Idag är jag förbannad därför att...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det där har jag på nåt sätt undvikit att bli tvingad till trots ett par byten av elmätare på ett par olika orter nu. Alla gångerna har faktum nämnts att avlämningspunkten är husväggen nu för tiden, men ingen har kånkat ut grejorna dit ändå. Har det tillkommit mer lagkrav sista året som man måste se upp för till nästa gång?
Grannen drog om från luftledning till markledning häromåret, och då blev han tvingad att ha allt i en låda på väggen. Vi har kvar luftledningen, och just ur det perspektivet känns det som att den får hänga kvar.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Grannen drog om från luftledning till markledning häromåret, och då blev han tvingad att ha allt i en låda på väggen. Vi har kvar luftledningen, och just ur det perspektivet känns det som att den får hänga kvar.
Precis detta gjorde vi också, nu var det några år sedan (mer än fem, mindre än tio) och vi bor iofs en bit ut på vischan. Hänger nog på hur nitisk personalen är just den dagen kanske?

På trådämnet är jag lite förbannad å andras vägnar som inte haft samma tur. Kablar i marken har minskat antalet strömavbrott per vecka med minst 150% jämfört med luftledningarna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Precis detta gjorde vi också, nu var det några år sedan (mer än fem, mindre än tio) och vi bor iofs en bit ut på vischan. Hänger nog på hur nitisk personalen är just den dagen kanske?

På trådämnet är jag lite förbannad å andras vägnar som inte haft samma tur. Kablar i marken har minskat antalet strömavbrott per vecka med minst 150% jämfört med luftledningarna.
Det kan ju säkert hänga ihop med vilken nätleverantör man har också, vi har Vattenfall, dom kanske har sina egna regler.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag trodde att jag skulle på MC-mässan idag, men jag skulle tydligen till Ackis. Broddar kanske har en plats i samtiden. View attachment 494694
Meh, har du odlat en extra hjärna? Något fel på den du hade? Blir problem med jelmen.
Bra om du klarat dig från hjärnskakning!

Edit;

Broddar, alternativt:

Screenshot_20240128-171306_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Aj, vad är problemet?

Alfa!

Skämt åsido jag har för mig att det var ABS/Elfel i härvan till ABS

Det är lustigt det där, på Mazda-pickisen jag hade dog vänster ABS givare fram flera gånger, ibland hjälpte det att köra i en vattenpöl så slocknade lampan, ibland tändes lampan när man körde i en vattenpöl, så både märkesverkstaden (medans det var garanti) en bekant som är mekaniker och jag drog slutsatsen att det måste vara kabelfel, men det gick inte att hitta något kabelfel, och det funkade i några månader/ett år varje gång man bytte givaren (som varje gång visade sig vara död när man mätte den)

Till slut tröttnade jag inför en besiktning och tog helt enkelt bort varningslampan för ABS i instrumenteringen och skrapade bort ABS dekalen från bakstammen, och efter det hade bilen aldrig ABS
Den gick igenom ändå
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja. Inte helt självklart. Sitter tydligen nån magnetremsa på hjullagret som blivit skadad. Så lagret måste byta plus ev absgivaren. Moderna bilar...
Troligen en sådan här 1706648484103.png

som motsvaras av denna som sitter på din KTM1706648587977.png

En ganska billig pryl som man integrerat så mycket att halva framvagnen måste bytas.
Den är knappast magnetisk (aldrig hört talas om den funktionen i ABS-ringar) men å andra sidan brukar kundmottagare på bilverkstäder ha ganska dålig koll på tekniklösningar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Troligen en sådan här View attachment 494725

som motsvaras av denna som sitter på din KTMView attachment 494726

En ganska billig pryl som man integrerat så mycket att halva framvagnen måste bytas.
Den är knappast magnetisk (aldrig hört talas om den funktionen i ABS-ringar) men å andra sidan brukar kundmottagare på bilverkstäder ha ganska dålig koll på tekniklösningar

Av magnetiskt material, det är ju variationer i magnetfältet som ger pulserna till givaren
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Av magnetiskt material, det är ju variationer i magnetfältet som ger pulserna till givaren
Se min komplettering - jag tillverkade själv tandhjul till vår ERF-bil när vi bytte till sprut o ECU. Fräste en j-la massa tänder - satt monterat fram på vevaxeln
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Hade samma problem på min BMW-nyligen. En mårkesverkstad ville också ha en liknande hutlös summa för att byta hela hjulaxeln. Den lokala oberoende verkstan löste det genom att bara byta själva ABS-kransen. Har för mig det kostade omkring 1500.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tyvärr gubbar, det finns hjullager som har en implementerade magnetisk ABS sida.
När man sätter dit det lagret måste man dessutom kolla ordentligt så att lagret sitter med rätt sida utåt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hade samma problem på min BMW-nyligen. En mårkesverkstad ville också ha en liknande hutlös summa för att byta hela hjulaxeln. Den lokala oberoende verkstan löste det genom att bara byta själva ABS-kransen. Har för mig det kostade omkring 1500.
Det är ganska tillförlitliga o enkla prylar. Tandhjulet/ABS-kransen är "passiv" - den har bara uppgiften att sitta på rätt avstånd från givaren o ge rätt antal pulser. Oftast skadas de av en sten som letar sig in o flyttar eller deformerar hjulet.
Givaren är ingjuten och ganska robust. Dock körde vi sönder flera stycken (tändlägesgivare) när vi tävlade - tog ett tag innan slanten ramlade ner. Konsolen den satt på var för vek så efter en längre tids körning (ca 6 timmar i racetempo) vibrerade den sönder inuti (kortslutning). Surt när man ligger bra till
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tyvärr gubbar, det finns hjullager som har en implementerade magnetisk ABS sida.
När man sätter dit det lagret måste man dessutom kolla ordentligt så att lagret sitter med rätt sida utåt.
Intressant - var hittar man info om det? Borde vara någon underleverantör till bilindustrin som specialiserat sig på den lösningen (Alfa? Italiensk? Magneti Marelli?)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top