Apropå miljötänk
#1 Vi köpte precis en beggad tvillingvagn, och insåg att det var dags att byta däck, dom är dels slitna, och föregående ägare (elbilister) hade inte förstått att dom skulle pumpas, så däckskanterna är knäckta. Igår började jag kika lite närmare på dom, och inser att det inte går att ta loss hjulen från framgaffeln, dvs, det går inte att byta däck eller laga punka! Man får köpa ett nytt hjulpaket med alla fyra hjulen för minst 1700kr istället
Nu går det att knacka isär grejerna, så det kommer jag självklart att göra, men det är det nog inte så många andra som gör, och hur fan tänkte Emmaljunga?
#2 Vi har standard innedörrslåskista 2014 i våra dörrar hemma, men inga nycklar, och det börjar behövas när grabben härjar runt. Nycklarna är ju standard och passar mellan alla olika tillverkare. Antingen köper man från lokala låssmeden för >90kr, beställer för ca 120kr (ca 60-70kr/st + frakt 40-70kr). Eller så köper man en komplett låskista på Biltema för 75kr och får med två nycklar, dvs 37,5kr/st. Så det gjorde jag, men då fick jag med 305g låskista som går i skroten istället
Nu kommer jag inte slänga den, kan vara bra att ha, men ändå, lite mystiskt att det är billigare.