@GuW åfanken, jag läste reviews och en det är delade meningar om räckvidden men någon hade lika dålig räckvidd som jag. Testar att byta till en ny
Ja, det är denna fast helt svarta är dem numera.Det är en utomhusplugg med räckvidd på 2 meter och inga väggar får vara ivägen?
Så här års i deklarationstider är det alltid intressant att summera ihop hur mycket skatt man betalat föregående år, i förhållande till hur mycket pengar man fått i handen att konsumera för. I och med att jag som egen företagare äger mina egna produktionsmedel (vilket per definition borde göra mig till kommunist) blir det dessutom möjligt att göra en total uträkning för all skatt som betalas in som resultatet av mitt eget arbete.
Denna gång utföll det hela till förhållandet 40:60, till Skatteverkets vinst (eller min förlust om man så vill).
Det år uträkningen faller ut till min fördel, dvs att jag får behålla mer än hälften lovar jag att skriva inlägget i "vad fick dig att le idag"-tråden istället.
Ja, jag räknade inte med moms-, energi- och punktskatter för min egen konsumtion, däremot räknade jag med momsen som mitt företag betalade in.Sedan använde du dina pengar också, till exempel till att köpa bensin/diesel, alkohol och eventuellt tobak, eller du kanske betalade en elräkning med dom?....
Guess what, då luggades du lite till....
Vad blir resultatet om du även räknar med moms-, energi- och punktskatter för min egen konsumtion ?Ja, jag räknade inte med moms-, energi- och punktskatter för min egen konsumtion, däremot räknade jag med momsen som mitt företag betalade in.
Vad blir resultatet om du även räknar med moms-, energi- och punktskatter för min egen konsumtion ?
Hur mycket går då till din konsumtion
och hur mycket går till stat och kommun att konsumera för ?
Poängen här var inte att det skulle bli på öret rätt, utan att ungefärligen visa förhållandetVad blir resultatet om du även räknar med moms-, energi- och punktskatter för min egen konsumtion ?
Hur mycket går då till din konsumtion
och hur mycket går till stat och kommun att konsumera för ?
Min reflektion var om du betalt 60% i skatter och avgifter och fick 40% kvar så är ju momsen 25% av resten dvs 30% kvar men sedan är det ju alla möjliga andra skatter på el, bränsle osv såPoängen här var inte att det skulle bli på öret rätt, utan att ungefärligen visa förhållandet
Jag jämförde de totala inbetalningarna jag gjort privat och från företaget till Skatteverket med vad jag fått ut i pengar privat. Går förstås att göra det mer exakt, men då får man sitta och gå igenom ett års inköp och kvitton...
Jo, jag är inte dum - jag vet att vi har alla de där andra skatterna också. Min uträkning handlade inte om att redovisa det svenska skattetrycket, det finns det statistik från bl.a. OECD om, utan jämföra hur mycket pengar jag som företagare betalar in till skatteverket med hur mycket jag får ut i handen och konstatera att det är MER till Skatteverket.Min reflektion var om du betalt 60% i skatter och avgifter och fick 40% kvar så är ju momsen 25% av resten dvs 30% kvar men sedan är det ju alla möjliga andra skatter på el, bränsle osv så
du får kanske 25% till din komsumption och stat och kommun får 75 % av vad du tjänat ihop.
Inte konstigt att 4 unga män med utseende som föräldrar i mellanöstern jag råkade sitta bredvid var eneiga om vad de skulle göra när de var klara, de skulle dra direkt.
Som en av grannfamiljerna från Iran, båda barnen födda i Sverige har blivit ingenjörer, flickan drog direkt som civilingenjör maskin, till Spanien för jobb.
Så jag måste betala dig ca 167 kr för att du ska få en hundring i handen? Och hade jag haft samma procentuella fördelning(60/40) som dig så hade någon behövt betala mig ca 278 kr för att jag ska få mina 167 kr i handen.Jo, jag är inte dum - jag vet att vi har alla de där andra skatterna också. Min uträkning handlade inte om att redovisa det svenska skattetrycket, det finns det statistik från bl.a. OECD om, utan jämföra hur mycket pengar jag som företagare betalar in till skatteverket med hur mycket jag får ut i handen och konstatera att det är MER till Skatteverket.
Punktskatter, energiskatter och moms på min egen konsumtion administreras inte av mig så det är inget jag själv betalar in till Skatteverket. Skulle jag räkna ut mitt eget skattetryck helt korrekt skulle jag ta med dessa belopp, men då skulle jag å andra sidan behöva räkna bort momsen mitt företag betalar in.
Förutsatt att det inte kostar honom något att göra tjänsten.Så jag måste betala dig ca 167 kr för att du ska få en hundring i handen? Och hade jag haft samma procentuella fördelning(60/40) som dig så hade någon behövt betala mig ca 278 kr för att jag ska få mina 167 kr i handen.
Korrekt?
Nej inte riktigt, som SJP är inne på. Den fördelning jag tog upp var ju bara förhållandet mellan det jag får ut netto och det som går till Skatteverket. Jag tar ju huvudsakligen betalt för min egen tid, men har förstås vissa kostnader i bolaget ändå. Därutöver skall jag sätta av till min egen pension, spara i bolaget som en buffert osv. Så för att jag skall få en hundring i handen behöver jag fakturera dig betydligt mer än 167 kr.Så jag måste betala dig ca 167 kr för att du ska få en hundring i handen? Och hade jag haft samma procentuella fördelning(60/40) som dig så hade någon behövt betala mig ca 278 kr för att jag ska få mina 167 kr i handen.
Korrekt?
Eftersom du undrade kollade jag nu även hur förhållandet såg ut mellan det jag fakturerat förra året (inklusive moms) och det jag fick ut i nettolön och då var det snarare så att du hade behövt betala mig 500 kr för att jag skall få en hundring i handen i nettolön. Räknar jag även med aktieutdelningen var förhållandet att du behövde betala mig 300 kr för att jag skulle få ut en hundring totalt sett i lön+aktieutdelning netto.Så jag måste betala dig ca 167 kr för att du ska få en hundring i handen? Och hade jag haft samma procentuella fördelning(60/40) som dig så hade någon behövt betala mig ca 278 kr för att jag ska få mina 167 kr i handen.
Korrekt?
Du kan redan ha svaret.Igår jobbade jag i en bred trappa med räcke i mitten. Momenten sträckte sig steg för steg i fulla bredden. Två kartonger och verktyg medhavdes.
Vilken sida väljer folk att gå i, vänster eller höger när jag står på respektive sida med mina saker och andra sidan är tom? Svar, samma sida där jag jobbar ska det krånglas förbi. Oavsett upp eller ner för trappan.
Varför i hela fridens namn då!?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |