Idag är jag förbannad därför att...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mitt råd är att vägra betala bara. Blir ett himla liv då. Rätt svar tillbaka blir "stäm mig då".

Bevisbördan är svår för Er båda och pengen kanske inte värt trubblet för dom. Så gorde jag och fick fajtas mot Telia eftersom det var en "återförsäljare till Telia" som ställde till det.

Varje gång de kontaktade mig på olika vägar svarade jag bara att jag ALDRIG kommer betala Er för rena bedrägerier..

Min mitt case gällde bara ett abonnemang. Vi bråkade mer än ett år om detta och till slut "godwilla Telia ut mig"...... Det var dock inte Telia som var skurken utan den ÅF de anlitat.

Detta gällde firma telefon det med.

Alla Telebolagen kör med återförsäljare.
Orsaken är att man aldrig kan straffas för sina försäljningsmetoder.
Däremot kan företaget få Vite om företaget fortsätter med dom "vidriga" försäljningsmetoderna.
Så då lägger man ner företaget när Viteshotet dyker upp.
Och startar ett nytt företag, nytt Organisationsnummer (kanske med samma namn, samma personal, samma adress,)
med samma "vidriga" försäljningsmetoder.

Och eftersom Telia inte vill lägga ner och byta organisationsnummer osv regelbundet.
Så sker all försäljning via återförsäljare.

Så när dom ringer mig (på den tiden jag hade abbonemang) så var min standardfråga.
Vad ringer du från för bolag ?
Sonera !
Vad har ni för organisationsnummer ?
Då har det hittils blivit tyst i luren och så har jag lagt på.
Dom kan ju sitta i Grekland och ringa upp.
Och har inte en aning om vilket Organisationsnummer företaget vars produkter dom kränger har.
Och Organisationsnumret på "Vi säljer allt AB" där dom jobbar är kanske inte rätt svar.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
38.4°C på två alvedon och en ipren :brinnerup

Hur funkar en sån här karantän, vilka krav finns uppställda jag menar räcker det med arga skyltar eller finns det exakta mått för vallgrav och taggtråd med kittel i?

Kolla närlivsen online för t.o.m. kattmaten tog slut imorse så man är ju bra förberedd iaf. Måndag finns första lediga tid för upphämtning av matvaror.. såg likadant ut i grannkommunen också. Nu bor familj nära så det löser sig men andra antisurvivor som mig själv kanske inte har den bekvämligheten så.. tänk efter före.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kolla närlivsen online för t.o.m. kattmaten tog slut imorse så man är ju bra förberedd iaf. Måndag finns första lediga tid för upphämtning av matvaror.. såg likadant ut i grannkommunen också. Nu bor familj nära så det löser sig men andra antisurvivor som mig själv kanske inte har den bekvämligheten så.. tänk efter före.

Jag handlar mat åt några släktingar som är högsta riskgrupp och måste hålla sig totalisolerade.
Jag handlar uteslutande måndag morgon tidigt, åker och lämnar maten åt dom, handlar åt mig själv på hemvägen.

Då det ändå är en resa på 5 mil så har dom kollat på alternativet att få maten hemkörd, dom har ju butik där dom bor, men den tjänsten är så oerhört överbelastad att dom aldrig säkert kan veta vilken dag dom får maten dom beställer, för mig skulle det funka, får jag inte äggen på måndag så äter jag något annat och gör pannkakor den dag dom kommer, men för dom är det besvärligt.

Jag ska ju ändå handla åt mig själv, en omväg på 5 mil en gång i veckan gör mig inget, och dom får prata några ord med någon dom känner en liten stund för att bryta isoleringen...

Jag glömde att köpa smör åt mig själv i måndags, jag har ätit mackor utan smör sedan dess, för jag åker inte en gång extra för att göra det :huvet

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Mm segt det här, nu har vi krubb så helgen är safe iaf. Sambon var o testa sig idag men jag måste vänta tills på måndag, såg iofs att man kunde beställa hembesök (inte hemmakitet) privat för endast 4000 pengar.

Elektriker inbokad på måndag till lägenheten och tisdag för att dra el till man cave eller hönshuset när hon lyssnar, var bara att avboka efter en månads väntan. Service på hästtrailern inbokat imorgon, 25 års garanti som kräver det och har vi tur godtar dom att koppla loss den där och på när det är klart utan att någon lämnar bilen men inte hört svaret på det.

Men man får väl vara nöjd när man blir frisk istället :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mm segt det här, nu har vi krubb så helgen är safe iaf. Sambon var o testa sig idag men jag måste vänta tills på måndag, såg iofs att man kunde beställa hembesök (inte hemmakitet) privat för endast 4000 pengar.

Elektriker inbokad på måndag till lägenheten och tisdag för att dra el till man cave eller hönshuset när hon lyssnar, var bara att avboka efter en månads väntan. Service på hästtrailern inbokat imorgon, 25 års garanti som kräver det och har vi tur godtar dom att koppla loss den där och på när det är klart utan att någon lämnar bilen men inte hört svaret på det.

Men man får väl vara nöjd när man blir frisk istället :)

Jag skulle tro att stället som ska kolla hästsläpen är oerhört hjälpsamma och tacksamma om du förklarar läget.

Det ligger ju i deras intresse att hålla distans till dig om du eventuellt är sjuk.

Elektrikern samma sak, han kan nog göra något annat jobb han har på sin kölista och således skapa en lucka längre fram för dig, han är ju knappast heller intresserad av att få ett ofrivilligt bakterieprov med sig hem från dig.

Det suger ju så klart för dig, men du gör rätt i att ta det på allvar, för alla andras skull.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Angående det här med att tänka efter före... :huvet

Upptäckte att matarskruven på metallsvarvens verktygssläde var totalslut. Inte direkt förvånade, matningen glappade ju som käften på en sosse så det kunde inte gärna vara mycket annat som var boven... Bara att beställa ny gängstav och mutter. Får hem mina inköp och sätter igång att tillverka en ny matarskruv genom att transplantera monteringsdetaljerna från den gamla på den nya gängstaven. Operationen går smidigt, tog ett par timmar att klura ut lösningar och tillverka alla bitar men till slut hade jag en ny uppsättning delar och kunde så påbörja monteringen. Halvvägs igenom monteringen känns det som att något inte riktigt stämmer, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad... Förrän jag får på matarvredet och kan provsnurra för första gången. Fanstyget går ju baklänges :huvet hade man varit med ordentligt och tänkt efter lite så hade man ju kanske insett att givetvis ska man ha vänstergänga om man vill ha en skjutande rörelse på muttern när man roterar skruven medsols och omvänt, men jag gick ju bara och beställde vanlig gammal hederlig högergängad skruv eftersom "det är ju alltid högergänga på allt"... :huvet tyvärr var jag ju så gott som färdig vid det här laget, så det var ju bara att montera det sista och beskåda detta fullkomliga fenomen man åstadkommit. Konverteringen funkade mycket bra om jag får säga det själv, matningen glappar inte längre utan är helt solid. Men verktygssläden går bakvänt, utåt på högervarv och inåt på vänster... :4skrika :huvet :crash:död

Prova att vända skruven. :crash

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det blir som när två lokala förmågor skulle cykla chickenrace och gjorde upp innan! Sväng du åt höger så svänger jag åt vänster.

Eller skylten som satt i en trappa "När du går upp, gå på höger sida, när du går ner gå på vänster sida"

Samma skylt satt både på bottenplan och en våning upp...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Har du inte vändstål?

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror att problemet ligger på det metafysiska snarare än det fysiska planet. Det som utgör det största hindret är enbart ens egen föreställningsförmåga. Har man länge varit högergängad är det mycket svårt att föreställa sig en verklighet som ter sig på ett annat sätt. En föreställning som översätts i en handrörelse... som i detta fallet möter på motstånd - en mental kraft som vill dra verktygssläden åt fel håll.

En sak att prova är att varje morgon ställa dig framför spegeln och upprepa följande fras för dig själv tio gånger:

"Jag är vänstergängad"

Efter en tid kommer du uppleva att din forcerade handrörelse omedvetet kommer att ha förändrats, motståndet försvinner, hela din kropp och tanke är förenade i samma riktning och du kommer plötsligt uppleva att verktygssläden glider åt är rätt håll. Du kommer till och med undra hur du någonsin kunde se det på något annat sätt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vi kan ju inte bara sitta här och spekulera i eller anta skruvens gäng-pronomen? :va
Skruven kan ju mycket väl beteckna sig som en icke-binär skruv vilket innebär att man bör fråga den varje dag vilket håll den känner sig gängat åt just denna dag. :mattias

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
kommer plötsligt uppleva att verktygssläden glider åt är rätt håll.

Skiftnycklar med både höger- och vänstergäng på ställskruven i verktygslådan borde förbjudas - men att återbörda dem till återvinningen verkar alltid glömmas bort - oavsiktligt? Har vi någon pyskolåg här på sporthoj man kan fråga?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skiftnycklar med både höger- och vänstergäng på ställskruven i verktygslådan borde förbjudas - men att återbörda dem till återvinningen verkar alltid glömmas bort - oavsiktligt? Har vi någon pyskolåg här på sporthoj man kan fråga?

Ja fy f-n! Det enda som är värre än skiftnycklar är felgängade skiftnycklar som öppnas när man ska dra spänna ihop den.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tänkte precis på skiftnycklar jag med. Uppvuxen med Bahco, och den reflexen att skruva åt ett håll för att spänna sitter djupt. Med annan skiftnyckel blir det fel. Kan inte få till det, blir fel varje omtag även fast man vet det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja fy f-n! Det enda som är värre än skiftnycklar är felgängade skiftnycklar som öppnas när man ska dra spänna ihop den.

Jag har en sån skiftnyckel!

Den ligger ungefär 25meter ut i sjön från där jag sitter, jag orkade inte kasta den längre än så....

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år