Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du överdriver säkert, men du gjorde mig iallafall nyfiken. Vad har du för utbildning/kompetens och vad arbetar du på för typ av företag?

Studerar systemvetenskap på universitetet så jag ryckte till när du just skrev system.

Uhm, nej, det där är skrämmande vanligt inom IT-världen typ...
SNAFU. ;)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
06:26 - 06:46 tunnelbanans röda linje 14 från Mörby centrum mot Fruängen. Kliv av vid Mariatorget.
Gå cirka 1050 meter till Blekingegatan 14, Stockholm.

Perfekt... jag hittar inte alls på söder, har aldrig varigt på varken mariatorgetsstation eller blekingegatan ens, känns som jag kommer gå fet vilse..

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Du överdriver säkert, men du gjorde mig iallafall nyfiken. Vad har du för utbildning/kompetens och vad arbetar du på för typ av företag?

Studerar systemvetenskap på universitetet så jag ryckte till när du just skrev system.

Jobbar på ett riktigt litet konsultbolag, just jag brukar gå in och räta upp när den tekniska lösningen som valts inte funkar och tala om hur en slipsten skall dras. Har rätt mycket att göra om man säger så.
Kunder är mest stora bolag inom IT branchen som andra bolag outsourcat sin utveckling till. Ibland också direkt inhyrd av bolaget som har outsourcat sin IT-drift.

Utbildning är lite matte på högskola, rätt många timmar egna studier och en ständig nyfikenhet och vilja att lära mig något nytt.

Och nej det är ingen överdrift, dagens IT värld består inte längre av nerdar som jag, istället är det pärmbärare som tagit över, lite synd kanske, men synd att klaga, det är kul att alltid ha rätt:D

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Idag är jag förbannad på NHL och för att jag behöver tillstånd för att köpa skjutvapen...:huvet:huvet:huvet:huvet

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jobbar på ett riktigt litet konsultbolag, just jag brukar gå in och räta upp när den tekniska lösningen som valts inte funkar och tala om hur en slipsten skall dras. Har rätt mycket att göra om man säger så.
Kunder är mest stora bolag inom IT branchen som andra bolag outsourcat sin utveckling till. Ibland också direkt inhyrd av bolaget som har outsourcat sin IT-drift.

Utbildning är lite matte på högskola, rätt många timmar egna studier och en ständig nyfikenhet och vilja att lära mig något nytt.

Och nej det är ingen överdrift, dagens IT värld består inte längre av nerdar som jag, istället är det pärmbärare som tagit över, lite synd kanske, men synd att klaga, det är kul att alltid ha rätt:D

Det är beklämmande.
Kunskap är omodernt i företagsvärlden.
Baseras på pappersvändare, väskedängare och ekonomiexperiment.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Chefernas IT-kunskap inom industrin...ojojoj
Man ser verkligen hur deras blick blir tom och deras tankar svävar iväg när man försöker prata med dom om ett IT-relaterat ärende....

Jo, men där kan ju cheferna ursäkta sig med att det åtminstone inte är deras huvudsakliga syfte... :)
Det är intressant hur korkade folk blir så fort en dator är med i ett problem...Typ som om deras hjärnor låser sig och vägrar behandla problemet.

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Jo, men där kan ju cheferna ursäkta sig med att det åtminstone inte är deras huvudsakliga syfte... :)
Det är intressant hur korkade folk blir så fort en dator är med i ett problem...Typ som om deras hjärnor låser sig och vägrar behandla problemet.

Nu börjar chefer kunna koppla in projektorn till datorn och till och med få ut sitt Powerpoint, men bara för några år sedan så tog det halva mötet innan dom ens hade hittat ingången och rätt knappar på sin lilla fina laptop...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så är det även i industribranschen kan jag tillägga..

Industrier är företag.
Snöa inte heller in på IT.
Där jag jobbade förut (multinationellt industriföretag) var det snarare regel än undantag att ledningen var helt okunniga om råvarorna, processen, slutprodukten, marknaden och affärssystemet.
Sysselsatte sig i stället med kampanjer angående "code of conduct", färgsättning av utrustning, städsystem och vikten av att släcka lampor på toaletter och lunchrum i fabriker som förbrukar flera terrawatt i månaden.

Roligast var när de anställt en "expert" som skulle dela med sig av sina fantastiska erfarenheter från byggbranschen.
Jag hade stött på honom innan.
Då skulle han dela med sig till byggbranschen av sina fantastiska erfarenheter från industrin.

Han hade börjat med att svamla om hur man skulle revolutionera industrin.
Det gick åt helvete, ety det var fantasibaserat.
Industrin ville inte ha honom.
Då försökte han med byggsidan.
Det gick ännu sämre.
Då försökte han med industrin igen.
Det gick monumentalt dåligt.
Men eftersom det multinationella företaget inte kan erkänna misstag, så är han kvar utan reella uppgifter med en årslön på flera miljoner.
Världen suger.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Industrier är företag.
Snöa inte heller in på IT.
Där jag jobbade förut (multinationellt industriföretag) var det snarare regel än undantag att ledningen var helt okunniga om råvarorna, processen, slutprodukten, marknaden och affärssystemet.
Sysselsatte sig i stället med kampanjer angående "code of conduct", färgsättning av utrustning, städsystem och vikten av att släcka lampor på toaletter och lunchrum i fabriker som förbrukar flera terrawatt i månaden.

Roligast var när de anställt en "expert" som skulle dela med sig av sina fantastiska erfarenheter från byggbranschen.
Jag hade stött på honom innan.
Då skulle han dela med sig till byggbranschen av sina fantastiska erfarenheter från industrin.

Han hade börjat med att svamla om hur man skulle revolutionera industrin.
Det gick åt helvete, ety det var fantasibaserat.
Industrin ville inte ha honom.
Då försökte han med byggsidan.
Det gick ännu sämre.
Då försökte han med industrin igen.
Det gick monumentalt dåligt.
Men eftersom det multinationella företaget inte kan erkänna misstag, så är han kvar utan reella uppgifter med en årslön på flera miljoner.
Världen suger.

Jag vet bara lite om den tyngre industrin, resten kan jag ej uttala mig om.
Men det verkar däremot en trend att anställa människor (tjänstemän) som inte ska göra det dom är anställda för utan i sin tur anställer dom folk som faktiskt ska göra något form av arbete.
Voilá, tre tjänstemannalöner för en faktisk tjänst.

Det har gått så långt att vi hyr in folk, med riktig kompetens, som arbetat hos oss tidigare men gått i pension.

Jag vet inte om jag vill veta hur det kommer se ut om 10 år. Alla kan inte vara pappersvändare, någon måste faktiskt producera någonting också.
Men vad vet jag, det kanske är så det ska vara i framtiden?

B.Itter

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450

Haha känner igen det, pärmbärare :D
Sorgligt men en ständig källa till skratt, sorg och gråt :huvet
Svårt att tro att nåt blev effektivare, billigare och bättre ...
Men men det finns arbete, om inte annat att städa i efterhand och vara den som säger " Vad var det jag sa?" :banana

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
På väg hem möter jag min dotter (som går i 2:an) gråtandes för killarna i femman har mobbat henne igen hela vägen hem. Sen går ungen i t-shirt utan sin fuskskinnjacka på sig och när jag frågar var den är så säger hon att den var borta när hon skulle gå hem. Ett gäng på tre killar, men hon säger att en av dom åkte i förväg och "var inte med på det". Men ändå, två killar som är 3 år äldre ger sig på en tjej så hon gråter och det är inte första gången heller får jag veta.

JÄVLAR I GATAN vad arg jag är :mad: :mad: :mad:

Men de har gett sig på fel morsas unge, det är ett som är säkert... grrr :6surkart

Resten av mitt inlägg är censureras av mig själv :censored

sen fortsätter uppenbarligen skitdagen med att min älskade nespressomaskin är trasig...VA FAAN!!!!!!!! Bajs :huvet

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
På väg hem möter jag min dotter (som går i 2:an) gråtandes för killarna i femman har mobbat henne igen hela vägen hem. Sen går ungen i t-shirt utan sin fuskskinnjacka på sig och när jag frågar var den är så säger hon att den var borta när hon skulle gå hem. Ett gäng på tre killar, men hon säger att en av dom åkte i förväg och "var inte med på det". Men ändå, två killar som är 3 år äldre ger sig på en tjej så hon gråter och det är inte första gången heller får jag veta.

JÄVLAR I GATAN vad arg jag är :mad: :mad: :mad:

Men de har gett sig på fel morsas unge, det är ett som är säkert... grrr :6surkart

Resten av mitt inlägg är censureras av mig själv :censored

sen fortsätter uppenbarligen skitdagen med att min älskade nespressomaskin är trasig...VA FAAN!!!!!!!! Bajs :huvet

Jag sprang faktiskt på ett par sån där snorungar som mobbade en ensam tjej som var några år yngre när jag pluggade på högskolan i Kalmar. De gick iofs i högstadiet, så lite äldre än din dotter, men jag skrämde dem nog så de sket på sig.
Jävlar vad förbannad jag blev...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Åt två kanelbullar. Gott men inte värt det. :( Ja, jag måste börja sköta kosten igen. Börjar bli för kort för min massa så att säga... Att det ska vara så jävla svårt!!!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Måtte man aldrig bli gammal i detta riket :mad:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/aldring-utan-mat-i-en-vecka

Åldring utan mat i en vecka

I en hel vecka var en åldring i Luleå utan mat sedan hemtjänsten glömt att göra någon beställning.

Till slut upptäckte en granne att något inte stod rätt till och slog larm. Grannen kom på besök i början av augusti och märkte att den drabbade inte mådde bra. Då gick grannen hem till sig, lagade mat och bjöd åldringen.

Fallet har nu anmälts enligt lex Sarah, uppger lokala medier.

TT

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Är förbannad för att det inte går att hitta begagnade depåstöd som inte är biltema-skit eller finns i jukkasjärvi, sjuhundra-miljoner mil norrut :mad:

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring