Idag är jag förbannad därför att...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Såg en nyhet om att MC-försäljningen gått upp 2020, tror det var med 19% för Västra Götaland och 13% fö hela landet. Borde ju vara motsvarande ökning av efterfrågan på begagnatmarknaden som driver upp priserna.

Det är en märklig ekonomi just nu. Riksbanken trycker in nya pengar i systemet och bankerna lånar ut till låga räntor så att huspriserna går upp rejält och den privata skuldsättningen ökar, samtidigt som alla som äger sina bostäder ser sina förmögenheter öka. Ur riksbankens perspektiv ökar inte inflationen eftersom de finurligt nog inte väger in bostadsmarknaden i de beräkningarna. Känns inte sunt.

Ja, alla kapitalvaror ökar i pris men vi har inte inflation så länge en kasse med vissa varor inte förändras i pris och varorna i den kassen får dessutom bytas ut lite godtyckligt mot billigare alternativ.

Och om någonting blir dyrare som förklaras det bort med att den blivit mer avancerad. Mobiltelefonen har inte gått upp eftersom den numera är en smartphone...

Och räntorna kan därmed på konstlad väg fortsätta hållas låga.

Desto mindre man äger desto mer har man att förlora och desto mer man äger samt är belånad desto mer vinner man på det.
På fredagkvällen skålar de trötta proletariatet efter jobbet skrålande med sin Mariestad i glädje över att deras prylar ökat lite i värde trots att de ur ett globalt perspektiv blir fattigare och får allt mindre köpkraft för varje år.
De förmögna tittar överseende på proletärerna, innan de lyfter sina glas med Bolinger och skrattar inombords åt hur lättlurad proletären är.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, alla kapitalvaror ökar i pris men vi har inte inflation så länge en kasse med vissa varor inte förändras i pris och varorna i den kassen får dessutom bytas ut lite godtyckligt mot billigare alternativ.

Och om någonting blir dyrare som förklaras det bort med att den blivit mer avancerad. Mobiltelefonen har inte gått upp eftersom den numera är en smartphone...

Och räntorna kan därmed på konstlad väg fortsätta hållas låga.

Desto mindre man äger desto mer har man att förlora och desto mer man äger samt är belånad desto mer vinner man på det.
På fredagkvällen skålar de trötta proletariatet efter jobbet skrålande med sin Mariestad i glädje över att deras prylar ökat lite i värde trots att de ur ett globalt perspektiv blir fattigare och får allt mindre köpkraft för varje år.
De förmögna tittar överseende på proletärerna, innan de lyfter sina glas med Bolinger och skrattar inombords åt hur lättlurad proletären är.

Precis - detta kan göra mig rejält förbannad (för att återknyta på ytterligare ett sätt till trådens ämne).

Om man skall ta sig in på bostadsmarknaden idag har man en del emot sig. Inte ens med en väldigt hög lön går det att bygga kapital i motsvarande takt som huspriserna ökar. De man budar mot (som redan är inne på bostadsmarknaden) ser sina förmögenheter växa betydligt snabbare utan att behöva lyfta ett finger.

Riksbankschefen ser visserligen problemet, men anser att det inte är riksbankens problem utan något politikerna får lösa. Så kan Finansministern återigen stå i TV och med förment klasspolitisk retorik avisera skattehöjningar för småföretagare och alla som på något sätt genom sitt eget arbete försöker göra sig fria. Storföretagen och storkapitalet klarar sig naturligtvis undan, då de är globala spelare. Det handlar alltid om att förhindra alla form av klassresor och cementera beroendet till staten, bankerna och storföretagen i skön symbios. Nåde den som försöker frigöra sig.

Att man kan vara förbannad över detta för sin egen del är en sak, men vad som är värre är effekterna på systemnivå, där man effektivt utarmar samhällets innovationskraft, dvs det som långsiktigt skall bygga en bra skattebas, samtidigt som blåser upp såväl privat som offentlig skuldsättning för att maskera en utarmad köpkraft, samtidigt som kostnaderna skenar i det offentliga.

Last edited by a moderator:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Precis - detta kan göra mig rejält förbannad (för att återknyta på ytterligare ett sätt till trådens ämne).

Om man skall ta sig in på bostadsmarknaden idag har man en del emot sig. Inte ens med en väldigt hög lön går det att bygga kapital i motsvarande takt som huspriserna ökar. De man budar mot (som redan är inne på bostadsmarknaden) ser sina förmögenheter växa betydligt snabbare utan att behöva lyfta ett finger.

Riksbankschefen ser visserligen problemet, men anser att det inte är riksbankens problem utan något politikerna får lösa. Så kan Finansministern återigen stå i TV och med förment klasspolitisk retorik avisera skattehöjningar för småföretagare och alla som på något sätt genom sitt eget arbete försöker göra sig fria. Storföretagen och storkapitalet klarar sig naturligtvis undan, då de är globala spelare. Det handlar alltid om att förhindra alla form av klassresor och cementera beroendet till staten, bankerna och storföretagen i skön symbios. Nåde den som försöker frigöra sig.

Att man kan vara förbannad över detta för sin egen del är en sak, men vad som är värre är effekterna på systemnivå, där man effektivt utarmar samhällets innovationskraft, dvs det som långsiktigt skall bygga en bra skattebas, samtidigt som blåser upp såväl privat som offentlig skuldsättning för att maskera en utarmad köpkraft, samtidigt som kostnaderna skenar i det offentliga.

Och samtidigt som fårket är glada att deras bostäder ökar i värde är den egentliga vinnaren bankerna som pga ökande priser får låna ut allt större belopp till sina kunder.

Folket som får betala allt mer för sina bostäder är ju egentligen förlorarna. Ska man bara bo i sin bostad spelar värdet ingen roll och har man för avsikt att byta upp sig till finare boende så har man åkt på en större mellanskillnad till den nya bostaden och man är egentligen en förlorare men trots det känner sig fårket som vinnare när dom säljer sin lilla bostad som ökat i värde.

Ja, bankerna är ju mest bara intresserade av att låna ut pengar till fastigheter och företagen som skulle skulle kunna skapa äkta genuin tillväxt och arbetstillfällen har svårt att låna pengar. Dessutom gör de låga räntorna att investerare gör konstiga onödigt stora investeringar och med ökade lån.

Kan vara politikernas rädsla för att den lånebubblan ska spricka som gjort att alla risker med pandemin tonades ner och snackades bort med 8000 döda som följd, stil counting. Aka obligationsbubblan som nu är nere på negativa räntor.

Ingen jävel är glad när mjölkpriset går upp men när det kostar mer att byta till finare bostad gläds fårket.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Slulle detta bidra till ökade eller minkade bostadspriser?

https://www.regeringen.se/pressmedd...eter-for-den-som-vill-kopa-sin-forsta-bostad/
Regeringen ger en särskild utredare i uppdrag att föreslå åtgärder för att underlätta för förstagångsköpare på bostadsmarknaden. Utredaren ska bland annat ge förslag på ett startlån för förstagångsköpare. Syftet är att underlätta för de hushåll som för första gången ska köpa en bostad.

Priserna ökar med lånesumman typ?
Om vi ger alla bostadsköpare 100000 kr så kommer de trissa upp priset med 100000 kr på ett ungefär, eller?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

https://www.regeringen.se/pressmedd...eter-for-den-som-vill-kopa-sin-forsta-bostad/

Om vi ger alla bostadsköpare 100000 kr så kommer de trissa upp priset med 100000 kr på ett ungefär, eller?

Om vi ger alla elbilsköpare 60 000 kronor när dom köper elbil, så höjer bilsäljarna priset med 60 000kr, eller?

Subventioner är dåliga, låt marknaden självreglera

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ja inte kommer ju antalet bostäder öka för att fler budar över varandra i alla fall.

Lån till de som egentligen inte är kreditvärdiga.
Vi kan väl döpa lånen till subprime.

Raderad medlem 51742

Guest

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och något villkor lär det vara för att få lånet så de krakar som inte uppfyller dessa eventuella villkor får det ännu svårare.
De måste konkurrera med folk som får pengar från denna nya vrå i skattkistan också, förutom alla övriga spekulanter. Bra tänkt isf.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Så kan Finansministern återigen stå i TV och med förment klasspolitisk retorik avisera skattehöjningar för småföretagare och alla som på något sätt genom sitt eget arbete försöker göra sig fria. Storföretagen och storkapitalet klarar sig naturligtvis undan, då de är globala spelare. Det handlar alltid om att förhindra alla form av klassresor och cementera beroendet till staten, bankerna och storföretagen i skön symbios. Nåde den som försöker frigöra sig.

Visst är det så. Det är inte för inte som man håller ett högt skattetryck på förvärvsinkomst... f-n ta den som försöker sticka ut genom hårt arbete.

De enda acceptabla vägarna till rikedom är via statens spelmonopol eller de idrotter som visas i statens TV. En Zlatan och några trettonkryssare ger folket det lilla hopp som krävs för att fördröja revolten...

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Och något villkor lär det vara för att få lånet så de krakar som inte uppfyller dessa eventuella villkor får det ännu svårare.
De måste konkurrera med folk som får pengar från denna nya vrå i skattkistan också, förutom alla övriga spekulanter. Bra tänkt isf.
Gissningsvis endast de nya lite bättre svenskarna som kommer beviljas detta, i kamp mot det eviga utanförskapet..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dom diskuterar nu att lagstiftningen för inköp/försäljning av fyrverkerier ska ändras eftersom våra nysvenskar har så låg respekt för polisen att de skjuter raketer mot både polis och annat folk.

Polisen borde skjuta skarpt mot dom istället. Och därefter inskaffa vattenkanoner och maskingevär med gummikulor att skingra buset med nästa år. Före buset hinner skada någon oskyldig.

Men då blir det väl ramaskri från pk-maffian.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Dom diskuterar nu att lagstiftningen för inköp/försäljning av fyrverkerier ska ändras eftersom våra nysvenskar har så låg respekt för polisen att de skjuter raketer mot både polis och annat folk.

Polisen borde skjuta skarpt mot dom istället. Och därefter inskaffa vattenkanoner och maskingevär med gummikulor att skingra buset med nästa år. Före buset hinner skada någon oskyldig.

Men då blir det väl ramaskri från pk-maffian.

Och vad är det du är förbannad över? Den nya eventuella lagstiftningen eller det stundande ramaskriet?
Personligen tycker jag att fyrverkerier är ett jävla otyg även om det används som avsett, men jag är medveten om att jag är i minoritet gällande det.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och vad är det du är förbannad över? Den nya eventuella lagstiftningen eller det stundande ramaskriet?
Personligen tycker jag att fyrverkerier är ett jävla otyg även om det används som avsett, men jag är medveten om att jag är i minoritet gällande det.

Jsg tycker att seriöst arrangerade fyrverkerier är trevligt att titta på.
Men att vem som helst ska få köpa och bränna av kors o tvärs borde vara förbjudet.
Föräldrar som köper raketer o prylar till småungar som ränner i bostadsområden o bränner av är ett otyg.
Likaså våra invandrade raketforskare, en raket upp i röven och så ut direkt vore det enda rätta.
Argument för förbud?
Miljö, det går alltid hem, det är mängder med tungmetaller i fyrverkerier.
Allmänfara, det är inte ett fåtal bränder som startas av fyrverkerier.
Skrämda djur, inte bara hundar blir lätt skrämda, alla djurägare har stött på hästar, kor och andra som skadats pga rädsla för fyrverkerier.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bägge! Jag är förbannad över hela resonemanget att vanligt folk ska drabbas för istället för buset.
Jag är förbannad för att samhället daltar med buset, jag är förbannad för att polisen inte kan ta in med hårdhandskarna mot buset utan att därpå bli lynchade av pk-maffian.
Jag är förbannad för att vi i landet blir styrda av en pk-maffia som inte ser problemen förrän deras egen unge blir rånad och våldtagen på Södermalm.

Men jag är glad att jag flyttat långt bort ifrån skiten och kan känna mig trygg att skicka min dotter med skolbussen.

EDIT: Jag klarar mig naturligtvis bra utan fyrverkerier, före jag blev pappa nöjde jag mig med att se på andras fyrverkerier men det ger en viss glädje att se dom och för barn är det ju en stor glädje att få skjuta iväg dom.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Inför krav på redogörelse för var och när fyrverkerierna ska användas och kräv DNA-spårning på resterna. Ställ även krav på att fyrverkerier kring nyår enbart får ske från 00:00 den 1:a januari till 00:20 samma dag.
Vill man anordna dylika skådespel andra tider på året får man ansöka om speciellt tillstånd.

Jag tyckte det var jättekul med fyrverkerier och smällare när jag var barn, men vet inte om det egentligen är leksaker barn behöver och bör ha.
Nyårsafton kom hunden och la sig i mitt knä och skakade hysteriskt när det började väsnas vid åttatiden på kvällen. Hennes rädsla satt i hela nyårsdagen. Då bor jag ändå i en skogsdunge med 150 meter till närmsta granne.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jsg tycker att seriöst arrangerade fyrverkerier är trevligt att titta på.
Men att vem som helst ska få köpa och bränna av kors o tvärs borde vara förbjudet.
Föräldrar som köper raketer o prylar till småungar som ränner i bostadsområden o bränner av är ett otyg.
Likaså våra invandrade raketforskare, en raket upp i röven och så ut direkt vore det enda rätta.
Argument för förbud?
Miljö, det går alltid hem, det är mängder med tungmetaller i fyrverkerier.
Allmänfara, det är inte ett fåtal bränder som startas av fyrverkerier.
Skrämda djur, inte bara hundar blir lätt skrämda, alla djurägare har stött på hästar, kor och andra som skadats pga rädsla för fyrverkerier.

Bägge! Jag är förbannad över hela resonemanget att vanligt folk ska drabbas för istället för buset.
Jag är förbannad för att samhället daltar med buset, jag är förbannad för att polisen inte kan ta in med hårdhandskarna mot buset utan att därpå bli lynchade av pk-maffian.
Jag är förbannad för att vi i landet blir styrda av en pk-maffia som inte ser problemen förrän deras egen unge blir rånad och våldtagen på Södermalm.

Men jag är glad att jag flyttat långt bort ifrån skiten och kan känna mig trygg att skicka min dotter med skolbussen.

Inför krav på redogörelse för var och när fyrverkerierna ska användas och kräv DNA-spårning på resterna. Ställ även krav på att fyrverkerier kring nyår enbart får ske från 00:00 den 1:a januari till 00:20 samma dag.
Vill man anordna dylika skådespel andra tider på året får man ansöka om speciellt tillstånd.

Jag tyckte det var jättekul med fyrverkerier och smällare när jag var barn, men vet inte om det egentligen är leksaker barn behöver och bör ha.
Nyårsafton kom hunden och la sig i mitt knä och skakade hysteriskt när det började väsnas vid åttatiden på kvällen. Hennes rädsla satt i hela nyårsdagen. Då bor jag ändå i en skogsdunge med 150 meter till närmsta granne.

Vi är helt överens i det mesta även om jag försöker vara lite försiktigare när det kommer till att peka på vilken folkgrupp som är det största problemet.

Även jag kan uppskatta ett välplanerat fyrverkeri, men jag känner inte att det är värt nackdelarna.
Miljötänket är alltid aktuellt och jag tror att det är ofrånkomligt att vi kommer få skarpare restriktioner på flera områden framöver.
Brandsäkerhet är såklart också en bra poäng, men det är ändå den sista punkten i @gundj's lista som drabbar mig mest direkt.

Vi bor i ett villakvarter inne i Örebro och det har skjutits fyrverkerier i tid och otid ända sedan veckan innan jul. Troligtvis är det inte helt över än även om det såklart varit störst koncentration under nyårsaftonen. Vi har en hund som blir väldigt stressad av detta och vi får mer eller mindre dra honom runt på promenaderna när det är dags att uträtta behoven. Jag skulle kunna tänka mig att man har ett begränsat tidsfönster då det är tillåtet att skjuta fyrverkerier, som Mäkinen skriver. Då vet man åtminstone vad man kan förvänta sig och när det förhoppningsvis är över.

Hur som helst är jag för hårdare reglering och skarpare straff om det inte sköts, oavsett om förövaren är svensk eller ej.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Första gången jag råkade ut för att någon sköt raketer mitt bland folk var på en väg döpt efter en svamp i Oslo. Det var nyårsafton 1992, tror jag. Tamejfan alla där var osvenska!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ställ även krav på att fyrverkerier kring nyår enbart får ske från 00:00 den 1:a januari till 00:20 samma dag.

Ungefär så ser ju lagstiftningen redan ut?
Vi har redan ett allmänt förbud mot fyrverkerier, med väldigt lite undantag.

Det enda som saknas är någon form av patruller med våldsmonopol som ser till att lagen efterföljs.
Man skulle kunna tänka sig uniformerade personer som åker runt två och två i målade bilar med blinkande uttryckningsljus på taket, som ser till att lagar och regler efterföljs.
Risken är bara att dom blir utsatta för raketbeskjutning och istället sätter sig någonstans och äter munkar.
Därför tänkte jag mig att dom skulle ha våldsmonopol och vara beväpnade också.

Men det är ju bara en utopi....

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Ungefär så ser ju lagstiftningen redan ut?
Vi har redan ett allmänt förbud mot fyrverkerier, med väldigt lite undantag.

Det enda som saknas är någon form av patruller med våldsmonopol som ser till att lagen efterföljs.
Man skulle kunna tänka sig uniformerade personer som åker runt två och två i målade bilar med blinkande uttryckningsljus på taket, som ser till att lagar och regler efterföljs.
Risken är bara att dom blir utsatta för raketbeskjutning och istället sätter sig någonstans och äter munkar.
Därför tänkte jag mig att dom skulle ha våldsmonopol och vara beväpnade också.

Men det är ju bara en utopi....
Det förfarandet låter jättejobbigt.

Skulle man typ inte bara skicka ut ett SMS och be folk att inte skjuta fyrverkerier på varandra?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin