Idag är jag förbannad därför att...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Som många andra över elräkningen.

Förbrukning är lägre än samma period i fjol, förfjol och året innan det. Kostnad i häradet dubbelt.

Radiatorer avstängda då de är direktverkande. Två luft/luftvärmepumpar står för värmen och de är ställda under 20 grader samt har rena filter. Tofflor anbefalls inomhus och i sängarna ligger yllefiltar. All belysning LED. Nya vitvaror. Golvvärmen i badrummet nedställd under komfortgräns. Varmvatten till dusch förbrukas i snitt varannan dag och ungarna badar någon gång i veckan. Återstår gör att inte köra disk- och tvättmaskin eller laga mat på spisen dagtid men vad mer går att göra? Binda elpriset nu är inte klokt har jag förstått.

Visst kan jag fimpa utebelysningen nattetid men den drar under 20 watt så det kommer inte märkas. Vad drar två LCD-tv i standby?

Visst, relativt sett till andra familjer vedermödor gällande bostad har vi det bra. Men det gör mig inte mindre förbannad över fakturan i fråga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi är redan så jävla bra på att inte slösa El i sverige sedan barnsben att det finns tyvärr inte myckket mera att spara på när man måste

"Sänk temperaturen 2 grader inomhus"
Jo tjena, jag har hela livet haft låg temperatur inomhus då jag trivs med det, just nu har jag 18c, ska jag sänka till 16c då?

Släck alla onödiga lampor, jag har två fönsterlampor igång när det är mörkt, det är LED, jag har 2 utebelysningar på skymmningsrelä, det är också LED

Jag ser aldrig TV, så hela multimediabänken är avstängd med strömbrytare, ingen stand-by där.

Det är lite grann samma sak med miljömålen, Sverige har frivilligt dragit ner sina CO2 utsläpp sedan 70talet och har för ett I land med uppvärmningsbehov och långa transportsträckor oerhört låga utsläpp, ändå förväntas vi halvera våra utsläpp också, om andra länder gör det.

Det är oerhört lätt att halvera från en katastrofalt hög nivå, nästa gång man halverar blir det svårare, nästa gång blir det oerhört svårt osv...

Om USA och Australien drar ner sina utsläpp per capita till Svensk nivå så behöver ingen annan dra ner sina för att vi ska nå klimatmålen

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vi är redan så jävla bra på att inte slösa El i sverige sedan barnsben att det finns tyvärr inte myckket mera att spara på när man måste

"Sänk temperaturen 2 grader inomhus"
Jo tjena, jag har hela livet haft låg temperatur inomhus då jag trivs med det, just nu har jag 18c, ska jag sänka till 16c då?

Det är lite grann samma sak med miljömålen, Sverige har frivilligt dragit ner sina CO2 utsläpp sedan 70talet och har för ett I land med uppvärmningsbehov och långa transportsträckor oerhört låga utsläpp, ändå förväntas vi halvera våra utsläpp också, om andra länder gör det.

Det är oerhört lätt att halvera från en katastrofalt hög nivå, nästa gång man halverar blir det svårare, nästa gång blir det oerhört svårt osv...

Om USA och Australien drar ner sina utsläpp per capita till Svensk nivå så behöver ingen annan dra ner sina för att vi ska nå klimatmålen
Får väl demontera hälften av vägguttagen också då.

(Spelar på kommentaren, "vadå elbrist, sätt upp fler vägguttag")

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
När det sket sig för mig löstes det med en köp-temporär-bil-och-sälj-den-sen tills ordinarie bil kunde fixas.
Av en händelse har jag faktiskt en annan bil som jag råkade köpa i november, men eftersom hyresvärden inte tillät oss hyra två parkeringsplatser så ställdes den bilen hos morsan 300 kilometer härifrån.
Det är tyvärr också den närmaste plats där jag kan ställa trasiga bilen tills tid och väder möjliggör reparation.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz

Förbrukning är lägre än samma period i fjol, förfjol och året innan det. Kostnad i häradet dubbelt.

Radiatorer avstängda då de är direktverkande. Två luft/luftvärmepumpar står för värmen och de är ställda under 20 grader samt har rena filter. Tofflor anbefalls inomhus och i sängarna ligger yllefiltar. All belysning LED. Nya vitvaror. Golvvärmen i badrummet nedställd under komfortgräns. Varmvatten till dusch förbrukas i snitt varannan dag och ungarna badar någon gång i veckan. Återstår gör att inte köra disk- och tvättmaskin eller laga mat på spisen dagtid men vad mer går att göra? Binda elpriset nu är inte klokt har jag förstått.

Visst kan jag fimpa utebelysningen nattetid men den drar under 20 watt så det kommer inte märkas. Vad drar två LCD-tv i standby?

Visst, relativt sett till andra familjer vedermödor gällande bostad har vi det bra. Men det gör mig inte mindre förbannad över fakturan i fråga.
Inte för att strö salt i några sår, jag har tidigare haft rejäla kostnader i 1800tals gården. Nu blir jag positivt överraskad att sen jag i somras flyttade till lägenhet med eget elnät och solceller på taket verkar vara billigare än jag förstod först. Elräkningen blev 253 kr förra månaden. Och då jobbar jag hemifrån med flera skärmar igång 14 timmarsdagar o har nog 22 grader inne, badrumsgolvet 24/25 grader.
Jag väntar fortfarande på att det ska komma nån sorts räkning jag inte förstått ska komma, för det här känns rent larvigt billigt.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Inte för att strö salt i några sår, jag har tidigare haft rejäla kostnader i 1800tals gården. Nu blir jag positivt överraskad att sen jag i somras flyttade till lägenhet med eget elnät och solceller på taket verkar vara billigare än jag förstod först. Elräkningen blev 253 kr förra månaden. Och då jobbar jag hemifrån med flera skärmar igång 14 timmarsdagar o har nog 22 grader inne, badrumsgolvet 24/25 grader.
Jag väntar fortfarande på att det ska komma nån sorts räkning jag inte förstått ska komma, för det här känns rent larvigt billigt.
Lägenhet har ju sina fördelar. Helt klart. Inte bara elräkningen.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Av en händelse har jag faktiskt en annan bil som jag råkade köpa i november, men eftersom hyresvärden inte tillät oss hyra två parkeringsplatser så ställdes den bilen hos morsan 300 kilometer härifrån.
Det är tyvärr också den närmaste plats där jag kan ställa trasiga bilen tills tid och väder möjliggör reparation.
"Jobba" hemmifrån (morsan) tills bilen är lagad?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det finns tydligen kränkta medelålders kvinnor också...

Häromdagen knatade jag till byns centrum för att hämta ett paket, och dit är det gemensam gång och cykelbana, dvs, cykla till höger och gå till vänster, som på alla vägar som blandar fotgängare med annat. Så jag gick till vänster, och möter en kärring som håller till sitt höger, och eftersom jag gör rätt så flyttar jag inte på mig, så hon går rakt in i mig!
- Du vet att du ska gå till vänster på gemensam gång och cykelbana?
- Vi har väl högertrafik i det här landet?!! Kärringen är fräsande arg.
- Ja, precis, och det innebär att man går till vänster i blandad trafikmiljö, som här.
Då fräser kärringen lite extra och ger mig fingret och tränger sig förbi mig! Då ropar jag:
- Moget, du, skaffa körkort så att du får koll på reglerna.
Då kokar kärringen till ordentligt, vänder sig om och hytter med båda långfingrarna, hon är nog för arg för att fräsa, men högröd! Det kan inte vara lätt om man har glömt medicineringen... :dummer

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Det finns tydligen kränkta medelålders kvinnor också...

Häromdagen knatade jag till byns centrum för att hämta ett paket, och dit är det gemensam gång och cykelbana, dvs, cykla till höger och gå till vänster, som på alla vägar som blandar fotgängare med annat. Så jag gick till vänster, och möter en kärring som håller till sitt höger, och eftersom jag gör rätt så flyttar jag inte på mig, så hon går rakt in i mig!
- Du vet att du ska gå till vänster på gemensam gång och cykelbana?
- Vi har väl högertrafik i det här landet?!! Kärringen är fräsande arg.
- Ja, precis, och det innebär att man går till vänster i blandad trafikmiljö, som här.
Då fräser kärringen lite extra och ger mig fingret och tränger sig förbi mig! Då ropar jag:
- Moget, du, skaffa körkort så att du får koll på reglerna.
Då kokar kärringen till ordentligt, vänder sig om och hytter med båda långfingrarna, hon är nog för arg för att fräsa, men högröd! Det kan inte vara lätt om man har glömt medicineringen... :dummer
Har varit med om ung. samma.

Inte poppis när man på bästa rättshaveristmaner citerar

Trafikförordning (1998:1276)​

7 kap. Bestämmelser för gående på väg
1 § Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen.

"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."

Vuxna människor gillar inte att få bevisat att dom har fel ;).
Är inte cyklisterna som tvingar fram farliga situationer på gemensamma gång- och cykelvägar, utan fotgängare som konsekvent gör fel.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Har varit med om ung. samma.

Inte poppis när man på bästa rättshaveristmaner citerar

Trafikförordning (1998:1276)​

7 kap. Bestämmelser för gående på väg
1 § Gående på väg ska använda gångbanan eller vägrenen.

"Gående som använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."

Vuxna människor gillar inte att få bevisat att dom har fel ;).
Är inte cyklisterna som tvingar fram farliga situationer på gemensamma gång- och cykelvägar, utan fotgängare som konsekvent gör fel.
Fast det där om vilken sida man går på i en gemensam gå o cykelbana (skylten utan streck i mitten) ändrades 2018. Är det streck i mitten mellan cykel och gå figuren ska man hålla höger på sin del.
Vill minnas när jag tog körkort 1991 att en gemensam gå o cykelbana så ska man som gångare vara längst ifrån bilfält, cyklar närmast bilfält, men jag kan ha fel, det är ju ändå jäkligt länge sen o tant börjar tappa minnet.
Sen är det ju mer logiskt kan jag tycka, att man håller höger när man möter någon, som i en korridor, dörr el liknande så jag går nog själv åt höger om jag går o möter en annan gående.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Förtydligade ytterligare 2018 :giggle: :

Pressmeddelande från Näringsdepartementet

Regelanpassningar för cykel

Publicerad 31 augusti 2018

Regeringen har beslutat om fem regeländringar knutna till den nationella cykelstrategin. Besluten innebär att:

En vägmarkering för så kallad cykelbox införs.Markeringen för ett övergångsställe får utgöra en av begränsningslinjerna till en cykelpassage eller en cykelöverfart.En cykelpassage ska anges med vägmarkering för cykelpassage.Gående på en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt använda vänster sida i färdriktningen.Det förtydligas att lokaliseringsmärken för vägvisning även innefattar märken för vägvisning av gång- och cykeltrafik.

De nya reglerna träder i kraft den 15 oktober 2018.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Gående på en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt använda vänster sida i färdriktningen.
Häradshämnare Lindeman noterar: Sen finns det dom som drar det där med att gå till vänster till det yttersta, som kön till dryckesdispenseringen på lunchrestaurangen där man normalt sett kliver åt sidan och släpper fram folk som bär på två fulla dryckesglas. Oh well, hämnd serveras kall. :cool:

Raderad medlem 51742

Guest
Där jag bodde förut fanns det ett populärt naturområde som användes flitigt av motionärer och promenerande, men också cyklister då det var kombinerad gång- och cykelbana och många använde denna för att cykla från ett bostadsområde och större arbetsplats mot centrum.

Särskilt i början av pandemin blev det problematiskt då det blev oerhört populärt att promenera här, särskilt i större sällskap som gick i bredd. Under mina löprundor försökte jag hålla till vänster, men efter att ungefär var 10:e sekund behöva hålla undan för mötande löpare/fotgängare på fel sida så jag behövde kryssa över till högra sidan där jag istället höll på att bli konstant nermejad av stressade elcyklister som kom bakifrån blev det till slut ohållbart.

Kommunen satte så småningom upp skyltar om att fotgängare skulle hålla till vänster. Dessa revs ner och vandaliserades av arga fotgängare som inte höll med. :dummer

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Årstabron har inga markeringar så där gäller den nya lagen/regeln som få kan eller bryr sig om. Där kan man möta folk som går hårt till höger och hårt til vänster. Ingen vill byta till rätt sida. Vilken är rätt sida? Sedan kan dessa få möte och de byter "fil" utan att titta bakåt. Barnvagnar i bredd, ett par hundar och ungar i olika åldrar. Cykelpendlare med något vilt i blicken, elcyklister, långsamma flåsande cyklister som vinglar. Man kommer lätt upp i fart, särskilt mot stan, som man gärna vill ha med sig till nästa uppförsbacke. Det plingas lite och då reagerar folk olika. En del flyttar sig lite. Åt vilket håll är olika. Ibland byter folk i gruppen plats med varandra. Ibland blir de arga fast man bara förvarnat och ibland blir de arga och rädda för att man inte plingat. En klassiker är ju paret som går ivägen. Om mannen flyttar sig i sidled så kommer kvinnan också att flytta sig när avståndet till mannen är för stort. Förmodligen för att de är ihop, sambos eller gifta. Jag vill bara passera. Just detta har hänt många gånger. Så då blir det till att bromsa. Det kan ju komma en cyklist bakom i 50 blås.
Cyklister har inte något emot mötas i 30-40 blås med bara någon decimeter emellan. Samma oavsett ålder och kön. T ex Liljeholmsbron när ena sidan var helt avstängd för cyklister och gående. Full fart nedför. Konstigt ändå.
Vill man ha riktigt roligt kan man cykla från Tanto utmed Årstaviken till Skanstullsbron.
Jag gillar att cykla även om det kan vara stökigt.

Tänk vilken koll bilisterna har ändå. De flyttar sig i i köerna så man kommer för bi. Man tackar med en vink. De behåller sin plats i kön och kan åka vidare dit jag ska. Till och med lastbilschaffisar flyttar sig. Undrar om inte detta har blivit bättre med åren.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år