Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Nja, dels står inte huset särskilt bra för det, och dels blir det ganska jobbigt att ha ett batteri som klarar vintermånaderna utan sol.Kanske skaffa solceller (och senare också batteri ?)
Nja, dels står inte huset särskilt bra för det, och dels blir det ganska jobbigt att ha ett batteri som klarar vintermånaderna utan sol.Kanske skaffa solceller (och senare också batteri ?)
Grannen drog om från luftledning till markledning häromåret, och då blev han tvingad att ha allt i en låda på väggen. Vi har kvar luftledningen, och just ur det perspektivet känns det som att den får hänga kvar.Det där har jag på nåt sätt undvikit att bli tvingad till trots ett par byten av elmätare på ett par olika orter nu. Alla gångerna har faktum nämnts att avlämningspunkten är husväggen nu för tiden, men ingen har kånkat ut grejorna dit ändå. Har det tillkommit mer lagkrav sista året som man måste se upp för till nästa gång?
Precis detta gjorde vi också, nu var det några år sedan (mer än fem, mindre än tio) och vi bor iofs en bit ut på vischan. Hänger nog på hur nitisk personalen är just den dagen kanske?Grannen drog om från luftledning till markledning häromåret, och då blev han tvingad att ha allt i en låda på väggen. Vi har kvar luftledningen, och just ur det perspektivet känns det som att den får hänga kvar.
Det kan ju säkert hänga ihop med vilken nätleverantör man har också, vi har Vattenfall, dom kanske har sina egna regler.Precis detta gjorde vi också, nu var det några år sedan (mer än fem, mindre än tio) och vi bor iofs en bit ut på vischan. Hänger nog på hur nitisk personalen är just den dagen kanske?
På trådämnet är jag lite förbannad å andras vägnar som inte haft samma tur. Kablar i marken har minskat antalet strömavbrott per vecka med minst 150% jämfört med luftledningarna.
Meh, har du odlat en extra hjärna? Något fel på den du hade? Blir problem med jelmen.Jag trodde att jag skulle på MC-mässan idag, men jag skulle tydligen till Ackis. Broddar kanske har en plats i samtiden. View attachment 494694
Tur att det var huvet som tog smällen, hade det blivit lårbensbrott i halkan så hade det varit värre. Krya och läk dig nu.Jag trodde att jag skulle på MC-mässan idag, men jag skulle tydligen till Ackis. Broddar kanske har en plats i samtiden. View attachment 494694
Inga men?Jag trodde att jag skulle på MC-mässan idag, men jag skulle tydligen till Ackis. Broddar kanske har en plats i samtiden. View attachment 494694
Hjärnan är trögare än vanligt idag. Lätt hjärnskakning och jag låg antagligen avsvimmad några minuter eftersom jag kom fem meter på 10 minuter innan jag kom in igen. Fattas en stund i minnet.Inga men?
Aj, vad är problemet?12000 för att laga Alfan...
Aj, vad är problemet?
Ja. Inte helt självklart. Sitter tydligen nån magnetremsa på hjullagret som blivit skadad. Så lagret måste byta plus ev absgivaren. Moderna bilar...Aj, vad är problemet?
Troligen en sådan härJa. Inte helt självklart. Sitter tydligen nån magnetremsa på hjullagret som blivit skadad. Så lagret måste byta plus ev absgivaren. Moderna bilar...
Troligen en sådan här View attachment 494725
som motsvaras av denna som sitter på din KTMView attachment 494726
En ganska billig pryl som man integrerat så mycket att halva framvagnen måste bytas.
Den är knappast magnetisk (aldrig hört talas om den funktionen i ABS-ringar) men å andra sidan brukar kundmottagare på bilverkstäder ha ganska dålig koll på tekniklösningar
Se min komplettering - jag tillverkade själv tandhjul till vår ERF-bil när vi bytte till sprut o ECU. Fräste en j-la massa tänder - satt monterat fram på vevaxelnAv magnetiskt material, det är ju variationer i magnetfältet som ger pulserna till givaren
Det är ganska tillförlitliga o enkla prylar. Tandhjulet/ABS-kransen är "passiv" - den har bara uppgiften att sitta på rätt avstånd från givaren o ge rätt antal pulser. Oftast skadas de av en sten som letar sig in o flyttar eller deformerar hjulet.Hade samma problem på min BMW-nyligen. En mårkesverkstad ville också ha en liknande hutlös summa för att byta hela hjulaxeln. Den lokala oberoende verkstan löste det genom att bara byta själva ABS-kransen. Har för mig det kostade omkring 1500.
Intressant - var hittar man info om det? Borde vara någon underleverantör till bilindustrin som specialiserat sig på den lösningen (Alfa? Italiensk? Magneti Marelli?)Tyvärr gubbar, det finns hjullager som har en implementerade magnetisk ABS sida.
När man sätter dit det lagret måste man dessutom kolla ordentligt så att lagret sitter med rätt sida utåt.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |