Idag är jag förbannad därför att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det förfarandet låter jättejobbigt.

Skulle man typ inte bara skicka ut ett SMS och be folk att inte skjuta fyrverkerier på varandra?

Armband för fan... Armband!

"Skjut inte raketer på mig"

Såg ni föresten den blinde snubben som hade blivit beskjuten med raketer, han och ledarhunden....
Frågan är om den hunden är förstörd för livet nu och måste bytas ut till en ringa kostnad.
(förutom att man fäster sig vid sin ledarhund som vid vilken annan hund som helst)

Jag var ute och gick med hunden (som inte är ett dugg skotträdd från vapen) på lite udda tider på nyår, typ kvart över till kvart i heltimme, då jag antar att dom flesta som har småbarn säger "Vi skjuter raketerna klockan 7/8/9/10 och sen får ni gå isäng.

Det sköts ändå raketer, smällarna var inget problem, men när det blixtrade till och regnade fräsande glitter blev han lite stel, men det gick att spela över genom att busa och prata med honom.

Inne spelade vi musik så ljudet drunknade, fördelen med att bo ensligt till...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det förfarandet låter jättejobbigt.

Skulle man typ inte bara skicka ut ett SMS och be folk att inte skjuta fyrverkerier på varandra?

Eller ännu bättre; skicka ett sms där man ber folk gå in på en hemsida för att ta del av reglerna runt fyrverkerier.
Givetvis endast på svenska också, så att nyanlända behöver be om hjälp för att ens ha en chans att ta del av informationen. :glömdet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Givetvis endast på svenska också, så att nyanlända behöver be om hjälp för att ens ha en chans att ta del av informationen. :glömdet

Dom har ändå så lite pengar eftersom dom ofta inte jobbar, inte tror du väl att dom slösar pengar på att köpa fyrverkerier?

Jag menar, det är ju bokstavligen som att elda upp pengar....

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Dom har ändå så lite pengar eftersom dom ofta inte jobbar, inte tror du väl att dom slösar pengar på att köpa fyrverkerier?

Vad jag har förstått från vissa sidor av debatten så får man precis hur mycket pengar som helst som nyanländ. Helt gratis och utan krav på motprestation. :rolleyes:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Du i våra trakter så gjorde polisen o brandkåren nedslag på ett större boende, där hittade dom en direkt inporterad 20 fots kontainer knökfullt som det var gratis att hämta ifrån, det mesta var av sådan sort att det är olagligt i Sverige så hela kontainer konfiskerades av polisen.

Så att nyanlända o nyare svenskar inte har gelt att köpa fyrverkerier för är ren o skär bullchitt

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ungefär så ser ju lagstiftningen redan ut?
Vi har redan ett allmänt förbud mot fyrverkerier, med väldigt lite undantag.

Det enda som saknas är någon form av patruller med våldsmonopol som ser till att lagen efterföljs.
Man skulle kunna tänka sig uniformerade personer som åker runt två och två i målade bilar med blinkande uttryckningsljus på taket, som ser till att lagar och regler efterföljs.
Risken är bara att dom blir utsatta för raketbeskjutning och istället sätter sig någonstans och äter munkar.
Därför tänkte jag mig att dom skulle ha våldsmonopol och vara beväpnade också.

Men det är ju bara en utopi....
Pajassvar!
Det var betydligt mer än så jag skrev så att klippa och klistra i texten för att det ska passa ens egna fördomar är bara lågt.

Vi har för få poliser och det gnälls för mycket när de gör ingripanden, men lagstiftningen kring fyrverkerier är för mesig.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det lär väl redan idag vara brottsligt enligt brottsbalken att tex skjuta fyrverkerier emot någon pss som det är att skjuta med en pistol eller kasta sten mot någon? Det är ju bara vapnet som är annorlunda.

Upprätthåll lagen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det lär väl redan idag vara brottsligt enligt brottsbalken att tex skjuta fyrverkerier emot någon pss som det är att skjuta med en pistol eller kasta sten mot någon? Det är ju bara vapnet som är annorlunda.

Upprätthåll lagen.

Det är ju där vi har en stor del av problemet. Det kommer ju klagas om övervåld direkt om polisen skjuter en kravallmupp som riktar sina raketer mot polisen eller andra medborgare. Även om jag anser det ganska befogat för en raket som skjuter iväg sparakande magnesium(eller vad det nu är) mitt bland människor är ju kanske inte livsfarligt men kan nog lätt göra någon blind eller enögd för resten av livet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju där vi har en stor del av problemet. Det kommer ju klagas om övervåld direkt om polisen skjuter en kravallmupp som riktar sina raketer mot polisen eller andra medborgare. Även om jag anser det ganska befogat för en raket som skjuter iväg sparakande magnesium(eller vad det nu är) mitt bland människor är ju kanske inte livsfarligt men kan nog lätt göra någon blind eller enögd för resten av livet.

Får raketen kontakt med kroppen innan den exploderar så är det en högst otrevlig upplevelse för den som den exploderar vid. När jag bodde i karlskrona var det en ung grabb som dog på det sättet på torget när några jämnåriga sköt honom i bröstet med en raket.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det har varit flera sådana olyckor med dom numera förbjudna bombrörerna , träffat skallen - det är ingen fjutteraket.

Stor fet kula i skallen i 100km/t nått:crash

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det låter inte som det jag tänker på. Dels var det inte en blindgångare, dels var det ett tidigare år. Jag kan förvisso minnas fel, för mitt minne är erkänt uruselt.
När jag sökte efter raketer i karlskrona hittade jag annat skoj men inte det jag letade efter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/polis-i-karlskrona-allvarligt-skadad-traffades-av-raket
Verkar inte som om raketer räknas som eldvapen med tanke på åtalet i den.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har just bevittnat det absolut sämsta användandet av blinkers vid rondellkörning som jag någonsin varit med om. Låg bakom en bil genom hela tre rondeller, och i var och en var förfarandet exakt detsamma: blinka vänster inför rondell, stänga av blinkers efter passage av första utfarten, lämna rondellen genom andra av farten (dvs rakt fram) utan att signalera. Att man tar miste på vart man är på väg och blinkar fel någon enstaka gång kan absolut hända, men det faktum att människan signalerade på exakt samma vis i alla de tre rondellerna får mig att misstänka att människan faktiskt tror att detta är det korrekta sättet att signalera vid rondellkörning... Och det gör mig lätt mörkrädd, att någon kan vara riktigt så dålig på det här med bilkörning i allmänhet och rondeller i synnerhet... inte nog med det, sist jag irriterade mig på idioter i rondeller så befann jag mig på samma ort som nu. Vad är det egentligen för fel på folk här i krokarna, vad är det med rondeller som är så jävla komplicerat för er egentligen?? :va :dummer :huvet

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En Cirkulationsplats (tekniskt sett är rondellen gräsplätten i mitten) är en (oftast) tvåfilig väg som går i en kurva.

Man blinkar när man byter fil och när man svänger ut i någon av korsningarna.

Felet är alla jävla mini-rondeller (ja jag vet, nu använde jag fel ord) som byggs överallt, där det dels inte är tvåfilig, och dels finns det inte tid till att vara tydlig med blinkersen.

Här i stan har vi en som består av en stolpe mitt i en före detta fyrvägskorsning.

Uppe på stolpen sitter en trumma med pilar som visar att man ska köra runt stolpen, trumman har gjorts roterande, så att den rullar efter sidorna på bussarna som ska köra rakt igenom korsningen.

På andra ställen har dom ställt en blomkruka i mitten och kapat hörnen av trottoarerna så att det nästan blir en cirkel.

Fyller man trafikmiljön med sådana skitrondeller så slutar folk att rondellköra även i större rondeller

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har just bevittnat det absolut sämsta användandet av blinkers vid rondellkörning som jag någonsin varit med om. Låg bakom en bil genom hela tre rondeller, och i var och en var förfarandet exakt detsamma: blinka vänster inför rondell, stänga av blinkers efter passage av första utfarten, lämna rondellen genom andra av farten (dvs rakt fram) utan att signalera. Att man tar miste på vart man är på väg och blinkar fel någon enstaka gång kan absolut hända, men det faktum att människan signalerade på exakt samma vis i alla de tre rondellerna får mig att misstänka att människan faktiskt tror att detta är det korrekta sättet att signalera vid rondellkörning... Och det gör mig lätt mörkrädd, att någon kan vara riktigt så dålig på det här med bilkörning i allmänhet och rondeller i synnerhet... inte nog med det, sist jag irriterade mig på idioter i rondeller så befann jag mig på samma ort som nu. Vad är det egentligen för fel på folk här i krokarna, vad är det med rondeller som är så jävla komplicerat för er egentligen?? :va :dummer :huvet

Vet att jag är i fel tråd men vill inte skriva i "le-tråden" om dig så långt från ämnet.

Dina psykbryt på rondellkultur är en källa till glädje för mig och jag har flera gånger sökt enkom efter detta. Trots det är tiraderna om feminism de verkliga högtidsstunderna. Ta det som komplimang och får jag leva och ha hälsan ser jag fram emot vresig gubbe premium när du nått min ålder, där inom kort ett år till läggs till de andra. Tackar!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vet att jag är i fel tråd men vill inte skriva i "le-tråden" om dig så långt från ämnet.

Dina psykbryt på rondellkultur är en källa till glädje för mig och jag har flera gånger sökt enkom efter detta. Trots det är tiraderna om feminism de verkliga högtidsstunderna. Ta det som komplimang och får jag leva och ha hälsan ser jag fram emot vresig gubbe premium när du nått min ålder, där inom kort ett år till läggs till de andra. Tackar!

Alltid kul att vara till glädje för någon! :D

Vresig gubbe trodde jag att jag varit länge, min ringa ålder till trots. Är det premiumstatusen som saknas? Hur uppnår man den? :va :hihi

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tur man har en Corvette å visa vad skåpet ska stå.
När jag är sur. Drar jag bara gasen snabbt i botten.
Även i hög fart börjar bakhjulen spinna.
Men det händer inte så ofta. Idag kände jag bara för att gasa på lite efter jag svängt det gör en glad.
Tack inga bittra kommentarer nu tack.
Jag har märkt NI besvarar olika på personer. Räcker bara att nån fin människa skriver urk så får han 50 plus. Skärpning. Finns ju stabila typer här åxå. Fast en del rötägg.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år