Idag är jag ledsen för att... Eller snarare ambivalent!
Då jag parkerade släden i förrgår, rullade med motorn avstängd för ovanlighetens skull (låter den oftast gå på tomgång ett par minuter innan jag stänger av annars).
Har tagit av mig hjälmen och propparna vilket också hör till ovanligheterna. Då jag får rull på släden hör jag ett "knäppande"/"tickande" och ett lite lätt malande ljud från bakhjulet.
Första tanken är att min kedjeoljare inte funkar vilket gjort att kedjan går torr, men jag fick inte riktigt ihop det med malandet..
Igår drog jag upp den på depåstödet och undersökte saken. Kedjan var i toppskick vilket inte är så konstigt då den bara rullat 400 mil, av med kedjan och rotera hjulet för hand.... *Suck* - Ljudet kommer ifrån navet!
Tycker isär allting för kontroll och upptäcker att navets bägge lager är dåliga, vid rotering "hugger" bägge sidorna på ett par ställen.
Så, bara att byta! Funderar på om de verkligen ska ta slut vid 3650mil...
Jag är däremot glad att jag upptäckte det i god tid innan de hunnit bli ännu sämre och i värsta fall skurit under färd. Är ochså glad för att lager är förvånansvärt billigt! 87kr per styck för SKF lager (RS2 C2) är som hittat!