Min stulna bil är upphittad och finns på polisens beslag. De har öppet tre dagar i veckan, ett fåtal timmar per dag. Fyra öppna dagar i rad har jag ringt på angivna öppettider för att boka upphämtning, men då har de redan gått för dagen... Sisådär tre timmar innan stängning. Vad är det för jävla muppar som sköter stället?
Jag har en månad på mig att hämta ut bilen, jag fick kallelsen precis i tid att försöka ringa sista dagen av första veckan och hela föregående veckan svarade de inte vilket innebär att halva tiden nu gått eftersom jag inte lyckas få tag i idioterna
Det är väl fan att inte ens polisen kan bemödas med att svara i sin jävla telefon under de få timmar de själva angett att de är anträffbara...
Idag var jag uppe med tuppen, förberedd på att jaga beslagspersonalen till vägs ände om så krävs. självklart svarar de då direkt och löser bokandet av upphämtning hur smidigt som helst.
Värre då med försäkringsbolaget och deras jävla bärgare som ska hämta bilen... Ett haveri i världsklass.
Började med att ringa försäkringsbolagets skadeavdelning för att boka bärgningen. Först ska man gå igenom deras röststyrda vägval, ungefär:
- Säg vad du vill ha hjälp med.
"Bärgning"
- Frågor om bärgning, stämmer det?
"Ja."
- Gäller det ett skadeärende?
"Ja".
- Gäller det privat eller företag?
"Privat"
- För att kunna hjälpa dig behöver vi veta vem du är. Knappa in personnummer och avsluta med #. Starta din Bank-ID-app och följ instruktionerna. Tack, då ska vi hjälpa dig.
Sen är det självfallet lång telefonkö. Väl framme:
"Hej, min stulna bil finns hos polisens beslag och nu behöver jag boka en bärgning för att få den fraktad till verkstad."
- Jajjamen, inga problem, jag kopplar dig varsågod!
Om jag nu ska gå igenom de jävla vägvalen i början av samtalet, kan ni då inte koppla mig rätt redan från början!? Återigen placerad i telefonkö. Efter ett par minuters väntetid lyfts luren, men det är inte bärgningen utan skadeavdelningshandläggaren jag pratade med tidigare:
- Hej igen! Du jag ser här att din bil inte har en giltig trafikförsäkring, det måste den ha innan du kan boka bärgningen.
"Eh, va?? Den är ju avställd och obesiktigad??"
- Ja, men om vi ska bärga den så räknas det som att den är ute i trafiken och då måste den vara försäkrad. Men du har ju en avställningsförsäkring hos oss så det lättaste är om du ringer försäkringsavdelningen och ber dem att aktivera den!
"Jahadu, är det lättast det... Jaja, jag får väl göra det då även om jag tycker att det låter konstigt."
Avslutar samtalet och ringer försäkringsavdelningen istället. Går igenom deras röststyrda vägval igen, därefter 20 minuter telefonkö ytterligare. Väl framme:
"Hej, jag har min bil avställningsförsäkrad hos er. Kan ni aktivera trafikdelen på den tack?"
- Självklart! Men... Du har ju inte ställt på bilen?
"Nej, den är avställd och obesiktigad"
- För att vi ska kunna aktivera trafikförsäkringen så måste du ställa på bilen.
"Jaha? Alltså, jag ska inte köra med bilen. Jag vill bara ha den trafikförsäkrad så att skadeavdelningen kan boka bärgning av bilen"
- Eeeeh... Va?
"Ja, jag pratade med er skadeavdelning nyss. De påstod att bilen måste ha en giltig trafikförsäkring för att kunna bärgas."
- Det låter väldigt märkligt... Jag ska prata med skadeavdelningen, ett ögonblick.
*Ytterligare ett par minuters väntan*
- Hej igen. Du har nog fått fel information från handläggaren på skador, vi har tyvärr ett antal helt nyutbildade medarbetare där och de verkar inte ha fått riktigt rätt info. Men jag har pratat med dem så de ska åtgärda problemet.
"Ok, så kan jag boka bärgningen nu?"
- Absolut, jag kopplar dig till skadeavdelningen så ordnar de det och jag följer dig här på linjen så jag ser att allt går bra.
Hon kopplar mig och jag placeras återigen i lång telefonkö. Väl framme:
"Hej, min bil ska bärgas, koppla mig tack"
- Jadå, vi ska se här... *plong!* Samtalet avslutas.
Men för i helvete!!!!!
Ringer upp, röststyrda vägval, BÄRGNING FÖR HELVETE, JA, JA, JA, PRIVAT, JA, KOPPLA MIG DÅÅÅÅÅÅ!!!! Telefonkö igen. Äntligen framme:
- Jag ser här att din försäkring inte täcker bärgning så jag kan inte boka den.
"Menvaf... Jag har fått brev från er plus en skriftlig bekräftelse i mina meddelanden angående skadeärendet på mina sidor och båda säger att ni står för bärgningen."
- Jamen bärgning ingår inte i din försäkring.
"Jag har en avställningsförsäkring med stöldskydd, bilen blev stulen, rimligtvis täcker försäkringen de omkostnader som uppstår i samband med detta?? Dessutom har jag som sagt redan fått bekräftat att ni står för bärgningen."
- Jaha, vad heter din handläggare då?
"Jadu, bra fråga. Meddelandena på mina sidor är anonyma, men gå in och läs själv vad där står så ser du."
- För att kunna boka bärgning, vilket jag kan men bara om skadeavdelningen godkänt det, så måste jag veta vem handläggaren är och fråga denne. Din försäkring täcker inte bärgningen så jag kan bara boka en bärgning efter handläggarens godkännande, annars får du själv bekosta bärgaren.
Till slut tröttnade jag på denna fullständigt ohjälpsamma telefonist och la helt sonika på. Ringde därefter upp skadeavdelningen igen, återigen röststyrda vägval som jag både skrek och svor åt och därefter telefonkö... Till slut fick jag tag i en handläggare som kunde tänka sig att koppla mig till bärgningsavdelningen. Telefonkö. Väl där får jag lämna mina uppgifter om bilen, var den finns, vart den ska, har jag fått bekräftat att bärgaren kan hämta bilen, vem har jag pratat med på polisens beslag etc. Slutligen vill de ha ett telefonnummer till polisens beslags personal ifall att bärgaren behöver kontakta dem. Jag har inte numret till just den individ som jag pratat med utan bara det generella numret till polisens beslag, det som jag fick i kallelsen och som tydligen bara har telefontid fram till 12. När jag uppger detta utbrister handläggaren:
- Och varför ringer du strax efter 12 då!?
Klockan har nu hunnit bli 12.20. Jag började jaga Trygghansas bärgning lite innan 11... Vid det här laget höll jag på att brisera fullständigt då det knappast är mitt fel att det tagit en sån jävla tid att komma hit, men jag lyckades på något magiskt vis sansa mig och sakligt informera handläggaren om hur min morgon utspelat sig varpå han mumlade något om att han skulle försöka lösa det åt mig. Tackar för hjälpen och avslutar samtalet.
Ett par minuter senare blir jag uppringd. Handläggaren på bärgning:
- Jag hittar inte din verkstad.
"Men alltså för i... Hur menar du?"
- Den verkstad som du uppgett att bilen ska till, jag hittar den inte. Jag sökte på det och fick inga resultat.
Det är trygghansa själva som meddelat mig att bilen ska till denna verkstad, det är inget jag valt själv. Jag har redan ringt verkstaden på det nummer jag fått av trygghansa och bekräftat att bilen ska till dem så de vet att den är på väg, så rimligtvis existerar det en verkstad som åtminstone har detta telefonnummer. Jag är dessutom ganska säker på att telefonisten uppgav det namn jag fått av Trygghansa när hon svarade... Saksamma, verkstan finns bevisligen. Jag googlar verkstadens namn och det visar sig att den bytt namn. I oktober förra året... Jag ger det nya namnet till handläggaren som till slut lyckas lokalisera verkstaden. Han bokar bärgningen, bärgaren ringer upp och bekräftar att de ska hämta bilen. ÄNTLIGEN.
Känns som om jag blivit ett par år äldre bara av denna förmiddag. Nu ska jag ringa trygghansa och låta dem veta vad jag tycker och tänker om deras kundtjänst... JÄVLA BLOCKMONGON!!!