Idag är jag ledsen för att...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Öhlins varslar

Kanske inte någon blixt från klar himmel, det är många andra som de senaste åren kommit in för att slåss om kunderna i den kategorin.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Idag dog ett barn(kanske 10-11 år) på en 65-kubikare i Filippinerna när han blev påkörd av en förare på 450.

Så onödigt då dom inte borde ha tränat samtidigt på samma bana.

Det sker väl i princip aldrig i Sverige att stora och små hojar tränar samtidigt på samma bana men ifall någon någon gång av någon anledning känner sig frestad att låta barn träna samtidigt med stora hojar så tänk ett varv till för barn är ömtåliga.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Idag dog ett barn(kanske 10-11 år) på en 65-kubikare i Filippinerna när han blev påkörd av en förare på 450.

Så onödigt då dom inte borde ha tränat samtidigt på samma bana.

Det sker väl i princip aldrig i Sverige att stora och små hojar tränar samtidigt på samma bana men ifall någon någon gång av någon anledning känner sig frestad att låta barn träna samtidigt med stora hojar så tänk ett varv till för barn är ömtåliga.
Det är nog så i många länder att alla kör samtidigt. Har själv kört på en unge när var nere i Holland för kanske 10år sedan det gick bra som tur var. Där var det t.o.m fyrhjulingar och sidovagnar ute på banan ibland.

Tycker det är bra att man delar upp så får paus mellan passen även när det är mycket elit åkare så dela upp det i 3 grupper per timme

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog så i många länder att alla kör samtidigt. Har själv kört på en unge när var nere i Holland för kanske 10år sedan det gick bra som tur var. Där var det t.o.m fyrhjulingar och sidovagnar ute på banan ibland.

Tycker det är bra att man delar upp så får paus mellan passen även när det är mycket elit åkare så dela upp det i 3 grupper per timme

Jag har själv kört samtidigt med 80-85-kubikare, på 90-talet var det mindre noga med sånt.
Men även under senare år har träningarna ibland slagits ihop med 85or och större hojar.

Det är illa nog, men barnen på 65-kubikare är dock ytterligare många kilo mindre muskler och skörare ifall de blir påkörda av en stor hoj.

Jag brukar sällan blanda mig in i trådar om olyckor men den här gången vill jag sprida berättelsen i hopp om att nåt liknande aldrig sker i Sverige.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag har själv kört samtidigt med 80-85-kubikare, på 90-talet var det mindre noga med sånt.
Men även under senare år har träningarna ibland slagits ihop med 85or och större hojar.

Det är illa nog, men barnen på 65-kubikare är dock ytterligare många kilo mindre muskler och skörare ifall de blir påkörda av en stor hoj.

Jag brukar sällan blanda mig in i trådar om olyckor men den här gången vill jag sprida berättelsen i hopp om att nåt liknande aldrig sker i Sverige.
Det sker nog fortfarande.
Såg en sådan där dokuserie från ett svenskt sjukhus någonstans.
Två förtvivlade förädlar vakade över sin lilla son som låg svårt skadad på intensiven.
Killen hade kört sin lilla cross och sedan av någon anledning vänt och kört mot riktningen och krockat med en stor cross som kom i full fart.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det sker nog fortfarande.
Såg en sådan där dokuserie från ett svenskt sjukhus någonstans.
Två förtvivlade förädlar vakade över sin lilla son som låg svårt skadad på intensiven.
Killen hade kört sin lilla cross och sedan av någon anledning vänt och kört mot riktningen och krockat med en stor cross som kom i full fart.
Jag tycker att de som sätter sina barn på en MC är oansvariga och vill säkert i nio fall av tio överföra deras eget valda intresse på barnet. Man är inte mogen köra mc innan tidigast 25. Det är också en inkörsport till tung mc och det är något av det farligaste du kan göra. Föreslår barnet det intresset själv så får man väl göra en avvägning.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag tycker att de som sätter sina barn på en MC är oansvariga och vill säkert i nio fall av tio överföra deras eget valda intresse på barnet. Man är inte mogen köra mc innan tidigast 25. Det är också en inkörsport till tung mc och det är något av det farligaste du kan göra. Föreslår barnet det intresset själv så får man väl göra en avvägning.
Ett oerhört moget inlägg, kontot måste va hackat :3freak

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kanske inte så ledsen att jag anammar metodiken i inlägget ovan, men lätt sorgsen i ena ögat iallafall eftersom jag sålde den supperfräscha CBR:en i helgen som var... *snyft*

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Idag är jag ledsen för att... Eller snarare ambivalent!
Då jag parkerade släden i förrgår, rullade med motorn avstängd för ovanlighetens skull (låter den oftast gå på tomgång ett par minuter innan jag stänger av annars).
Har tagit av mig hjälmen och propparna vilket också hör till ovanligheterna. Då jag får rull på släden hör jag ett "knäppande"/"tickande" och ett lite lätt malande ljud från bakhjulet.
Första tanken är att min kedjeoljare inte funkar vilket gjort att kedjan går torr, men jag fick inte riktigt ihop det med malandet..
Igår drog jag upp den på depåstödet och undersökte saken. Kedjan var i toppskick vilket inte är så konstigt då den bara rullat 400 mil, av med kedjan och rotera hjulet för hand.... *Suck* - Ljudet kommer ifrån navet!
Tycker isär allting för kontroll och upptäcker att navets bägge lager är dåliga, vid rotering "hugger" bägge sidorna på ett par ställen.
Så, bara att byta! Funderar på om de verkligen ska ta slut vid 3650mil...
Jag är däremot glad att jag upptäckte det i god tid innan de hunnit bli ännu sämre och i värsta fall skurit under färd. Är ochså glad för att lager är förvånansvärt billigt! 87kr per styck för SKF lager (RS2 C2) är som hittat!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sonen kom och berättade att han hittat ett av de tre marsvinen död i sin uteplats... Vi tog hand om dem från en närliggande lantbruksskola där det inte fanns plats vid ombyggnation, för att de skulle få leva vidare. Redan två år gamla redan då, så det var verkligen bara en tidsfråga. Sorgligt, men de blir ju tyvärr inte mer än tre fyra år och de har haft det väldigt bra med god mat och blivit ompysslade.IMG_20240912_183049600~2.jpg

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0