Förrådsohyrare..
Behöver tillfälligt tak över huvudet för en pryl eller två och surfar fram några mått och priser. Jamen det där ska väl duga, kanske.. då kubik presenteras istället för kvadrat och ingen jävel vet vilken uppställning dom använder. L, B, H kan man tro fast jag är ganska säker på att dom inte har några 3 meter i takhöjd så om det är 6 eller 9 m2 framgår inte riktigt.
Naturligtvis lockad att klicka tjöp p.g.a. bästa avtalet-loggan just detta förråd är prytt med, jämförde priser med andra så prisvärt var det ändå.. även om jag inte riktigt visste måtten som sagt hrm? Fakkit hur fel kan det bli, fyller i uppgifterna, läser klausulerna noggrant så jag inte förbinder mig till någon toastol och att hjälpa grannar men det står i princip bara att jag just inte förbinder mig till någonting i detta första skede/innan kontrakt skrivits.
Tjöp/Klick
Bl.a, bl.a, vi ringer upp dig inom 24 timmar.
Pris exkl. moms.
? Öppnar ett nytt fönster och tittar återigen noggrant, det står bokstavligen ingenting om moms vare sig inkl. eller exkl. innan man klickar på luraknappen och då ska det banne mig vara inkl..
Efter 5 min ringer det, snabba i.a.f. och en säljartjej presenterar sig glatt.
-Ja god dag, hyr ni bara ut till företag?
-Eh, nej.. skulle du ha det på företaget?
-Nej, privatist tack men det står här att priset är exkl. moms?
-Ja men som privatperson är du momsbefriad.
-Åfan, eller tänker du tvärtom?
-Eh nä alltså vilket pris har du fått?
-Bästa avtalet.
-Ja precis, det är ditt pris då.
-Inkl. moms?
-Ja så ska det va, du ville ha det från imorgon va?
-Mm men jag tänkte sladda ner idag och skriva kontraktet för imorgon hinner jag inte i.o.m. att då ska jag hämta prylen.
-Ok, ja det går bra men du kommer inte få inloggningen förrän imorgon så..
-Rackarns, den går inte att programmera så att den börjar fungera först imorgon då?
-Eh, nä det tror jag inte men vi kan backa datumet till idag om du vill.
-Då kör vi på det, hejs svejs.
Strax efter 16 blir jag uppringd från den valda anläggningen..
-Hej, jag ser här att du har en bokad visning här hos oss kl 16:00 och..
-…? Nej, jag sa på sin höjd att jag kunde vara där innan 18:00 för att skriva kontrakt. (kontoret stänger då)
-Ska du komma klockan 18!?
-Nej.
-Alltså jag har en tid klockan 17 men 17:30, fast vi stänger ju 18 och..
-Jag kan vara där till 17:00.
-Va bra!
-Hejs svejs.
Svänger av o plockar upp en Calippo som stöd inför mötet och kör dit. Vimsmaja står med telefon och jag väntar tills hon blir klar, dom har börjat sälja även små flyttkartonger numera noterar jag.
-Hej, jag var tydligen välkommen på en visning nu, sjöutsikt skulle det vara.
-Men hej, så det är du som är du! Vänta så ska jag bara låsa dörren så tittar vi, du hade valt ett 6m2 men jag har också ett på 7.5m2 till samma pris fast det andra är på markplan medan det här är på markplan. (skojar inte)
-Ok.
-Då ska vi se här 3333 ska det vara här på markplan, ja här är det ja o det är 2x3x2.6 här och så har vi det andra 7.5m2 men det finns ingen hiss men man kan köra dit ner på markplan.
Vi går ut på plan och ner till en annan ingång, allt är lite mörkare här och även om förrådet är 7.5m2 enl. uppgift känns det mekigare att lasta denna väg.
-Ja det är lite större det här och det är det du har valt, kostar 1400. (avrundat)
-? Nä, jag valde det andra för 1200:-
-Nä det står att du valt det på 7.5m2 och det kostar 1400:-.
-Ok, på hemsidan står det m3 och det var 16 någonting men jag är rätt säker på att det inte var 7.5m2.
Fiskar upp telefonen och plockar fram bokningsbekräftelsen.
-Här ser du, 1200:-.
-Jaha, du har bokat 6m2.
-…
-Men vilket väljer du?
-Läget på det där uppe är bättre så vi kör på den ursprungliga planen.
-Va bra, ja o sen behöver du ett lås (+150:- ) fast du kan använda hänglås om du vill men dom här är säkrast.
-Vi tar ett sådant.
-Sen måste alla som hyr ha en försäkring (+200:-/mån) och eftersom du inte är kund hos oss sedan tidigare så är det en administrativ avgift (+150:- ) som tillkommer (så du ska ha betalt för det här virrvarvet tänker jag)
-Ok.
Vi går upp och skriver kontrakt och jag betalar.
-Hmm.. det ligger två fakturor i datorn, undrar vad den andra är för något? Jag ringer min kollega. (som inte svarar) Visst ja, låset fick jag inte med nu, 150:- kostar det.
Jag betalar igen.
-Här, det följer med 3st nycklar och vi har ingen i reserv.
-Ok.
-Ja så det är bra om du inte har alla på ett ställe.
-Bra tips.
-Jo för vi har ingen i reserv och tappar man bort alla nycklarna kostar det 1100:-
-Ok.
-Ja så du förstår att vi måste vara noga med att informera om detta till kunderna.
-Mm.
Kollegan som tidigare inte svarade ringer nu upp.
-Hej ja jag står här med kunden, jag begriper den första fakturan men den andra.. vad är det för något? Jaha, ja, ja jag står här med kunden så jag tar det med honom.
-Jo ni flyttade datumet en dag och då skiljer det 7kr i priset så..
Jag betalar 7:-.
-Jo så var det förrådet här på markplan, 6m2.. fast jag har ett annat likadant som bara ligger en korridor bort går det bra?
-Antar det..
-Bra! Då får du välja kod här och så går vi bort och tittar.
Jag testar koden denna entré vilket går smärtfritt och sen börjar vi gå, passerar det jag först fått se och 20 steg senare tittar hon på skyltarna.
-Här borta borde det vara.
3 korridorer senare stannar hon igen och tittar på skyltarna vilka inte presenterar något i närheten av dit vi ska.
-Vi testar hitåt.
En god promenad senare når vi slutet på lokalen och längst ut finns mitt förråd. Flott tänker jag för det blev fönsterplats i.a.f., rakt utanför korridor så ingen trång passage att lasta vid samt vita ytterväggar i förrådet vilket gör det ljust och fint.
-Om vi istället går tillbaka den vägen (tittar längs en lång korridor) är det utgången där då?
-Ja precis, ner dit och så höger så är utgången där.
Vi går tillbaka den vägen, höger, vänster, vänster och där visar sig utgången vara.
Sen åkte jag hem, ev. hittar jag tillbaka med prylarna.