Rockmorsan
Långsamtgående fordon
Tomtgränsen är just en gräns, finns inga generella regler om buffertzoner utmed gränsen. Kan naturligtvis inte uttala mig om hur det ser ur, fungerar, eller vad de jagat efter, men man brukar undvika gå nära inpå villatomter av just den anledningen som du beskriver.
Vet dock områden med relativt tät bebyggelse som t.om ber jägare lägga extra möda på att hålla nere t.ex rådjursstammen och räv, men lättast är ju att ta upp det med de som har jakträtten och förklara att man tycker det känns obehagligt.
Men tror inte att springa ut och konfrontera någon som du beskrev kommer resultera i att personen/personerna väljer att möta din upprördhet. Som i allt annat bör man, om man vill få sin vilja igenom, vara lite ödmjuk, speciellt om nu motparten inte gjort något fel.
Jaha... ja ja... min tomt mina regler. Dra igång gräsklipparen och sjunga högt är rätt otrevligt för jägare har jag märkt. De blänger massor på en och går morrandes därifrån med geväret hängandes.... Eller så tar jag min reflexjacka på och går ut och sjunger högt på en liten skogspromenad. De har inte jakträtt på den skogsdungen nämligen, det vet jag för de var här när jag flyttade in och försökte få mig att ge dom det men se där gick de bet. Nu står de i kanten och skjuter. Nej, jag hävdar envist att man banne mig inte kan gå ut med gevär och stå som de gjorde, knappa 20 meter från ungarnas studsmatta och skjuta skarpt. Det gör en morsa JÄVLIGT förbannad! Och arga morsor är inte att prata snällt tillrätta att "vi har rätt att stå och skjuta en meter utanför mors tomtgräns. Smisk på stjärten borde de få!
Mest arg är jag för jag flyttade IFRÅN storstan för att slippa dårarna. Så kommer de efter ut på kurs på den här jävla hundgården och skjuter bredvid mig i alla fall. Var fasen ska man bo egentligen för att slippa idioter? Verkar vara helt hopplöst