Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tja olagligt var kanske att ta i lite.

Saxats från Transportstyrelsen.
När köparen eller säljaren är underårig
Om köparen eller säljaren är underårig, måste båda vårdnadshavarna godkänna anmälan om ägarbytet. Om godkännandet saknas, kräver vi in det innan ägarbytet registreras. Vi genomför alltså inte ägarbytet utan godkännandet.

Ägarbyte till underåriga fordonsägare
Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort för. (Detta gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.)

Ett ägarbyte till den underårige ska godkännas av samtliga vårdnadshavare. Det ska även framgå på anmälan vem av vårdnadshavarna som ska registreras i vägtrafikregistret som ansvarig för trafikförsäkring, fordonsskatt, fordonsavgifter och parkeringsanmärkningar för fordonet. Vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter samt uppgift om vem som ska registreras i vägtrafikregistret ska anges i fältet Övrig anmälan på Del 2 av registreringsbeviset. Om Transportstyrelsen inte får uppgifterna som nämnts ovan, kommer vi inte att registrera ägarbytet.

När den underårige och vårdnadshavaren har registrerats, är det vårdnadshavaren som ansvarar för och undertecknar anmälningar på registreringsbeviset. Byte av vårdnadshavare och datum för bytet ska anmälas i fältet Övrig anmälan på Del 2 av registreringsbeviset. Anmälan måste komma in till oss inom 10 dagar från den angivna dagen.

När barnet fyller 18 år eller skaffar förarbevis eller körkort till fordonet, tas vårdnadshavaren med automatik bort ur vägtrafikregistret. Barnet blir från detta datum ansvarigt för trafikförsäkring, skatt och avgifter samt eventuella parkeringsanmärkningar.

Ägarbyte för fordon som har eller ska registreras med underårig ägare kan inte anmälas via vår app ”Mina fordon”.

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Agarbyte/

Ah, där ser man...
Det verkar däremot inte vara någon som helst koll på att de reglerna efterföljs öht. Gav en bil till min systerson, och det var bara han som var med på själva ägandet. Nu har han nog snart fyllt 18, och han har nog snart lyckats laga och få ordning på bilen så att den går att besiktiga. :D

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Jag börjar bli rätt trött på det här skitvädret! Ska till Gotland nästa vecka på tisdag, och möts av det här:

vrdelst.jpg

Orkar man ens vara sur längre? :gnissla

:mad::mad::mad::mad:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag börjar bli rätt trött på det här skitvädret! Ska till Gotland nästa vecka på tisdag, och möts av det här:

View attachment 365771

Orkar man ens vara sur längre? :gnissla

:mad::mad::mad::mad:

Här rä det strålande sol och torra fina vägar. På måndag, när jag kan köra hoj igen lär det lägga sig ett aldrig sinande regnväder över stan. :huvet

Bells

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
The one and only... Kawagustan :P
Norrmän gör mig förbannad. Varje gång jag går hem från jobbet (där i princip varenda norsk kund är så jävla överlägsen och otrevlig) är jag nära på att bli påkörd när jag går över övergångsstället.. VARJE GÅNG. Av någon jävla norrman. VARJE GÅNG. Jag vet inte vad de har för jävla regler i Norge, men här stannar man väl när någon går MITT PÅ ÖVERGÅNGSSTÄLLET?? Brukar ha en bil på varje sida om mig när jag går på övergångsstället. Känns jättetryggt! :huvet

... Skönt det var att skriva av sig...

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Norrmän gör mig förbannad. Varje gång jag går hem från jobbet (där i princip varenda norsk kund är så jävla överlägsen och otrevlig) är jag nära på att bli påkörd när jag går över övergångsstället.. VARJE GÅNG. Av någon jävla norrman. VARJE GÅNG. Jag vet inte vad de har för jävla regler i Norge, men här stannar man väl när någon går MITT PÅ ÖVERGÅNGSSTÄLLET?? Brukar ha en bil på varje sida om mig när jag går på övergångsstället. Känns jättetryggt! :huvet

... Skönt det var att skriva av sig...

http://www.youtube.com/watch?v=QXWtP-vzKBo

:)

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Singel igen OCH bommade en KNIX-dag. *dubbelsuck* Tror att det blir sprit ikväll, semestern börjar formellt 08:00 imorgon. Vilken start på månaden som planerats med resor och mysiga hojturer på tu man hand.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Singel igen OCH bommade en KNIX-dag. *dubbelsuck* Tror att det blir sprit ikväll, semestern börjar formellt 08:00 imorgon. Vilken start på månaden som planerats med resor och mysiga hojturer på tu man hand.

Trist att höra.
Men tänk nu såhär.
Halva priset och dubbelt så roligt.
Om inte än billigare när de ska shoppa allt tingeltangel.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Va ute hela dagen igår och vandrade i naturen med ett par riktigt obekväma kallingar som gled upp hela jävla tiden så nu har jag skavsår på pungen :mad:

Pudra ordentligt med barnpuder för lindring. Funkar mot alla typer av infanterield. (Ni som varit soldater vet vad jag talar om.) Apoteket bör ha...

Last edited:

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
För att heta Pär Algren var bilsäljaren misstänkt mycket zigenare som blir förbannad när jag säger att jag inte vill ha bilen och drar till med - kom igen 3lappar (bilen låg ute för 15000) mycket misstänkt stulen, usch vilka äckliga människor det finns. tur att en polare var med annars hade jag nog "köpt" bilen vare sig jag ville det eller inte.
en söndagseftermiddag i förstörd jävla människa

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
ComHem som slarvar bort fullmakt att flytta telenummer, nu har gamla numret ingen abonnent och Telia vet inte varför trots att ingen uppsägning av numret gjorts, wtf?!

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Därför att jag har varit på husvagnssemester till småland. Iofs inget fel med det, men "generalras" på motorn på hemvägen vad det verkar.

Lånad bil och lånad husvagn står nu i Arboga, 92,5 mil hemifrån. Weeeee!!!!

Det verkar inte bättre än att jag måste skruva ihop min egen skitbil och åka ner och hämta husvagnen till att börja med.

Edit: Någon som är sugen på en -03 Camry med gängpaj i blocket? :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ett riktigt i-landsproblem, men jag är lite förbannad på lackfirman som fick uppdraget att göra lackjobb på min Audi när jag var bortrest. Gjorde allt för att det skulle vara smidigt för honom. Lät en en skadeverkstad förbereda allt som skulle lackas genom demonteras allt för att göra det enkelt och smidigt. Erbjöd att plocka ut bakrutan, men det skulle inte vara nödvändigt. Detsamma gäller lister och sidorutor bak om nödvändigt. Men han sa att han hade möjlighet att tejpa upp dem och visade på ett ställe hur han skulle gå till väga.

Sedan när jag fått tillbaka bilen noterar jag att han inte alls tejpat upp listerna. Det har kommit lack på dem. Särskilt på listen till bakrutan, vilket ser väldigt amatörmässigt ut i mina ögon. Jag körde bort och bad honom ta bort det och då tyckte han inte att det var så farligt. Man kunde skrapa bort färgen på sidolisternas nedre kant, men på bakrutan fanns det inget att göra enligt honom. Han erbjöd sig lackera det matt svart. Vidare sa han att om det skulle bli perfekt var man tvungen att ta ut rutan, vilket jag erbjudit mig att göra men övertalats att det inte var nödvändigt av honom. Allt han hade behövt göra var att lyfta på luren när han insåg att det inte skulle gå att tejpa upp dem så hade skadeverkstaden som demonterat det andra fixat det. Jag tänkte inte stå där och ställa till med någon scen, men det var nog sista gången jag anlitade honom. Tyvärr för han är annars känd för att göra bra jobb. Har anlitat honom förr utan problem. Firman som hjälpt mig demontera bilen inför lackering erbjöd sig att försöka ta bort färgen från listen när jag berättade vad som hade hänt. Risken är nog att lackfirman förlorar fler kunder på det här. Men det är helt och hållet på eget bevåg.

Smagatusk

Guest
Jag stör mig på datummärkningen!!!

Köpte blodpudding för ett tag sen. Uppenbarligen eftersom den låg i kylen. Vet ej när. På förpackningen står att läsa:

Förp. dag: 03.08.12
04.06.12

VAFFAN!:4skrika

Är det dag-månad-år eller månad-dag-år?! Vilket är vilket? Bäst före? WTF!!! Alla vet ju att man dör om man äter gammal mat. Ska det vara så jävla svårt att skriva ut månaden i förkortningsform...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA