Idag är jag förbannad därför att...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Privatkopieringsavgiften / Copy Swede :mad:

http://www.dn.se/ekonomi/copyswede-vann-mot-samsung/

Samsung förlorade rättstvisten mot upphovsrättsorganisationen Copyswede. Även datorer och surfplattor är ”särskilt ägnade” för privatkopiering och bolaget ska därför betala avgift.

Elektronikbranschen rasar.

Privatkopieringsavgiften infördes på 1990-talet men redan dessförinnan hade det funnits en kassettskatt som skulle kompensera upphovsrättsinnehavare för förlusten när folk bandade varandras lp-skivor. Under den digitala eran har Copyswede med framgång hävdat att avgiften ska gälla alla former av lagringsmedier inklusive hårddiskar, minneskort och usb-stickor. På senare tid har det pågått rättstvister om huruvida smarta telefoner också är ”särskilt ägnade” åt privatkopiering, vilket är de helt avgörande orden i rättstvisterna.

Hur många gånger privatkopierar folk i snitt från vänner nuförtiden till datorer och surfplattor(ej att förväxla med piratkopiering som inte är lagligt och därför inte en del av denna avgift vilket copyswede gärna vill att folk ska tro).

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Märkligt det där, egna påhittade regler lixom...

Förmodligen ett avtal som slutits med de anställda.
Så går det med ett ställe där de anställer clowner :Bugar :clown

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Privatkopieringsavgiften / Copy Swede :mad:

http://www.dn.se/ekonomi/copyswede-vann-mot-samsung/

Samsung förlorade rättstvisten mot upphovsrättsorganisationen Copyswede. Även datorer och surfplattor är ”särskilt ägnade” för privatkopiering och bolaget ska därför betala avgift.

Elektronikbranschen rasar.

Privatkopieringsavgiften infördes på 1990-talet men redan dessförinnan hade det funnits en kassettskatt som skulle kompensera upphovsrättsinnehavare för förlusten när folk bandade varandras lp-skivor. Under den digitala eran har Copyswede med framgång hävdat att avgiften ska gälla alla former av lagringsmedier inklusive hårddiskar, minneskort och usb-stickor. På senare tid har det pågått rättstvister om huruvida smarta telefoner också är ”särskilt ägnade” åt privatkopiering, vilket är de helt avgörande orden i rättstvisterna.

Hur många gånger privatkopierar folk i snitt från vänner nuförtiden till datorer och surfplattor(ej att förväxla med piratkopiering som inte är lagligt och därför inte en del av denna avgift vilket copyswede gärna vill att folk ska tro).

Vänta bara, när dom har avgiftsbelagt all digital teknik,så kommer dom att försöka lägga avgift på pennor och papper, för att dom kan användas till att kopiera upphovsrättsskyddat material.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vänta bara, när dom har avgiftsbelagt all digital teknik,så kommer dom att försöka lägga avgift på pennor och papper, för att dom kan användas till att kopiera upphovsrättsskyddat material.

Och har vi tur nu så förlorar Bredbandsbolaget mot alla filmbolag så har vi vårat älskade mini Nord-Korea med fantastisk internetcensur.

:huvet

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
Hade problem med höger ankel igår, sedan i natt skulle jag upp på toa, sätter fötterna på golvet och skulle resa mig ur sängen, och det hugger till något ofantligt i höger ankel, så jag rasade i golvet. Jahap, tänkte jag.
Beställde en bulle och åkte till SöS. Blodprover, väntan och sedan en skopa med tabletter, ligger och sover i 2 timmar sedan kommer läkare (riktigt trevlig prick) och frågar hur det känns nu. Reser mig försiktigt och det funkar. Han hade under tiden skickat en remiss till min vårdcentral. Killen säger till mig att åka hem och vila, jag tittar på klockan och ser att det är dags att åka till jobbet, dock säger jag inte det till honom. Ville inte göra honom onödigt upprörd. :hihi
Tydligen en ordentlig inflammation i ankeln, så det blir att göra lite lathundar och annat vid datorn idag, och hoppa eftermiddagens löpträning :(
Fördelen är att jag har ställt in hojen, tror inte att jag skulle få på mig stövlarna.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Förbannad? kanske Men ännu mer konfunderad..
När två killar ska göra upp om att mötas, t ex via telefon:
- Döh, kan vi ses vid xx kl 19?
- Hinner inte. Kvart över?
- Ok, vi ses då..

När två kvinnor (valfri ålder) ska göra sammaledes
då behövs det sex SMS och fyra telefonsamtal...
Sen ska man komma överens om NÄR...

Råkade ut för detta i söndags..
Körde omkring i ett villaområde i 15 km innan de var överens...
Vissa saker tillhör det man aldrig kommer att förstå, inte ens om man är så gammal som jag...:D

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Människor som fattar beslut vilka påverkar deras livssituation socialt och ekonomiskt under lång tid framöver utan närmare konsekvensanalys och sen förväntar sig att anhöriga ska rycka in och styra upp situationer de själva är orsak till.

Ännu mer förbannad blir man på de anhöriga till vederbörande som utan vidare glatt öppnar plånboken samt offrar tid. På så sätt understödjer de ju bara den oansvarige individens vidare korkade beteende.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Människor som fattar beslut vilka påverkar deras livssituation socialt och ekonomiskt under lång tid framöver utan närmare konsekvensanalys och sen förväntar sig att anhöriga ska rycka in och styra upp situationer de själva är orsak till.

Ännu mer förbannad blir man på de anhöriga till vederbörande som utan vidare glatt öppnar plånboken samt offrar tid. På så sätt understödjer de ju bara den oansvarige individens vidare korkade beteende.
Va f-n har du hamnat i, eller något bättre, kanske fått nåt stänk av för soppa?:va

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Alltele.

Har/haft mobilabbonemang hos dem. Tjänsten har förvisso fungerat utmärkt, men då jag inte behöver den längre sade jag upp mitt abbonemang. Trodde jag.

Började försöka få tag på deras kundtjänst redan i augusti. Chatten var stängd trots att det var under öppettiderna. Använde kontaktformuläret 2 gånger med några dagars mellanrum, utan att få svar.
Till slut lyckas jag kontakta dem genom chatten och får hjälp att avsluta abbonemanget av en hjälpsam person. Dum som jag var så sparade jag aldrig någon skärmdump av chatten...

Nu har det trots allt dykt upp en faktura. Kontaktar dem igen och får till svar att abbonemanget inte alls är avslutat.

Man blir förbannad!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Usb kontakten på min telefonjävel är trasig. Klagar på "felpå usb-enheten, har inaktiverats" bara man sätter i en kabel = oladdbar... :mad:

Hur i helvette ska jag få ström i skiten nu då har den tänkt? :huvet

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Usb kontakten på min telefonjävel är trasig. Klagar på "felpå usb-enheten, har inaktiverats" bara man sätter i en kabel = oladdbar... :mad:

Hur i helvette ska jag få ström i skiten nu då har den tänkt? :huvet

Har du kollat porten efter "ludd"? annars köp ny ladddkabel, det brukar hjälpa!:tummenupp

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har du kollat porten efter "ludd"? annars köp ny ladddkabel, det brukar hjälpa!:tummenupp

Pinnen mitt i som böjt sig och tatt ett stift i kabeln med sig. Visade sig när dagsljuset stigit och förbannelsen lagt sig.
Gick att repa med en knivskrälle, lite jävlaranamma och sen gick det att ladda i billaddaren åtminstone.

Men lite förbannad är jag ändå, de är helt klart inte gjorda för att hålla i längden de där micro-usb. (de heller) :gnissla

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Alla dessa bilister som köpt ny bil med dagsljus-automatik.
Inte ens ett ljusreglage kan dom hantera, utan kör glatt omkring helt utan bakljus mitt i natten.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Alla dessa bilister som köpt ny bil med dagsljus-automatik.
Inte ens ett ljusreglage kan dom hantera, utan kör glatt omkring helt utan bakljus mitt i natten.

Ja det är förbannat störande!

Tur att man inte är själv om att störa sig på inkompetens.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring