Jo, det är skrämmande vanligt att folk med skyddsstatus får sin nya identitet röjd av farceberk, twatter och annat.
Jag letade reda på en person med skyddad identitet för många år sedan via SJ's biljettbokningssystem.
Det hade tydligen någon koppling till någon databas där även dom fanns med, man "bokade" bara en biljett i deras namn, och precis innan man skulle trycka på betala dök deras uppgifter upp och man skulle godkänna dom...
Och, nej, jag hade ingen orsak att leta reda på den här personen, jag gjorde det bara för att jag blev snopen när jag själv skulle boka att min nya adress redan fanns inlagd, provade på ett par andra personer, och slutligen på denna person som jag vet inte går att söka fram på andra sätt.
Det är inte alltid det är ont uppsåt, ibland är det helt enkelt bara inkompetens som gör att IT system läcker som ett såll.
Inget i mitt liv är hemligt, jag sysslar inte med olagligheter, men en vacker dag i framtiden kanske "Ödebyggdens frimärkssamlare" har omvandlats till en terror organisation som försöker störta Postnord för att dom har så fula frimärken.
Vill jag då att vem som helst ska ha tillgång till deras medlemsregister och se att jag av slentrian har betalt medlemsavgiften på autogiro sedan den tiden det bara var en fredlig frimärks samlar klubb?
(att myndigheterna kan se det ser jag som ett mindre problem, dom har resurser att kontrollera hur aktiv medlem jag är)
Det var ju inte så länge sedan någon skapade en Facebook grupp och bjöd in massor av människor, och lockade givetvis med någon utlottning av något, den hette typ "Vi som tycker om fina gamla hus"* och när gruppen hade blivit gigantisk ändrades den till "Vi som tycker om fotsvett"* av gruppens admin, och väldigt få av gruppens medlemmar upptäckte det, så vid en koll på en persons facebook såg det ut som dom hade ett något udda intresse.
Inte ens flera månader efter namnbytet hade mer än en bråkdel gått ur gruppen, helt enkelt för att folk går med i grupper och glömmer bort det.
En person med ont uppsåt skulle kunna starta en grupp som tilltalar en speciell grupp människor, och sedan ändra inriktning på gruppen till något som inte är acceptabelt, enbart för att svartmåla människor i den gruppen.
Jag gick igenom mina grupper efter det, några hade bytt namn och inriktning på ett mera naturligt vis, typ från "3D printers for beginners" till "CAD helpgroup", andra grupper hade helt enkelt dött.
Jag gick ur alla grupper.
*(alla grupper i exemplet är påhittade, för jag minns inte vad dom ursprungligen var)