Idag är jag förbannad därför att...

Raderad medlem 51742

Guest
Det jag tror många missar när det gäller vilken sida man skall gå på är varför fotgängare skall gå till vänster på en väg där det även är fordonstrafik. Det handlar ju bland annat om att ifall fordonstrafiken man möter är på ens egen sida (om man är fotgängare) så har man lättare att veta när man behöver gå åt sidan för att undvika att bli påkörd, medan man kan bli överraskad av trafik som kommer bakom på ens egna sida och då kanske vinglar till, med fatalt resultat som följd.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det jag tror många missar när det gäller vilken sida man skall gå på är varför fotgängare skall gå till vänster på en väg där det även är fordonstrafik. Det handlar ju bland annat om att ifall fordonstrafiken man möter är på ens egen sida (om man är fotgängare) så har man lättare att veta när man behöver gå åt sidan för att undvika att bli påkörd, medan man kan bli överraskad av trafik som kommer bakom på ens egna sida och då kanske vinglar till, med fatalt resultat som följd.
Exakt!
Där jag bor har vi bl a en vägsnutt på ca 200 meter där folk går lite hur som. Så när man går på vänster sida och möter folk så vill dom ibland gå på insidan och ibland på utsidan. På andra sidan vägen går några bredvid mig och dom möter de som går på rätt sida om vägen. Rörigt, ja. Sen kommer det en bil och kör över alla.
Även äldre par verkar ha glömt detta. Konstigt. Jag fick lära mig detta som barn.
Den andra vägen är en lång raka på ca 400 meter och där brukar folk byta till rätt sida. Bilarna håller nog 50 där.
Man tänker på filmen En man som heter Ove. Eller boken.

Raderad medlem 51742

Guest
Dags för ett återtåg av Anita & Televinken!
Ja, de skulle behövas mer än nånsin. Jag förlåter dem härmed för all indoktrinering de åsamkat mig under min uppväxt!

Nu tror jag iofs tiden är förbi när staten kunde ”uppfostra” människor på det sättet. Det skulle snabbt uppstå diverse konträra rörelser och alternativa teorier skulle spridas som en löpeld. Många skulle säkert inspireras av någon brittisk influencer-nallebjörn som propagerade för att gå på höger sida. Britterna måste ha insett nåt som vi inte insett när de lämnade EU, varför skulle det inte funka att gå på höger sida här när det funkar där, liksom?

Andra skulle gå på höger sida för att de var emot vänsterregeringen och att de av ideologiska skäl måste göra tvärtom. Att mötas skulle bli allt svårare. Förutom centerpartiet som skulle försöka mota in alla oskyddade trafikanter i den breda mitten av vägen, där de skulle krocka konstant med de som inte visste vilken sida de skulle gå på. Osv.

Last edited by a moderator:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Där jag bodde förut fanns det ett populärt naturområde som användes flitigt av motionärer och promenerande, men också cyklister då det var kombinerad gång- och cykelbana och många använde denna för att cykla från ett bostadsområde och större arbetsplats mot centrum.

Särskilt i början av pandemin blev det problematiskt då det blev oerhört populärt att promenera här, särskilt i större sällskap som gick i bredd. Under mina löprundor försökte jag hålla till vänster, men efter att ungefär var 10:e sekund behöva hålla undan för mötande löpare/fotgängare på fel sida så jag behövde kryssa över till högra sidan där jag istället höll på att bli konstant nermejad av stressade elcyklister som kom bakifrån blev det till slut ohållbart.

Kommunen satte så småningom upp skyltar om att fotgängare skulle hålla till vänster. Dessa revs ner och vandaliserades av arga fotgängare som inte höll med. :dummer
Fyfan, jag får ångest bara av tanken att möta någon när jag är ute på mina kvällspromenader.

Raderad medlem 51742

Guest
Fyfan, jag får ångest bara av tanken att möta någon när jag är ute på mina kvällspromenader.
Ja, jag insåg väl att när utvecklingen gått så långt att den man möter med största sannolikhet är en idiot var det dags att flytta. Möter jag någon idag är det oftast ett djur.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Till och med min amerikan bully visste skillnaden på höger o vänster.

Gick vi till fots gick han lös på vänster sida, tog jag trampcykeln sprang han lös på höger sida. Gick jag av cykeln bytte han direkt till vänster från höger.

Således är en hund smartare än många fotgängare ej att förväxlas med fistfucker?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Apropå miljötänk :huvet

#1 Vi köpte precis en beggad tvillingvagn, och insåg att det var dags att byta däck, dom är dels slitna, och föregående ägare (elbilister) hade inte förstått att dom skulle pumpas, så däckskanterna är knäckta. Igår började jag kika lite närmare på dom, och inser att det inte går att ta loss hjulen från framgaffeln, dvs, det går inte att byta däck eller laga punka! Man får köpa ett nytt hjulpaket med alla fyra hjulen för minst 1700kr istället :dummer Nu går det att knacka isär grejerna, så det kommer jag självklart att göra, men det är det nog inte så många andra som gör, och hur fan tänkte Emmaljunga?

#2 Vi har standard innedörrslåskista 2014 i våra dörrar hemma, men inga nycklar, och det börjar behövas när grabben härjar runt. Nycklarna är ju standard och passar mellan alla olika tillverkare. Antingen köper man från lokala låssmeden för >90kr, beställer för ca 120kr (ca 60-70kr/st + frakt 40-70kr). Eller så köper man en komplett låskista på Biltema för 75kr och får med två nycklar, dvs 37,5kr/st. Så det gjorde jag, men då fick jag med 305g låskista som går i skroten istället :huvet Nu kommer jag inte slänga den, kan vara bra att ha, men ändå, lite mystiskt att det är billigare.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Till och med min amerikan bully visste skillnaden på höger o vänster.

Gick vi till fots gick han lös på vänster sida, tog jag trampcykeln sprang han lös på höger sida. Gick jag av cykeln bytte han direkt till vänster från höger.

Således är en hund smartare än många fotgängare ej att förväxlas med fistfucker?
Ja när jag kom cyklandes här om dagen stog två personer å prata på cykelspåret. Men hunden en greyhound flytta sig när jag plinga?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Apropå miljötänk :huvet

#1 Vi köpte precis en beggad tvillingvagn, och insåg att det var dags att byta däck, dom är dels slitna, och föregående ägare (elbilister) hade inte förstått att dom skulle pumpas, så däckskanterna är knäckta. Igår började jag kika lite närmare på dom, och inser att det inte går att ta loss hjulen från framgaffeln, dvs, det går inte att byta däck eller laga punka! Man får köpa ett nytt hjulpaket med alla fyra hjulen för minst 1700kr istället :dummer Nu går det att knacka isär grejerna, så det kommer jag självklart att göra, men det är det nog inte så många andra som gör, och hur fan tänkte Emmaljunga?

#2 Vi har standard innedörrslåskista 2014 i våra dörrar hemma, men inga nycklar, och det börjar behövas när grabben härjar runt. Nycklarna är ju standard och passar mellan alla olika tillverkare. Antingen köper man från lokala låssmeden för >90kr, beställer för ca 120kr (ca 60-70kr/st + frakt 40-70kr). Eller så köper man en komplett låskista på Biltema för 75kr och får med två nycklar, dvs 37,5kr/st. Så det gjorde jag, men då fick jag med 305g låskista som går i skroten istället :huvet Nu kommer jag inte slänga den, kan vara bra att ha, men ändå, lite mystiskt att det är billigare.
Jag håller med, vi hade även en vagn till räkan som vi fick av vänner som inte behövde den mera. Den gick nog att serva på alla vis, men reservdelar fick man köpa begagnat för nya delar fick man inte tag på ... Lika så med bilbarnstolar som är datumstämplade ... Skulle de vara så dåliga i plasten att de inte håller länge än de år som tillverkarna vill påstå, så skulle jag inte våga stoppa ungen i den ena när den är ny! Med säkerheten i första prioritet så kan man sälja allt åt nya föräldrar. Miljön, den kommer i andra hand bara man får sälja en grej till ...

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Har tv kanaler via boxer och när ett program heter wheels and heels och handlar om endurance car racing då blir man nyfiken såklart.
Just när programmet ska börja så finns det ingen signal grrrr varför denna censur ?
Provade att ringa och blev nummer 82 i telefonkön.
Mög i hög.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Har tv kanaler via boxer och när ett program heter wheels and heels och handlar om endurance car racing då blir man nyfiken såklart.
Just när programmet ska börja så finns det ingen signal grrrr varför denna censur ?
Provade att ringa och blev nummer 82 i telefonkön.
Mög i hög.
Boxer är inte kända för varken driftsäkerhet eller responsiv support vad det än gäller. Man känner sig lite som en misshandlad partner varje gång räkningen kommer, men så länge man bara har markantenn att välja på så är det inget att välja på.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Boxer är inte kända för varken driftsäkerhet eller responsiv support vad det än gäller. Man känner sig lite som en misshandlad partner varje gång räkningen kommer, men så länge man bara har markantenn att välja på så är det inget att välja på.
Jag kan meddela att Allente inte är ett dugg bättre.
Deras box är så dålig så jag kör allt via Apple TV och deras app, som de givetvis lyckades sabba en del funktionalitet i vid senaste uppdateringen.
Samt att appen endast finns till A TV, har du annan smart-tv så finns det inte.
Dessutom byter de ut vettiga kanaler mot skitkanaler och höjer priset.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Beställde ny kyl från netonnet med leveranstillvalen "inbärning av ny vitvara till anvisad plats" och "bortforsling/återvinning av gamla vitvaran". Anledningen till att vi beställde från just netonnet var specifikt eftersom de erbjöd dessa leveranstillval, men budjäntan som kom hit med nya kylen menade dock att något sånt hade hon inte informerats om och hur gärna hon än ville hjälpa oss så kunde hon inte bära varken den nya eller den gamla kylen själv. Vi kunde antingen acceptera "leverans till tomtgränsen", eller så kunde hon åka tillbaka med kylen och så fick vi reklamera hela alltet istället. Accepterar vi leveransen så får vi garanterat ingen hjälp med vare sig inbärning eller bortforsling, så det var ju bara att skicka iväg henne och försöka få tag i kundtjänsten istället. Kundtjänsten är tydligen såpass överbelastad att de inte kan ta emot samtal över huvud taget, och det enda alternativet man hänvisas till är att ställa sig i kö till en chatt. Köplats 103... En halvtimme senare har jag avancerat 20 platser, kommer inte hinna fram förrän efter stängning. Man blir fan lite trött... :mad: :huvet
Uppdatering:

Försökte komma fram på kundtjänsttelefonen flera gånger under dagarna framöver men det gick helt enkelt inte, växeln var såpass överbelastad att man inte ens hamnade i kö utan helt enkelt fick felmeddelandet att "just nu är det för många som ringer och vi har ingen möjlighet att ta emot ditt samtal, vänligen försök senare" :va :dummer Fick till sist maila kundtjänsten och klaga och fick till svar att "Ni ville ha den inburen en våning upp, det ingår inte i vår leverans". Jag skrev tillbaka något i stil med att "Tillvalstjänsten vi betalat extra för säger 'inbärning till anvisad plats', inga förbehåll om bottenplan eller dylikt. Säljer ni inte till folk som bor en trappa upp eller hur menar du? Vill ni inte leverera och bära in kylen i vårt hem, vilket vi betalat extra för, så vill vi häva köpet, ni har redan fått kylen tillbaka då den gick i retur direkt med er egen budfirma så vänligen se till att vi får våra pengar tillbaka". Det var snart en månad sen, och vi har fortfarande inte fått några pengar. Många sköna tusenlappar att ligga ute med över jul och nyår, i en tid med skyhöga elpriser dessutom... :finger

Köp för helvete inga vitvaror ifrån netonnet:huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med säkerheten i första prioritet så kan man sälja allt åt nya föräldrar. Miljön, den kommer i andra hand bara man får sälja en grej till ...

Datumstämplingen är ju en "I värsta fall kan plasten/frigoliten"
Bilbarnstolar åldras jävligt hårt om dom sitter i bilar mellan +50 och -40 ungefär.

Med det sagt så köpte jag nog inte en enda grej ny när ungarna växte upp. (jo, barnvagnen, en fjolårsmodell)

En kompis hade turen att få allt från babyskydd till moppehjälm ungefär av en granne, vars dotter krävde att han hade full utrustning när barnbarnen skulle hälsa på en gång om året.

Babyskyddet var använt en gång, nästa storlek på barnstol två gånger, bilbälteskudden kanske ett dussin gånger osv.
Han hade lätt bränt 10lax på grejor som aldrig användes, kompisen vill betala, men hans granne sa "jag vill bara bli av med skiten som aldrig mer behövs, så jag får tillbaka utrymmet i förrådet"

Två år senare skaffar hans dotter ett barn till med en ny snubbe, så min kompis återställde babyskyddet, då han inte behövde det längre, då säger dottern "datumet har gått ut"....

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Aspö livs & café. Längs med riksväg 55 mellan Strängnäs och Enköping.

Vafan. Säljer öl (3,5%) med etiketter som inte matchar varandra på fram och baksida. Framsidan ger sken av att vara lokalt producerad. Baksidan vittnar om att den kommer från Grebbestad. Falsk marknadsföring på min ära.

Nu är det en liten skitsak i jämförelse med allt stort skit i livet. Men nu får man inte luras sådär och jag ska korrigera en människa om dagen för en bättre värld och imorgon blir det den näringsidkaren.

Blev en anmälan till konsumentombudsmannen. Av princip. Jag skulle nog bli en utmärkt rättshaverist? ?

Bifogat

• DSC_2034.JPG
    DSC_2034.JPG
    609.9 KB · Visningar: 45
  • DSC_2033.JPG
    DSC_2033.JPG
    468.4 KB · Visningar: 45
Last edited:

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Aspö livs & café. Längs med riksväg 55 mellan Strängnäs och Enköping.

Vafan. Säljer öl (3,5%) med etiketter som inte matchar varandra på fram och baksida. Framsidan ger sken av att vara lokalt producerad. Baksidan vittnar om att den kommer från Grebbestad. Falsk marknadsföring på min ära.

Nu är det en liten skitsak i jämförelse med allt stort skit i livet. Men nu får man inte luras sådär och jag ska korrigera en människa om dagen för en bättre värld och imorgon blir det den näringsidkaren.

Blev en anmälan till konsumentombudsmannen. Av princip. Jag skulle nog bli en utmärkt rättshaverist? ?
Citerar mig själv i syfte att uppdatera.

Efter kontakt med bryggeriet har det framkommit att allt är som det ska och ingen hund är begraven.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Socialtjänster som rutinmässigt orosanmäler föräldrar när de söker stöd enligt LSS.

Inte personligt drabbad. Men jag har förståelse för gruset i maskineriet det ger för familjer med någons funktionsnedsättning.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år