Idag är jag förbannad därför att...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Byxtillverkare, hur i helvete kan 36" av en tillverkare vara över 7cm mindre i omkrets än 34" av en annan?
En tum är för fan en tum, och den är 254µm, hur svårt kan det vara? :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Engelska tum vs amerikanska tum😬😬😬. Fast det ska inte skilja så mycket beroende på vilken tumskala som använts

Tumsystemet är sanslöst.
En brittisk tum är alltså 25.4mm
Finns svensk tum också, 1/12 svensk fot = 24,742
Sen ändrade vi till decimalsystem och då blev en svensk tum 1/10 fot = 29,690
I Danmark användes fram till 1902 ett tummått som motsvarade 26,2 mm. Detta har även använts i Norge (som dock under en period använde en tum på 31,4 mm).
I Frankrike var en tum, pouce, ~27,07 mm och en 1⁄12 av ligne.
Polsk cal = 24,8 mm.
Tyskland har använt en tum som motsvarade 26,1 mm ("deutscher Zoll"),. Flera tyska delstater har också haft egna definitioner som varierat mellan åtminstone 23,6 mm (Sachsen) och 37,662 5 mm (Preussisk decimaltum).

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tumsystemet är sanslöst.
I Danmark användes fram till 1902 ett tummått som motsvarade 26,2 mm. Detta har även använts i Norge (som dock under en period använde en tum på 31,4 mm).
Polsk cal = 24,8 mm.
Tyskland har använt en tum som motsvarade 26,1 mm ("deutscher Zoll"),. Flera tyska delstater har också haft egna definitioner som varierat mellan åtminstone 23,6 mm (Sachsen) och 37,662 5 mm (Preussisk decimaltum).

Jo, förutom en konsekvent talbas så var det ju en förbättring med en gemensam standard lite oavsett vilken standard, och metrisk var ju ändå rätt trevlig.
Gamla mått är ju helt knasiga och skiftar talbaser mellan varje storhet typ.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tumsystemet är sanslöst.
Polsk cal = 24,8 mm.

Thumb, bredden på innevarande regents tumme vid kröningstillfället, jag minns/tror inte att det ändrades under regentens livs/regentlängd.
Så det skiljde mellan länder och ändrades mellan regentperioderna.
Franska revolutionen medförde trots allt en hel del positiva effekter. :tummenupp

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tumsystemet är sanslöst.
Polsk cal = 24,8 mm.

Det du skrev skulle man ha en från Danmark som läser upp och förklarar på danska. Då är det 100% säkert att man verkligen inte fattar när det kommer lite "halv fjärs" mm

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Byxtillverkare, hur i helvete kan 36" av en tillverkare vara över 7cm mindre i omkrets än 34" av en annan?
En tum är för fan en tum, och den är 254µm, hur svårt kan det vara? :va
Ja. Inte bara tumstorlekar. C48, 50, 52 osv. har blivit större. Jag är knappt 180cm lång och väger knappt 80 kilo. Har storlek C46 eller C48 i byxor. För några år sedan låg jag på C50/52. Drar storlek small i tishor.

För helvete! Ska jag gå till polarn och pyret snart för brallor?

Varför kan man i gemen inte bara acceptera att man är omfångsrikare och kliva upp en storlek? Nä, storlekar görs större för att kunder ska kunna självbedra sig.

Saknar mondopoint i skor och längd/vikt som klädstorlek som i kronans uniform. I mitt fall 285 och 180/75.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det du skrev skulle man ha en från Danmark som läser upp och förklarar på danska. Då är det 100% säkert att man verkligen inte fattar när det kommer lite "halv fjärs" mm
Det danska systemet innehåller faktiskt något litet spår av någon slags logik, otroligt men sant. De har egna namn för tiotalen upp till 40, sen räknar de i tjugotal så treds = tre stycken tjugotal = 60. Halvtreds Blir då "Tre stycken tjugotal varav ett är halvt", dvs 20+20+20/2=50... Firs=4*20=80, Halvfirs=20*4-20/2=70... Det är inte ett bra system, han som uppfann det var troligen bra jävla full mer eller mindre konstant (han var ju dansk så...). Men det finns ändå någon slags logik i eländet...

Franska däremot är eftereblivet på riktigt. 9 uttalas "nöff", 99 hade med andra ord lätt kunnat heta "nöffnöff" så det är ju bara ett bortkastat tillfälle att inte kalla det för det... :hihi Framförallt när man betänker vad det heter istället: "quatrevingtdixneuf".... Uttryckligen "fyratjugotionio"... :huvet Fattar inte varför grodätarna också skulle blanda in tjog och annat elände i räknesystemet, de hade ju iallafall ordentliga ord för varje tiotal upp till 60=soixante. Sen glömde de väl bort att man kan göra så eller något eftersom 70 heter soixante-dix dvs sextiotio, 80=quatrevingt dvs fyratjugo och så 90=quatrevingtdix dvs fyratjugotio... :dummer :huvet

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om det är så att danska elever har svårt för matematik skulle det inte förvåna mig. Alls.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Picassos äventyr. När de var i Paris och Hasse Alfredsson svarar i telefonen.
999, dvs nöff, nöff, nöff.
Biopubliken vred sig i skratt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag är så less på reklamen från triss, det eviga skrikandet i alla reklamavbrott.
Jag är för tillfället inne i ett skov av reklam för dejtingsajter riktad mot medelålders kvinnor.
Många käckt gråsprängda herrar med en mockajacka käckt slängd över axeln.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Folk som säljer prylar som är "köpt för x månader sedan, nytt i kartong, aldrig använt" på blocket och sen blir tjuriga när man kollar upp vad saken faktiskt kostar att klicka hem ny... Jag har väl egentligen inga större problem med att hjälpa folk att reda ut sina "fuck, jag ångrade mig efter ångerrättstiden"-köp, jag är en god medmänniska och kan absolut tänka mig att hjälpa dig ur denna penibla knipa. Så länge du har en rimlig prissättning vill säga... De flesta har inte det, och en del blir snarast defensiva, ibland rentav otrevliga, när man påpekar att de säljer en begagnad pryl (även om varan inte är fysiskt brukad så har ju garantitiden börjat löpa) och begär mer än nypris.

"Hej, såg att du har en pryl till salu. Kollade upp nypriset och du ligger en bra bit över det. Jag kan tänka mig att köpa den men tänker inte betala mer än nypris för något som är de facto begagnat. Står du fast vid ditt pris eller är du beredd att gå ned något?"
- Vad bjuder du? Accepterar inga skambud.
"Beror på, när är den inköpt och finns kvitto/garanti kvar"
- Du är nog på fel sida om du vill ha kvitto och garanti. Köp nytt så får du det, samt betala det dubbla.
"Nja, nu har jag ju som sagt kollat upp vad prylen kostar, jag kan klicka hem den för ca 60% av ditt pris inklusive frakt och då är den flång ny samt har garanti från inköpsdatum. Här har du en länk: www.bevis-köp-pryljäveln-billigare-på-amazon.nu"
- Säkert en kopia.
"Från tillverkarens officiella säljsida på Amazon??"
-JAMEN KÖP DEN DÄR DÅ!?!?!?!?!?! HEJDÅ!!!!

Alltså... :va Idiot :dummer :huvet :finger :rofl :skrattaåt

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Folk som säljer prylar som är "köpt för x månader sedan, nytt i kartong, aldrig använt" på blocket och sen blir tjuriga när man kollar upp vad saken faktiskt kostar att klicka hem ny... Jag har väl egentligen inga större problem med att hjälpa folk att reda ut sina "fuck, jag ångrade mig efter ångerrättstiden"-köp, jag är en god medmänniska och kan absolut tänka mig att hjälpa dig ur denna penibla knipa. Så länge du har en rimlig prissättning vill säga... De flesta har inte det, och en del blir snarast defensiva, ibland rentav otrevliga, när man påpekar att de säljer en begagnad pryl (även om varan inte är fysiskt brukad så har ju garantitiden börjat löpa) och begär mer än nypris.

"Hej, såg att du har en pryl till salu. Kollade upp nypriset och du ligger en bra bit över det. Jag kan tänka mig att köpa den men tänker inte betala mer än nypris för något som är de facto begagnat. Står du fast vid ditt pris eller är du beredd att gå ned något?"
- Vad bjuder du? Accepterar inga skambud.
"Beror på, när är den inköpt och finns kvitto/garanti kvar"
- Du är nog på fel sida om du vill ha kvitto och garanti. Köp nytt så får du det, samt betala det dubbla.
"Nja, nu har jag ju som sagt kollat upp vad prylen kostar, jag kan klicka hem den för ca 60% av ditt pris inklusive frakt och då är den flång ny samt har garanti från inköpsdatum. Här har du en länk: www.bevis-köp-pryljäveln-billigare.nu"
- Säkert en kopia.
"Från tillverkarens officiella säljsida på Amazon??"
-JAMEN KÖP DEN DÄR DÅ!?!?!?!?!?! HEJDÅ!!!!

Alltså... :va Idiot :dummer :huvet :finger :rofl :skrattaåt
Den efterblivna varianten av dropshipping. De har antagligen ett flertal likadana prylar liggandes.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Jag är för tillfället inne i ett skov av reklam för dejtingsajter riktad mot medelålders kvinnor.
Många käckt gråsprängda herrar med en mockajacka käckt slängd över axeln.
Tror det var i dokumentären Lurad på kärlek och miljoner som det sas att man tror 30% av manliga profiler på dejtingsajter, störst målgrupp är kvinnor 50+, är romans bedragare. Själv blivit utsatt, tre månaders införsäljning tills frågan kom för att lura in på pengar. Eftersom jag jobbar med säkerhet och bland annat social engineering så fattade jag ju det efter några dagar men var väldigt spännande att se "live" hur det går till och jag var nyfiken på hur "folk går på det", tänkt att hur dum får man va liksom.

Men jävlar vad det var skickligt gjort. Jag hade många långa telefonsamtal, rätt brytning på språket, hade tom Teams videosamtal. Fanns många signaler som jag såg men jag förstår hur vem som helst kan gå på det. Själv ville jag också det skulle vara en riktig och rätt person, man vet ju inte heller och man vill i det längsta att jag inbillar mig och är nojjig i onödan. Men jag hittade den stulna identiteten.

Jävligt trist är bara förnamnet. Finns bara 1300-ish anmälda bedrägerier per år men mörkertalet är nog gigantiskt, både kvinnor och män drabbas och det är en miljardindustri. Av kanske 15 män jag hade kontakt med upptäckte jag tre med stulen identitet, det var de tre som såg bäst ut och var trevligast i kommunikationen.

Jag brukar numera säga att den här mannen var den absolut trevligaste mannen jag nånsin aldrig mött. Sorgligt för världens alla män som är irl.

I dejting profiler i min ålder har irl män en jävla fisk eller en älg de skjutit på nån bild, osexigt och äckligt men då är chansen stor det inte är en stulen profil. Kvinnor tenderar som sagt tycka det är osmakligt med den typen av foton. Sen får man snabbt en dick pic och då blockar man. Kvar är bedragarna. (Not: fick även en dick pic även av den här mannen, säkert stulen bild, men det tog lång tid och när jag sa ifrån så tog han bort den och bad om ursäkt)

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tror det var i dokumentären Lurad på kärlek och miljoner som det sas att man tror 30% av manliga profiler på dejtingsajter, störst målgrupp är kvinnor 50+, är romans bedragare. Själv blivit utsatt, tre månaders införsäljning tills frågan kom för att lura in på pengar. Eftersom jag jobbar med säkerhet och bland annat social engineering så fattade jag ju det efter några dagar men var väldigt spännande att se "live" hur det går till och jag var nyfiken på hur "folk går på det", tänkt att hur dum får man va liksom.

Men jävlar vad det var skickligt gjort. Jag hade många långa telefonsamtal, rätt brytning på språket, hade tom Teams videosamtal. Fanns många signaler som jag såg men jag förstår hur vem som helst kan gå på det. Själv ville jag också det skulle vara en riktig och rätt person, man vet ju inte heller och man vill i det längsta att jag inbillar mig och är nojjig i onödan. Men jag hittade den stulna identiteten.

Jävligt trist är bara förnamnet. Finns bara 1300-ish anmälda bedrägerier per år men mörkertalet är nog gigantiskt, både kvinnor och män drabbas och det är en miljardindustri. Av kanske 15 män jag hade kontakt med upptäckte jag tre med stulen identitet, det var de tre som såg bäst ut och var trevligast i kommunikationen.

Jag brukar numera säga att den här mannen var den absolut trevligaste mannen jag nånsin aldrig mött. Sorgligt för världens alla män som är irl.

I dejting profiler i min ålder har irl män en jävla fisk eller en älg de skjutit på nån bild, osexigt och äckligt men då är chansen stor det inte är en stulen profil. Kvinnor tenderar som sagt tycka det är osmakligt med den typen av foton. Sen får man snabbt en dick pic och då blockar man. Kvar är bedragarna. (Not: fick även en dick pic även av den här mannen, säkert stulen bild, men det tog lång tid och när jag sa ifrån så tog han bort den och bad om ursäkt)
Jag hade inbillat mig att marknaden för bedragare är rätt liten bland kvinnor.
Det brukar ju liksom gå 170 snubbar per riktig kvinna på såndär siter.

Men det är klart - sol å vårare har väl alltid funnits.

Det är väl som med allting - att verkar det för bra för att vara sant, ja då är det troligen inte sant heller.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre