalt kompression.
Nja, den kanske skulle behöva nya kolvringar var nästa ursäkt....

För min egen del så tror jag att han bränt ventilerna på den.

Nå till sist så hade han ju minsann folk som bjudit mer än annonserat pris så jag skulle nu få köpa den lite billigare än vad de bjudit. Men om jag minns rätt så var det helt plötsligt 8000kr istället för utannonserade 5000kr. :glömdet

Tack och lov passerade jag ändå stan så det var inte många km omväg.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det kunde man ju ge sig fan på. Som vanligt förmår den sittande regeringen enbart leverera käbbel och ingen verkan.

När sex stycken extremister som bedöms utgöra ett hot mot rikets säkerhet döms till utvisning, då ska de fan också ut. Det duger inte med något jävla "Utvisningen kan inte verkställas då de har en hotbild mot sig i sitt hemland"! :mad:

Dessa individer är alltså såpass extrema att deras synsätt inte ens är populärt där de kommer ifrån, därför får de stanna i Sverige. För tydligen är dessa sex extremisters säkerhet viktigare än svenska folkets säkerhet.

Man kan ju inte bli annat än förbannad, när fan ska de satans sossesvinen erkänna att de misslyckats och bara helt enkelt dra åt helvete och lämna över åt någon som kan reda ut den här skiten?? Avgå för helvete! :mad: :huvet
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"Utvisningen kan inte verkställas då de har en hotbild mot sig i sittemland"!:huvet

Man är så himla nödig att vricka foten om man kommer utanför den snitslade PK-banan att man inte ens vågar använda sig av existerade regler. "En utlänning får, efter att vissa förutsättningar är uppfyllda, hållas i förvar fram tills avresa om det bedöms att det finns risk för att hen kommer avvika." ...och där nämns PK-ordet HEN istället för det gängse gångbara DENNE. BAH! Floskler!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kurs imorgon.
Instängd hela dagen med tretton akademiker... Fyfan... Snopp också. :gråta
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top